Spis treści
Czy potrzebujesz pomocy w zakresie SEO? Oto najważniejsze pytania i odpowiedzi na temat pozycjonowania, które pomogą Ci zacząć samodzielne działania SEO lub wybranie właściwej agencji.
Ten przewodnik obejmuje wszystko od tego, czym jest SEO, jak działa i dlaczego jest ważne albo kiedy jest zbędne. Odpowiemy również na niektóre z najczęstszych pytań dotyczących SEO, w tym jak poprawić swój ranking, jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe i czy SEO jest tego warte. Niektóre z odpowiedzi warto rozwinąć i wtedy podamy linka do szczegółowego opracowania na ten temat.
Pod koniec tego przewodnika, lepiej zrozumiesz czym jest SEO i jak go używać, aby poprawić widoczność i ruch na stronie. Zaczynajmy!
Najważniejsze pytania i odpowiedzi na temat SEO
1. Co to jest SEO?
Search engine optimization (SEO) to proces poprawy widoczności i rankingu witryny lub strony internetowej na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Jest to element strategii marketingu internetowego.
Szczegółowo na ten temat przeczytasz w opracowaniu -> Co to jest SEO?
2. Jakie są najważniejsze czynniki rankingowe?
Istnieje niezliczona ilość czynników rankingowych, które Google bierze pod uwagę przy ustalaniu ostatecznej pozycji strony internetowej na dane słowo kluczowe. Do najważniejszych z nich należą spełnienie intencji użytkownika, trafność treści do wyszukiwanych słów kluczowych oraz jakość contentu, autorytet domeny w odniesieniu do tematyki, liczba i jakość linków prowadzących do strony z innych stron internetowych. Więcej o tym przeczytasz w artykule Co wpływa na pozycję strony w Google?.
3. Jakie są najlepsze sposoby na poprawę SEO Twojej strony internetowej?
Kolejnym ważnym czynnikiem jest linkbuilding; musisz mieć linki przychodzące do Twojej strony z innych renomowanych stron, jeśli chcesz uplasować się wysoko w wynikach wyszukiwania. I wreszcie, upewnij się, że Twoja strona jest responsywna i wygląda dobrze na wszystkich urządzeniach – komputerach stacjonarnych, laptopach, smartfonach i tabletach.
Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ SEO jest ciągle rozwijającą się i złożoną dziedziną. Najważniejszą z rzeczy, które możesz zrobić jest upewnienie się, że Twoja strona dostarcza wartościową treść dla osób zainteresowanych tematem. Ponadto warto, abyś zadbał o:
- Optymalizację znaczników tytułu i opisu meta witryny;
- Pozyskiwanie linków z innych stron o wysokiej jakości;
- Optymalizację obrazów witryny;
- Wykorzystanie badań słów kluczowych w celu określenia właściwych słów kluczowych, na które należy zwrócić uwagę;
- Przeanalizowanie intencji użytkownika na wybrane słowa kluczowe;
- Upewnij się, że Twoja strona jest responsywna, wydajna i wygląda dobrze na wszystkich urządzeniach ze szczególnym uwzględnieniem mobile. Temat jest powiązany z optymalizacją szybkości serwisu.
4. Jak możesz śledzić przebieg pozycjonowania strony?
Istnieje kilka różnych sposobów na śledzenie postępów pozycjonowania Twojej strony. Jednym z nich jest użycie Google Search Console. Narzędzie to dostarcza takich informacji, jak liczba wyświetleń i kliknięć, jakie uzyskała Twoja witryna w wynikach wyszukiwania, a także dane o tym, jak Twoja witryna radzi sobie pod względem organicznego ruchu w wyszukiwarce. Do tego celu możesz także wykorzystać narzędzie Google Analytics 4. Wykorzystanie GA4 jest nieco bardziej skomplikowane z uwagi na potrzebne zgody użytkowników na przetwarzanie danych.
Alternatywnym lecz mniej dokładnym sposobem na śledzenie postępów SEO Twojej strony jest użycie narzędzi takich jak np. Senuto, Semrush, Unamo, Seostorm czy stricte dedykowane do monitorowania pozycji jak Webpozycja, Asps.pl lub Seostation. Wybrane z tych narzędzi opisujemy w formie poradników na naszych blogu.
5. Jakie są niektóre powszechne błędy SEO?
Istnieje wiele powszechnych błędów SEO, które często popełniają właściciele biznesu. Najważniejsze z nich to:
- pominięcie analizy słów kluczowych; skutek to brak ruchu pomimo intensywnego budowania contentu;
- brak silnego ukierunkowania na słowa kluczowe;
- brak analizy intencji użytkownika;
- niewykorzystanie danych o konwertujących frazach pozyskanych z kampanii płatnych;
- niechęć do zmian na stronie (brak synergii z kampanią link buildingową);
- zduplikowana treść na stronie lub nieunikalne treści;
- brak realnej wartości dla użytkownika;
- nieprawidłowe użycie znaczników h1;
- zduplikowane lub niewartościowe tytuły stron;
- nieprawidłowe linkowanie wewnętrzne lub jego brak.
6. Jakie są niektóre powszechne mity na temat SEO?
1. Mit: SEO polega na upychaniu słów kluczowych w treści strony.
Rzeczywistość: Nagminne upychanie słów kluczowych może dać odwrotny skutek. Lepiej jest się skupić na dostarczaniu wartościowych i pomocnych treści, które dadzą wartość czytelnikom.
2. Mit: SEO to jednorazowa rzecz, którą można zrobić, a potem o niej zapomnieć.
Rzeczywistość: SEO to ciągły proces, który powinien być regularnie przeglądany, aby wciąż zajmować wysokie pozycje w rankingu oraz budować swoją widoczność.
3. Mit: Musisz być ekspertem w dziedzinie SEO, aby robić to samodzielnie.
Rzeczywistość: Chociaż pomocne jest posiadanie pewnej wiedzy na temat SEO, istnieje wiele zasobów dostępnych online. Więcej o tym w artykule o pozycjonowaniu strony na własną rękę.
7. Co to jest audyt SEO?
Audyt SEO to proces oceny strony internetowej pod kątem jej zgodności z najlepszymi praktykami optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Ocena ta jest przeprowadzana w celu zalecenia działań, które można podjąć w celu poprawy widoczności i poprawy pozycji w rankingu wyszukiwarki Google.
8. Kim jest specjalista SEO?
Specjalista SEO (inaczej pozycjoner) to fachowiec, który specjalizuje się w pozycjonowaniu stron internetowych.
Pozycjonerzy w zależności od swojej specjalizacji mogą być odpowiedzialni za optymalizację strony (np. znaczniki tytułu, opisy meta, znaczniki nagłówki h1, h2, h3, h4 itp.), link building, analizę słów kluczowych, analizę konkurencji, copywriting czy optymalizację techniczną (optymalizacja crawl budget, Core Web Vitals). Specjaliści SEO wykonują więc także zadania wykonywane poza pozycjonowaną stroną www jak np. pozyskiwanie linków poprzez artykuły sponsorowane lub komentowanie blogów albo analizę konkurencji pod kątem widoczności.
9. Co to jest agencja SEO?
Agencja SEO to firma, która świadczy usługi optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Usługi te obejmują wdrożenie strategii i taktyki, które mają na celu poprawę widoczności i rankingu strony internetowej na stronach wyników wyszukiwania (SERP).
Agencje SEO zazwyczaj specjalizują się w pozycjonowaniu oraz oferują szereg usług, takich jak analiza słów kluczowych, analiza konkurencji, pozyskiwanie linków, optymalizację stron internetowych czy marketing treści. Często mają również doświadczenie z Google Ads i innymi formami płatnej reklamy. W osobnym wpisie porównuję pracę agencji SEO i konsultanta SEO ze sobą.
10. Kim jest jest Konsultant SEO?
Konsultant SEO to ekspert, specjalizujący się w pozycjonowaniu stron internetowych w Google. Konsultant SEO pomaga właścicielom stron internetowych zidentyfikować i naprawić problemy, które mogą uniemożliwiać witrynie osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania (SERP). Dodatkowo, konsultanci SEO udzielają porad dotyczących tworzenia skutecznych treści, opracowywania strategii budowania linków oraz przeprowadzania analiz słów kluczowych.
11. Jakie są korzyści z SEO?
Korzyści z SEO obejmują m.in.:
- zwiększony ruch na stronie;
- wyższą widoczność na stronach wyników wyszukiwania (SERP);
- zwiększona świadomość i rozpoznawalność marki;
- zwiększony autorytet i wiarygodność witryny;
- zwiększony współczynnik konwersji na stronie internetowej.
-> Czytaj o wszystkie zaletach i wadach pozycjonowania stron.
12. Jakie są wady SEO?
SEO ma też kilka wad. Po pierwsze, pozycjonowanie jest stosunkowo drogie. Po drugie, SEO zajmuje dużo czasu i wysiłku zanim zobaczysz realne wyniki.
13. Jakie są rodzaje SEO?
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje SEO: on-site SEO i off-site SEO.
On-site SEO to proces optymalizacji treści, struktury i metadanych witryny (znaczników meta title i meta description) w celu poprawy jej widoczności na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Drugi rodzaj, tj. off-site SEO to proces poprawy reputacji i autorytetu witryny w sieci poprzez działania takie jak link building i marketing w mediach społecznościowych.
14. Co to jest techniczne SEO?
Techniczne SEO to proces poprawy widoczności strony internetowej na stronach wyników wyszukiwania (SERP) poprzez optymalizację infrastruktury technicznej witryny i treści na stronie.
Niektóre z głównych elementów, na których skupia się techniczne SEO to: indeksowalność serwisu, indeksacja w Google, niedziałające linki, błędy 404, widoczność linków i treści dla robotów wyszukiwarek, kanoniczne adresy URL (tag rel canonical), plik robots.txt, mapa strony, metatagi, itp.
15. Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Lokalne SEO zwane też pozycjonowaniem lokalnym to praktyka optymalizacji strony internetowej pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania. Może to obejmować optymalizację treści strony, adresu, informacji kontaktowych, jak również budowanie cytatów i linków z innych lokalnych stron internetowych. Poprawiając widoczność strony w lokalnych wynikach wyszukiwań, firmy mogą przyciągnąć więcej klientów lokalnych.
16. Co to jest pozycjonowanie sklepu internetowego?
Inaczej ecommerce SEO. Proces optymalizacji sklepu internetowego w celu uzyskania wyższej pozycji na stronach wyników wyszukiwania dla zapytań związanych z produktami lub kategoriami produktu. Celem SEO dla handlu elektronicznego jest skierowanie większego i przede wszystkim jakościowego ruchu z wyszukiwarek na stronę internetową, co powinno skutkować zwiększeniem sprzedaży oraz przychodów.
17. Co to jest strategia SEO?
Strategia SEO to szczegółowy plan, dzięki któremu będziemy w stanie zmaksymalizować możliwości pozyskania ruchu organicznego i konwersji z wyszukiwarek internetowych.
18. Co to są narzędzia SEO?
Narzędzia SEO są aplikacje, które wspomagają działania SEO. Mogą one pomóc w takich sprawach, jak znalezienie najlepszych słów kluczowych, ich grupowanie, sprawdzenie intencji wyszukiwania, monitorowanie pozycji na wybrane słowa kluczowe, analizę linków konkurencji, analizę widoczności, zidentyfikowanie potencjalnych obszarów do poprawy w serwisie. Na naszym blogu SEO opisujemy m.in. MajesticSEO, Senuto czy Semrush.
19. Co to jest wtyczka albo plugin SEO?
Wtyczki SEO to moduły wykorzystywane przez właścicieli stron internetowych w celu rozszerzenia funkcjonalności serwisu o funkcje SEO. Istnieje wiele dostępnych wtyczek do SEO, ale wszystkie z nich zasadniczo działają poprzez dodanie różnych rodzajów kodu do strony internetowej, które pomagają botom wyszukiwarek lepiej zrozumieć zawartość i strukturę strony. To lepsze zrozumienie zawartości strony przez robota może wpłynąć na to, że witryna znajdzie się w rankingu wyżej dla określonych słów kluczowych. Najpopularniejszymi pluginami SEO dla WordPressa są wtyczki Yoast SEO i Rank Math SEO.
20. Co to są przyjazne adresu URL?
Adresy URL przyjazne dla SEO to takie, które zawierają słowa kluczowe, których ludzie mogą używać do wyszukiwania treści w sieci. Razem z linkowaniem wewnętrznym i odpowiednimi anchorami pomagają robotom określać zawartość podstron. Zawarcie słów kluczowych w adresie URL może pomóc tym stronom w uzyskaniu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania (SERP).
Taktyki tworzenia przyjaznych dla SEO adresów URL obejmują m.in. wykorzystywanie myślników (-) do oddzielania słów, utrzymywanie krótkich adresów URL, dołączanie kategorii do adresu URL i uwzględnienie odpowiednich słów kluczowych na początku adresu URL.
21. Co to jest algorytm SEO Google?
Algorytm Google to zbiór zasad, które rządzą tym, jak wyszukiwarka szereguje strony w swoich wynikach. Algorytm jest ściśle strzeżoną tajemnicą, ale przez lata różne jego aspekty były ujawniane przez samo Google lub osoby, które je badały.
Głównym i oficjalnym celem algorytmu wyszukiwarki Google jest zapewnienie użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania. Bierze on pod uwagę wiele czynników, w tym to, jak bardzo dana strona jest istotna dla danego zapytania, jaki posiada autorytet w danej branży/niszy, ile innych stron do niej linkuje i jakie. Algorytm dostosowuje również swój ranking bazując na zachowaniu konkretnych użytkowników. Np. jeśli ludzie zaczynają klikać na wybrany wynik częściej i nie wracają ponownie na podstronę z wynikami, strona ta może zostać nagrodzona wyższą pozycją. Innym przykładem będzie prezentacja innych wyników dla osób zalogowanych na swoje konto Google.
Co musisz wiedzieć o SEO?
SEO to zbiór działań zmierzających do optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwania w Google. Celem pozycjonowanie jest uzyskanie wyższego poziomu ruchu organicznego i poprawa widoczności witryny w wyszukiwarkach. Pozycjonowanie obejmuje zarówno część odnoszącą się bezpośrednio do serwisu internetowego, tzw. on site SEO, jak i szereg działań poza nią, jak np. pozyskiwanie linków do serwisu.
Istnieje wiele technik, które mogą być wykorzystane jako część strategii SEO, ale wszystkie koncentrują się na ułatwieniu robotom wyszukiwarek czytania, analizowania i indeksowania treści oraz szeroko pojętemu zapewnieniu użytkownikom pozytywnych doświadczeń podczas odwiedzania witryny (włącznie z dostarczeniem odpowiedniego contentu, w odpowiednim czasie).
Nikt nie wie dokładnie, jak działa algorytm Google, ale wiemy, że bierze on pod uwagę wiele czynników, w tym trafność, autorytet, zachowanie użytkowników i inne. W związku z tym, SEO jest stale rozwijającą się dziedziną i wymaga ciągłego wysiłku, jeśli chcesz rywalizować i wyprzedzić swoją konkurencję.
Czy artykuł był pomocny?
Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!
Porozmawiajmy!
Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!