Spis treści
Kiedy rozważasz inwestycję w pozycjonowanie strony, jedną z pierwszych rzeczy, które chcesz wiedzieć, jest to, jak długo potrwa, aby Twoja inwestycja w SEO zaczęła się zwracać. Niestety, nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie.
SEO to długoterminowa strategia, która może zająć miesiące, a nawet lata, aby przynieść odpowiednie rezultaty. Ale jeśli jesteś cierpliwy i chcesz włożyć ciężką pracę, pozycjonowanie może być niezwykle skutecznym sposobem na poprawę ruchu na stronie i zwiększenie przychodów.
Należy pamiętać, że Search Engine Optimization jest dziedziną stale rozwijającą się, więc strategie, które działały kilka lat temu, mogą nie działać dzisiaj.
W tym wpisie na blogu omówimy, jak działa SEO i ile czasu zazwyczaj zajmuje zobaczenie wyników.
Kiedy można spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania?
Pozycjonowanie stron internetowych jest złożoną i ciągle zmieniającą się dziedziną, więc nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Czas potrzebny na uzyskanie wyników zależy od wielu czynników, w tym od wieku strony internetowej, konkurencji w branży oraz jakości działań SEO.
Większość firm zaobserwuje rezultaty w ciągu kilku miesięcy od zainwestowania w SEO. A jeśli jesteś skłonny poświęcić czas i wysiłek, możesz zwykle oczekiwać znaczących rezultatów w ciągu roku. Do tego potrzebne jest zaangażowanie obu stron (tak samo agencji jak i klienta).
Eksperci SEO o tym ile trwa pozycjonowanie
Na podstawie badania od Morning Score przeprowadzonego wśród ponad 75 ekspertów SEO, średni czas potrzebny na to, aby pozycjonowanie strony zaczęło działać wynosi od 3 do 12 miesięcy. Dla starych domen/serwisów zwykle progres powinien pojawić się po 6 miesiącach. Jednak liczba ta waha się, a pełne efekty SEO powinny być widoczne w większości przypadków po upływie okresu 12-24 miesięcy.
Nowa strona internetowa
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) jest inwestycją długoterminową. Potrzeba czasu i wysiłku, aby zobaczyć wyniki. Według tych samych badań, potrzeba średnio 6-12 miesięcy, aby nowa strona zaczęła rejestrować ruch z wyszukiwarek. Niektóre wyniki pozycjonowania mogą być jednak widoczne już po 4-6 miesiącach, ale zazwyczaj nie są one zbyt znaczące.
Wnioski
Należy pamiętać, że SEO nie jest jednorazową usługą. Jest to ciągły proces. Aby utrzymać i poprawić swój ranking w wyszukiwarce Google, trzeba stale nad nim pracować. I tu pojawia się część dotycząca klienta. Responsywność klienta jest bardzo ważna. Sukces wymaga zaangażowania obu stron (np. na polu tworzenia treści czy optymalizacji technicznej strony internetowej).
Dobrą wiadomością jest to, że po osiągnięciu dobrej widoczności, utrzymanie jej wymaga nieco mniej wysiłku niż zbudowanie jej od początku.
Jeśli jesteś cierpliwy i wytrwały, twoje wysiłki w końcu się opłacą. Tylko nie oczekuj wyników z dnia na dzień! SEO nie działa jak płatna kampania Google Ads.
Czynniki wpływające na czas uzyskania wyników SEO
Istnieje kilka głównych czynników, które wpływają na to ile czasu minie od rozpoczęcia działań SEO do widocznych rezultatów. Obejmują one m.in.:
· Wiek i autorytet Twojej strony internetowej;
· Konkurencję w twojej branży;
· Jakość działań SEO;
· Czy zaczynasz od zera, czy masz już pewną widoczność (wiek/autorytet) w wyszukiwarkach.
Autorytet strony internetowej
Autorytetu witryny nie można dokładnie zmierzyć, ale istnieje kilka narzędzi, które mogą to oszacować, jak Moz Domain Authority lub Ahrefs Domain Rating albo Majestic Trust Flow.
Te parametry nie są tym samym co autorytet według Google’a. Możesz mieć niski DR i dobrze wypadać w rankingu, ale narzędzia te pozwalają w jakiś sposób szacować poziom autorytetu.
Nowe strony wymagają więcej czasu, aby uplasować się wysoko na pozycjach, ponieważ brakuje im autorytetu i zaufania, które przychodzi z wiekiem. Potrzeba czasu, aby zbudować te rzeczy.
Jeśli zaczynasz od zera, ważne jest, aby skupić się na budowaniu silnych podstaw, strategii i zabezpieczenia budżetu dla swojej strony. Działania te obejmują tworzenie wysokiej jakości treści, optymalizację serwisu pod kątem SEO oraz zdobywanie linków z innych stron.
Konkurencja w Twojej branży
Im bardziej konkurencyjna jest twoja branża, tym więcej czasu i wysiłku zajmie ci wypracowanie wyników z SEO. To dlatego, że istnieje już wiele stron walczących o najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania Google.
Aby uplasować się ponad konkurencją, musisz upewnić się, że Twoja strona jest lepsza od nich pod względem treści (lepsze i bardziej wartościowe), projektu, doświadczenia użytkownika i autorytetu. To wymaga czasu.
Myśl mądrze o strategii SEO
Zacznij od szczegółowego badania słów kluczowych, przeanalizuj intencje i poziom konkurencji. Nie graj wysoko, jeśli Twój budżet nie jest zabezpieczony. Pomyśl, czy jesteś w stanie prowadzić biznes bez znaczących wyników z SEO przez najbliższe 6-12 miesięcy.
Ponieważ możesz też od początku skupić się na mniej konkurencyjnych słowach kluczowych (w tym long tail). Taka strategia SEO da Ci trochę ruchu i pomoże zbudować autorytet domeny dla dalszych sukcesów z trudniejszymi słowami kluczowymi.
Jakość i eksperckość treści jest tutaj kluczowa. To samo dotyczy planu treści i pokrycia tematycznego.
Strategia budowania linków
Link building to proces zdobywania linków z innych stron internetowych do Twojej własnej. Pomaga to poprawić ranking witryny na stronach wyników wyszukiwania (SERP).
Jakość i ilość linków kierujących do Twojej witryny to obok treści dwa najważniejsze czynniki rankingowe w algorytmie Google.
Istnieje kilka strategii linkowania:
- kupno linków jakby SEO nigdy nie istniało;
- analiza konkurencji i miejsc linkowania;
- kupno lub wynajem linka do konkretnego adresu URL i obserwowanie jego wpływu na wyniki;
- analiza parametrów takich jak DA, DR, TR, ruch organiczny, kategoria itp. (według Linkhouse najpopularniejsze są TrustFlow, Domain Rating, ruch, widoczność według narzędzia Senuto i liczba tzw. Referring Domains – domen prowadzących do serwisu);
- kupno linków w istniejących artykułach, które już są w rankingu.
Link Building
Według ankiety od Morning Score z 11 lutego 2022 roku najwięcej ekspertów (bo ponad 50%) stwierdziło, że czynnością, która wymaga najwięcej czasu przy pozycjonowaniu strony www jest link building.
Istnieją 3 główne sposoby zdobywania linków oraz kilka metod wspomagających.
Pierwszym sposobem na zdobycie linków jest dotarcie do innych właścicieli stron internetowych (tzw. outreach) i poproszenie ich o opublikowanie Twojego artykułu na ich stronie za jakieś wynagrodzenie pieniężne.
Drugim sposobem jest kupowanie linków z witryn, które oferują usługi budowania linków lub poprzez marketplace’y takie jak Whitepress czy Linkhouse. Trzecim sposobem jest budowanie własnych sieci PBN (od Private Blog Network) i zarządzanie linkami z nich.
Metody wspomagające obejmują m.in.:
- Dodawania wpisów do katalogów;
- Uczestnictwo na forach dyskusyjnych związanych lub nie z Twoją branżą;
- Tworzenie infografik lub innych rodzajów treści, do których inni właściciele stron chcieliby linkować;
- Komentowanie na innych blogach.
Koszty link buildingu
Jakość twoich wysiłków SEO będzie również wpływać na to, jak długo potrwa, abyś zobaczył wyniki z SEO.
Według badania od Ahrefs średni koszt pozyskania linku wynosił w 2018 roku 361,44$ lub 77,80$ za tzw. artykuł gościnny (bez kosztów przygotowania samej treści do artykułu czy jego optymalizacji SEO). Źródło: https://ahrefs.com/blog/buy-backlinks/
Według danych Linkhouse średni koszt publikacji na Q1 2020 wynosił 225 zł. W ostatnim podcaście Damiana Sałkowskiego, Michał Chlewiński, właściciel Linkhouse wspomina, że w 2021 roku było to około 260 zł, zaś w 2022 roku już ponad 300 zł. Są to kwoty netto i nie uwzględniają one opracowania samych artykułów.
W Polsce w strategii pozycjonowania, w której celujemy wysoko, potrzebujemy co najmniej 3000 zł miesięcznie na samo pozyskiwanie linków. W przypadku konkurencyjnej niszy czasami potrzebujemy 15 000 zł miesięcznie. Z drugiej strony, czasami link building możemy pominąć. Np. w projektach, w których linki pozyskiwane są naturalnie (lub we współpracy z działem Public Relations).
Szybkie efekty pozycjonowania stron
Scenariusz, w którym SEO może działać szybko, to sytuacja, w której istniejesz od dawna, masz duży autorytet i reputację, ale nie masz wdrożonej odpowiedniej strategii treści.
Większość tematów nie jest poruszana lub jest poruszana powierzchownie. W takim przypadku wystarczyłoby przeprowadzić szczegółowe badanie słów kluczowych, stworzyć plany treści obejmujące pokrycie podtematów, przeszkolić copywriterów do tworzenia artykułów dobrze przygotowanych pod kątem SEO, a następnie je zoptymalizować i powiązać.
Innym scenariuszem, kiedy SEO może wiele zmienić w ciągu kilku dni, jest sytuacja, kiedy strona ma jakieś poważne problemy z czytaniem treści lub dotarciem robota do niej (w tym także z jej wydajnością) lub nie korzysta z wewnętrznego linkowania (lub robi to nieefektywnie).
Jak długo trzeba czekać na wyniki SEO?
Wiele firm rezygnuje z SEO, zanim zobaczą wyniki, a szkoda. Jeśli jesteś cierpliwy i chętny do włożenia pracy, SEO może być niezwykle skutecznym sposobem na poprawę ruchu na stronie i zwiększenie przychodów. Zaplanuj jednak minimum 6-12 miesięcy, aby zobaczyć efekty działań SEO.
Więc nie poddawaj się zbyt szybko – nagrody z SEO mogą być warte wysiłku!
Porozmawiajmy!
Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!