Spis treści

    Na skuteczne pozycjonowanie strony składa się wiele elementów, jednym z najważniejszych z nich jest optymalizacja serwisu zgodnie z wytycznymi Google. Aby ułatwić nam pracę nad witryną Google prezentuje swoje wymagania w ramach Wskazówek dla Webmasterów dostępnych w Centrum Pomocy Wyszukiwarki (tutaj). 

    Audyt SEO - co to takiego

    Znajdziemy tam setki stron wiedzy i porad dotyczących tego jak nasza strona internetowa powinna działać, aby znaleźć się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. Każdy właściciel witryny może oczywiście zapoznać się z tymi wszystkimi informacjami i próbować je wdrożyć w życie samodzielnie, jednak dla osoby, która nie miała wcześniejszego doświadczenia z optymalizacją stron może to być nie lada wyzwanie. 

    W takiej sytuacji z pomocą przychodzą agencje i specjaliści SEO, którzy dzięki swojemu doświadczeniu i wiedzy są w stanie przeprowadzić skuteczny i jakościowy audyt strony w obiektywnie krótkim czasie. W efekcie takiego audytu otrzymujemy listę elementów do zmiany na stronie, których wdrożenie znacząco poprawi widoczność witryny w wyszukiwarce. 

    Ale czym właściwie jest audyt SEO?

    Za najprostszą definicję audytu SEO możemy uznać po prostu weryfikację zgodności serwisu z Wytycznymi Google dla Webmasterów. Specjalista SEO, punkt po punkcie sprawdza czy nasza witryna spełnia wszystkie określone wymagania. Jeśli części z nich nie spełnia, otrzymujemy informację jakie to konkretnie elementy i dlaczego najprawdopodobniej występuje problem. 

    Audyt SEO dzieli się na dwie części – audyt on-site oraz audyt off-site, które wraz z wynikami analizy oraz wskazówkami implementacyjnymi stanowią integralną całość. 

    Audyt on-site

    Audyt on-site to techniczna analiza strony internetowej, składająca się z wielu różnych elementów, są to między innymi:

    • Weryfikacja poprawności headerów

    Czyli sprawdzenie czy meta dane title i description odpowiadają wytycznym odnośnie długości widocznej w wyszukiwarce, oryginalności treści oraz występowania słów kluczowych powiązanych z daną witryną. Title powinien mieć długość około 65 znaków, natomiast description nie więcej niż 155.

    • Stosunek treści do kodu

    Czyli procentowy stosunek ilości treści na stronie widocznej dla użytkownika i możliwej do zaindeksowania w wyszukiwarce do ilości znaków kodu strony. Stosunek treści do kodu uznawany za dobry to około 20%. Posiadanie tego parametru poniżej 20% może być efektem zbyt małej ilości treści na stronie lub zbyt dużej ilości kodu (np. nadpisany kod, który z powodzeniem można by zmniejszyć).

    • Weryfikacja sitemap.xml

    Sprawdzenie czy w serwisie zamieszczony jest poprawny plik sitemap.xml, który ułatwia robotowi wyszukiwarki indeksowanie naszej witryny. W tym pliku powinna znaleźć się lista wszystkich adresów w witrynie wraz z datami ich modyfikacji. Warto także sprawdzić czy przygotowana sitemapa jest zgłoszona w Google Search Console.

    • Weryfikacja robots.txt

    Plik robots.txt zawiera informacje jakie strony powinien lub nie powinien indeksować robot wyszukiwarki. Za pomocą tego pliku możemy też wskazać, że nie chcemy, aby Google w ogóle indeksował serwis. 

    • Weryfikacja „przyjaznych linków”

    Przyjazne linki to sposób zapisu adresów url, który ma być odpowiedni zarówno dla robota wyszukiwarki jak i użytkownika strony. Dobrze skonstruowany „przyjazny link” powinien zawierać nie więcej niż 3 zagłębienia, powinien odzwierciedlać strukturę strony oraz nie zawierać zbędnych parametrów czy znaków specjalnych. 

    • Weryfikacja linków wychodzących z witryny

    Jest to sprawdzenie jakie linki oraz dokąd kierują z podstron naszego serwisu. Istotna jest też weryfikacja czy posiadają one atrybut nofollow, który ma zapobiegać przekazywaniu mocy naszej strony witrynom do których te linki kierują. 

    • Weryfikacja czasu ładowania oraz wagi serwisu

    Czas wczytywania strony jest jednym z bardzo istotnych czynników rankingowych. Ma on ogromny wpływ na pozycje wyników wyszukiwania i stanowi jeden z Core Web Vitals. Szczególne znaczenie ma on w przypadku wyników mobilnych i nie powinien przekraczać 2 do 3 sekund. Na czas wczytywania strony wpływ ma bardzo wiele czynników, między innymi jego waga wyrażona w MB. Więcej o znaczeniu czasu wczytywania strony dla pozycjonowania można poczytać tutaj.

    • Weryfikacja błędów kodu

    Jest to sprawdzenie występowania błędów w kodzie strony, które mogą mieć mniej lub bardziej krytyczne znaczenie dla jej działania. Oczywiście dążymy zawsze do wyeliminowania możliwe jak największej ilości błędów.

    • Weryfikacja poprawności opisów obrazów

    Czyli sprawdzenie czy zamieszczone na stronie obrazy mają uzupełniony atrybut alt, który ułatwia robotowi wyszukiwarki Google zrozumienie co znajduje się na danym obrazku i zaindeksowanie go w wynikach Google Grafika. Atrybut alt powinien być oryginalny dla każdego obrazu i zwięźle określać co on przedstawia. 

    • Weryfikacja zgodności wersji mobilnej z wytycznymi Google

    Wersja strony wyświetlana na urządzeniach mobilnych powinna być responsywna – to znaczy automatycznie dostosowywać się do rozmiaru ekranu, z którego korzysta użytkownik strony, bez ucinania lub rozciągania elementów layoutu. Każdy element interaktywny na stronie desktopowej powinien być tak samo dostępny na stronie mobilnej.

    • Weryfikacja połączeń social media

    Czyli mówiąc w skrócie linki lub specjalne wtyczki kierujące do różnego rodzaju social mediów danej firmy. Takie połączenia uwiarygadniają serwis. 

    • Weryfikacja aktualności oprogramowania

    Sprawdzenie czy oprogramowanie witryny, np. CMS są aktualne. Jest to szczególnie istotne w przypadku oprogramowań typu open source takich jak np.Wordpress, który nieaktualizowany jest dość mocno narażony na ataki hackerskie.

    • Weryfikacja domen powiązanych przekierowaniami z domeną 

    Sprawdzenie jakie domeny i z jaką historią są połączone z danym serwisem przekierowaniami, ponieważ powiązane w ten sposób domeny, które np. stanowiły spam mogą mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie.

    • Weryfikacja przekierowania pomiędzy wersją www i niezawierającą www

    Dla Google wersja adresu witryny zawierająca www i nie zawierająca www stanowią dwa serwisy, aby uniknąć podwójnej indeksacji, a co za tym idzie duplicate content muszą być one przekierowane za pomocą przekierowania 301.

    • Weryfikacja poprawności zastosowania wersji językowej serwisu

    Jeśli serwis ma kilka różnych wersji językowych, istotne jest ich odpowiednie wdrożenie i zamieszenie w poprawny sposób atrybutu hreflang (więcej o wersjach językowych witryny tutaj).

    Audyt off-site

    Audyt off-site stanowi analizę otoczenia powiązanego z witryną, dotyczy on przede wszystkim:

    • Historii oraz obecnego profilu linków

    Mamy tu na myśli analizę linków przychodzących, ich ilości i jakości domen z jakich kierują. Na tej podstawie możemy ocenić czy dotychczasowy profil linków był budowany w sposób odpowiedni, czy może wymaga zmian w postaci pozyskiwania backlinków z innych źródeł, lepiej powiązanych tematycznie lub o większej wartości pozycjonerskiej. W ramach takiej analizy jesteśmy też w stanie zweryfikować czy do witryny nie prowadzi np. jakiegoś rodzaju spam.

    • Słowa kluczowe powiązane z witryną

    Czyli mówiąc najprościej – na jakie słowa jest widoczny serwis w wynikach wyszukiwania. W ramach tej analizy weryfikujemy czy wszystkie słowa kluczowe, na które widać serwis są dla niego odpowiednie, czy może coś nam się zaindeksowało przypadkowo. Sprawdzamy też na jakie słowa serwis powinien być widoczny, a nie jest, które potem możemy dodać do dalszej strategii działań.

    • Oryginalność treści i występowanie zjawiska duplicate content

    Oryginalność treści jest obok technicznej poprawności strony i odpowiednio budowanego profilu linków trzecim z najważniejszych czynników rankingowych strony. Występowanie zjawiska duplicate content (powielania już istniejących w internecie treści), prawie całkowicie eliminuje zdobycie przez serwis wysokich pozycji w wyszukiwarce. 

    Z jakich narzędzi warto korzystać przy wykonywaniu audytu SEO?

    Oto kilka, spośród naprawdę wielu narzędzi, które są niezwykle przydatne przy wykonywaniu audytu SEO:

    • Google Search Console – narzędzie od Google, które pozwala nam monitorować wiele aspektów technicznych działania strony, jak i jej widoczności czy profilu linków
    • MajesticSEO SEO i Ahrefs – narzędzia pozwalające na dokładną ocenę i analizę profilu linków prowadzących do strony
    • Google Page Speed Insights – narzędzie od Google pozwalające sprawdzić czas wczytywania strony oraz problemy jakie mogą w ramach tego tematu występować
    • Senuto – pozwala min. zweryfikować na jakie słowa kluczowe i na jakich pozycjach widoczna jest strona internetowa
    • Screaming Frog SEO Spider – narzędzie to crawluje serwis, dzięki czemu znacząco ułatwia jego techniczną analizę (np. meta danych, linków wychodzących, rozmiarów poszczególnych elementów, przekierowań, błędów 404 i wiele innych)
    • CopyScape – narzędzie pozywające na zweryfikowanie czy w internecie występują treści zduplikowane wobec tych znajdujących się na naszej stronie

    Jakie korzyści niesie audyt SEO?

    Jak widzimy powyżej audyt SEO pozwala na zweryfikowanie naprawdę wielu elementów, które są istotne, aby pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Bez przeprowadzenia go, a potem wdrożenia wszystkich zaleceń nie ma realnej możliwości osiągnięcia satysfakcjonujących pozycji na słowa kluczowe. Samo zdobywanie linków oraz tworzenie contentu na stronie nie będzie wystarczające, jeśli serwis nie będzie spełniał wymogów zawartych w Wytycznych dla Webmasterów. Zatem przeprowadzenie audytu oraz jego późniejsza implementacja są kluczowe dla działań pozycjonerskich. 

    Dodatkową zaletą przeprowadzenia audytu oraz wprowadzenia zmian na stronie, jest poprawa jej jakości i łatwości korzystania dla zwykłego użytkownika. Bo o to właśnie chodzi we wszystkich wytycznych Google – aby na wysokich pozycjach pojawiały się tylko jakościowe strony.

    Ile kosztuje audyt SEO?

    Koszty przeprowadzenia audytu SEO mogą być naprawdę bardzo różne i wahają się w szerokich przedziałach cenowych, w zależności od tego z jakim serwisem mamy do czynienia. Wiadomo, że koszt audytu landing page, czy serwisu stanowiącego tylko wizytówkę firmy składającą się z kilku podstron będzie zdecydowanie niższy niż audyt ogromnego e-commerce. Tak więc przedział kosztów audytu może wahać się od 500 zł do nawet 15 tysięcy zł. 

    Inaczej też wyceniony będzie audyt w ramach, którego przygotowywane nie będą jedynie wytyczne do poprawy, ale także ich dalsze wdrożenie, ponieważ tutaj dochodzą koszty działań programistycznych, które też mogą być bardzo rożne w zależności od zakresu i ilości prac czy oprogramowania jakie zostało użyte do stworzenia danej strony. Audyt każdego serwisu musi zostać wyceniony indywidualnie.

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.