Spis treści

    Odpowiedni dobór słów kluczowych to jeden z najistotniejszych elementów budowania strategii pozycjonowania strony. Zależny jest w dużej mierze przede wszystkim od celu jaki chcemy osiągnąć prowadząc działania SEO. 

    Słowa kluczowe w SEO

    Cele działań SEO

    • Zwiększenie ruchu na stronie – najbardziej oczywisty cel działań, za pomocą słów kluczowych chcemy na stronie wygenerować możliwie jak najwięcej ruchu organicznego. 
    • Pozyskiwanie leadów – w ramach tego celu chcemy pozyskiwać bardzo konkretny ruch – taki, który spowoduje pozostawienie leada przez potencjalnego klienta. Pamiętać należy, że rodzajów leadów jest bardzo wiele, mogą być one płytkie jak np. tylko adres email, ale także głębokie, gdzie chcemy, aby klient zostawił nam o wiele więcej danych. Dla każdego z tych wariantów dobierzemy nieco inne słowa kluczowe. 
    • Budowanie wizerunku/świadomości marki – w ramach tego celu chcemy budować pozycje marki w świadomości potencjalnych klientów. Pozycjonować będziemy więc frazy związane bezpośrednio z branżą jakiej dotyczy dana strona.
    • Sprzedaż – zarówno produktów w sklepie internetowym jak i usług, które mogą być realizowane już poza siecią. Tutaj pozycjonowane będą frazy dotyczące właśnie tych produktów i usług. 

    Jeśli wiemy już jaki jest konkretnie cel (lub wiele celów) działań SEO dla witryny, nadchodzi czas, aby zastanowić się nad doborem słów kluczowych. Wybierać możemy z kilku rodzajów, gdzie każdy z nich będzie mniej lub bardziej odpowiedni do realizacji obranego przez nas celu. 

    Rodzaje słów kluczowych

    • GENERIC / NON-BRAND – ogólne słowa kluczowe charakteryzujące się duża ilością wyszukiwań. Zazwyczaj krótkie, jedno lub dwuwyrazowe. Jeśli serwis znajdzie się na wysokich pozycjach na te właśnie słowa kluczowe, generują one bardzo dużo ruchu organicznego. Jednak jest stosunkowo trudno uzyskać na nie wysokie pozycje, ze względu na dużą konkurencję. Taki rodzaj słów kluczowych sprawdzi się, jeśli naszym celem jest generowanie ruchu, sprzedaż oraz pozyskiwanie leadów.
    • HOW TO –  Słowa kluczowe stanowiące pytania. Zaczynają się zazwyczaj od wyrażeń „Jak…?”, „Jaki…?”, „Jakie…?”. Zazwyczaj długie, w formie zdania. Takie słowa kluczowe w wyszukiwarkę wpisują osoby zainteresowane konkretną, wartościową odpowiedzią na zadawane pytanie. Takie słowa kluczowe warto pozycjonować, jeśli naszym celem jest oczywiście pozyskiwanie ruchu na stronie, ale także budowanie świadomości marki. Jeśli nasz serwis pojawia się w odpowiedzi na wiele pytań w konkretnym temacie, w sposób oczywisty będziemy postrzegani jako specjaliści właśnie w tym zakresie.
    • LONG TAIL – Długie doprecyzowane zapytania, składające się z wielu wyrazów, dokładnie opisujące produkt. Charakteryzują się niskim potencjałem wyszukiwań, ale wysokim poziomem konwersji. W przypadku pozycjonowania fraz long tail chodzi o ich ilość, ponieważ pojedynczo nie zapewnią nam one wiele ruchu, jednak w dużej skali mogą stanowić istotne źródło odwiedzin organicznych. Ich niewątpliwymi zaletami jest łatwość pozycjonowania, ze względu na niewielką konkurencję oraz nieduży koszt uzyskania wysokich pozycji. Frazy long tail w wyszukiwarkę wpisują zazwyczaj osoby, które konkretnie wiedzą czego poszukują i zamiast wyszukać np. „czerwony rower”, wyszukają „czerwony rower górski kross mtb woman”. W przypadku takich wyszukiwań intencja zakupowa jest zawsze dość wysoka. Zatem tego typu frazy sprawdzą się najlepiej w przypadku realizacji celu pozyskiwania leadów oraz sprzedaży, a jeśli będą pozycjonowane w dużej ilości także w generowaniu ruchu.
    • BRAND – Słowa kluczowe zawierające w sobie nazwę brandu. Zazwyczaj nie ma szczególnej konieczności ich pozycjonowania, ponieważ jeśli dany serwis jest zaindeksowany, Google w naturalny sposób będzie pokazywał go na wysokich pozycjach na słowa kluczowe powiązane z jego brandem. Czasem jednak serwis może pojawiać się na pozycjach poza Top3 na frazy typu „brand + nazwa usługi”, wtedy warto je pozycjonować, aby pojawiały się na pierwszych pozycjach i wspierały nam brandowy cel w pozycjonowaniu. 

    Mamy już określony cel działań SEO oraz wybrane odpowiednie rodzaje słów kluczowych do jego realizacji. Przechodzimy zatem do etapu wyboru konkretnych fraz w oparciu o ich potencjały wyszukiwań, trudność oraz konkurencyjność. Jak to zrobić rozsądnie? Tutaj z pomocą przychodzą nam narzędzia SEO.

    Za pomocą jakich narzędzi warto wybierać słowa kluczowe do pozycjonowania?

    • Google AdWords – w ramach platformy GA, udostępniony jest Planer Słów Kluczowych, który jest narzędziem darmowym. W jego ramach, możemy sprawdzić historyczne ilości wyszukiwań wybranych przez nas słów kluczowych, ale także otrzymać propozycje dodatkowych fraz, które pozwolą nam dotrzeć do użytkowników wyszukiwarki, którzy mogą być zainteresowani naszymi produktami i usługami. W Google AdWords otrzymujemy listy fraz, które analizujemy według własnych założeń i potrzeb, nie mamy tutaj żadnej wstępnej selekcji po stronie narzędzia. 
    • Senuto – więcej o tym narzędziu pisaliśmy w osobnym artykule. Jest to narzędzie płatne w ramach, którego otrzymujemy sekcję Baza Słów Kluczowych. Po wpisaniu 5 fraz związanych z naszymi produktami i usługami otrzymujemy propozycje wielu słów kluczowych, które możemy filtrować według predefiniowanych, ale także własnych parametrów. Mamy też analizę słów wstępnie podzielonych na kategorie, takie jak pytania, słowa zależne i grupy słów. W ramach tego narzędzia w przeciwieństwie do Google Ads, częściowa analiza słów kluczowych jest dla nas wykonywana automatycznie. 
    • SEMrush – amerykańskie płatne narzędzie stanowiące wsparcie w wielu aspektach działań marketingu online. W ramach SEMrush znajdziemy całą sekcję „keyword research”, gdzie znajdują się takie narzędzia jak Keyword Overview, czyli jedna z największych na rynku baz danych słów kluczowych, Keyword Magic Tool, czyli narzędzie, które samo podpowiada nam słowa kluczowe związane z daną branżą lub stroną, Keyword Manager narzędzie, które pozwala nam zebrać w jednym miejscu interesujące nas słowa kluczowe związane z daną domeną. W sekcji związanej z content marketingiem pojawia się także narzędzie Topic Research, które z założenia ma służyć wsparciu w budowaniu content planu, ale może być także wartościowym źródłem słów kluczowych na jakie widoczna jest nasza konkurencja. 

    Komercyjnych narzędzi jest oczywiście o wiele więcej, jednak wskazane powyżej są w stanie wspomóc nas w budowaniu strategii pozycjonowania i doboru słów kluczowych kompleksowo. 

    Dobór słów kluczowych, jest kwestią, którą warto dogłębnie przeanalizować przed startem działań SEO. Jest to szczególnie istotne, ponieważ w przypadku pozycjonowania, jedynie poprzez dobór fraz jesteśmy w stanie targetować naszą stronę do określonych grup odbiorców. Jeśli wybierzemy złe słowa kluczowe możemy trafiać z naszymi treściami do osób zupełnie niezainteresowanych świadczonymi przez nas usługami, czy sprzedawanymi produktami. 

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.