Spis treści
Czy wiesz, że Google używa ponad 200 czynników rankingowych, aby określić miejsce Twojej strony w wynikach wyszukiwania (SERP)? Podczas gdy niektóre z czynników rankingowych są poparte twardymi danymi i latami badań, inne są bardziej spekulatywne, bazują na eksperymentach, a niektóre wręcz na domysłach osób z branży SEO.
Niektóre czynniki rankingowe możesz łatwo kontrolować, takie jak treść witryny (tzw. content) czy słowa kluczowe, na które się pozycjonujesz. Na inne zaś masz niewielki wpływ lub jedynie pośredni. Mowa tutaj o takich parametrach jak np. wiek domeny, zachowania użytkowników na stronie wyszukiwań lub liczba linków prowadzących do twojej strony. Ok, może ostatni punkt nie jest najlepszym przykładem w przypadku pozycjonowania, ale mam nadzieję, że ogólny sens jest jasny.
Kierując się zasadą esencjalizmu skupmy się na siedmiu czynnikach rankingowych, które mogą realnie podnieść pozycję strony internetowej w wyszukiwarce. Takich, które możesz kontrolować i optymalizować.
Będziemy mówić o autorytecie tematycznym (tzw. Topical Authority), intencji wyszukania (tzw. Search Intent), Content Depth, aktualności treści (Content Freshness), linkach przychodzących (Backlinks), Page Experience (Mobile-friendliness, HTTPS i Page Speed). Ostatnim punktem będą sygnały społeczne (tzw. Social Signals). Są one dość kontrowersyjne w pozycjonowaniu, ale nie będziemy się nad tym tutaj rozwodzić.
Intencje wyszukiwania
Zrozumienie intencji wyszukiwarki jest kluczowe dla uzyskania wysokiej pozycji w Google. W końcu, jeśli nie dostarczasz użytkownikowi tego, czego szuka, dlaczego miałby on chcieć odwiedzić Twoją stronę? Istnieją cztery główne rodzaje intencji wyszukiwania:
- Zapytania o wiedzę (Know and Know Simple Queries)
- Zapytania Do (Do Queries)
- Zapytania o stronę (Website Queries)
- Zapytania o lokalizację (Visit-in-Person Queries and User Location)
Know and Know Simple
Zapytanie Know służy do poszukiwania informacji na określony temat. Użytkownicy chcą dowiedzieć się czegoś więcej o czymś. Zapytanie Know Simple jest rodzajem zapytania Know, które szuka bardzo precyzyjnej odpowiedzi, takiej jak fakt lub wykres. Odpowiedź ta musi być poprawna i pełna, a także możliwa do wyświetlenia na małej przestrzeni.
Do
Celem zapytania Do jest osiągnięcie czegoś lub uczestniczenie w jakiejś czynności. Przejawem intencji Do będzie np. pobranie, zakup wybranego produktu, uzyskanie dostępu, rezerwacja. Użytkownicy mają chęć osiągnięcia czegoś.
Website
Wyszukiwanie ma na celu odkrycie określonej witryny lub strony, o którą prosili użytkownicy. Celem zapytania jest w tym przypadku pojedyncza strona internetowa.
Visit-in-Person / User Location
Użytkownicy wykorzystują wyszukiwarki, aby uzyskać więcej informacji na temat wizyt osobistych. Zamiarem użytkownika może być np. znalezienie pobliskich kawiarni, stacji benzynowych, bankomatów, restauracji i tak dalej.
Jeśli chcesz uplasować się wysoko w Google, musisz upewnić się, że Twoja strona (albo wybrana podstrona) spełnia intencje szukającego. Oznacza to tworzenie treści, które są istotne i przydatne dla danego typu zapytania.
Topical Authority
Jeśli chcesz uplasować się wysoko w rankingu na określone słowo kluczowe, musisz pokazać Google, że Twoja strona jest najlepszym źródłem informacji na ten temat. Innymi słowy, musisz zbudować Topical Authority. Zrobisz to poprzez tworzenie kompleksowych, dogłębnych treści, które obejmują wszystkie aspekty danego tematu.
E-A-T jest kluczową częścią wytycznych Google dotyczących jakości wyszukiwania. Jest to skrót od słów: Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Strony internetowe, które chcą zajmować wysokie pozycje w Google muszą wykazać się tymi trzema rzeczami.
Trudno jest jednak, aby jedna strona była ekspertem w każdym temacie. Dlatego też Google w swoim przewodniku SEO radzi właścicielom stron internetowych, aby skupili się na kultywowaniu reputacji eksperta i wiarygodności w konkretnej dziedzinie.
Skupiając się na niszy, można uzyskać status eksperta w tej dziedzinie i zbudować zaufanie wśród swoich odbiorców. W ten sposób istotnie zwiększymy prawdopodobieństwo przyciągnięcia organicznego ruchu z Google, a także innych wyszukiwarek.
Content depth
Kolejny czynnik rankingowy, który jest często pomijany to szczegółowość treści. Istnieje silny związek między stopniem szczegółowości treści, różnymi aspektami tego samego tematu, Topical Authority i semantycznym SEO.
Szczegółowość treści odnosi się do ilości informacji na dany temat, które dostarcza Twoja strona internetowa. Ogólnie rzecz biorąc, strony z bardziej wiarygodną i pogłębioną treścią mają tendencję do klasyfikowania się wyżej niż te z ogólnikowa treścią.
Dzieje się tak, ponieważ algorytmy Google są zaprojektowane tak, aby faworyzować strony, które dostarczają wyczerpujące i istotne informacje na dany temat. Kiedy tworzysz dogłębną treść, skutecznie sygnalizujesz Google, że Twoja strona jest wiarygodnym źródłem informacji na dany temat. Obejmuje to używanie cech charakterystycznych, wyliczanie rzeczy i dostarczanie faktów.
Chcesz osiągać lepsze pozycje, twórz informacje, których inne strony nie dostarczają.
Linki przychodzące
Liczba i jakość linków przychodzących do Twojej strony internetowej to nadal jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Backlink (link przychodzący albo inaczej link prowadzący) to link z innej strony internetowej do Twojej. Google postrzega backlinki jako głosy zaufania w odniesieniu do jakości strony internetowej i jej zawartości.
Im więcej wysokiej jakości backlinków posiada strona internetowa, tym wyższa jest jej pozycja w rankingu wyszukiwarki Google. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie linki przychodzące są sobie równe. Google przywiązuje większą wagę do tych pochodzących ze stron internetowych, które są istotne dla danej niszy i mają wysoki poziom wspomnianego wcześniej Topical Authority.
Przeczytaj jak prowadzić proces Link Buildingu dla strony internetowej.
Aktualność treści i informacji
Świeżość treści jest kolejnym czynnikiem rankingowym. Aktualność publikowanych informacji jest elementem rankingu, zależnym od zapytania. Oznacza to, że jej znaczenie jest różne i zależy od konkretnego słowa kluczowego. Dla jednych fraz aktualność informacji jest kluczowa. Dla innych jest mniej istotna (treści Evergreen).
Google ogólnie rzecz biorąc faworyzuje strony, które regularnie publikują nowe treści, w odniesieniu do tych, które tego nie robią. Dzieje się tak dlatego, że świeży content jest generalnie postrzegany jako bardziej wiarygodny i użyteczny.
Istnieje kilka sposobów na utrzymanie aktualności treści. Jednym z nich jest regularne publikowanie nowych wpisów i artykułów na blogu. Drugim jest regularne aktualizowanie i odświeżanie istniejących treści.
Page Experience
Page Experience (doświadczenie użytkowników na stronie) składa się z sygnałów, które oceniają, jak ludzie czują się na stronie internetowej. Jest to czynnik pozostający bez związku z wartością informacyjną.
Istnieje wiele składowych, które Google wymienia jako przyczyniające się do dobrego doświadczenia użytkownika.
Oto kilka zasobów i porad, które mogą pomóc Ci w mierzeniu, monitorowaniu i optymalizowaniu doświadczenia użytkowników strony:
- Sprawdź nasz artykuł o optymalizacji Core Web Vitals, aby poznać wiele narzędzi oraz metod, które pomogą Ci w analizie i raportowaniu wskaźników LCP, FID i CLS.
- Skorzystaj z testu Mobile-Friendly (optymalizacji mobilnej), aby sprawdzić, czy Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych.
- Dowiedz się, jak uruchomić i skonfigurować certyfikat SSL, jeśli strona nie obsługuje jeszcze protokołu HTTPS.
- Upewnij się, że nie stosujesz wyskakujących okienek w sposób, który czyni informacje mniej dostępnymi. Nie dotyczy to zgód wymaganych prawnie od użytkowników.
- Użyj niestandardowej strony 404, która zaprasza odwiedzających z powrotem do wyznaczonej lokalizacji witryny.
Sygnały społecznościowe
Google w przeszłości twierdziło, że sygnały społeczne nie są czynnikiem rankingowym. Jednak w 2011 roku przeprowadzono badanie, opublikowane w serwisie MOZ, które wykazało najwyższą korelację pomiędzy udostępnieniami adresów na Facebooku a pozycją strony w rankingu Google w wynikach. Badanie to było prowadzone w Stanach Zjednoczonych.
Według Matta Cuttsa, szefa zespołu Google ds. spamu internetowego, Google nie indeksuje tzw. walli (tablic) Facebooka. Sugeruje on również, że Google nie uwzględnia liczby polubień na Facebooku do wyznaczania pozycji strony w rankingu wyszukiwarki.
Facebook jest głównym konkurentem Google. Nawet jeśli Twoje rankingi Google nie zostaną bezpośrednio poprawione przez działania na Facebooku, aktywności te pomogą wzmocnić twoją markę.
Wpływ innych kanałów społecznościowych, takich jak Twitter czy LinkedIn, na wyniki Search Engine Result Position, jest nieznany. Za to na pewno aktywna obecność na Twitterze czy LinkedInie pomaga budować wiarygodność marki.
Pozycjonowanie stron internetowych
Pozycjonowanie stron internetowych, czyli SEO, to strategiczny proces stosowany w celu poprawy widoczności strony internetowej na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Poprzez optymalizację strony internetowej pod kątem odpowiednich treści, słów i fraz kluczowych oraz działania zewnętrzne, firmy mogą zwiększyć swoje szanse na zajęcie wyższej pozycji w SERP i przyciągnąć więcej wykwalifikowanego ruchu.
Istnieje wiele czynników, które wchodzą w skład pozycjonowania strony, w tym jakość treści, struktura strony internetowej i liczba linków przychodzących. Kiedy wszystkie te elementy są połączone, mogą stworzyć potężną strategię SEO, która może pomóc stronie osiągnąć długoterminowy sukces w SERPach.
Pozycjonowanie jest jednak złożoną i ciągle zmieniającą się dziedziną, dlatego ważne jest, aby być na bieżąco z najnowszymi SEO-trendami. Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak uzyskać wyższą pozycję w wynikach Google, przeczytaj nasz szczegółowy artykuł o pozycjonowaniu strony internetowej.
Wnioski
Czynniki rankingowe Google nieustannie się zmieniają. Rośnie wpływ jednego czynnika, kosztem innego. To co działało w zeszłym roku może nie działać tak efektywnie w obecnym.
Jednak skupiając się na czynnikach rankingowych wymienionych w tym artykule, możesz być pewien, że Twoja strona jest dobrze przygotowana na sukces w ciągle zmieniającym się świecie SEO.
Porozmawiajmy!
Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!