Spis treści
Istnieje wiele sposobów na wdrożenie linkowania wewnętrznego na stronie. Każdy z nich przynosi korzyści, między innymi pod kątem SEO. Dodatkowo odpowiednie linkowanie w obrębie serwisu wpływa pozytywnie na odbiór strony przez użytkowników. Jakie metody linkowania wewnętrznego zastosować, żeby jak najwięcej na nim zyskać?
Co to jest linkowanie wewnętrzne?
Strategia linkowania opiera się na 2 typach linków – zewnętrznych i wewnętrznych.
Linkowanie zewnętrzne polega na umieszczaniu linków do strony na innych portalach. Obierając strategię linkowania warto zwrócić uwagę na parametry domen, z których linkujemy, ich autorytet oraz powiązanie tematyczne tak, aby przekazywały stronie jak najwięcej link juice.
Natomiast internal linking (linkowanie wewnętrzne) polega na umieszczaniu hiperłączy do podstron witryny w obrębie całego serwisu. Hiperłącza to po prostu odnośniki, które kierują do wskazanych w nich stron, otwierając je w nowej karcie lub przekierowując bezpośrednio z poziomu otwartej strony.
Wraz z rozwojem UX oraz naciskiem na dopasowanie stron do wrażeń użytkowników pojawiło się kilka nowych sposobów na wdrożenie linkowania wewnętrznego.
Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest zróżnicowanie linkowania i zastosowanie kilku rozwiązań jednocześnie. Najważniejsze, aby odnośniki do innych podstron serwisu znalazły się w widocznych i strategicznych miejscach, łatwo dostępnych dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarek.
Rodzaje linkowania wewnętrznego
Linkowanie w menu głównym
Menu główne jest elementem, który przede wszystkim odpowiada za nawigację na stronie. Stanowi również doskonałą bazę do linkowania wewnętrznego. Każdy odnośnik do kategorii głównej lub podkategorii znajdujący się w menu jest hiperłączem kierującym do innej podstrony serwisu. A co za tym idzie buduje linkowanie wewnętrzne.
Warto zwrócić uwagę na odpowiednie nazewnictwo kategorii. Każda nazwa umieszczona w menu powinna zawierać słowa kluczowe, które są dla nas istotne z punktu widzenia SEO.
Linkowanie w treści
Wysokiej jakości content na stronie jest kluczową kwestią w pozycjonowaniu. Zastosowanie linkowania w treści dodatkowo zwiększa szanse na wyższą pozycję strony w wyszukiwarce. Należy odpowiednio zaplanować rozkład linków w tekście oraz anchory na jakich będą umieszczane odnośniki. Anchor musi być zgodny z tematyką podstrony, do której linkuje, a ilość linków nie powinna przekraczać 3-5 na artykuł lub opis kategorii/produktu.
Breadcrumbs
Menu okruszkowe jest elementem nawigacyjnym, który umożliwia użytkownikom lokalizację i odnalezienie się w serwisie. Breadcrumbs są stosowane głównie w dużych serwisach, o rozbudowanej strukturze i warto je wykorzystać żeby wzmocnić linkowanie wewnętrzne w obrębie domeny.
Linkowanie w stopce
Umieszczenie linków do istotnych podstron serwisu w stopce to doskonały sposób na wzmocnienie linkowania wewnętrznego. Dodatkowo na dole strony powinien znaleźć się odnośnik do mapy witryny w formacie HTML, gdzie zebrane są linki do wszystkich podstron serwisu.
Moduły linkujące
Tworząc projekt strony warto umieścić na niej moduły, w których będą znajdowały się linki do innych podstron. Mogą to być produkty najbardziej popularne lub o podobnym przeznaczeniu oraz powiązane tematycznie artykuły.
Kiedy chcemy wzmocnić linkowanie wewnętrzne w obrębie bloga dobrym rozwiązaniem będą boksy, które zawierają listę najbardziej popularnych lub najczęściej komentowanych wpisów. Należy uwzględnić również ich powiązanie tematyczne z artykułem znajdującym się na danej stronie, linkując wpisy w obrębie tej samej kategorii.
Dobre praktyki w linkowaniu wewnętrznym
Atrybut nofollow
Jeśli zależy nam na przekazywaniu odpowiedniej mocy między linkami, nie powinniśmy stosować atrybutu nofollow. Oczywiście są pewne wyjątki, takie jak strony zawierające regulamin, politykę prywatności serwisu, czyli te, które nie mają znaczącej wartości dla SEO.
Ilość linków na podstronach
W wytycznych dotyczących linkowania wewnętrznego Google nie określiło konkretnej, maksymalnej liczby linków wychodzących ze strony. Jako limit ustalono ‘rozsądną liczbę, nawet do kilku tysięcy linków’. Z punktu widzenia SEO nie jest to jednak dobre rozwiązanie. Zbyt duża liczba linków wychodzących osłabia ich moc. Najlepszym rozwiązaniem jest trzymanie się zasady, że ilość linków wychodzących z jednej podstrony nie powinna przekraczać 100.
Odpowiednie anchory
Na niektórych stronach możemy spotkać się z anchorami mającymi zachęcić użytkownika do przejścia na kolejną podstronę np.”czytaj więcej, dowiedz się więcej”. Być może zwraca to uwagę czytelników, jednak biorąc pod uwagę wpływ na SEO nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ wyrażenia typu “kliknij tutaj, przeczytaj więcej” nie są frazami, na które rankuje linkowana strona. Warto używać słów kluczowych bezpośrednio wskazujących na tematykę strony lub umieścić w tekście pełny tytuł artykułu, do którego kieruje dany odnośnik.
Głębokość linkowania
Liczba kliknięć potrzebna do przejścia ze strony głównej na daną podstronę to potocznie nazywana głębokość linkowania. Najbardziej optymalną wartością są 3 kliknięcia dzielące stronę główną od docelowego adresu URL. Jest to istotne zarówno z punktu widzenia użytkowników jak i robotów wyszukiwarki. Ma to także na celu eliminowanie tzw. orphan pages, czyli stron ‘sierot’, do których nie prowadzi żaden link.
Wpływ linkowania wewnętrznego na SEO
Dobrze zaplanowane linkowanie wewnętrzne wpływa pozytywnie na wiele aspektów witryny. Główną zaletą tego rozwiązania jest lepsza indeksacja strony w wyszukiwarce. Roboty Google powinny łatwo i szybko docierać do każdej podstrony. Warto więc pamiętać o tzw. orphan pages i stosować zasadę 3 kliknięć, aby przyspieszyć indeksację serwisu.
Dodatkowo stosowanie linkowania wewnętrznego usprawnia nawigację w serwisie. Użytkownicy dużo łatwiej i bardziej intuicyjnie przechodzą na inne podstrony, kiedy mogą znaleźć odnośniki bezpośrednio w powiązanym tematycznie tekście lub w proponowanych, podobnych produktach.
Pozycjonując stronę internetową warto pamiętać, że niewielkim nakładem pracy, wdrażając linkowanie wewnętrzne jesteśmy w stanie znacznie poprawić swoją pozycję w SERP.