Spis treści

    Chcesz się nauczyć jak pozyskiwać linki dla SEO? Jeśli tak, to trafiłeś we właściwe miejsce! W tym przewodniku nauczymy Cię wszystkiego, co musisz wiedzieć o link buildingu i jak może on pomóc w poprawieniu rankingów Twojej strony.

    Będziemy poruszać takie tematy jak: co to są linki, dlaczego mają znaczenie oraz w jaki sposób zabrać się za ich zdobywanie. Damy Ci też kilka konkretnych sposobów, aby proces link buildingu był łatwiejszy, a jego skuteczność wyższa.

    Linkbuilding w SEO

    Więc niezależnie czy jesteś początkującym, czy doświadczonym specjalistą SEO, przewodnik z pewnością pomoże Ci usprawnić pozyskiwanie linków do witryny!

    Czym są linki?

    <a href=””> to atrybut HTML używany do zdefiniowania hiperłącza. Zawiera on atrybut href, anchor (zwany też anchor textem lub kotwicą) i kilka dodatkowych atrybutów. Wartość atrybutu href zawiera adres URL strony, do której link będzie kierował. W większości przypadków kliknięcie na link przez użytkownika spowoduje załadowanie strony docelowej w bieżącym oknie przeglądarki.

    Linki są ważne, ponieważ pozwalają nam na łatwe poruszanie się po Internecie. Bez nich musielibyśmy pamiętać długie ciągi znaków (adresy URL), aby odwiedzić kolejne strony.

    Czym są anchory?

    Anchory to widoczne nazwy, które klikamy, aby nawigować pomiędzy stronami w Internecie. Domyślnie jawią się jako niebieski, podkreślony tekst. Po najechaniu na nie myszką, w przeglądarce wyświetlany jest adres URL (adres internetowy) strony, którą zamierzamy odwiedzić. Po kliknięciu na anchor text, przeglądarka załaduje nową stronę.

    Anchory są ważne, ponieważ dzięki nim wiemy, czego możemy się spodziewać na stronie docelowej.

    Link building to proces pozyskiwania nowych linków przychodzących (określanych powszechnie jako “backlinks”) do strony internetowej. Strategie link buildingu mogą wykorzystywać różne metody, ale cel jest zawsze ten sam: zwiększenie liczby linków przychodzących, wskazujących na daną stronę internetową. Celem link buildingu jest poprawa pozycji strony internetowej w rankingach wyszukiwarek.

    Istnieje wiele różnych sposobów budowania linków, ale najpopularniejsze metody obejmują:

    • tworzenie treści o charakterze informacyjnym i udostępniającym, do których inni będą chcieli zamieszczać linki (takie jak wpisy na blogu, infografiki, dokumenty, opracowania badań, itd.);
    • proszenie innych stron internetowych w  branży o umieszczenie linka;
    • uczestnictwo w forach internetowych i grupach dyskusyjnych;
    • i wiele innych!

    Jeśli interesuje Cię szczegółowo temat dlaczego link building jest kluczowy w pozycjonowaniu stron, to zapraszam do odrębnego wpisu Ady o profilu linków.

    Znajdowanie wysokiej jakości linków

    Dobry link dla Twojej strony powinien spełniać kilka warunków. Najważniejsze jest miejsce (strona), z której pochodzi. Pożądany jest tutaj serwis o wysokim autorytecie (mocy). O mocy linków szczegółowo pisała Karolina w osobnym wpisie. Wartościowe są ponadto inne parametry jak ruch organiczny (całościowy i ten związany z konkretną podstroną), anchor text, tekst otaczający link, tematyka portalu czy atrybut dofollow linka.

    Aby sprawdzić moc strony lub całej witryny, możesz użyć dowolnego z dostępnych na rynku narzędzi SEO. To między innymi Semrush, aHrefs, Senuto, Majestic czy MOZ.

    Pogadajmy chwilę o tworzeniu treści informacyjnych i takich, które mają potencjał do udostępniania. O takich, do których inni będą chcieli linkować: posty na blogu, infografiki, wykresy, dokumenty, raporty, badania.

    Badania, Dane lub Case Study

    Jest to najtrudniejsza i najbardziej czasochłonna metoda. Będziesz musiał stworzyć coś tak wspaniałego, że inne osoby z Twojej branży nie będą mogły nie linkować do tego. Może to być dogłębne studium badawcze lub szczegółowy raport.

    Kluczem jest upewnienie się, że Twoja treść jest naprawdę wyjątkowa i dostarcza wartości Twoim czytelnikom. Jeśli uda Ci się stworzyć treść, która ma wysoką wartość merytoryczną, będziesz na dobrej drodze do budowania wysokiej jakości linków.

    Lista X rzeczy

    Ludzie uwielbiają listy, ponieważ są one łatwe do czytania i zazwyczaj zawierają wiele skondensowanych, lecz przydatnych informacji. Tworząc listę, upewnij się, że jest ona wyczerpująca i poprzedzona porządnymi poszukiwaniami. Dobra lista będzie udostępniana i linkowana przez wiele osób. Oczywiście ludzie muszą się o niej też dowiedzieć.

    Zasoby graficzne

    Rzeczy wizualne są często bardziej skuteczne niż treści pisane, ponieważ są łatwiejsze do strawienia i udostępnienia. Tworząc treści wizualne, upewnij się, że są one wysokiej jakości i zawierają adekwatne informacje. Ludzie są bardziej skłonni do dzielenia się i linkowania do rzeczy, które są dobrze wykonane i użyteczne. Niektóre pomysły na treści wizualne to infografiki, wykresy, mapy.

    Szczegółowe poradniki typu “jak to zrobić”

    Poradniki to kolejny rodzaj treści, który jest bardzo popularny i przydatny. Tworząc poradnik, upewnij się, że jest on szczegółowy i łatwy do przejścia. Im bardziej pomocny i szczegółowy jest Twój poradnik, tym bardziej prawdopodobne jest, że ludzie będą się nim dzielić.

    Budowanie linków z Email Outreach

    Email Outreach to proces kontaktowania się z innymi stronami internetowymi i blogerami z intencją do pozyskania linka do twojej witryny. Można to zrobić wysyłając osobisty e-mail lub przy pomocy narzędzia takiego jak BuzzSumo, które pomoże Ci znaleźć influencerów w twojej branży.

    Podczas tworzenia e-maila, upewnij się, że masz coś wartościowego do zaoferowania drugiej stronie. Może to być post gościnny, którego brakuje na stronie blogera, treść, która zastępuje obecny brakujący link 404, infografika lub wyniki badań powiązanych z danym wpisem.

    Znajdź stronę, z którą można się skontaktować w celu uzyskania linku

    Istnieje kilka różnych sposobów znalezienia stron internetowych, odpowiednich do pozyskiwania linków. Jednym ze sposobów jest użycie Google i przeanalizowanie backlinków konkurenta. Aby to zrobić, można użyć narzędzia SEO, które specjalizuje się w analizach backlinków, takich jak aHrefs, Majestic, Semrush lub MOZ.

    Znajdź odpowiednie adresy e-mail do kontaktu

    Jednym ze sposobów jest po prostu skopiowanie ich z witryny jeden po drugim, ale są też narzędzia do tego. Dobrym przykładem jest Hunter.io, który jest darmowy z limitem 50 wyszukiwań miesięcznie. Działa idealnie, jeśli chcemy skontaktować się z autorem bloga czy prywatnej strony. Dla większych serwisów problemem jest znalezienie odpowiedniej osoby do kontaktu. Kolejne narzędzie – VoilaNorbert sprawia, że jest to łatwiejsze.

    Wysyłanie maila

    Wysyłając e-mail, upewnij się, że jesteś uprzejmy, profesjonalny, a sama treść wiadomości jest maksymalnie spersonalizowana. Nie oznacza to, że musisz to robić ręcznie.

    Wyjaśnij w mailu, co skłoniło Cię do kontaktu, pochwal obecną treść i zasugeruj coś, co sprawiłoby, że byłaby jeszcze lepsza. Może to być artykuł napisany przez Ciebie lub po prostu link do czegoś innego, co uzupełni bieżącą treść. Pamiętaj, że celem jest dodanie wartości do strony czy artykułu w sprawie, którego piszesz, a nie tylko zdobycie linku.

    Przykładowy Szablon do Email Outreach:

    Cześć [imię],

    Mam nadzieję, że wszystko u Ciebie w porządku! Natknąłem się na Twoją stronę i zauważyłem, że przydałaby Ci się pomoc w [obszarze wiedzy]. Mam duże doświadczenie w tej dziedzinie i chętnie podzielę się swoją wiedzą.

    Mam kilka pomysłów, które moim zdaniem świetnie sprawdziłyby się na Państwa stronie. [Pomysł #] byłby świetnym dodatkiem do Twojej strony i myślę, że Twoi czytelnicy by go pokochali.

    Jeśli jesteś zainteresowany, z przyjemnością prześlę Ci artykuł/linki/etc. do sprawdzenia. Daj mi znać, jeśli jesteś zainteresowany, a ja wyślę go do Ciebie.

    Dziękuję za poświęcony czas!

    [Twoje imię]

    To jest tylko szablon, więc nie krępuj się dostosować go do własnych potrzeb. Pamiętaj, że celem jest bycie uprzejmym, profesjonalnym i odnoszenie się osobowy do drugiej osoby, aby budować relacje i zdobywać linki.

    Kontynuacja

    Nawet jeśli nie otrzymasz odpowiedzi za pierwszym razem, nie poddawaj się. Po kilku dniach napisz uprzejmego maila. Jeśli nadal nie otrzymasz odpowiedzi, prawdopodobnie czas pójść dalej.

    Płatne artykuły gościnne

    Płatne artykuły gościnne to proces publikowania Twoich artykułów na blogach i stronach innych podmiotów w zamian za gratyfikację pieniężną. Jest to najbardziej skuteczny sposób na uzyskanie wysokiej jakości linków, ponieważ w zasadzie płacisz za nie. W branży pozycjonowania ta metoda znana jest także jako artykuły sponsorowane.

    Szukając miejsc na wpisy sponsorowane, upewnij się, że są one istotne dla Twojej branży i mają wysoki Domain Authority. Możesz użyć tych samych narzędzi wspomnianych wcześniej, aby sprawdzić autorytet rozważanej domeny.

    Proces płatnych linków sponsorowanych jest stosunkowo prosty. Znajdujesz odpowiedni blog lub stronę internetową, która akceptuje wpisy gościnne, przedstawiasz swój pomysł na artykuł, a następnie piszesz treść z linkiem i przesyłasz artykuł. Po jego opublikowaniu, uzyskasz link zwrotny do swojej strony.

    W Polsce, istnieją pewne marketplace’y, które agregują oferty wydawców stron internetowych. Automatyzują one proces kontaktowania się właścicieli stron z reklamodawcami. Warto tu wymienić dwa: Linkhouse WhitePress. W tych narzędziach można również zamówić usługi copywriterskie.

    Odzyskiwanie linka

    Odzyskiwanie linka (link reclamation) to proces znajdowania wzmianek o twojej stronie, twojej osobie lub marce, ale tak naprawdę nie linkują do Twojej strony. Może się to zdarzyć z różnych powodów, ale najczęstszym jest to, że autor nie myśli, że to może być przydatne dla Ciebie. Ta metoda nazywana jest też nielinkującymi wzmiankami o marce (non-linking brand mentions).

    Aby znaleźć te wzmianki, możesz użyć narzędzia Google Alerts, IMM lub innego narzędzia. Po znalezieniu tych miejsc, możesz dotrzeć do autorów i dać im znać, że nie linkują aktualnie do twojej strony oraz jak ważne jest to dla Ciebie.

    Broken Link Building

    Broken link building to proces znajdowania niedziałających linków na stronach internetowych, a następnie zastępowanie ich własnymi linkami. Jest to świetny sposób na uzyskanie wysokiej jakości linków, ponieważ w zasadzie naprawiasz czyjąś stronę. Z automatu więc dodajesz jej wartości.

    Aby znaleźć uszkodzone linki, możesz użyć narzędzia takiego jak Check My Links. Jest to rozszerzenie do przeglądarki Chrome. Niektóre inne narzędzia, takie jak aHrefs, Semrush Site Audit lub nawet Screaming Frog, mogą również pomóc Ci znaleźć niedziałające linki.

    Następnym krokiem po znalezieniu niedziałających linków, będziesz musiał dotrzeć do właściciela strony i dać mu znać o błędnym linku. Następnie możesz zaproponować swój własny artykuł jako zamiennik.

    Jest to świetna technika link buildingu, ponieważ wygrywają obie strony. Ty dostajesz link, oni minimalnym nakładem pracy naprawiają swoją treść. Wszyscy są szczęśliwi! Możesz także mieszać tę strategię z kolejną metodą.

    Zbiór linków

    Zbiór linków to wpis na blogu, który zbiera najlepsze treści z całego internetu na określony temat. Często nazywa się je Resource Pages.

    Zbiory linków są świetnym sposobem na zdobycie linków, ponieważ zasadniczo poprawiasz treści przeznaczone dla innych ludzi. Jeśli jakiś link jest nieaktualny lub nie działa, cały artykuł traci na wartości i może nie zaspokoić intencji użytkownika. Aby znaleźć te miejsca, możesz użyć zaawansowanych operatorów wyszukiwania w Google, takich jak: “słowo kluczowe” + “przydatne linki” albo “słowo kluczowe” + inurl:linki.

    O ile w Polsce ta metoda nie jest popularna, to za granicą sprawdza się znakomicie. Warunkiem koniecznym do zastosowania tej strategii jest posiadanie wartościowej podstrony, którą ludzie uznają za wartościową.

    Wywiady, opinie i podcasty

    Wywiady, opinie i podcasty są świetnym sposobem na zdobycie linków, ponieważ jesteś przesłuchiwany lub przedstawiany na czyjejś stronie. Jest to dobry sposób na zdobycie linków, a dodatkowym plusem jest ekspozycja na nową publiczność.
    Jednym ze sposobów na znalezienie miejsc do wyrażenia opinii może być szukanie wzmianek o Twoim konkurencie. Dotarcie do podcastów jest znacznie prostsze.

    Zwrotne wyszukiwanie obrazów

    Zwrotne wyszukiwanie obrazów jest techniką, która pozwala na znalezienie stron internetowych, które używają Twoich obrazów bez podania informacji o źródle. Używając np. Google Images możesz dotrzeć do tych stron i dać im znać, że jest to okej, ale oczekujesz linka do źródła czyli do Twojej strony.

    Zostań sponsorem jakiegoś wydarzenia

    Tego sposobu chyba nie trzeba szerzej przedstawiać. Poza wydarzeniami można także sponsorować fundacje, idee czy projekty. Swego czasu istniał projekt Open Collective, który ułatwiał zostanie sponsorem wybranego przedsięwzięcia w zamian za określone korzyści.

    Zanim to zrobisz, rozważ czy wydarzenie lub produkt są istotne dla niszy, w której działasz.

    HARO – pomóż reporterowi

    Help A Reporter Out to strona, która łączy dziennikarzy z ekspertami. Aby korzystać z HARO, musisz założyć bezpłatne konto. Następnie będziesz mógł zobaczyć wszystkie dostępne możliwości. Konkretnie zapytania od dziennikarzy będziesz otrzymywał na swojego e-maila. Są tam świetne miejsca, ale konkurencja jest niezwykle wysoka.

    Przeanalizuj profile backlinków konkurencji

    Przyjrzyj się swoim najbliższym konkurentom, aby zobaczyć, skąd pozyskują linki. Możesz do tego użyć narzędzia takiego jak Majestic lub Ahrefs. Istnieje również narzędzie o nazwie Semrush Backlink Gap, które wykonuje dużą część tej pracy za Ciebie.

    Budowanie linków Video

    Nie lubisz czytać? Nic straconego. Posłuchaj mojego video o technikach pozyskiwania linków w SEO.

    Podsumowanie

    Na konkurencyjnym rynku link buildingu, najlepszą strategią jest podejście nieszablonowe. Spróbuj pomyśleć o własnej, unikalnej strategii lub dodać coś wartościowego do powyższych metod.

    Wczuj się w rolę wydawcy. Spróbuj pomyśleć tak, jakbyś stał po drugiej stronie. Wcielając się w rolę właściciela witryny rozważ co skłoniłoby Cię do dodania linku.

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!