Spis treści
SEO to złożona i wciąż ewoluująca dziedzina oraz jeden z najważniejszych kanałów marketingu internetowego. Wyzwaniem, podobnie jak przy płatnych kampaniach PPC jest to, na kogo postawić, aby poprawić widoczność swojej witryny w wyszukiwarkach i osiągnąć założone cele.
Do wyboru są zwykle trzy główne opcje: agencja SEO, niezależny konsultant SEO / specjalista pozycjonowania lub zatrudnienie specjalisty SEO in-house. Wszystkie rozwiązania mają swoje wady i zalety, dlatego ostateczny wybór zależy od Twoich konkretnych potrzeb i tego, czego szukasz u potencjalnego partnera SEO.
W artykule omówimy zalety i wady tytułowych opcji, abyś mógł podjąć świadomą decyzję dla przyszłości swojej firmy.
Pominiemy porównywanie kwalifikacji specjalistów czy agencji SEO, ponieważ na rynku jest tak wiele agencji i ekspertów oraz podejścia do strategii SEO, że trudno byłoby je zawrzeć w pojedynczym wpisie na blogu.
Agencja SEO
Istnieje wiele różnych agencji SEO, ale wszystkie one mają pewne wspólne cechy. Przede wszystkim dobra agencja SEO koncentruje się na pomocy swoim klientom w realizacji założonych celów oraz podnoszeniu pozycji serwisu na stronach wyników wyszukiwania (SERP).
Oznacza to, że będzie ona doskonale rozumieć, jak działają wyszukiwarki i jak optymalizować strony internetowe, aby były maksymalnie widoczne.
Oprócz wiedzy na temat rankingów, dobra agencja SEO będzie również miała doświadczenie z innymi kanałami marketingu cyfrowego, takimi jak marketing treści, marketing w mediach społecznościowych i reklamy typu pay-per-click (PPC).
Takie całościowe podejście gwarantuje, że Twoja witryna osiągnie największą możliwą ekspozycję w sieci. Zanim uzyska istotny ruch organiczny będzie mogła generować go z kanałów płatnych, by od początku realizować strategię sprzedaży.
I wreszcie, dobra agencja SEO będzie przejrzysta w cenach oraz zakresie dostarczanych usług, abyś wiedział dokładnie, za co płacisz i czego możesz oczekiwać.
To co odróżnia agencję marketingową od indywidualnego specjalisty, to fakt, że agencja SEO będzie dysponować zespołem ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach pozycjonowania i szerzej całego marketingu on-line.
Zalety agencji SEO
Agencja SEO posiada zespół ekspertów, dlatego może oferować kompleksowe usługi. Tym samym jest bardziej prawdopodobne, że jest na bieżąco z najnowszymi trendami i zmianami w algorytmie.
Agencja marketingowa m.in.:
- zapewnia kompleksową strategię marketingu cyfrowego (tworząc synergię pomiędzy kanałami, np. poprzez analizę słów kluczowych pod kątem ich skuteczności w kampaniach płatnych czy wykorzystanie content marketingu w SEO, PR oraz Google Ads);
- dysponuje zespołem ekspertów, którzy specjalizują się w różnych aspektach SEO (np. technicznym, budowania linków, marketingu treści);
- ma duże doświadczenie w pracy z różnymi typami firm z różnych branż, zatem ma często większą wiedzę co się aktualnie sprawdza, a co nie;
- będzie najczęściej bardziej przystępna cenowo niż wynajęcie indywidualnego specjalisty na wyłączność, ale droższa niż współpraca ze specjalistą SEO;
- jest bardziej prawdopodobne, że będzie na bieżąco z nowymi trendami i zmianami algorytmów.
Wady agencji SEO
Główną wadą współpracy z agencją przy pozycjonowaniu jest mniejsza kontrola nad wykonywaną pracą i osiąganymi wynikami. Dzieje się tak dlatego, że agencja ma wielu klientów i może poświęcić każdemu z nich mniejszą ilość czasu. Umowa z agencją SEO będzie jednak tańsza niż zatrudnienie własnego pozycjonera.
Agencje SEO mogą nie być tak elastyczne jak indywidualny konsultant. Zmiana zasad wymaga często więcej czasu i może spowodować opóźnienia w osiąganiu pożądanych rezultatów.
Praca agencji w zakresie SEO zależy również od opiekuna klienta, który zostanie przydzielony do projektu. Jeśli jest to osoba niedoświadczona lub niezbyt zainteresowana Twoim projektem, odbije się to na jakości wykonanej pracy.
Ponadto, agencje mogą być bardziej zainteresowane sprzedażą dodatkowych usług (takich jak PPC lub marketing w mediach społecznościowych) niż przy wykonywaniu faktycznej pracy związanej z SEO.
Specjalista SEO
Specjalista SEO to ekspert, który specjalizuje się w optymalizacji stron internetowych pod kątem lepszej widoczności w wyszukiwarkach.
Termin “SEO” może odnosić się tu do wielu różnych aspektów pozycjonowania stron, w tym jej optymalizacji (on-page optimization), link buildingu czy rozwoju treści (inaczej contentu).
Specjalista SEO to osoba, która specjalizuje się w jednej lub kilku z tych dziedzin i posiada wiedzę oraz doświadczenie niezbędne do poprawy pozycji witryny w SERP-ach.
Niezależny konsultant lub specjalista ds. pozycjonowania to freelancer, który, jak sama nazwa wskazuje, pracuje niezależnie.
Zalety specjalisty SEO
Główną zaletą współpracy ze specjalistą SEO jest to, że masz większą kontrolę nad wykonaną pracą i możesz być bardziej zaangażowany w proces proces pozycjonowania. SEO freelancer będzie zwykle bardziej skoncentrowany na Twoim projekcie i realizacji zadań.
Specjalista SEO jest zazwyczaj również bardziej elastyczny niż agencja i w razie potrzeby może szybciej zmienić strategię pozycjonowania.
Wolny strzelec to świetna opcja, jeśli masz ograniczony budżet (pod warunkiem, że nie zatrudniasz go na pełny etat) lub potrzebujesz kogoś, kto skupi się konkretnie na Twoim projekcie.
Wady zatrudnienia specjalisty SEO
Główną wadą współpracy ze specjalistą SEO jest to, że może on nie mieć takich samych zasobów jak agencja, więc może nie być w stanie zaoferować tak kompleksowych usług.
Kolejnym, może jeszcze większym minusem pracy z freelancerem jest fakt, że może on nie mieć takiego samego poziomu wiedzy jak agencja. Problem pojawia się również z byciem na bieżąco z nowymi trendami i zmianami algorytmów wyszukiwarek. To może być widoczne z czasem, bo ludzie pracujący w grupach, jak to zwykle ma miejsce w agencji, często wymieniają się wiedzą i wynikami eksperymentów.
Zatrudnienie specjalisty SEO jest również bardziej ryzykowne, ponieważ w kwestii wyników polegasz na jednej osobie. Jeśli jest ona chora lub przebywa na urlopie, nie ma nikogo, kto mógłby ją zastąpić.
Specjalista SEO na pełny etat
Specjalista SEO zatrudniony na pełny etat to osoba, która pracuje w firmie lub jako freelancer, ale jest zaangażowana w projekt (lub projekty) klienta w pełnym wymiarze godzin.
Zalety zatrudnienia specjalisty SEO na pełny etat
Główną zaletą zatrudnienia specjalisty SEO na pełny etat jest to, że masz kogoś, kto jest zawsze dostępny do pracy nad Twoim projektem. Jest on w pełni zaangażowany i ma doskonały przegląd wszystkich bieżących zadań.
Specjalista SEO zatrudniony na pełny etat to także świetna opcja, jeśli potrzebujesz kogoś, kto dogłębnie zrozumie Twoją branżę i niszę.
Wady zatrudniania specjalisty SEO na pełny etat
Główną wadą zatrudniania specjalisty SEO na pełny etat jest to, że jest on droższy niż agencja lub freelancer. Drugą wadą jest to, że jeśli nie jesteś zadowolony z wyników pracy eksperta na umowę o pracę, trudniej jest go zastąpić. Wypowiedzenie umowy agencji lub freelancerowi jest zwykle prostsze.
Zatrudnienie specjalisty SEO na pełny etat to także większe zobowiązanie niż zatrudnienie agencji lub freelancera. Konieczne może być zapewnienie przestrzeni biurowej, narzędzi i innych zasobów.
Problemem jest również sam proces rekrutacji specjalisty SEO. Trzeba przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami i dokonać ich selekcji, co może być czasochłonne oraz wymaga specjalistycznej wiedzy.
Jak określić, czy potrzebujesz agencji SEO czy freelancera?
Decydując się na współpracę z agencją lub freelancerem w zakresie SEO, należy rozważyć swój budżet, potrzeby, cele oraz tego w jakim stopniu sam chcesz się zaangażować w realizację strategii SEO.
Jeśli dysponujesz niewielkim budżetem, pracujesz nad krótkoterminowym projektem, koncentrujesz się na pozyskiwaniu ruchu organicznego lub sam chcesz mieć wkład w realizację pozycjonowania, freelancer może być najlepszym rozwiązaniem.
Jeśli dysponujesz nieco większym budżetem, potrzebujesz kompleksowych usług lub chcesz współpracować z ekspertem, który jest zawsze na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami to najlepszym rozwiązaniem będzie agencja SEO.
Jeśli potrzebujesz kogoś, kto w pełni skupi się na Twoim projekcie, możesz rozważyć zatrudnienie specjalisty SEO in-house. Rekrutacja pozycjonera będzie jednak dużym wyzwaniem.
Istnieją też rozwiązania pośrednie, gdy np. realizacja działań pozycjonowania będzie po stronie agencji, ale jednocześnie będzie kontrolowana przez niezależnego specjalistę SEO. Mamy wówczas większą pewność realizacji i jakości poszczególnych elementów pozycjonowania.
Wskazówki dotyczące maksymalnego wykorzystania kampanii SEO
Oto kilka wskazówek, jak najlepiej wykorzystać kampanie SEO, niezależnie od tego, czy współpracujesz z agencją, freelancerem czy etatowym specjalistą:
- Ustal realistyczne oczekiwania i cele. Nie oczekuj cudów z dnia na dzień.
- Zweryfikuj czy zakładany budżet zapewni realizację założeń. Jeśli nie, zmodyfikuj cele (lub alokuj więcej środków dla SEO).
- Bądź cierpliwy. Zmiany w SEO wymagają czasu, aby zaczęły przynosić efekty.
- Śledź jednak swoje postępy. Kontroluj ruch organiczny. Obserwuj wzrost widoczności w Google Search Console.
- Kontroluj realizację elementów SEO poza naocznymi efektami. Praca pozycjonera nie przekłada się od razu na wyniki.
- Bądź przygotowany na dostosowanie swojej strategii SEO w razie potrzeby.
- Nie stawiaj na jednego konia. Rozważ wykorzystanie również innych kanałów marketingowych, takich jak PPC i media społecznościowe.
- Współpracuj z ekspertem, któremu możesz zaufać. To ktoś, kto jest przejrzysty, komunikatywny i wywiązuje się ze swoich obietnic.
- Staraj się być mediatorem. Częścią strategii SEO jest optymalizacja techniczna serwisu, którą będzie realizował dział IT. Często konieczne jest wyjaśnienie jak ważne są to zmiany i zaplanowanie pracy programistów.
Jak wybrać odpowiednią agencję SEO lub freelancera?
Teraz czas na kilka wskazówek, jak wybrać odpowiednią agencję SEO lub freelancera:
- Zdobądź rekomendacje. Porozmawiaj z przyjaciółmi, kolegami lub innymi firmami z Twojej branży.
- Zapoznaj się z portfolio agencji i freelancerów. Zobacz z jakimi klientami pracują. Upewnij się, że mają doświadczenie w innych projektach (podobne projekty do Twojego mają tę wadę, że będą musiały konkurować ze sobą).
- Sprawdź blog agencji lub freelancera. Upewnij się, że są oni na bieżąco z nowymi trendami w SEO.
- Sprawdź stronę internetową, zweryfikuj certyfikaty oraz nagrody w konkursach.
- Sprawdź profil firmy lub specjalisty w mediach społecznościowych (facebook, linkedin).
- Gdy masz już krótką listę potencjalnych agencji lub freelancerów (nie ma sensu wysyłać hurtowego zapytania), skontaktuj się z nimi i poproś o ofertę. Zobacz jak się komunikują.
Agencja SEO
Jeśli szukasz kogoś, kto zajmie się Twoim SEO w dłuższej perspektywie, to agencja jest prawdopodobnie lepszym rozwiązaniem. Agencje dysponują zasobami i siłą roboczą do obsługi złożonych projektów i zazwyczaj mają zespół ekspertów z różnych obszarów marketingu cyfrowego.
Kompleksowa realizacja digital marketingu i współpraca pomiędzy działami od analityki internetowej, przez marketing PPC po SEO zapewnia synergię i spójność realizacji całej strategii online marketingowej.
Jeśli jesteś zainteresowany ofertą, zapraszamy do kontaktu z nami.
Porozmawiajmy!
Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!