Spis treści
SEO to skrót od angielskiego „search engine optimization” i oznacza w zasadzie optymalizację dla silnika wyszukiwarki. Dla kogoś kto z SEO nie miał wcześniej styczności, rozwinięcie tego skrótu może wydać się enigmatyczne i niejasne.
Czym więc właściwie jest SEO?
SEO to szereg działań związanych ze stroną internetową, których celem jest osiągnięcie przez nią wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, na jak największą liczbę wybranych wcześniej słów kluczowych.
Jakie działania składają się na SEO?
Zasadniczo rozróżniamy dwa rodzaje działań – on-site oraz off-site. Pierwsze dotyczą działań bezpośrednio na samej stronie internetowej, drugie wpływania na jej otoczenie w sieci. Aby osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty, strategia pozycjonowania musi obejmować w równym stopniu oba te aspekty.
Na czym polegają działania on-site?
Działania on-site to przede wszystkim dostosowanie strony internetowej do Wytycznych Google dla Webmasterów, które stanowią obszerny kilkusetstronicowy dokument opisujący jak powinna działać strona internetowa, która będzie wyświetlana wysoko w wynikach wyszukiwania.
W ramach działań on-site przeprowadza się przede wszystkim audyt SEO witryny, którego zadaniem jest dokładna analiza strony i wychwycenie wszelkich możliwych błędów i odstępstw od Wytycznych dla Webmasterów. W następnej kolejności błędy naprawia się od strony programistycznej.
Ze względu na to, że od pewnego czasu Google zwraca również uwagę, na to jak łatwo jest użytkownikowi poruszać się po naszej stronie i czy prezentowana przez nas architektura danych ma sens, warto także przeprowadzić audyt UX z osobą, która się w tym temacie specjalizuje.
Kolejnym etapem działań on-site jest analiza i rozwój contentu na stronie. Obecnie wartościowy content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Weryfikujemy jaką realnie posiadamy ilość contentu, czy pokrywa ona wszystkie tematy powiązane z naszą działalnością, czy nasze treści zawierają wszystkie interesujące nas słowa kluczowe i czy są publikowane regularnie.
W następnej kolejności dokonujemy wyboru słów kluczowych oraz przygotowujemy content plan, który pozwoli nam te treści na stronie rozwijać na bieżąco i zgodnie przyjętą przez nas strategią.
Na czym polegają działania off-site?
Do działań off-site zaliczmy przede wszystkim prowadzenie link buildingu dla naszej strony internetowej. Link building to pozyskiwanie linków z serwisów powiązanych tematycznie z naszym. Celem link buildingu jest przekazywanie części mocy serwisów do nas kierujących, co ma wpływ na pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Zazwyczaj link building nie polega jedynie na pozyskaniu linku. Aby był on wartościowy, linki powinny być zamieszczane w powiązanych z nami tematycznie artykułach, w których pojawiają się interesujące nas słowa kluczowe.
Istotna jest także jakość miejsc publikacji – czy są to prawdziwe „żywe” serwisy czy jedynie utworzone sztucznie w celu zamieszczania na nich linków, stanowiące tak zwany spam i posiadające dość niskie parametry SEO.
Do działań off-site zaliczmy także badanie oryginalności treści na stronie. Sprawdzamy czy opisy produktów i usług oraz wszelkie wpisy zamieszczone na blogu są oryginalne i czy nie mają występujących gdzieś w sieci duplikatów.
Kto może prowadzić działania SEO?
W teorii działania SEO prowadzić może, każdy kto zgłębił ten temat na tyle by być w stanie podążać za Wytycznymi dla Webmasterów, tworzyć treści oraz pozyskiwać wartościowe linki. W praktyce trzeba jednak pamiętać, że SEO jest procesem długofalowym i czasochłonnym. Wymaga także sporo technicznej wiedzy. Bardzo często czas poświęcony na zgłębienie tematu i realizację działań osobiście, może okazać się „droższy” niż skorzystanie z pomocy specjalisty, który zgłębia ten temat od lat.
Porozmawiajmy!
Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.