Spis treści

    Google Analytics to bezpłatna usługa analityki internetowej oferowana przez Google, która śledzi i raportuje ruch na stronie internetowej. Google Analytics jest najczęściej używaną usługą analityki internetowej w sieci. Miliony stron internetowych śledzą miliardy użytkowników za pomocą Google Analytics.

    Google Analytics śledzi i dostarcza dane ilościowe, co możesz wykorzystać do ulepszenia strony www lub aplikacji mobilnej albo do weryfikacji i optymalizacji kampanii marketingowych online. Google Analytics nie jest przystosowany do efektywnego zbierania danych jakościowych.

    GA4 - co warto o nim wiedzieć?

    Dlatego przy audytach UX często dodatkowo implementuje się narzędzia do analiz jakościowych jak HotJar, Cux.io czy nawet Yandex Metrica. Ponieważ są to narzędzia wpływające na wydajność strony, zwykle kody wprowadza się na stronę na czas przeprowadzenia eksperymentu.

    Dziś skupię się konkretnie na Google Analytics 4. Opowiem jak skonfigurować Google Analytics i wyjaśnię niektóre z kluczowych funkcji i terminologii. Pod koniec tego artykułu powinieneś zrozumieć do czego służy usługa Google Analytics.

    Co to jest Google Analytics 4?

    Google Analytics 4 to najnowsza wersja platformy analityki internetowej firmy Google. Zawiera ona szereg nowych funkcji i ulepszeń, w tym między innymi:

    • Nowy interfejs użytkownika, który został radykalnie okrojony w stosunku do Universal Analytics;
    • Większe możliwości dostępu do danych i budowania własnych raportów w ramach GA4 (moduł eksploracji danych);
    • Podstawowym wymiarem jest zdarzenie zamiast sesji;
    • Rozbudowane modele atrybucyjne, w tym domyślny model oparty na danych;
    • Modelowanie konwersji;
    • Możliwość jednoczesnego śledzenia danych ze strony internetowej i z aplikacji (oraz łączenia ich, np. po UserID lub w wykorzystaniem Google Signals);
    • Znacząco zwiększone limity i w dużej mierze dotyczące interfejsu (nie ma już limitu hitsów, z którym mieliśmy do czynienia w Universal Analytics);
    • Większa możliwość przesyłania danych skojarzonych ze zdarzeniem (jako parametry eventów);
    • Mniejsza możliwość filtrowania danych;
    • Zaawansowane możliwości segmentacji, które pozwalają kroić dane na więcej sposobów niż wcześniej;
    • Większe możliwości budowania grup odbiorców, w tym z wykorzystaniem prawdopodobieństwa wykonania akcji;
    • Nowe funkcje raportowania, które zapewniają wgląd w interakcję użytkowników z Twoją witryną;
    • Nowe definicje dla kluczowych pojęć i nowe wskaźniki jak aktywni użytkownicy, współczynnik zaangażowania, współczynnik odrzuceń, sesja z odrzuceniem, itd.;
    • Lepsza możliwość śledzenia wartości życiowej użytkownika;
    • Dostęp do danych surowych i darmowa integracja z BigQuery (sam eksport danych jest bezpłatny, ale przechowywanie i przetwarzanie danych może wiązać się z dodatkowymi kosztami);
    • Brak możliwości własnego grupowania kanałów;
    • Brak możliwości stosowania zaawansowanych filtrów czyli np. połączenia ruchu z różnych urządzeń z Facebooka.

    Ile kosztuje Google Analytics?

    Podstawowa usługa jest bezpłatna, istnieje również wersja premium dla większych witryn i firm o bardziej złożonych wymaganiach. Koszty roczne są jednak bardzo wysokie.

    Jak skonfigurować Google Analytics 4?

    Aby skonfigurować Google Analytics, będziesz potrzebował konta Google i strony internetowej. Gdy już masz obie te rzeczy, możesz zarejestrować się w Google Analytics i dodać kod śledzenia do swojej witryny. Oto krótki przewodnik krok po kroku:

    1. Zarejestruj się na konto Google (jeśli jeszcze go nie masz).
    2. Wejdź na stronę google.com/analytics i kliknij “Utwórz konto”.
    3. Wprowadź informacje o swoim koncie, w tym nazwę witryny, adres URL witryny, strefę czasową i walutę. Następnie kliknij “Dalej”. Możesz też wybrać branżę.
    4. Utwórz strumień danych witryny. Masz możliwość włączenia lub wyłączenia rozszerzonego pomiaru. Enhanced tracking automatycznie gromadzi odsłony stron i inne zdarzenia. Możesz w późniejszym czasie wyłączyć rejestrowanie wybranych aktywności.
    5. Wyświetl kod do wstawienia na stronę lub użyj instrukcji konfiguracji Google Analytics 4 przez GTM.

    Czy taka konfiguracja Google Analytics 4 wystarczy?

    Taka konfiguracja pozwala jedynie na śledzenie bardzo podstawowych aktywności typu odsłony, kliknięcia czy przewinięcia strony i to w bardzo ograniczonej formie (niewiele parametrów domyślnych). Tym samym nie pozwoli ona np. na rejestrowanie wypełnień formularzy, dokonania zakupu w sklepie, kliknięcia w link afiliacyjny czy przewinięcia strony do 80% (rejestrowane jest przewinięcie 90% strony w pionie).

    Jak używać raportów w Google Analytics 4?

    Raportowanie manualne w GA4 odbywa się poprzez moduł analiz, który znajduje się w lewym pasku bocznym. Aby rozpocząć korzystanie z raportów, należy stworzyć nowy raport lub skorzystać z jednego z gotowych szablonów. Poza eksploracją mamy możliwość korzystania z domyślnych raportów.

    W Google Analytics 4 dostępne są 4 rodzaje raportów:

    1. Raporty: Obejmuje predefiniowane raporty m.in. o cyklu życia użytkowników, źródłach i konwersjach, zakupach czy cechach klientów. Z sekcji Biblioteka możemy dodawać kolejne raporty. Po ich dodaniu zobaczymy je obok tych standardowych.
    2. Eksplorowanie: Jest to sekcja dostępna uprzednio tylko w płatnej wersji Google Analytics 360. Daje możliwość dostępu do budowania zaawansowanych raportów i bezpośredniego dostępu do metryk i danych oraz zestawiania ich ze sobą. W ramach swobodnej eksploracji dane możemy wizualizować w postaci tabel, 4 rodzajów wykresów i mapy geograficznej. Ponadto możemy analizować kohorty, ścieżki, segmenty, sekwencje ścieżki, zachowania użytkowania czy liftime value użytkowników (tzw. LTV).
    3. Reklamy: Sekcja dotycząca sprawdzaniu efektywności działań marketingowych w poszczególnych mediach online (na bazie UTM-ów) oraz atrybucji. Mamy możliwość porównywania różnych modeli atrybucji oraz sprawdzenia punktów styczności klientów z różnymi mediami przed dokonaniem konwersji.
    4. Konfiguracja: Ustawienia zdarzeń (można definiować je na bazie innych), konwersji, odbiorców w tym z wykorzystaniem przewidywania (np. Ci użytkownicy, co do których istnieje podejrzenie, że w ciągu najbliższych 28 dni dokonają zakupu), właściwości użytkowników oraz opcja debuggowania.

    Metryki i wymiary

    Skoro wiesz już, jak skonfigurować Google Analytics i dodać kod śledzenia do witryny, spójrzmy na metryki i wymiary, które musisz zrozumieć, aby nadać sens swoim danym. Przydadzą się one do budowania własnych raportów w ramach eksploracji.

    Metryki są miarami ilościowymi, podczas gdy wymiary są atrybutami jakościowymi, które opisują dane dalej. Innymi słowy, wymiary to etykiety, które pomagają zrozumieć, czym coś jest, podczas gdy metryka to liczby, które mówią, jak dużo lub jak często coś się dzieje. Na przykład, jeśli chcielibyśmy śledzić, ile razy ktoś odwiedził naszą stronę, użylibyśmy metryki “Sesje” (miara ilościowa) i wymiaru “Kraj” (atrybut jakościowy).

    Co można śledzić w ramach Google Analytics 4?

    Prawie wszystko! Google Analytics może śledzić kliknięcia w linki, przyciski i numery telefonów, skopiowanie adresu e-mail lub telefonu, przesłane formularze (w tym formularze kontaktowe i rezerwacyjne), konwersacje na czacie, rezerwacje, dodania do koszyka, rejestracje czy zakupy. Ponadto, może śledzić wiele innych statystyk, takich jak przeglądanie stron (np. z podziałem na grupy treści), unikalnych użytkowników i średni czas na stronie.

    Google Analytics 4 ponadto daje możliwość doklejania do zdarzenia parametrów, a zatem np. koloru, ceny, numeru telefonu, godziny, danych pogodowych, kursu waluty, itd.

    Integracja Google Analytics 4 z Google Search Console

    Integrację Google Analytics 4 z Google Search Console można przeprowadzić w sekcji Administracja. Jest to piąta, ostatnia sekcja usługi GA4. Po co się to robi?

    Google Search Console dostarcza świetnych danych, o tym co klikają użytkownicy, żeby trafić na naszą stronę, ale nie znajdziemy tam danych co się z nimi dalej dzieje. Nie wiemy czy dokonują konwersji, zakupu czy może są to sesje z odrzuceniem.

    Połączenie GA4 z Search Console pozwala na zestawienie danych o konwersji z zapytaniami. Będziemy także mogli szybko porównać dane o zaangażowaniu w stosunku do ruchu organicznego i dla poszczególnych stron wejścia. Wysoki współczynnik zaangażowania może świadczyć o spełnieniu intencji wyszukiwania.

    W procesie pozycjonowania stron wykorzystujemy dane z Google Search Console oraz Google Analytics. Dane dostarczają nam wskazówek, w którą stronę powinniśmy aktualnie pójść w SEO, co poprawić i na czym się skoncentrować.

    Wnioski

    Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz przygodę z Google Analytics 4, czy szukasz sposobów, aby uzyskać więcej z niego, mamy nadzieję, że ten artykuł był pomocny!

    Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące tego artykułu lub jeśli potrzebujesz pomocy w ustawieniu śledzenia na swojej stronie internetowej, nie krępuj się – zawsze chętnie pomożemy! 🙂

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!