Spis treści

    Google Search Console (GSC) jest darmowym narzędziem oferowanym przez Google, dzięki któremu zarówno specjaliści jak i właściciele stron mogą monitorować dane dotyczące ruchu, pozycji i ewentualnych błędów. 

    Jakie konkretnie informacje i raporty możemy uzyskać dzięki GSC? Jak możemy wykorzystać tą wiedzę w procesie pozycjonowania strony internetowej?

    google search console

    Jak założyć i zweryfikować konto w Google Search Console?

    Google Search Console (wcześniej Google Webmaster Tools) to platforma, z której możemy dowiedzieć się jak wygląda skuteczność danej witryny w wyszukiwarce. Właściciel witryny, dla której zostało zdefiniowane konto w GSC, może nadać dostęp agencji lub specjalistom w celu monitorowania stanu strony. 

    Jak założyć konto w GSC?

    Jeśli jesteś właścicielem strony i masz konto Google, możesz w prosty sposób uzyskać dostęp do panelu GSC. W pierwszym kroku musisz dodać usługę witryny do konta. Możesz to zrobić zarówno dla całej domeny jak i dla jej rozgałęzienia.  

    Zanim jednak otrzymasz pełny dostęp do oferowanych narzędzi i raportów, musisz przejść proces weryfikacji i potwierdzić, że jesteś właścicielem witryny. Jest kilka dostępnych opcji potwierdzenia własności i możesz wybrać tą, która będzie dla Ciebie najszybsza i najłatwiejsza do wykonania:

    • kod śledzenia Google Analytics – jeśli Twoja strona ma konto Google Analytics, do którego masz dostęp i uprawnienia do edycji, możesz wykorzystać kod śledzenia GA
    • tag HTML – jeśli masz dostęp do edycji kodu źródłowego strony możesz umieścić odpowiedni tag w sekcji head
    • plik HTML – najprostsza i najbardziej popularna metoda, która wymaga pobrania z GSC pliku HTML i przesłania go w odpowiednie miejsce na serwer witryny
    • Menedżer tagów Google – jeśli posiadasz aktywne konto Menedżera tagów Google oraz masz uprawnienia administratora bądź uprawnienia do publikowania, możesz uzyskać kod, który umożliwi weryfikację własności
    • dostawca nazwy domeny – weryfikacja może zostać przeprowadzona poprzez dodanie rekordu DNS do listy rekordów dostawcy domeny. Aby tego dokonać musisz jednak mieć dostęp do strony administracyjnej dostawcy nazwy domeny.

    Szczegółowe informacje i warunki dotyczące weryfikacji własności witryny są dostępne pod adresem https://support.google.com/webmasters/answer/9008080.

    Jakie informacje można znaleźć w Google Search Console?

    W GSC znajduje się wiele cennych informacji, które możemy wykorzystać w procesie analizy stanu strony internetowej. Do tej pory w każdej zakładce znajdował się podział podstron serwisu uwzględniający aktualny stan każdej z nich. Adresy URL były pogrupowane na poprawne, z ostrzeżeniami oraz błędne. 

    Po aktualizacji raporty wyglądają nieco inaczej. Obecnie adresy są podzielone tylko na dwie kategorie – prawidłowe oraz nieprawidłowe. 

    Skuteczność

    Zakładka skuteczność informuje nas o tym, jaka jest wydajność strony w wynikach wyszukiwania Google. 

    Możemy znaleźć w niej następujące dane:

    • raporty dotyczące ruchu i jego zmienności w czasie,
    • zapytania i słowa kluczowe na jakie strona jest widoczna,
    • informacje na temat stron z największą liczbą wyświetleń,
    • kraj i urządzenie z jakiego użytkownicy odwiedzają witrynę,
    • CTR czyli wskaźnik mówiący o stosunku liczby kliknięć do liczby wyświetleń strony,
    • średnią pozycję strony w wynikach wyszukiwania za dany okres.

    Indeks

    Niedawno zaktualizowany raport Strony (wcześniej ‘Stan’) jest obecnie podzielony na ‘Zindeksowano’ oraz ‘Niezindeksowane’. Dane są przedstawione zarówno na wykresie jak i w formie listy występujących komunikatów. 

    Z tego raportu możemy dowiedzieć się jaka jest przyczyna słabej indeksacji serwisu oraz które strony są poprawnie widocznie w wyszukiwarce, a które nie.

    Do najbardziej popularnych komunikatów, które pojawiają się w zakładce Strony należą:

    • Nie znaleziono – jest to oczywiście znany nam błąd 404. Wyszukiwarka Google mogła wykryć stronę, jednak w danym momencie strona już nie istnieje. Aby pozbyć się tego błędu należy wykonać odpowiednie przekierowania.
    • Strona wykryta – obecnie niezindeksowana – do takiej sytuacji dochodzi w przypadku kiedy próba zindeksowania strony spowodowała jej obciążenie. Google zazwyczaj planuje ponowną indeksację takich stron w późniejszym terminie.
    • Strona zeskanowana ale jeszcze niezindeksowana – jest to komunikat informujący o tym, że strona została zauważona przez roboty Google i oczekuje na zindeksowanie. 
    • Przesłany URL zawiera tag “noindex” – strona nie została zindeksowana, ponieważ roboty napotkały dyrektywę “noindex”. Jeśli chcemy zindeksować stronę należy usunąć tag lub dyrektywę.
    • Błąd przekierowania – komunikat występujący kiedy strona jest w pętli lub łańcuchu przekierowań albo w przekierowaniach znajduje się nieprawidłowy lub zbyt długi adres URL.

    Problemy w indeksacji mogą być związane z różnymi aspektami witryny. Wszystkie możliwe komunikaty, jakie możemy spotkać w zakładce Strony znajdują się pod adresem https://support.google.com/webmasters/answer/7440203

    W GSC możemy również wyświetlić listę poprawnie zindeksowanych adresów URL oraz datę ich ostatniego zindeksowania przez roboty Google.

    W zakładce Indeks znajdują się również informacje na temat map witryny. Aby mapa była poprawnie odczytana przez roboty Google należy dodać ją do Google Search Console. O tym jak utworzyć mapę witryny w formacie XML i jaki ma wpływ na indeksację serwisu pisaliśmy w artykule dotyczącym sitemap.

    Dodatkowo, w GSC możemy również zgłosić adresy URL, które chcemy usunąć z wyników wyszukiwania:

    • usunięcia tymczasowe – w przypadku kiedy jakieś treści zostały zindeksowane przypadkowo lub dane, które się w nich znajdują należą do wrażliwych, możemy szybko usunąć je z wyników wyszukiwania. Jest to rozwiązanie tymczasowe i wymaga podjęcia innych działań (np. zastosowanie dyrektywy “noindex”) jeśli chcemy, aby dane treści zniknęły na stałe z wyszukiwarki
    • nieaktualna treść – miejsce, w którym możemy zgłosić do usunięcia z wyników wyszukiwania strony nieaktualne, nieznajdujące się już w witrynie
    • filtrowanie SafeSearch – znajduje się tu lista adresów, które zostały zgłoszone przez użytkowników wyszukiwarki jako treści przeznaczone tylko dla osób dorosłych i są ukryte dla użytkowników, którzy korzystają z filtra SafeSearch

    Eksperymenty i personalizacja

    Raport dotyczący wskaźników internetowych pokazuje informacje o wydajności stron w witrynie. Podział na urządzenia mobilne oraz wersję na komputery umożliwia dokładną analizę parametrów mówiących o jakości stron. 

    LCP (Largest Contentful Paint) – wskaźnik określający czas, jaki jest potrzebny do wyrenderowania największego elementu na stronie (grafiki, tekstu lub wideo)

    FID (First Input Delay) – czas, jaki jest potrzebny do momentu pierwszej interakcji użytkownika ze stroną (np. kliknięcie w button)

    CLS (Cumulative Layout Shift) – suma przesunięć layoutu podczas ładowania strony.

    Więcej o wskaźnikach i o tym jak je odpowiednio zoptymalizować pisaliśmy w artykule o Core Web Vitals.

    W zależności od tego, jak podstrony serwisu wypadają pod kątem analizowanych wskaźników, GSC dzieli je na adresy URL słabej lub dobrej jakości oraz adresy, które wymagają poprawy. 

    Dodatkowo w zakładce Obsługa na urządzeniach mobilnych możemy zweryfikować czy dana podstrona jest dostosowana do użytkowników korzystających ze smartfonów lub tabletów. Jest to niezwykle istotne, biorąc pod uwagę wzrost popularności urządzeń mobile wśród użytkowników w ciągu kilku ostatnich lat.

    Ulepszenia

    Dla właściwego wdrożenia danych uporządkowanych, dzięki którym roboty odczytują informacje o stronie i jej zawartości, należy zastosować się do ogólnie przyjętych reguł, zdefiniowanych przez Google.

    Raport znajdujący się w GSC pokazuje rodzaj i poprawność danych wdrożonych do serwisu.

    Jako właściciel witryny możesz go wykorzystać do okresowego sprawdzania poprawności wdrożeń i eliminowania występujących błędów. 

    Bezpieczeństwo i ręczne działania

    Znajdziemy tutaj raporty dotyczące wszelkich ręcznych działań oraz problemów dotyczących bezpieczeństwa, które roboty Google wykryły w obrębie witryny. Warto zajrzeć w to miejsce, kiedy na stronie pojawi się alert o niebezpiecznych lub zmodyfikowanych bez Twojej wiedzy treściach, co może być wynikiem ataku hakerskiego.

    Jeśli uda Ci się wyeliminować wykryte błędy, bez problemu możesz z poziomu raportu poprosić o ponowne sprawdzenie adresów URL. 

    Linki

    To raport dotyczący linków wewnętrznych oraz zewnętrznych dla Twojego serwisu.

    Dowiesz się z niego na jakich portalach zewnętrznych znajdują się linki odsyłające do Twojej strony, jakie anchory są najpopularniejsze oraz jakie strony Twojego serwisu są najczęściej linkowane – zarówno zewnętrznie jak i wewnętrznie. 

    Możesz również z poziomu raportu wyeksportować interesujące Cię dane dotyczące linków zewnętrznych. Monitorowanie tej zakładki umożliwia weryfikację, czy linki prowadzące do domeny nie są wynikiem spamu lub innych niepożądanych działań. 

    Jaki związek z pozycjonowaniem ma Google Search Console?

    Google Search Console to narzędzie wspierające właściwą analizę ruchu i sytuacji na stronie. GSC dzięki danym i raportom, które oferuje, jest bardzo często wykorzystywany przez specjalistów odpowiadających za pozycjonowanie stron internetowych

    Bieżący monitoring problemów z indeksacją, optymalizacją techniczną, dostosowaniem strony do urządzeń mobile czy raporty dotyczące linkowania to niezbędne aspekty, które należy wziąć pod uwagę w procesie tworzenia witryny i dostosowania jej do wymagań wyszukiwarek. 

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.