Spis treści

    Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, czyli pozycjonowanie albo SEO, to proces poprawy widoczności i rankingu witryny lub strony internetowej na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Udana kampania SEO może napędzić ruch organiczny do Twojej witryny, poprawić świadomość marki i doprowadzić do zwiększenia sprzedaży i przychodów. Należy pamiętać, że według badań ponad 50% ruchu na stronach internetowych pochodzi właśnie z działań SEO.

    Jednakże, pozycjonowanie stron nie jest pozbawione ryzyka i wyzwań. W tym wpisie przyjrzymy się zaletom i wadom inwestycji w SEO, abyś mógł podjąć świadomą decyzję, czy jest właściwa droga dla twojego biznesu. Spojrzymy na inwestycję w pozycjonowanie stron nie pod kątem marżowości bezpośredniej, bo tutaj każdy przypadek trzeba analizować osobno, ale pod kątem tego jakie korzyści daje uwzględnienie SEO w budżecie marketingowym oraz kiedy pozycjonowanie się opłaca a kiedy schodzi na dalszy plan.

    Zalety inwestowania w pozycjonowanie strony

    Istnieje wiele potencjalnych korzyści z inwestowania w pozycjonowanie stron. Oto kilka z najbardziej znaczących zalet:

    Zwiększona widoczność i ruch na stronie

    Jednym z głównych powodów, dla których firmy inwestują w pozycjonowanie jest zwiększenie widoczności i poziomu ruchu organicznego na stronie. Poprzez optymalizację witryny i działania off-site, można poprawić jej ranking w SERPach, dzięki czemu jest bardziej prawdopodobne, że potencjalni klienci trafią na ofertę firmy, gdy będą szukać produktów lub usług. Oprócz zwiększenia samej widoczności, udana kampania SEO generuje wzrost poziomu ruchu organicznego na stronie.

    Zwiększona świadomość i rozpoznawalność marki

    Pozycjonowanie stron może być również wykorzystane do poprawy świadomości i rozpoznawalności marki. Kiedy potencjalni klienci zobaczą Twoją firmę w wynikach wyszukiwania, będą bardziej skłonni zapamiętać ją, kiedy będą gotowi dokonać zakupu. Ponadto, silna kampania SEO może pomóc w budowaniu zaufania i wiarygodności wśród potencjalnych klientów, demonstrując doświadczenie marki w swojej branży.

    Większe ROI z działań marketingowych

    Inwestycja w SEO może również zapewnić duży zwrot z inwestycji (ROI) w działania marketingowe. Zaczniesz dostrzegać pozytywne rezultaty swojej kampanii, jak tylko zacznie ona dostarczać ruch na Twoją stronę. Ponadto, ponieważ leady z dobrego SEO są zazwyczaj wysokiej jakości (tzn. osoby, które trafiają na stronę są już zainteresowane tym, co sprzedajesz), istnieje większe prawdopodobieństwo, że przekształcą się w płacących, wartościowych klientów niż leady generowane przez inne kanały marketingowe.

    Dotarcie do unikalnej grupy klientów

    Kolejną wspaniałą rzeczą w SEO jest to, że może pomóc Ci dotrzeć do tych potencjalnych klientów, którzy nie są dostępni za pośrednictwem innych kanałów marketingowych. Jest wielu internautów, którzy nie zwracają uwagi na reklamy sponsorowane (jak płatne listy) lub posty w mediach społecznościowych lub którzy w ogóle nie są aktywni na platformach takich jak Facebook, Instagram itp.

    Co ważne, wyższa pozycja w wynikach wyszukiwarki drastycznie zwiększa prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci znajdą Twoją stronę, a tym samym Twój biznes. W rzeczywistości badanie z 2019 roku przeprowadzone przez BrightEdge wykazało, że 53,3% całego ruchu na stronie pochodzi z wyszukiwania organicznego (Paid i Social dostarczają dla porównania po 23% ruchu).

    Wady inwestowania w pozycjonowanie strony

    Inwestycja w pozycjonowanie może nie być optymalna dla każdej firmy i przyjętej strategii. Oto kilka potencjalnych wad, z którymi warto się zmierzyć rozważając pozycjonowanie swojej strony:

    Pozycjonowanie to długoterminowa inwestycja

    Jednym z największych wyzwań związanych z SEO jest to, że potrzeba czasu, aby zobaczyć wyniki swojego wkładu i wykonanej pracy. W zależności od konkurencyjności branży i słów kluczowych, na które się nastawiasz, osiągnięcie wysokich pozycji w SERP może zająć miesiące, a nawet lata. To może być frustrujące dla firm, które nastawiają się na szybkie wyniki swoich działań marketingowych. Możesz przeczytać więcej o tym kiedy przyjdą efekty z pozycjonowania.

    Trudności w ocenie pracy specjalisty i działań SEO

    Kolejnym wyzwaniem związanym z SEO jest to, że może być trudno dokładnie ocenić czyjąś pracę i wpływ konkretnych zmian na ranking w wyszukiwarce. Istnieje tak wiele czynników, które przyczyniają się do pozycji strony, że często trudno jest wskazać, które konkretne zmiany są odpowiedzialne za każdą poprawę, którą widzisz. To sprawia, że trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć, czy inwestowanie w dodatkowe zasoby będzie warte wysiłku i przyniesie zakładany skutek.

    Możesz potrzebować pomocy eksperta

    Jeśli nie masz doświadczenia w SEO, być może będziesz musiał zatrudnić eksperta, który pomoże Ci w strategii, zadaniach, koordynacji prac i monitoringu. To oczywiście wpłynie na wymagany budżet i koszty inwestycji w SEO.

    Koszty, koszty, koszty pozycjonowania

    W dzisiejszych czasach, w świecie marketingu cyfrowego, SEO nie jest tanią strategią marketingową. Koszty skutecznej kampanii SEO mogą szybko rosnąć. Generowanie wysokiej jakości treści, sponsorowane posty gościnne i doświadczona agencja lub konsultant razem mogą szybko okazać się drogie.

    SEO może mieć wysoki ROI, ale potrzeba czasu i wysiłku, aby osiągnąć wysokie pozycje w Google. Jeśli nie jesteś w stanie zarezerwować budżetu na pozycjonowanie na miesiące w przód, nie licząc na szybkie profity, warto rozważyć inne strategie marketingowe, które pozwolą na szybsze efekty.

    Pozycjonowanie strony może być bardzo kosztowną inwestycją. W zależności od wielkości i konkurencyjności Twojej firmy, zatrudnienie eksperta lub agencji do pomocy w działaniach SEO może kosztować tysiące złotych miesięcznie. Ponadto istnieją inne koszty związane z pozycjonowaniem strony, takie jak koszty tworzenia treści i budowania linków, które musimy mieć na uwadze.

    Możesz mierzyć się z ugruntowaną pozycją konkurencji

    Nawet jeśli zrobisz wszystko dobrze, nie ma gwarancji, że osiągniesz wysokie pozycje w SERPach. Jeśli twoja konkurencja również inwestuje w SEO i robi to dobrze, może być w stanie wyprzedzić cię bez względu na to, co robisz… czasami nawet jeśli dostarczysz lepszą treść dla użytkownika!

    Czy inwestowanie w pozycjonowanie strony się opłaca?

    Na koniec spróbujmy odpowiedzieć na pytanie czy inwestowanie w pozycjonowanie strony jest opłacalne dla twojego biznesu. To czy przeznaczenie budżetu na SEO jest opłacalne dla twojej firmy zależy od kilku czynników.

    Jeśli masz czas, cierpliwość i zasoby, aby czekać na wyniki, to inwestycja w skuteczną kampanię pozycjonowania może bardzo dobrze opłacić się Twojej firmie. Ponadto, jeśli chcesz konkurować z konkurentami w swojej branży, czasami nie możesz uniknąć inwestowania w SEO. Bo czy można pozwolić sobie na zrezygnowanie z 53% potencjalnych klientów na rynku?

    Jeśli jednak nie jesteś gotowy na długoterminowe zaangażowanie lub nie masz założonego budżetu na pozycjonowanie strony, istnieją inne strategie marketingowe, które mogą być bardziej odpowiednie dla Twojego biznesu.

    Jest to szczególnie prawdziwe, jeśli jesteś biznesem sezonowym lub startupem, który musi dopiero zweryfikować sens konkurowania na rynku. Nie zrozum mnie źle, SEO może być świetne dla biznesu sezonowego, ale musisz uwzględnić to, że nie możesz wstrzymać lub zawiesić pozycjonowania strony na miesiące przestoju. Trzeba odpowiednio zaplanować jak sobie z tym poradzić, np. rozszerzając ofertę, maksymalizując przychody lub robiąc szczegółowe analizy konkurencji, aby ocenić wymagane zasoby w stosunku do celów pozycjonowania.

    Jeśli chcesz osiągnąć sukces z SEO musisz być gotowy na poświęcenie czasu i zasobów niezbędnych do przeprowadzenia udanej kampanii. Jeśli chcesz zgłębić temat to odsyłam Cię do artykułu o pozycjonowaniu strony, z którego dowiesz się wszystkiego w szczegółach o SEO. Dziękuję za przeczytanie i zapraszam do moich kolejnych artykułów!

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!