Spis treści
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, z pewnością zależy Ci na jak największej liczbie klientów. Możesz to osiągnąć dzięki dobrej optymalizacji strony oraz działaniom mającym na celu wzrost widoczności Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania. Od czego zacząć, realizując kampanie digital dla e-commerce oraz o czym pamiętać pozycjonując sklep internetowy?
Sklepy internetowe
Szacuje się, że prawie 80% odbiorców internetowych korzysta obecnie z opcji robienia zakupów online. Z pewnością oszczędza to czas, pozwala na sprawdzenie informacji o produktach i co najważniejsze możemy złożyć zamówienie z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu, bez konieczności organizowania wyprawy do sklepu stacjonarnego na drugi koniec miasta.
Coraz więcej handlowców przenosi swoją działalność do sieci lub prowadzi sklep zarówno on-line jak i stacjonarnie. Jeśli jesteś jednym z nich i szukasz sposobu na wzrost konwersji w swoim sklepie przeczytaj nasze wskazówki.
Optymalizacja e-commerce pod kątem SEO
Pierwszym krokiem w procesie pozycjonowania stron internetowych jest optymalizacja podstawowych elementów SEO. To samo dotyczy e-commerce. Dodatkowo sklepy internetowe są zazwyczaj dużo bardziej rozbudowane – zawierają podstrony z produktami, producentami i coraz częściej również blog lub poradnik.
Proces optymalizacji strony warto rozpocząć od Audytu SEO. Dzięki analizie całego serwisu dowiesz się jakie problemy techniczne ma Twoja strona, jakie są główne blokery oraz jaki kierunek obrać, żeby dążyć do wzrostu widoczności i konwersji. Audyt sklepu internetowego zawiera informacje o błędach ale również rekomendacje dotyczące wdrożeń, jakie są konieczne do rozwoju Twojego biznesu. Czego między innymi dotyczą analizy zawarte w audycie e-commerce?
Menu i nawigacja w serwisie
Przemyślany i dobrze zaplanowany układ sklepu to duża część sukcesu. Drzewo kategorii, podkategorii oraz rozkład produktów powinny być intuicyjne oraz stanowić w miarę płaską strukturę. Przed podziałem produktów na kategorie warto zrobić research oraz przeanalizować frazy kluczowe związane z produktami oraz kategoriami, żeby jak najlepiej dopasować ich nazwy do wyszukiwań klientów. Samo menu powinno być dobrze widoczne dla użytkowników bezpośrednio po wejściu na stronę i stanowić łatwą nawigację po serwisie.
Optymalizacja Core Web Vitals oraz wersji mobile
Robiąc zakupy online chcemy jak najszybciej znaleźć interesujące nas produkty i dokonać transakcji. Strona, która powoli się wczytuje lub nie jest w pełni interaktywna zniechęca do zakupów i powrotu do sklepu w przyszłości. Optymalizacja elementów, które opóźniają wczytywanie się strony lub powodują problemy z jej działaniem jest niezbędnym krokiem w procesie pozycjonowania. Usunięcie zasobów blokujących renderowanie, eliminacja nie używanych elementów w kodzie czy stosowanie grafik w formatach nowej generacji to tylko przykłady działań, jakie należy wykonać dostosowując stronę zgodnie z wytycznymi Google. Szczegółowo pisaliśmy o nich w artykule o Core Web Vitals.
Dużą rolę odgrywa również dostosowanie strony do urządzeń mobile. W obecnych czasach, kiedy prawie każdy z nas korzysta ze smartfona, stworzenie responsywnej strony internetowej (RWD) lub jej mobilnej wersji to konieczność. Jest to również jeden z kluczowych czynników mający wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz, aby Twój sklep był nie tylko przyjemny w obsłudze, ale również widoczny w wyszukiwarce – zadbaj o CWV i mobile SEO.
Optymalizacja podstron produktowych
Sklepy internetowe z różnych branż mają w swojej ofercie często tysiące produktów. Każdy produkt ma odpowiadającą mu podstronę, która stanowi swego rodzaju wizytówkę. Jeśli zależy Ci na sprzedaży musisz zadbać o to, żeby jak najlepiej zaprezentować dany produkt. Zadbaj więc o dobrą optymalizację podstron produktowych.
Jak to zrobić?
Pamiętaj o dostosowaniu podstawowych elementów, takich jak meta opisy Title i Description oraz nagłówki H1. To właśnie ich treść powinna wskazywać na to jaki produkt znajduje się na stronie oraz zawierać jego najważniejsze właściwości czy zastosowanie. Umieszczenie w meta opisach i nagłówkach fraz kluczowych powiązanych z produktem to dobry sposób na wzrost widoczności Twojego sklepu.
Nie zapomnij o optymalizacji grafik. Każdy produkt powinien mieć dedykowane mu zdjęcia, dzięki którym potencjalny klient będzie mógł go dokładnie obejrzeć oraz sprawdzić interesujące go szczegóły. Przed dodaniem grafik ustal odpowiedni rozmiar i format zdjęć, żeby nie powodować opóźnień we wczytywaniu się i działaniu strony.
Podlinkuj dodatkowo polecane lub podobne produkty w modułach linkujących. Stosowanie zasady Cross selling lub Up selling to świetny sposób na podbicie współczynnika konwersji oraz zwiększenie koszyka zakupowego klientów. Proponując inne produkty pomagamy użytkownikom dopasować dodatkowe akcesoria lub pokazujemy alternatywę dla zamawianego towaru.
Oprócz tego stosowanie modułów wzmacnia linkowanie wewnętrzne w obrębie serwisu, co jest przydatne nie tylko z punktu widzenia użytkowników ułatwiając nawigację, ale również pomaga robotom w szybszym indeksowaniu podstron.
Opisy produktów zgodne z wytycznymi SEO
Opis produktu jest jedną z istotniejszych kwestii, mających wpływ na widoczność. To właśnie w treści opisu możesz umieścić frazy kluczowe, na które Twój serwis pojawi się w wynikach wyszukiwania. Zanim zaczniesz tworzyć opis skorzystaj z narzędzi, które pozwolą na dobór fraz oraz ich odpowiednie nasycenie. Możesz do tego wykorzystać zarówno bezpłatne narzędzia do analizy jak i takie, które są wykorzystywane przez specjalistów SEO. (Planer słów kluczowych, SENUTO, SurferSEO czy Semrush).
Pamiętaj o tym, że opis produktu musi być unikalny. Niestety jednym z najczęściej popełnianych błędów w sklepach internetowych jest duplikowanie treści opisów. Nawet jeśli nie sprzedajesz własnych produktów, a jesteś dystrybutorem różnych marek, musisz stworzyć unikalny opis, różny od tego dostarczonego przez producenta.
Duplikacja treści wpływa negatywnie na pozycję w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na mniejszą sprzedaż.
Zwróć uwagę również na duplikację wewnętrzną, która może pojawić się w serwisie kiedy oferujesz kilka wariantów tego samego produktu. Jeśli nie chcesz lub nie możesz stworzyć oryginalnego opisu dla np. kilku wersji kolorystycznych danego produktu możesz wprowadzić filtrowanie lub zastosować linki kanoniczne.
Prowadzenie Bloga lub Poradnika
Kilka ostatnich lat w branży SEO zdecydowanie upłynęło pod hasłem Content is King. W praktyce oznacza to, że treści na stronie stały się najważniejszym czynnikiem rankingowym.
Coraz więcej stron z różnej branży angażuje się w prowadzenie Bloga, Poradnika lub podstrony z Aktualnościami, na której umieszczane są artykuły związane z tematyką witryny.
Prowadzenie bloga to doskonałe miejsce na rozwój strony oraz wzrost zainteresowania użytkowników. Dobrze napisane, wartościowe treści, które odpowiadają na zapytania potencjalnych klientów, oprócz wpływu na pozycję w wyszukiwarce, powodują także wzrost konwersji.
Angażujące artykuły, które dodatkowo zawierają w swojej treści odnośniki do konkretnych kategorii lub produktów zachęcają do dokonania decyzji zakupowej oraz do powrotu na stronę sklepu przy okazji kolejnych zakupów on-line.
Rich Snippets
Każdy z nas decydując się na zakup zwraca uwagę na opinie innych użytkowników, średnią ocenę oraz dostępność i cenę produktu. Aby te informacje pojawiły się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania zastosuj na swojej stronie dane strukturalne Rich Snippets. Są to elementy zwiększające atrakcyjność odnośników kierujących do sklepu internetowego z poziomu wyszukiwarki.
Bezpieczeństwo Twoich klientów
Podając swoje dane w Internecie chcemy żeby był jak najlepiej chronione. Bezpieczeństwo w takich przypadkach gwarantuje certyfikat SSL(Secure Socket Layer). Jest to protokół szyfrowania danych, dzięki któremu wszystkie dane wrażliwe jakie podajemy na stronie (np. adres, numer PESEL, numer telefonu czy numer karty bankowej) są odpowiednio zabezpieczone przed dostaniem się w niepowołane ręce. Aktualny certyfikat SSL w Twoim sklepie internetowym informuje klientów o tym, że mogą Ci zaufać i buduje autorytet domeny.
Działania link-buildingowe
Link building to proces, który zdecydowanie stanowi wsparcie dla działań optymalizacyjnych na stronie. Umieszczając linki do Twojego sklepu na innych portalach informujesz klientów o istnieniu Twojej strony. Roboty wyszukiwarki również traktują odnośniki jak swego rodzaju rekomendację i przechodzą na linkowane podstrony.
W procesie link buildingu należy zwrócić uwagę na domeny, z jakich pozyskuje się linki. Odpowiednio dobrane portale o wysokich parametrach i generujące duży ruch mogą przekazać Twojej stronie tzw. link juice oraz wpłynąć na jej ocenę przez roboty Google.
Pamiętaj również o dobrze dobranych anchorach i otoczeniu tekstowym w jakim się znajdują. Odnośniki powinny być umieszczone na frazie kluczowej powiązanej z tematyką danej strony, np. frazie produktowej oraz pasować do kontekstu danej treści.
O tym jak pozyskiwać wartościowe linki do strony pisaliśmy w poprzednim artykule.
UX
Dostosowanie sklepu internetowego do potrzeb potencjalnych klientów to zdecydowanie klucz do sukcesu. Użytkownicy, którzy bez problemu poruszają się po stronie, mają w zasięgu wzroku wszystkie potrzebne opcje oraz informacje o produktach, chętniej dokonują zakupów oraz wracają do sklepu w przyszłości.
Zastosowanie komunikatu Call to Action (np. “Kup teraz”, “Dodaj do koszyka”, “Sprawdź”, “Powiadom o dostępności”) angażuje użytkowników i zachęca do interakcji. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na ścieżkę zakupową, czyli drogę jaką użytkownik musi przejść od momentu dodania produktu do koszyka do finalizacji transakcji. Często klienci rezygnują z produktów kiedy ścieżka zakupowa jest zbyt długa, obejmuje zbyt wiele kroków lub informacje dotyczące zakupu i dostawy produktu są niejasne.
Strona powinna być przejrzysta i przyjemna w odbiorze również pod względem graficznym. Dobór koloru tła, czcionki, odpowiednich grafik, wyglądu buttonów i połączenie tego w spójną całość nie jest prostym zadaniem. Specjaliści z Agencji marketingowej często oferują usługi z zakresu UX ułatwiając ten proces właścicielom sklepów internetowych.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – co możesz zyskać?
Wszystkie omówione wyżej aspekty są ważne w budowaniu widoczności e-commerce i tworzą kompletny proces. Rozpoczynając od Audytu SEO, który wskaże nam obszary do optymalizacji i przechodząc przez kolejne omówione elementy jesteśmy w stanie wypracować dobrą widoczność na konkretne frazy, zwiększyć ruch na stronie a tym samym sprzedaż produktów.
Sklepy internetowe to zazwyczaj rozbudowane serwisy, zawierające mnóstwo podstron z kategoriami, produktami oraz wpisami blogowymi. Optymalizacja całego serwisu często wymaga dużego nakładu pracy oraz czasu. Warto skorzystać z usług agencji SEO, która indywidualnie przeanalizuje sklep pod kątem branży, konkurencji, stopnia optymalizacji oraz wykona niezbędne wytyczne lub wdrożenia.
Dzięki dobrej optymalizacji jesteś w stanie zwiększyć ruch na swojej stronie, podnieść zyski płynące ze sprzedaży produktów, zyskać większą rozpoznawalność swojej marki w Internecie oraz zdobyć nowych klientów.
Zastanawiasz się czy warto? Odezwij się do nas po analizę Twojego sklepu internetowego!