Spis treści
Unikalne treści to coś niezbędnego w procesie tworzenia strony internetowej. Od momentu wprowadzenia w życie algorytmu Panda, roboty wyszukiwarek dokładnie analizują content i oceniają go pod kątem jakości, długości oraz oryginalności. Jak zaplanować treści, żeby uniknąć duplikacji? Jakie konsekwencje może ponieść witryna dublując tekst z innej strony? I oczywiście, jak to wpływa na pozycję w wyszukiwarce?
Kiedy występuje duplikacja treści?
Zjawisko duplicate content występuje, kiedy pod różnymi adresami URL pojawia się taka sama treść. W przypadku duplikacji zewnętrznej taki sam tekst znajduje się w innej domenie. Bardzo częstym zjawiskiem jednak jest powielanie treści w obrębie jednego serwisu. Często nieświadomie.
Duplikacja wewnętrzna
Występowanie powielonej treści w obrębie jednej domeny wymaga korekty zanim negatywnie wpłynie na pozycję strony w wyszukiwarce. Kiedy najczęściej dochodzi do duplikacji wewnętrznej?
Różne warianty jednego produktu
W ofercie sklepów internetowych pojawia się tysiące różnych produktów. Wiele z nich występuje w kilku wariantach – kolorystycznych czy gabarytowych. Tworząc osobne podstrony dla każdego z wariantów powielamy treść opisującą dany produkt. Każda z podstron zazwyczaj różni się jedynie kilkoma parametrami w opisie produktu. Warto zastanowić się nad rozwiązaniem, które pozwoli wyświetlić wszystkie warianty w ramach jednego adresu URL.
Duplikacja stron paginacji
W sklepach internetowych z dużym asortymentem mamy do czynienia ze stronami paginacji. Najczęściej na pierwszej z nich pojawia się opis kategorii. Niestety niektóre systemy CMS automatycznie generują pierwszą stronę paginacji jako kopię bazowej strony. Adres URL przybiera wtedy postać ‘strona.pl/nazwa-kategorii-1’.
Aby uniknąć duplikacji treści pod różnymi adresami URL należy zastosować przekierowanie na stronę główną kategorii lub usunąć utworzoną automatycznie pierwszą stronę paginacji. Należy również pamiętać o tym, aby opis kategorii znajdował się tylko na stronie głównej kategorii.
Brak przekierowań
Często zdarza się, że strona internetowa jest dostępna pod różnymi adresami URL, np.
http://strona.pl,
http://strona.pl/index.html,
http://www.strona.pl,
http://www.strona.pl/index.html
Należy wykonać odpowiednie przekierowania 301 lub ustalić stronę kanoniczną, aby wszystkie dostępne warianty były traktowane przez roboty Google jako ta sama strona.
Wersja strony do druku
Jeśli udostępniamy wersję strony do druku musimy pamiętać o zastosowaniu meta tagu ‘noindex’. Będzie to informacja dla robotów wyszukiwarki, że strona nie powinna zostać zaindeksowana, dzięki czemu unikniemy zjawiska duplikacji.
Alternatywnym rozwiązaniem jest po prostu rezygnacja z udostępniania wersji do druku, a w zamian zastosowanie odpowiednich arkuszy CSS.
Wersje językowe strony
Duplikację treści mogą również powodować różne wersje językowe strony. Często zdarza się, że nie wszystkie podstrony serwisu są tłumaczone, przez co treść jest zduplikowana. Jeśli decydujemy się na kilka wersji językowych strony musimy pamiętać o prawidłowej implementacji atrybutu hreflang.
Optymalizacja znaczników meta
Częstym błędem jest brak odpowiedniej optymalizacji znaczników Title oraz Description. Są one często generowane automatycznie, bez dostosowania ich do rzeczywistej zawartości strony. Dobrą praktyką jest tworzenie unikalnych treści dla znaczników meta oraz ich odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi powiązanymi tematycznie ze stroną.
Duplikacja zewnętrzna
Występowanie powielonej treści na stronach różnych domen to zjawisko duplikacji zewnętrznej. Jest to poważny błąd, który może powodować konsekwencje związane z pozycją strony w wyszukiwarce.
Powielone opisy produktów
Do takiej sytuacji dochodzi najczęściej w przypadku sklepów, które mają w swojej ofercie takie same produkty i w ramach opisu umieszczają na stronie informacje podane bezpośrednio przez producenta. Bardzo często opisy produktów powielają się również z tymi umieszczonymi na popularnych platformach sprzedażowych, takich jak Allegro, Ceneo lub OLX.
Najlepszym rozwiązaniem na eliminację tego typu duplikacji jest tworzenie unikalnych, rozbudowanych opisów produktów, nasyconych odpowiednio słowami kluczowymi.
Nielegalne kopiowanie treści
Treści znajdujące się na stronach są dziełem twórców internetowych i zazwyczaj są objęte prawami autorskimi. Powielanie ich bez zgody autora jest nielegalne i oprócz negatywnego wpływu na pozycję strony może się również wiązać z konsekwencjami prawnymi. Jeśli chcemy zacytować czyjąś wypowiedź lub fragment artykułu, powinniśmy umieścić tekst w odpowiednich znakach oraz dodać informacje o autorze.
Powielanie treści na kilku platformach
Posiadając konta na różnego rodzaju platformach i serwisach społecznościowych, zazwyczaj dzielimy się informacjami o nowościach pojawiających się na naszej stronie internetowej. Umieszczając wpis promujący nowy produkt lub artykuł blogowy pamiętajmy o unikalnej treści na każdym z istniejących kont w Social Mediach.
Jak wykryć zduplikowaną treść?
Roboty wyszukiwarek nie zawsze są w stanie zweryfikować, który tekst jest oryginalny, a który powinny uznać za plagiat. Warto więc na własną rękę sprawdzać czy napisany przez nas tekst nie został wykorzystany przez kogoś innego.
Istnieje kilka sposobów na wykrycie duplikacji. W pierwszej kolejności warto zajrzeć do narzędzia Google Search Console i jego zakładki Stan. Oprócz błędów związanych z przekierowaniami czy nieprawidłową indeksacją, znajdziemy też informacje o duplikatach występujących wewnątrz serwisu.
Możemy również wykorzystać narzędzia typu Screaming Frog, Copyscape lub Siteliner, w których w darmowej wersji próbnej większość opcji jest dostępna z pewnymi ograniczeniami. Pozwoli to zidentyfikować część adresów URL oraz określić procentową ilość zduplikowanych treści. W płatnej wersji możemy pozwolić sobie na dokładne sprawdzenie serwisu i szersze analizy pod kątem duplikacji.
W ramach własnej, wstępnej analizy możemy wykorzystać po prostu wyszukiwarkę. Wystarczy w pasek wyszukiwania wkleić fragment tekstu, znajdującego się na naszej stronie. Jeśli w wyświetlonych wynikach znajdzie się tekst, który całkowicie lub w znacznym stopniu powiela się z analizowanym przez nas fragmentem, oznacza to że mamy do czynienia ze zjawiskiem duplikacji zewnętrznej.
Duplicate content – wpływ na SEO
Hasło ‘Content is King’ nadal wiedzie prym w świecie SEO. Chcąc uzyskać dobre wyniki i zająć wysokie pozycje w wyszukiwarce powinniśmy szczególnie zadbać o ilość i jakość contentu na stronie. Jednak regularność w publikowaniu treści i zawarta w nich wiedza ekspercka to nie wszystko.
Kluczowym czynnikiem w procesie pozycjonowania jest unikalność i oryginalność tekstów. Dzięki algorytmom roboty Google z łatwością wyłapują plagiat i duplikację, bez względu na to czy jest to wynik świadomego działania czy przypadkowego błędu.
Stały monitoring i analiza pod kątem duplicate content z pewnością jest niezbędnym krokiem w procesie pozycjonowania strony internetowej.