Spis treści
Jeśli rozważamy prowadzenie bloga firmowego prawdopodobnie robimy to z jednego z dwóch powodów – chcemy budować wizerunek naszej firmy jako specjalistów w danej dziedzinie lub zależy nam na mocnym rozwoju widoczności strony poprzez działania SEO.
Te dwa cele oczywiście mogą się łączyć i w zdecydowanej większości przypadków właśnie tak jest. Firmy tworzą eksperckie treści i chcą, aby były one widoczne dla wszystkich potencjalnie zainteresowanych ich produktami i usługami. A jak to osiągnąć? Najskuteczniej i najtaniej właśnie poprzez pozycjonowanie.
Jakie firmy powinny tworzyć treści na bloga?
Wszystkie, którym zależy na zwiększeniu widoczności strony na dużą ilość fraz, nie tylko generycznych ale także long tail. Jak wiemy, aby móc pozycjonować słowo kluczowe musi się ono znaleźć na danej stronie. Aby znalazło się na niej w sposób przyjazny w odbiorze dla użytkownika serwisu, musi pojawić się w ramach jakiejś treści.
Tworzenie wpisów blogowych jest najłatwiejszym sposobem na zamieszczenie na stronie dużej ilości treści. Jeden artykuł o długości około 5000 znaków może pomieścić naprawdę wiele słów kluczowych powiązanych z naszą działalnością, czy to generycznych, brandowych czy long tail.
Jak dobierać tematy treści na bloga?
Każdy kto planuje budowę szeroko rozwiniętych treści blogowych powinien stworzyć najpierw odpowiedni Content Plan. Najłatwiejszym punktem wyjścia do jego tworzenia jest w pierwszej kolejności zastanowienie się jakie tematy są najmocniej związane z naszymi usługami i wynotowanie ich wraz ze słowami kluczowymi, które naszym zdaniem najlepiej je opisują.
Mając już podstawę do budowy Content Planu warto skorzystać z narzędzi – tu z pomocą przychodzi nam np. Senuto, SEMrush, SurferSEO czy nawet bezpłatny Keywords Planner w Google AdWords. W ramach każdego z tych narzędzi (oczywiście w każdym w nieco inny sposób) wprowadzamy przygotowane przez nas tematy i słowa kluczowe, aby sprawdzić ich potencjał oraz przejrzeć dodatkowe propozycje. Kiedy już dokonamy selekcji tematów, przypiszemy im odpowiednie frazy o możliwie najwyższym potencjale, możemy przejść do rozpisania Content Planu w czasie.
Jak często publikować treści na blogu?
Częstotliwość publikacji zależy w dużej mierze oczywiście od naszych mocy przerobowych w kontekście tworzenia oryginalnych treści. Jednak, aby blog „żył”, a robot Google stale go odwiedzał warto, aby nowe treści pojawiały się minimum 3-4 razy w miesiącu. Regularność w prowadzeniu bloga jest bardzo pomocna w indeksowaniu naszej strony. Robot Google premiuje strony, które ewoluują i się rozwijają.
Jak powinien wyglądać idealny wpis blogowy?
Idealny wpis blogowy powinien charakteryzować się kilkoma bardzo ważnymi elementami:
· Powinien być długi, tak aby w pełni wykorzystać potencjał opisywanego tematu. Przyjmuje się, że optymalna długość takiej treści to około 5000 znaków ze spacjami.
· Powinien posiadać oryginalny title i description – są one szczególnie istotne, ponieważ stanowią pierwszy kontakt użytkownika z naszą stroną internetową. Title powinien mieć do 55 znaków, natomiast description do 155 (więcej znaków nie jest widoczne w wynikach wyszukiwania, jeśli meta tagi będą dłuższe niż wskazane ilości zostaną one ucięte, czasami w połowie słowa lub zdania). Title powinien zawierać najważniejszą dla danej podstrony frazę, a w description powinno znaleźć się call to action. Jeśli pola title i description nie zostaną uzupełnione Google wybierze do nich losowe treści nie zawsze mające sens.
· Powinien mieć dobrze zbudowaną strukturę tekstu – robot wyszukiwarki działa automatycznie skanując nasz content. Musimy zatem zachować strukturę, która ułatwi mu analizę treści. Jednym z najważniejszych elementów są nagłówki H. Muszą one być odpowiednio oznaczone w kodzie. Struktura nagłówków H zaczyna się od H1, a im większa cyfra tym mniej istotny jest dany nagłówek. W tradycyjnej strukturze tekstu rzadko dodaje się nagłówki wyższe niż H3.
W nagłówku H1 zawsze powinien znaleźć się tytuł danego artykułu lub strony zawierający najważniejsze dla niej słowo kluczowe. Zatem jeśli nasz artykuł mówi o oświetleniu do salonu w nagłówku H1 musi pojawić się fraza „oświetlenie salonu”.
Dalszymi nagłówkami H możemy oznaczać śródtytuły w treści – zawsze pamiętając o zawieraniu w nich frazy najistotniejszej dla danego akapitu.
- Powinien posiadać lead tekst, który stanowić będzie skrótowe przedstawienie myśli przewodniej naszego tekstu. W leadzie warto zawrzeć najważniejsze słowa kluczowe. Dlaczego? Bo według Google to co realnie jest wyżej w strukturze strony jest najważniejsze.
- Powinien zawierać obrazy i ilustracje z uzupełnionymi atrybutami alt – każdy obraz dodawany do strony internetowej posiada atrybut „alt” czyli opis, nazwę zdjęcia wyświetlane w razie niewyświetlania się obrazu. W związku z tym, że robot Google nie czyta treści obrazów, konieczne jest „naprowadzanie” go na tematykę obrazu poprzez odpowiednie uzupełnienie atrybutu alt.
- Każdy artykuł powinien mieć przyjazny link – przyjazne linki to sposób zapisu adresów url odpowiedni zarówno dla użytkownika jak i robota wyszukiwarki. Adres powinien być krótki i składać się z nie więcej niż 3 zagłębień oraz nie zawierać zbędnych parametrów.
- W jego treści powinny pojawić się linki do innych artykułów znajdujących się na blogu – linkowanie wewnętrzne w treści artykułów jest istotne w kontekście pozycjonowania strony. Za pomocą linkowania wewnętrznego wskazujemy robotowi wyszukiwarki, że treści na naszej stronie są spójne i łączą się ze sobą. Linkowanie wewnętrzne wspomaga indeksowanie treści w serwisie.
Korzyści z prowadzenia bloga firmowego
Podstawową i najważniejszą korzyścią z prowadzenia bloga firmowego jest oczywiście zwiększenie widoczności strony. Im więcej słów kluczowych w różnych konfiguracjach pojawi się na stronie tym więcej Google ich dla nas zaindeksuje.
Jako ze słowa kluczowe pojawiające się w treściach blogowych to większości przypadków frazy typu long tail (długie, rozbudowane, bardzo precyzyjne) łatwiej jest je wypozycjonować, czasami jedynie samym publikowaniem contentu, bez dodatkowego pozyskiwania linków. Charakteryzują się one w większości przypadków małą ilością wyszukiwań, ale dość wysokim współczynnikiem konwersji.
Zatem rozbudowując treści na bieżąco możemy pojawiać się w wyszukiwarce na wiele fraz tego typu, co zwiększy naszą widoczność, a ta przekłada się na ruch, a potem sprzedaż produktów czy usług.
Drugą istotną korzyścią z prowadzenia bloga jest budowanie topical authority, czyli pozycji autorytetu w danym temacie w oczach robota wyszukiwarki. Im więcej aspektów powiązanych z danym tematem opiszemy na naszej stronie, tym większy będziemy mieć autorytet dla robota Google, a to jak wiemy przedkłada się na łatwiejsze zdobywanie wysokich pozycji, już nie tylko na frazy typu long tail, ale także te o wiele trudniejsze, generyczne.
Trzecią niewątpliwą korzyścią, już nie związaną stricte z pozycjonowaniem jest budowanie naszego wizerunku jako specjalistów od danego tematu w oczach potencjalnego klienta. Jeśli osoba poszukująca produktu lub usługi ma odnośnie nich pytania, na które wszystkie odpowiedzi znajdzie na naszej stronie, zdecydowanie chętniej skorzysta z naszej oferty.
Porozmawiajmy!
Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.