Spis treści

    Odpowiednia optymalizacja podstron produktowych w sklepie internetowym to gwarancja większego ruchu i co najważniejsze, sprzedaży. Analizując serwisy e-commerce często można trafić na podobne i powtarzające się błędy, które powodują niski współczynnik konwersji, nawet mimo dużej widoczności serwisu. 

    Jak poprawić strony produktowe, żeby przyciągnąć uwagę konsumentów oraz jak zwiększyć sprzedaż? 

    optymalizacja stron produktowych

    W jakim celu optymalizować strony produktowe?

    Każda strona internetowa wymaga dostosowania treści, wyglądu i funkcjonalności do potrzeb użytkowników. To właśnie oni generują ruch i są potencjalnymi klientami. Jeśli strona produktowa spełni ich oczekiwania, prawdopodobieństwo sprzedaży znacznie wzrośnie, co przełoży się na wyższe przychody dla Twojego sklepu. 

    Dlaczego mimo dużego ruchu współczynnik konwersji jest na niskim poziomie?

    Bardzo duży odsetek użytkowników rezygnuje z dodania produktu do koszyka lub zakończenia procesu zakupowego ze względu na źle zoptymalizowaną stronę produktową.

    Często zdarza się, że informacje umieszczone w opisie nie są wystarczające i nie odpowiadają na podstawowe pytania dotyczące produktu.

    Podobnie jest z grafikami, które nie zawsze są zoptymalizowane pod kątem SEO. Zdjęcia są słabej jakości, nie zawsze przedstawiają konkretny produkt oraz nie mają określonych odpowiednich atrybutów (np. alt). 

    Ważną kwestią jest również ścieżka konwersji. Zbyt długa i skomplikowana skutecznie zniechęca użytkowników do ukończenia transakcji, przez co szukają produktu w innym sklepie lub rezygnują całkowicie z zakupu drogą internetową.

    Jak zoptymalizować podstronę produktową?

    Stwórz dobry opis produktu

    Dobry opis, to znaczy jaki? 

    Przede wszystkim unikalny. Jeśli jesteś właścicielem sklepu, który ma w swojej ofercie produkty różnych marek na pewno spotkałeś się ze zjawiskiem duplicate content. Często opis produktu umieszczony na stronie producenta jest duplikowany w kilku sklepach internetowych, co po wykryciu przez roboty Google, powoduje obniżenie pozycji strony w wyszukiwarce. 

    Utworzenie opisu, który jest oryginalny, zawiera słowa kluczowe istotne dla danego produktu oraz zawiera wszystkie istotne informacje o produkcie to połowa sukcesu w drodze do dobrej optymalizacji karty produktowej.

    Zoptymalizuj grafiki

    Ponad 65% populacji to wzrokowcy, co oznacza, że dobrze zoptymalizowane i ciekawe grafiki stanowią ważny element nie tylko pod względem technicznym, ale również wizualnym. Zdjęcia produktu powinny przedstawiać go pod różnym kątem i mieć opcję powiększenia obrazu tak, aby potencjalny klient mógł dokładnie zobaczyć jego szczegóły. 

    Oprócz aspektów estetycznych należy zadbać o odpowiednią jakość i formaty grafik, ustawienie atrybutu alt i optymalne rozmiary plików. Więcej o tym jak dostosować obrazy pod kątem SEO i jakie niesie to korzyści pisaliśmy w artykule o Optymalizacji grafik.

    Zweryfikuj Core Web Vitals

    Core Web Vitals oficjalnie zawojowały świat SEO w sierpniu 2021 roku. Od tamtej pory nacisk na optymalizację techniczną strony i jej dostosowanie do wrażeń odbiorców stał się czymś priorytetowym. 

    Google udostępnia darmowe narzędzia, dzięki którym możesz sprawdzić jak Twoja strona wypada pod względem szybkości wczytywania, zarówno na urządzeniach desktopowych jak i na mobile. Dodatkowo łatwo możesz wygenerować raport, który uwzględnia obszary Twojej strony, blokujące wczytywanie się i wymagające optymalizacji lub usunięcia. 

    Optymalizacja Core Web Vitals jest niezwykle ważna, szczególnie w dobie smartfonów, które są wykorzystywane w dużej mierze do przeglądania kart produktowych i zakupów online. 

    Wykorzystaj dane strukturalne

    Jeśli chcesz, żeby Twoja strona dobrze i efektownie wyświetlała się w wynikach wyszukiwania powinieneś wdrożyć dane strukturalne. Oprócz podstawowych schema typu Breadcrumbs, które ułatwiają nawigację w serwisie warto wykorzystać dane typu Product czy Rich Snippets. 

    Dzięki temu użytkownicy będą mogli z poziomu wyników wyszukiwania dowiedzieć się większej ilości informacji na temat produktu. Do tych, które mogą pozytywnie wpływać na decyzję zakupową z pewnością należą ocena produktu, opinie o produkcie, stan magazynowy oraz informacja o czasie wysyłki.  

    Pamiętaj o meta danych

    Niemal w każdym temacie związanym z pozycjonowaniem stron internetowych pojawia się wzmianka o optymalizacji podstawowych elementów SEO. Nie bez powodu. 

    Pozornie małe, ale mające wielkie znaczenie meta dane typu Title czy Description wymagają odpowiedniej optymalizacji niezależnie od rodzaju podstrony. 

    O tym jak ważne są to elementy pisaliśmy w artykule o meta danych

    Optymalizując meta dane na stronach produktowych nie zapomnij o umieszczeniu w Title nazwy produktu oraz marki. Pamiętając o tym, że w przypadku tych danych ogranicza nas liczba pixeli, w miarę możliwości warto umieścić również nazwę sklepu. 

    Description jest miejscem, w którym w jednym lub dwóch zdaniach możesz umieścić informacje o danym produkcie, nie zapominając o dodaniu komunikatu Call to action, aby zachęcić użytkowników do zakupu.

    Pamiętaj o brakach magazynowych

    Jeśli produkt jest chwilowo niedostępny lub nie ma go już w ofercie Twojego sklepu, a nie chcesz stracić ruchu z danej podstrony produktowej, musisz zastanowić się jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najbardziej optymalne. 

    Istnieje kilka wyjść z tej sytuacji. 

    Po pierwsze – przekierowania. Jest to najłatwiejsze rozwiązanie, szczególnie w przypadku CMS’ów, które oferują wtyczki dedykowane przekierowaniom. Wystarczy przekierować stronę z brakującym towarem na produkt o podobnych parametrach lub na stronę z proponowanym zamiennikiem. Nie gwarantuje to jednak utrzymania się pierwotnej strony w indeksie.

    Jeśli braki w magazynie są chwilowe, warto umieścić na stronie informację o dacie powrotu produktu do sprzedaży oraz dodaniu opcji “Powiadom o dostępności”. Jeśli użytkownikowi zależy na zakupie danego towaru, z pewnością możliwość informacji o przywróceniu go do oferty sprzedaży, będzie stanowiła zachętę do powrotu na stronę Twojego sklepu. 

    Dodatkowe elementy na karcie produktowej

    Strona produktowa jest miejscem, gdzie możesz umieścić kilka dodatkowych elementów mających wpływ na decyzje zakupową użytkowników.

    Opinie i recenzje

    Jako konsumenci sami często opieramy swój wybór zakupowy o opinie innych osób. Umieszczając na karcie produktowej opinie i recenzje dotyczące danego towaru dajemy użytkownikom szansę na upewnienie się w swojej decyzji i poznania faktycznych wad i zalet produktu. 

    ‘Dodaj do koszyka’

    Przyciski typu ‘Dodaj do koszyka’ lub ‘Kup teraz’ są komunikatami CTA, których celem jest zachęcenie użytkowników do dokonania zakupu. Ważną kwestią jest ich wygląd oraz umieszczenie w odpowiednim miejscu, żeby zwracały uwagę odbiorców. 

    Cross selling i Up selling

    Te metody marketingowe powinny być znane każdemu właścicielowi sklepu e-commerce. 

    Cross selling proponuje użytkownikom produkty dopasowane do tego znajdującego się na przeglądanej podstronie. 

    Technika cross selling ma za zadanie podpowiedzieć odbiorcy jakie produkty mogą mu się przydać dodatkowo. W ten sposób konsumenci często decydują się na uzupełnienie swojego koszyka zakupowego o dodatkowe produkty co wpływa na wzrost jego wartości. 

    Głównym zadaniem Up sellingu jest proponowanie użytkownikom produktów droższych, ale o lepszych parametrach. Potencjalni klienci często odwiedzają stronę sklepu internetowego nie wiedząc jakiego produktu dokładnie poszukują. Sugerowanie dodatkowych opcji o bardziej rozbudowanych funkcjach lub lepszych parametrach pozwoli im na dokonanie lepszej decyzji i często na zwiększenie wartości zamówienia. 

    Dodatkowo obie te techniki wspomagają linkowanie wewnętrzne w obrębie sklepu. Umieszczając propozycje innych produktów ułatwiasz zarówno użytkownikom jak i robotom wyszukiwarek na przejście do kolejnych podstron serwisu.

    Dane dotyczące wysyłki i zwrotów

    Kolejny element mający na celu maksymalne dopasowanie strony do użytkownika i ułatwienie procesu zakupowego. Informacja o opcjach i kosztach dostawy oraz zasady ewentualnego zwrotu towaru to niezbędne informacje z punktu widzenia konsumenta. 

    Zdecydowanie ma to wpływ na zaufanie klienta do danego sklepu, poprzez jasno określone i widoczne, istotne informacje dotyczące zakupu. 

    Podsumowanie

    Podstrony produktowe i ich odpowiednia optymalizacja to główny czynnik mający wpływ na współczynnik konwersji. Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego i masz w swojej ofercie produkty, które mimo ruchu nie przynoszą oczekiwanych przychodów sprawdź, czy podstrony na których się znajdują, spełniają wyżej wymienione warunki i są łatwe w odbiorze przez Twoich potencjalnych klientów.

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.