Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?
Określenie pozycjonowanie stron internetowych odnosi się do metod stosowanych w celu poprawy pozycji witryny w wyszukiwarkach, tj. serwisach takich jak Google, Yahoo! czy Bing. W ten sposób dąży się do uzyskania znacznie większego ruchu na stronie i finalnie przełożenia go na sprzedaż produktów i usług.
W Polsce najczęściej wybieraną przez użytkowników wyszukiwarką internetową jest Google – ponad 96% internautów korzysta z jej usług. Dlatego też zdecydowana większość zagadnień związanych z pozycjonowaniem, w przypadku naszego kraju odnosi się do wymogów jakie stawia nam Google.
Kto potrzebuje pozycjonowania stron?
Pozycjonowania potrzebuje każdy biznes, który chce być widoczny w sieci i zależy mu na pozyskiwaniu klientów za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Istnieją różne techniki oraz strategie pozwalające na osiągnięcie tego celu, ich dobór zależny jest od branży, contentu oraz targetu do którego chcemy dotrzeć ze swoim serwisem.
Co składa się na usługę pozycjonowania?
Pozycjonowanie jest procesem złożonym i długofalowym, składa się na nie wiele różnych elementów. Zasadniczo dzielą się one na dwa segmenty – On site oraz Off site. Pierwszy z nich obejmuje wszelkie działania optymalizacyjne bezpośrednio na stronie internetowej, drugi dotyczy budowania reputacji domeny poprzez pozyskiwanie wartościowych linków.
Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?
Najprostszą odpowiedzią na to pytanie będzie stwierdzenie, że pozycjonowanie stron polega na wpływaniu na organiczne wyniki wyszukiwania Google poprzez pracę nad swoim serwisem. W praktyce temat jest oczywiście zdecydowanie bardziej złożony.
Zacznijmy od tego jak działa wyszukiwarka Google
Wszyscy wiemy jak wygląda to od strony użytkownika – wchodzimy na google.pl wpisujemy frazę lub zadajemy pytanie i dostajemy w odpowiedzi dziesiątki wyników powiązanych z interesującym nas tematem.
A jak wygląda to od drugiej strony?
Działanie wyszukiwarki oparte jest o robota, który skanuje wszystkie strony internetowe, których właściciele zamieścili w kodzie informacje, że chcą aby były one indeksowane. Następnie Google korzystając ze swoich algorytmów weryfikuje, czy dany serwis spełnia wymagania on-site i off-site, które im stawia. Na tej podstawie powstaje ranking wyników odpowiadających na pytanie użytkownika.
Zatem aby znaleźć się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania musimy dowiedzieć się jakie wymagania stawia Google wobec webmasterów i starać się je spełniać jak najlepiej. Zacznijmy więc działań on-site, które pomogą nam wybić się pośród konkurencji organicznej w naszej branży.
Działania on-site to optymalizacja naszej strony internetowej, która jest procesem złożonym i wielopłaszczyznowym. Pierwszym krokiem tego typu działań jest dokładny audyt strony internetowej na który składają się między innymi takie elementy jak: weryfikacja poprawności sekcji head, ilość oraz jakość treści na stronie, oryginalność treści, zawartości słów kluczowych w treści, poprawność plików sitemap.xml, robots.txt, czas ładowania i waga serwisu, poprawność opisów obrazów, przyjazność linków wewnętrznych, analiza linków wychodzących z witryny, domeny powiązane i przekierowania, aktualność oprogramowania, linki prowadzące do witryny, domeny kierujące do witryny, słowa kluczowe powiązane z witryną, historia profilu backlinków.
Efektem każdego audytu strony są zalecenia optymalizacyjne, których wdrożenie jest drugim etapem działań pozycjonerskich.
Kiedy już nasz serwis spełniał będzie wszelkie wymagania Google dla Webmasterów, możemy przejść do realizacji strategii działań SEO.
Jakie mogą być strategie pozycjonowania stron internetowych?
Istnieje wiele strategii pozycjonowania opartych o dobór różnych rodzajów słów kluczowych. Decydując się na odpowiednią dla naszej firmy, powinniśmy uwzględnić takie elementy jak: bezpośredni cel jaki chcemy osiągnąć poprzez działania SEO (np. zwiększenie sprzedaży), cele pośrednie (np. zwiększenie ruchu na stronie, szczególnie istotne, jeśli wyświetlamy na niej reklamy z AdSense), to jakie działania prowadzi nasza konkurencja i z jakim efektem, branża w jakiej operujemy, naszą grupę docelową klientów oraz oczywiście budżet miesięczny.
Generyczne słowa kluczowe
Przez wiele lat działania SEO skupiały się tylko na generycznych słowach kluczowych. Mamy tu na myśli, krótkie jedno lub dwu wyrazowe frazy, odnoszące się ogólnie do naszego produktu lub usługi. Charakteryzują się one wysoką ilością miesięcznych wyszukiwań i bardzo wysokim poziomem ogólności. Osoba, która wyszukuje taką frazę jest zainteresowana danym rodzajem produktu lub usługi, ale jeszcze nie sprecyzowała „parametrów” swojej potrzeby.
Za przykład może posłużyć nam fraza „rower górski”. Jej miesięczny potencjał to ponad 27 tysięcy wyszukiwań. Możemy założyć, że osoba, która w Google wpisze taką frazę jest zainteresowana zakupem roweru, jednak nie wiemy czy rzeczony rower ma być np. nowy czy używany, do użytku rekreacyjnego czy profesjonalnego, jakiej marki itp. Zatem jeśli sprzedajemy nowe rowery rekreacyjne i wypozycjonujemy się na tak ogólną frazę mogą do nas trafić użytkownicy, dla których nasza strona będzie odpowiednim miejscem, ale też tacy, którzy jednak potrzebują czegoś innego.
Frazy generyczne, ze względu na swoją specyfikę mają najwyższą konkurencję, ponieważ obejmują większy zakres tematyczny, więc w sposób naturalny więcej firm może być zainteresowanych pojawianiem się w pierwszej 10. Powoduje to, że pozycjonowanie tego typu fraz jest najdroższe w stosunku do pozostałych rodzajów słów kluczowych.
Kiedy warto pozycjonować frazy generyczne?
Przede wszystkim, kiedy zależy nam na zdobyciu dużego ruchu do naszej witryny, który później chcemy kanalizować w różnych kierunkach. Dodatkowym plusem widoczności na takie frazy jest oczywiście efekt wizerunkowy – pojawianie się wysoko na ogólne słowa kluczowe wielu użytkownikom Google nadal kojarzy się z profesjonalizmem, w myśl zasady, że jeśli czegoś nie ma na pierwszej stronie wyników organicznych to nie istnieje.
Przy pozycjonowaniu fraz generycznych istotny jest także budżet – w przypadku większego budżetu warto wybrać tego typu frazy, jednak, gdy nasz budżet jest mały, a słowa generyczne w naszej branży bardzo popularne, warto przemyśleć dobór innego rodzaju strategii.
Słowa kluczowe typu long tail
Strategia pozycjonowania słów kluczowych typu long tail po polsku nazywana długim ogonem, opiera się o długie, wielowyrazowe i mocno sprecyzowane zapytania. Takie frazy charakteryzują się małą ilością wyszukiwań, ale bardzo często wysokim współczynnikiem konwersji.
Sposób wyszukiwania informacji przez użytkowników Google ewoluuje, coraz częściej wpisują oni w okno wyszukiwarki właśnie bardzo precyzyjne zapytania, aby nie przedzierać się przez chaos informacyjny w momencie, kiedy ich potrzeba jest bardzo konkretna.
Możemy znów posłużyć się tutaj przykładem osoby poszukującej roweru górskiego. Jeśli potrzeba takiej osoby jest już sprecyzowana, wie jakie ma oczekiwania, z dużym prawdopodobieństwem możemy stwierdzić, że wpisze w Google frazę typu long tail. Taką frazą może być np. „nowy rower górski rekreacyjny do 3000 zł”.
W naszym interesie jest, aby jak najwięcej tego typu zapytań pokrywać za pomocą treści na naszej stronie. Dlaczego? Ponieważ użytkownik wpisujący taką frazę ma już intencję zakupową – zatem musimy przekonać go, aby transakcji dokonał w naszym sklepie.
Kiedy warto pozycjonować frazy long tail?
Przede wszystkim, kiedy prowadzimy e-commerce. Dla każdego sklepu internetowego działania long tail powinny być żelazną podstawą, jeśli chcemy, żeby użytkownicy dostrzegali nasze produkty.
Drugim interesującym przypadkiem jest wprowadzanie na rynek nowego produktu lub usługi. Jeśli wychodzimy do świata z czymś całkowicie innowacyjnym, co wcześniej nie było popularne, słowa kluczowe ogólnie powiązane z naszą działalnością nie będą miały żadnych potencjałów wyszukiwań. Zatem jak trafić do użytkowników za pomocą działań SEO w takim przypadku?
Wybierając słowa kluczowe i zapytania pośrednio związane z naszą działalnością i zamieszczając je w treściach na stronie. Dobranie dużej ilości tego typu fraz long tail może wygenerować nam ruch na stronie, który za pomocą odpowiednio skonstruowanych treści możemy przekierować bezpośrednio do naszego produktu.
Trzecim przypadkiem, kiedy warto rozważyć tego typu działania jest posiadanie ograniczonego budżetu na działania SEO. Frazy long tail zazwyczaj mają niższą konkurencję, więc można wypozycjonować ich zdecydowanie więcej w niższym budżecie niż w przypadku fraz generycznych, osiągając zbliżony efekt.
Słowa kluczowe typu „How to…?”
Tego typu słowa kluczowe w języku polskim są po prostu pytaniami zaczynającymi się od Jak…? Jaki…? Jaka…? Jakie…? Mają one podobną charakterystykę do fraz typu long tail, są długie oraz mają mniejszą ilość miesięcznych wyszukiwań. Użytkownicy wpisują je w wyszukiwarkę, kiedy chcą poznać konkretną odpowiedź na trapiące ich pytanie. Za przykład może posłużyć fraza „jak wybrać odpowiedni rower górski dla dziecka?”.
Kiedy warto pozycjonować tego typu frazy? W tym przypadku odpowiedź brzmi – zawsze. Każdy produkt i usługa, którą można zakupić w Internecie może generować pytania od potencjalnych klientów.
Warto przemyśleć jakie to mogą być pytania i zamieścić je na swojej stronie internetowej. Wygeneruje to nie tylko większy ruch organiczny, ale zwiększy zadowolenie klientów, którzy szybko uzyskają odpowiedź na swojej pytanie i zachęceni w ten sposób dokonają konwersji. Dodatkowym bonusem będzie mniejsza ilość takich samych zapytań do działu obsługi klienta.
Trzecim przypadkiem, kiedy warto rozważyć tego typu działania jest posiadanie ograniczonego budżetu na działania SEO. Frazy long tail zazwyczaj mają niższą konkurencję, więc można wypozycjonować ich zdecydowanie więcej w niższym budżecie niż w przypadku fraz generycznych, osiągając zbliżony efekt.
Brandowe słowa kluczowe
Za brandowe uznaje się zazwyczaj wszystkie słowa kluczowe zawierające w sobie nazwę brandu. Pozycjonowanie takich fraz w przypadku serwisów sprzedających produkty i usługi pod własnym brandem jest zazwyczaj bardzo proste. W większości przypadków wystarczy jedynie dobra optymalizacja strony, dodatkowe linkowanie zewnętrzne nie będzie nawet konieczne.
Trochę inaczej ma się sytuacja w przypadku pozycjonowania fraz brandowych np. w sklepach internetowych, które sprzedają wielu producentów, którzy pojawiają się także na innych serwisach. Tutaj rodzaj działań koniecznych do podjęcia zależy od rodzaju takiego słowa brandowego, czy bardziej przypomina ono frazę generyczną (np. „rower Merida”), czy long tail (np. „rower MERIDA CLASSICWAY).
Trzecim przypadkiem, kiedy warto rozważyć tego typu działania jest posiadanie ograniczonego budżetu na działania SEO. Frazy long tail zazwyczaj mają niższą konkurencję, więc można wypozycjonować ich zdecydowanie więcej w niższym budżecie niż w przypadku fraz generycznych, osiągając zbliżony efekt.
Jak link building wpływa na pozycjonowanie?
Link building jest jednym z najważniejszych aspektów SEO. Jest to proces, w którym pozyskiwane są linki z innych domen, prowadzące do naszej strony.
Jakie czynniki należy uwzględnić budując stratęgię link buildingową?
Musimy wziąć pod uwagę kilka czynników. Jednym z nich jest Page Authority witryny, z której pochodzą linki. Autorytet strony jest określany na podstawie wielu czynników, w tym jakości i ilości linków przychodzących do danej strony. Ważne jest również uwzględnienie kontekstu linku – gdzie pojawia się on na stronie i w jaki sposób odnosi się do otaczającego go tekstu.
Kolejnym ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest anchor text linku. Anchor text to tekst, na który klika się, aby otworzyć link, i jest on ważnym sygnałem dla wyszukiwarek. Należy upewnić się, że tekst kotwicy jest istotny i ma charakter informacyjny, a nie tylko powtarza treść docelową.
Jednak nasza rola nie kończy się w momencie pozyskania linków.
Warto mieć na uwadze to, jakie zmiany zachodzą w pozycji witryny oraz monitorować zarówno pojedyncze odnośniki jak i cały profil linków.
Jak to robić?
Istnieje kilka sposobów na monitorowanie linków prowadzących do strony. Jednym ze sposobów jest użycie narzędzia do monitorowania linków, takiego jak Ahrefs lub Majestic. Narzędzie to dostarczy Ci informacji o profilu linków twojej strony internetowej, w tym liczbę backlinków i domen odsyłających.
Innym sposobem monitorowania linków jest korzystanie z Google Search Console. W GSC można zobaczyć wszystkie linki przychodzące do witryny, ewentualne błędy występujące w linkach a także liczbę wyświetleń oraz liczbę kliknięć, jakie wygenerowały.
Odpowiednie działania link buildingowe pomagają poprawić pozycję witryny w SERP, zwiększąją ruch na stronie oraz budują autorytet witryny.
Jakie są rodzaje linków?
Istnieją różne rodzaje linków przychodzących, a każdy z nich ma inny wpływ na działania SEO. Przynajmniej w teorii.
Najbardziej popularne typów linków przychodzących to:
· Linki dofollow – są najbardziej wartościowym typem linków dla SEO. Są to linki, które przekazują link juice (tj. link authority) i pomagają poprawić pozycję w rankingu SEO.
· Linki nofollow – w teorii nie przekazują wartości Twojej witrynie, ale pomagają tworzyć zróżnicowany profil linków, aby wyglądał na jak najbardziej naturalny przez co są istotne w budowaniu strategii link buildingowej. Pomimo tego, że ich wpływ jest mniejszy od linków dofollow, są one wciąż wartościowe dla SEO.
· Linki sponsored- linki sponsorowane to linki płatne. Są one mniej wartościowe dla SEO niż linki organiczne i nawet nofollow, ale mimo tego mogą pomóc w poprawieniu pozycji w rankingu SEO.
Jak linkowanie wewnętrzne wpływa na pozycjonowanie?
Linkowanie wewnętrzne to świetny sposób na poprawienie pozycji, a także na ułatwienie odwiedzającym poruszania się po witrynie. Umieszczając w treści strony odnośniki do innych podstron serwisu, informujesz Google, że są one ważne i że powinny być uwzględniane w wynikach wyszukiwania dla powiązanych z nimi zapytań.
Linkowanie wewnętrzne pomaga również zatrzymać odwiedzających na dłużej w witrynie, dając im więcej możliwości eksploracji. A im więcej czasu spędzą na stronie, tym większe prawdopodobieństwo, że staną się klientami.
Aby zróżnicować linkowanie na stronie, możemy zastosować różne sposoby. Do najbardziej popularnych należy:
· linkowanie bezpośrednio w treści wpisu blogowego lub opisu kategorii – umieszczenie odnośników do kategorii lub produktu opisanego w tekście ułatwi użytkownikom przejście na konkretne podstrony
· moduły linkujące do powiązanych artykułów blogowych lub najbardziej popularnych produktów – dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie grafik oraz podstawowych informacji na temat produktu czy wpisu – przyciągnie to uwagę użytkowników i ułatwi im nawigację w serwisie
· breadcrumbs – warto wdrożyć na swoje stronie tzw okruszki, które są elementami klikalnymi i przekierowują użytkowników do kategorii wyżej lub strony głównej
· stopka – oprócz informacji kontaktowych i linków do Social Mediów warto umieścić tutaj odnośniki do najbardziej popularnych kategorii lub do całego menu.
Optymalizacja grafik w procesie pozycjonowania strony
Optymalizacja grafik jest niezwykle ważnym aspektem SEO. Jest kilka kluczowych rzeczy, o których należy pamiętać, dostosowując obrazy na swojej stronie.
Atrybuty Title oraz Alt
Upewnij się, że znaczniki alt oraz title są dokładne i opisowe – nazwy, które dokładnie odzwierciedlają tematykę obrazu, pomogą zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom zrozumieć, czego dotyczy obraz. Dobrą praktyką jest umieszczenie w nich słów kluczowych odpowiednich dla danej podstrony.
Nazwa grafiki
Nazwa obrazu znajdującego się na stronie powinna dokładnie opisywać jego tematykę. Tutaj również warto umieścić słowa kluczowe, które są istotne dla pozycjonowanej strony.
Należy pamiętać o tym, że w nazwie pliku graficznego nie możemy używać polskich znaków oraz myślnika jako separatora.
Rozmiar i format grafik
Rozmiar i format obrazów umieszczanych na stronie ma szczególne znaczenie pod względem prędkości wczytywania się strony. Zbyt duże grafiki oraz przestarzałe formaty obciążają stronę i spowalniają jej działanie.
Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest stosowanie formatów nowej generacji, takich jak JPEG2000 , JPEG XR czy WebP. Warto również skorzystać z opcji bezstratnej kompresji w celu zmniejszenia wagi zdjęcia bez znacznej utraty jakości.
Wpływ Content marketingu na pozycjonowanie
Jeśli chcesz, aby Twoja witryna zajmowała wysokie pozycje w wyszukiwarce, musisz zadbać o dobre treści na swojej stronie. Strategia contentowa jest jednym z najważniejszych aspektów SEO, która może pomóc w osiągnięciu lepszych pozycji w rankingach i jednocześnie zwiększyć ruch na stronie.
O czym musisz pamiętać w procesie tworzenia treści?
· zadbaj o dobry Content Plan – przeanalizuj rynek, działania konkurencji oraz potrzeby Twoich odbiorców. Na podstawie wyciągniętych wniosków zaplanuj tematykę oraz harmonogram treści, które chcesz umieszczać na swojej stronie
· dobierz i wykorzystaj słowa kluczowe istotne dla danego tematu – pamiętaj o umieszczeniu ich w odpowiednim kontekście oraz optymalnej ilości słów kluczowych w treści
· dostosuj język i styl pisania treści do potencjalnej grupy odbiorców – zastanów się nad tym kto stanowi Twoje najszersze grono odbiorców oraz jakich informacji szuka na Twojej stronie, a następnie twórz treści w sposób zrozumiały i adekwatny do danej grupy
· twórz treści o odpowiedniej długości – dopasuj ilość znaków do tekstu jaki tworzysz na stronę. Inne wartości będą optymalne dla wpisu blogowego, inne dla opisu kategorii oraz produktu. Zwróć uwagę na to, aby długość danego tekstu pozwalała na wyczerpanie tematu oraz na odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi
· unikaj duplikacji – pamiętaj o tym, że zjawisko Duplicate Content stanowi poważną przeszkodę w procesie pozycjonowania strony internetowej. Algorytmy Google bez problemu wyłapują takie sytuacje, co negatywnie wpływa na widoczność witryny w wyszukiwarce oraz powoduje spadek wiarygodności danej strony.
Pozycjonowanie bloga
Optymalizując bloga pod kątem SEO musisz uwzględnić wszystkie wyżej wymienione czynniki mające wpływ na content. Ale to nie wszystko.
Oprócz tworzenia unikalnych, wartościowych treści, które przyciągną uwagę użytkowników pamiętaj o uzupełnieniu meta danych strony.
Dobrze dobrane atrybuty title oraz description wskazują na tematykę wpisów oraz zawierają słowa kluczowe, na które pozycjonuje się dana strona. Nie zapomnij też o umieszczeniu w description komunikatu Call to action, który zachęci użytkowników do przeczytania artykułu.
Zwróć również uwagę na adresy URL wpisów blogowych. Powinny być one przejrzyste oraz zawierać skrócony lub pełny tytuł artykułu blogowego bez polskich znaków. W ten sposób będą czytelne zarówno dla odbiorców jak i robotów wyszukiwarek.
Dodatkowym atutem będzie wdrożenie linkowania wewnętrznego w obrębie całego bloga. Możesz zastosować linkowanie bezpośrednio w tekście, umieszczając odnośniki do produktów lub kategorii, o których jest mowa w treści wpisu. Ciekawym rozwiązaniem, również z punktu widzenia UX, są boxy linkujące do powiązanych wpisów lub produktów wspomnianych w treści. Przyciągają one uwagę użytkownika informacjami umieszczonymi w module (np. ocena wpisu lub produktu, ciekawa grafika) i zachęcają do przejścia na kolejne strony serwisu.
Pamiętaj również o monitorowaniu działalności bloga w dostępnych narzędziach oferowanych przez Google (Google Analytics, Google Search Console).
Dzięki nim możesz pozyskać informacje jakie wpisy blogowe cieszą się największą popularnością, ile czasu użytkownicy spędzają na konkretnych podstronach oraz na jakie strony przechodzą po przeczytaniu treści wpisu.
Pozycjonowanie lokalne
Jeśli jesteś właścicielem firmy, który chce przyciągnąć więcej klientów z okolicy, powinieneś zoptymalizować swoją witrynę pod kątem lokalnego SEO.
Wdrożenie kilku podstawowych elementów optymalizacyjnych wpłynie pozytywnie na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce, zwiększy ruch na stronie oraz rozpoznawalność Twojego biznesu w okolicy co przełoży się na wyższe dochody.
Od czego zacząć pozycjonowanie lokalne?
Pierwszym krokiem w działaniach Local SEO powinna być dokładna analiza pod kątem fraz kluczowych, działań konkurencji oraz aktualnej sytuacji na rynku. Istotne jest również, aby podstawowe elementy SEO na stronie były już odpowiednio zoptymalizowane.
Działania on-site jakie mogą wspomóc pozycjonowanie lokalne to przede wszystkim wdrożenie danych strukturalnych. Dzięki nim roboty wyszukiwarki łatwiej znajdą najważniejsze informacje i wyświetlą je w odpowiedni sposób w wynikach wyszukiwania.
Do najbardziej istotnych elementów, o które należy zadbać w pozycjonowaniu lokalnym witryny jest stworzenie wizytówki Google Moja Firma.
Jest to bezpłatna usługa, dzięki której w wynikach wyszukiwania pojawią się najważniejsze informacje dotyczące Twojego biznesu. Należy umieścić w niej dane dotyczące NAP ( nazwy firmy, dokładnej lokalizacji, numeru telefonu,) oraz strony internetowej, godzin otwarcia a także branży i udogodnień jakie są oferowane klientom.
Dodatkowo, odpowiednio skonfigurowana wizytówka wyświetla oceny oraz komentarze użytkowników i produkty sezonowe lub aktualne promocje.
Są to informacje szczególnie istotne z punktu widzenia użytkownika i mogą zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzenia Twojej strony internetowej.
Nie należy zapominać również o użytkownikach korzystających z wersji mobilnej strony. Obecnie ponad 70% wyszukiwań lokalnych pochodzi ze smartfonów. Warto zadbać o odpowiednią optymalizację strony w wersji mobile, aby była jak najbardziej przystępna dla użytkowników korzystających z tego typu urządzeń.
Pozycjonowanie sklepów internetowych
W ciągu kilku ostatnich lat spora część sklepów przeniosła swoją działalność do Internetu lub zaczęła prowadzić sprzedaż online równolegle ze stacjonarną.
Spowodowało to znaczny wzrost konkurencji dla platform e-commerce, które funkcjonują w świecie online już od dłuższego czasu.
Jak zatem przebić się wśród konkurencji i poprawić pozycję swojego sklepu w SERPie?
Oprócz działań marketingowych takich jak kampanie reklamowe czy aktywność w Social Mediach, warto zadbać również o elementy związane z SEO.
Podobnie jak w przypadku innych witryn, sklep internetowy wymaga działań zarówno on-site jak i off-site. Łączenie ze sobą tych elementów jest kluczowe i pozwala osiągać lepsze efekty.
Oprócz standardowych działań SEO, sklepy internetowe powinny kłaść szczególny nacisk na UX witryny. Wrażenia użytkownika po wejściu na stronę, przejrzysta nawigacja oraz łatwy proces dodawania produktów do koszyka z pewnością wpłyną pozytywnie na decyzję zakupową, a tym samym zwiększą współczynnik konwersji.
Warto więc zastanowić się nie tylko nad tym jak przyciągnąć użytkownika na stronę, ale również jak go na niej zatrzymać i zachęcić do interakcji.
Należy zadbać o odpowiednią optymalizację podstron produktów, bo to właśnie na ich sprzedaży nam zależy.
Jak to zrobić?
· dostosuj meta title i description stron produktowych, w taki sposób aby zamieścić w nich słowa kluczowe związane z produktem, jego nazwę, cechy oraz Call to action zachęcające do zakupu
· zoptymalizuj grafiki przedstawiające produkt – zadbaj o to aby produkt był dobrze wyeksponowany oraz uzupełnij atrybuty title i alt zgodnie z zasadami SEO
· sprawdź jak strony produktowe są widoczne na urządzeniach mobile i czy elementy, które są ważne z punktu widzenia zakupowego (np. button Kup teraz, Dodaj do koszyka, Sprawdź dostępność itd.) są łatwo dostępne i klikalne na różnych rozdzielczościach ekranu
· pamiętaj o przekierowaniach – jeśli danego produktu nie ma już w ofercie Twojego sklepu zaproponuj zamiennik lub przekieruj użytkownika do produktu o podobnych właściwościach lub cechach
· twórz unikalne opisy produktów, które dostarczą najważniejszych informacji na temat prezentowanego towaru i zachęcą odbiorców do zakupu
Dobrze zoptymalizowana strona sklepu internetowego przyciąga uwagę większej ilości odbiorców, zachęca do powrotu użytkowników na stronę oraz pozwala na uzyskanie większych przychodów.
Techniczne aspekty w pozycjonowaniu stron
Istnieje kilka aspektów technicznych, które mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Jednym z najważniejszych jest utworzenie pliku robots.txt i umieszczenie go w katalogu głównym witryny.
Plik robots.txt jest plikiem tekstowym, który umożliwia właścicielom witryn wskazanie, które części ich strony nie powinny być indeksowane przez boty wyszukiwarek. Może to być przydatne do uniemożliwienia botom indeksowania treści poufnych lub prywatnych albo do wyłączenia z wyników wyszukiwania stron, które nie są istotne użytkowników.
Mapa witryny w formacie XML – jest to lista zawierająca podstrony witryny. Powinna ona zawierać wszystkie adresy, które uznamy za wartościowe i widoczne dla robotów wyszukiwarki. Dobrze skonfigurowana oraz zgłoszona w Google Serach Console mapa witryny znacznie poprawia indeksację oraz skraca czas oczekiwania na pojawienie się podstron w wyszukiwarce.
Prędkość wczytywania się strony jest jednym z podstawowych czynników rankingowych jakie Google bierze pod uwagę ustalając pozycje strony w wynikach wyszukiwania.
Jest to również bardzo istotna kwestia z punktu widzenia użytkownika – nikt z nas nie lubi czekać i zależy nam na jak najszybszym dostępie do informacji.
Prędkość wczytywania zależy od wielu czynników. Warto zwrócić uwagę na optymalizację grafik, podstawowych elementów sekcji head na stronie, optymalizację kodu oraz usunięcie zbędnych elementów blokujących renderowanie strony. Aby uzyskać informacje o jakości i prędkości wczytywania się witryny możemy skorzystać z ogólnodostępnego narzędzie jakim jest Page Speed Insight. Dowiemy się z niego jakie elementy naszej witryny wymagają poprawy i optymalizacji, jak strona prezentuje się w wersji mobile oraz jakie segmenty powodują opóźnienia związane z wczytywaniem się danych na stronie.
SSL (ang. Secure Socket Layer) – sprawdź czy Twoja witryna jest szyfrowana protokołem SSL, dzięki czemu użytkownicy mogą mieć pewność, że ich dane są bezpieczne. Jest to podstawowy sposób żeby dane wrażliwe, które znajdą się na stronie pozostały zabezpieczone.
Jakie narzędzia wspomagają pozycjonowanie strony?
Podstawowymi narzędziami pozwalającymi analizować ruch oraz poprawność działania strony internetowej są Google Analytics oraz Google Search Console. Są to narzędzia bezpłatne, dostępne dla każdego, kto posiada stronę internetową.
Które z nich wybrać?
Mimo tego, że zarówno GA jak i GSC są stworzone przez Google, można w nich znaleźć zupełnie inne dane i warto korzystać z nich jednocześnie.
Google Analytics jest usługą, która śledzi i raportuje ruch w witrynie.
Dzięki niej właściciele stron mogą sprawdzić, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję z ich witryną, jakie strony odwiedzają, jak długo pozostają na każdej z nich, skąd przyszli i jak opuścili witrynę.
Google Analytics dostarcza również danych na temat konwersji w witrynie oraz przychodów generowanych przez kampanie AdWords.
Google Search Console dostarcza webmasterom informacji o tym, jak ich witryna radzi sobie w wyszukiwarce Google, a także zawiera narzędzia pomagające rozwiązywać oraz usuwać występujące błędy i problemy z indeksowaniem.
Ponadto GSC oferuje wgląd do konkretnych stron witryny, a także dane o wyświetleniach, kliknięciach i średniej pozycji dla słów kluczowych.
Co możemy zyskać korzystając z narzędzi oferowanych przez Google?
Oba narzędzia dostarczają bardzo przydatne informacje, pozwalające na analizę zachowań użytkowników i ewentualnych błędów na stronie, co jest niezbędne w monitorowaniu działań związanych z pozycjonowaniem i tworzeniu odpowiedniej strategii SEO.
Czy warto analizować konkurencję?
Analiza konkurencji jest podstawą i wyjściem do późniejszych działań w ramach pozycjonowania strony. Marketing internetowy jest dynamiczną dziedziną, która zmienia się każdego dnia. Aktualne dane na temat obecnej sytuacji na rynku, działań prowadzonych przez konkurencję oraz zmieniających się trendów to kluczowe elementy w procesie tworzenia strategii SEO.
Jakie działania konkurencji należy wziąć pod uwagę?
Przede wszystkim słowa kluczowe. Dzięki odpowiednim narzędziom jesteśmy w stanie określić na jakie frazy nasz konkurent jest widoczny na topowych pozycjach w wyszukiwarce. Taka analiza pozwala na określenie czego poszukują nasi potencjalni klienci, na jakie problemy związane z naszą branżą szukają odpowiedzi oraz jakimi produktami interesują się najbardziej.
Kolejnym krokiem jest analiza linków prowadzących do stron konkurencji. Należy zwrócić uwagę na to jakie linki są pozyskiwane, z jaką częstotliwością oraz jakie wyniki udało się uzyskać konkurentom na przestrzeni ostatnich miesięcy. Dzięki temu jesteśmy w stanie ocenić jak nasz profil linków prezentuje się na tle konkurencji i jaki budżet musimy przeznaczyć na działania link buildingowe żeby dogonić lub przebić konkurencję.
Jest to bardzo pomocne w określaniu kosztów jakie powinniśmy przeznaczyć na działania SEO, żeby osiągnąć zadowalające nas efekty.
Nie mniej ważnym elementem jest po prostu sprawdzenie stron internetowych konkurentów pod kątem UX oraz podstawowej optymalizacji SEO.
Czego możemy się dowiedzieć?
Przede wszystkim tego czy konkurenci inwestują w SEO i jakie działania podejmują. Analizując podstawowe elementy witryny oraz ruch możemy określić w jakim momencie konkurencja zaczęła optymalizować witrynę i jakie efekty udało im się uzyskać. Oczywiście w przybliżeniu.
Obserwując ogólny wygląd strony oraz rozwiązania intuicyjne i korzystne z punktu widzenia użytkowników, możemy zainspirować się i dodatkowo polepszyć UX na naszej witrynie.
Dzięki takiej analizie możemy znaleźć również braki na stronach konkurentów, zastąpić je ciekawymi rozwiązaniami i wyróżnić się na rynku.
Czym jest UX i jak wpływa na pozycjonowanie strony?
Pojęcie UX coraz częściej pojawia się w kontekście stron internetowych oraz ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Czym więc jest UX i czy faktycznie ma wpływ na SEO?
User Experience to działania, które mają na celu dostosowanie witryny do potrzeb użytkowników. Od jakiegoś czasu Google i jego roboty zwracają szczególną uwagę na to czy strona spełnia oczekiwania odbiorców i jakie rozwiązania może im zaoferować, żeby jak najbardziej zachęcić ich do pozostania na stronie. Czynniki jakie są brane pod uwagę to głównie przejrzystość, łatwa nawigacja, użyteczność oraz przystosowanie witryny do urządzeń mobilnych.
Nie ma wątpliwości, że UX odgrywa dużą rolę w pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach. Każdy aspekt UX, od projektu witryny po sposób, w jaki użytkownicy wchodzą z nią w interakcję, może mieć wpływ na pozycję w rankingu. Dlatego tak ważne jest aby zadbać o wszystkie aspekty jakie warunkują wrażenia użytkownika po wejściu na naszą stronę.
Warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak m.in.:
· intuicyjne poruszanie się po serwisie i jego podstronach
· optymalna nawigacja katalogowa oraz filtry i dopasowanie menu do potrzeb użytkowników
· łatwy i przejrzysty proces rejestracji lub proces zakupowy
· dobrze wyeksponowana sekcja z ocenami oraz komentarzami, w celu ułatwienia decyzji zakupowej potencjalnym klientom
· przystępne wizualnie propozycje powiązanych produktów/kategorii/wpisów blogowych
· estetyczny projekt całej strony oraz stosowanie dobranych tematycznie grafik
· unikalny, wysokiej jakości content oraz tytuły i nagłówki rozbudzające ciekawość odbiorców
· dostosowanie witryny do użytkowników korzystających z wersji mobile
Jak aktualizacje algorytmów Google wpływają na pozycję strony?
Algorytmy Google są zbiorem zasad i reguł, decydujących o tym jakie witryny wyświetlają się na topowych pozycjach wyszukiwarki. Działanie algorytmów opiera się na wielu czynnikach i jest ciągle aktualizowane ze względu na wciąż pojawiające się nowe witryny czy chociażby zmiany w sposobie generowania zapytań przez użytkowników.
Jakie algorytmy są najbardziej istotne z punktu widzenia SEO?
Jest ich kilka, a każdy z nich dotyczy innego obszaru pozycjonowania witryny.
Algorytm Panda – wdrożony w 2011 roku, w celu analizy pod kątem treści. Wartościowy, unikalny content to jeden z najważniejszych czynników rankingowych.
Panda skutecznie wykrywa strony z treściami, które są zduplikowane, nie spełniają określonej długości tekstu oraz nie przekazują wartościowych informacji użytkownikom. Takie witryny najczęściej tracą swoje pozycje, a ich miejsca zajmują takie, które są tworzone w myśl zasady “Content is King”.
Algorytm Pingwin – aktualizacja mająca na celu wyłapanie spamerskich stron które linkują do witryny. Dla Pingwina najważniejszą rolę odgrywają linki ze sprawdzonych domen o wysokiej jakości i autorytecie. W przeciwnym razie działania link buildingowe mogą zostać uznane za spam a pozycja witryny w wynikach wyszukiwania zdecydowanie spadnie.
Algorytm Koliber – odpowiedzialny za analizę kontekstu i dopasowanie wyników wyszukiwania do intencji odbiorców. Użytkownicy wyszukując informacje coraz częściej używają języka potocznego oraz skrótów. Aby jak najlepiej zrozumieć i odczytać intencje wpisywanych zapytań Koliber analizuje kontekst oraz bierze pod uwagę synonimy. Dzięki temu użytkownik dostaje to, czego szukał. Ta aktualizacja zdecydowanie dokonała rewolucji w SERPach, wpływając głównie na wyniki zapytań long-tail (z tzw. długiego ogona) oraz wyszukiwanie lokalne.
Warto śledzić aktualizacje algorytmów Google i podążać za ich wytycznymi. Dopasowanie strony do założeń algorytmów z pewnością pozytywnie wpłynie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Jak optymalizować wersję mobilną strony?
Dostosowanie strony do smartfonów jest czymś niezbędnym w procesie pozycjonowania. Obecnie większość użytkowników korzysta właśnie z urządzeń mobile codziennie wyszukując informacje o lokalnych usługach, robiąc zakupy online czy szukając odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Z tego względu wersja mobile witryny stała się głównym czynnikiem rankingowym Googla.
Jak zoptymalizować stronę pod kątem mobile?
· zadbaj o responsywność (RWD), tak aby strona odpowiednio wyświetlała się na urządzeniach o różnej rozdzielczości
· zwróć uwagę na prędkość ładowania się witryny oraz wyeliminuj błędy, które powodują opóźnienia – możesz skorzystać z narzędzia Page Speed Insight, które oceni Twoją stronę i jej dopasowanie do mobile oraz wskaże podstawowe błędy, jakie należy poprawić, żeby zoptymalizować wczytywanie się wszystkich elementów
· usprawnij nawigację na stronie – dopasuj menu oraz moduły linkujące w taki sposób żeby były czytelne i łatwo dostępne również dla użytkowników wersji mobilnej
· zoptymalizuj meta title oraz description, tak aby były odpowiednio widoczne również na mniejszej wersji ekranu i zachęcały użytkowników do odwiedzenia witryny
Jak poprawić wyświetlanie się strony w wynikach wyszukiwania?
To jak Twoja witryna prezentuje się w wynikach wyszukiwania ma ogromny wpływ na zainteresowanie użytkowników i ilość wejść na stronę.
Wdrożenie danych strukturalnych typu Rich snippets pozwoli na dodanie elementów, które znacznie uatrakcyjnią wygląd Twojej strony w SERPie.
Czym dokładnie są Rich snippets?
Są to dodatkowe elementy, które pozwalają na kategoryzację treści. Dzięki nim nasza strona w wynikach wyszukiwania, oprócz podstawowych informacji jakimi są Title i Description, zawiera również:
· breadcrumbs czyli element wspomagający nawigację w witrynie
· oceny produktu lub wpisu blogowego – wyświetlana w formie gwiazdek daje użytkownikom informację o popularności i jakości Twojego produktu lub artykułu, co zachęca ich do wejścia na stronę
· informacje o cenie i dostępności produktu – są to elementy które zdecydowanie wpływają na decyzję zakupową potencjalnych klientów
· miejsce i datę – w przypadku organizowanego przez Ciebie wydarzenia są to kluczowe informacje, których poszukują klienci
· FAQ czyli najczęściej zadawane pytania – stosowane głównie na stronach ofertowych oraz informacyjnych – dostarczają podstawowych wiadomości oraz zachęcają użytkowników do wejścia na stronę w celu doczytania interesującego ich tematu
Istnieje jeszcze wiele danych strukturalnych, które można wykorzystać. Te wymienione wyżej są istotne z punktu widzenia wyświetlania się wyników wyszukiwania oraz wpływają na wrażenia i decyzje użytkowników, dlatego warto je wdrożyć na swojej stronie.
Jak pozycjonować różne wersje językowe serwisu?
Jeśli Twój biznes wykracza poza polski rynek, warto zastanowić się nad wdrożeniem różnych wersji językowych serwisu.
Jak się do tego zabrać?
Należy pamiętać, że użytkownicy korzystają z wyszukiwarek w różnych miejscach na całym świecie. Dostosowanie wyników wyszukiwania do lokalizacji oraz języka w jakim zostało wpisane zapytanie to dosłownie must have każdej witryny.
Podstawowym elementem o jaki trzeba zadbać jest umieszczenie atrybutu hrefland w kodzie strony. Jego wartość musi być zgodna ze standardami obowiązującymi dla danego kraju.
Przy wdrażaniu tego atrybutu należy jednak pamiętać, że adresy URL stron muszą zawierać protokoły http lub https, strona powinna zawierać informacje o wszystkich dostępnych wersjach językowych a te muszą być odpowiednio wdrożone zgodnie z wybranym sposobem.
Jakie są sposoby tworzenia wersji językowych?
· w subdomenie – wymaga on stworzenia nowego adresu URL w ramach istniejącej domeny głównej. Jest to rozwiązanie darmowe i ułatwia analizę ruchu dla poszczególnych krajów.
· w osobnej domenie – są to domeny dedykowane danemu państwu i językowi, jednak jest to rozwiązanie płatne i wymaga corocznego odnawiania zakupu
· w podkatalogu domeny głównej – jest to najprostsze i darmowe rozwiązanie, jednak ogranicza dostęp do danych dla ruchu w konkretnym kraju
Każdy ze sposobów ma swoje wady i zalety, dlatego aby wybrać odpowie dni należy przeanalizować sytuację witryny, dostępny budżet oraz efekty jakich oczekujemy.
Jak dodatkowo zadbać o pozycjonowanie wersji językowych?
Oprócz wdrożenia atrybutu hreflang w kodzie strony, należy pamiętać o umieszczeniu linków do wszystkich dostępnych wersji językowych na stronach głównych serwisu. Jest to istotne zarówno z punktu widzenia robotów – pomaga w indeksacji poszczególnych wersji, jak również stanowi ułatwienie dla użytkowników.
Pozycjonowanie strony w agencji SEO
Obecnie agencje marketingowe oferują szeroki zakres usług związanych z pozycjonowaniem stron internetowych. Specjaliści SEO kompleksowo zajmują się opracowaniem strategii, optymalizacją witryny oraz tworzeniem kreatywnych rozwiązań w celu uzyskania przewagi nad konkurencją.
Dlaczego warto skorzystać z usług agencji SEO?
Po pierwsze – osiągniesz lepsze efekty. Doświadczeni specjaliści wiedzą jak rozplanować działania, tak żeby realizować określone cele oraz w szybkim tempie reagują na zmiany i aktualizacje mające wpływ na pozycję witryny.
Po drugie – specjaliści mają dostęp do wielu narzędzi, które są niezbędne do gromadzenia i analizowania danych z zakresu ruchu na stronie, zachowań użytkowników oraz działań konkurencji.
Po trzecie – agencje marketingowe często oferują kompleksowe usługi, łączące działania SEO, SEM oraz działalność w Social Mediach. Holistycznie podejście do tematu oraz połączenie działań tych trzech kanałów stanowi bardzo dobry fundament do zwiększenia widoczności witryny i dotarcia do jak największej liczby odbiorców.
Po czwarte – stałe monitorowanie efektów. Agencje SEO na bieżąco obserwują zmiany zachodzące w witrynie oraz zmiany związane z jej widocznością. Cykliczne raporty przedstawiane przez specjalistów pozwolą na kontrolę sytuacji, reagowanie na ewentualne zmiany oraz dadzą szczegółowy obraz tego, jak widoczność Twojej witryny zmienia się na przestrzeni czasu.
Jaki budżet należy przeznaczyć na SEO?
Budżet, jaki należy przeznaczyć na pozycjonowanie strony internetowej, zależy od wielu czynników. Należy wziąć pod uwagę branżę, w której działa firma, konkurencyjność słów kluczowych, aktualną pozycję w wyszukiwarce oraz zakres działań jakie chcemy prowadzić. Niezbędnym krokiem przy planowaniu budżetu jest określenie jaki efekt chcemy uzyskać oraz jaki będzie to miało wpływ na nasz biznes. Koszty związane z SEO są uwarunkowane m.in:
· obecnym stanem witryny
· ilością treści jaka będzie publikowana na stronie
· strategią link buildingową
· ilością konsultacji ze Specjalistami SEO w celu bieżącej optymalizacji strony
Działania SEO to inwestycja, którą należy odpowiednio rozłożyć w czasie. Pierwsze realne efekty możemy zauważyć po kilku miesiącach od rozpoczęcia optymalizacji. Dlatego ważne jest, aby dopasować model rozliczeń do swoich potrzeb i oczekiwań. Do najbardziej popularnych należą:
· stała opłata – ustalone prace są wykonywane regularnie i zgodnie z ustalonym harmonogramem, a płatność odbywa się cyklicznie co miesiąc
· rozliczenie success fee – opłata jest zależna od wyników jakie uda się osiągnąć dzięki realizowanym działaniom, a wysokość success fee zależy od projektu i jest ustalana indywidualnie
SEO jest inwestycją, która wymaga czasu i zaangażowania. Jednak efekty jakie udaje się osiągnąć dzięki optymalizacji witryny są widoczne, długotrwałe i wpływają na wzrost ruchu na stronie oraz wyższe przychody dla biznesu.
Co możesz zyskać inwestując w pozycjonowanie?
SEO jest inwestycją długofalową. Pozycjonowanie strony internetowej wymaga stworzenia odpowiedniego harmonogramu, rozłożenia odpowiednich działań w czasie oraz monitorowania zmian i reagowania na nie na bieżąco. Dlatego należy uzbroić się w cierpliwość.Efekty dobrze zaplanowanego procesu pozycjonowania są widoczne po kilku miesiącach współpracy, jednak realizując obraną strategię będziemy mogli obserwować stały wzrost i rozwijać biznes jeszcze bardziej.
Co konkretnie możesz zyskać dzięki współpracy z agencją SEO?
· dowiesz się o wszystkich aspektach witryny, które blokują rozwój Twojego biznesu i będziesz mógł je wyeliminować
· zobaczysz jak działa konkurencja i odkryjesz co zrobić, żeby wyróżnić się na rynku
· zwiększysz widoczność Twojego serwisu, ruch na stronie oraz zdobędziesz nowych odbiorców
· poprawisz wizerunek i autorytet Twojej marki
· zwiększysz przychody generowane dzięki witrynie internetowej
· będziesz mógł monitorować swoje postępy i wyznaczać sobie nowe cele biznesowe
Podsumowanie
Jeśli zależy Ci na rozwijaniu swojego biznesu, chcesz wyróżnić się na tle konkurencji oraz wzmocnić swoją pozycję na rynku – inwestycja w SEO to coś czego potrzebujesz.
Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej wymaga czasu, dokładnej analizy oraz pracy specjalistów, którzy są w stanie wypracować wiele korzyści dla rozwijającej się witryny.
Dobrze dobrana strategia i stałe działania SEO są najlepszą ścieżką do uzyskania najlepszych efektów.