Spis treści
Czas, którego potrzebujesz, by zwiększyć współczynnik konwersji w aplikacji mobilnej, to czas, którego nie masz. Mobile marketing automation (MMA) jest odpowiedzią na jego brak.
Działania takie jak optymalizacja czy personalizacja zyskują inny wymiar, gdy zaczniesz je automatyzować. I niby wszyscy o tym wiemy, a jednak nadal nie wszyscy i nie w pełni wykorzystują potencjał automatyzacji. Jak zatem zwiększyć efektywność działań promujących aplikację w sklepie oraz innych punktach styku z odbiorcami?
Czym jest mobile marketing automation?
Mobile marketing automation to proces, który wykorzystuje technologię do automatyzacji powtarzalnych zadań związanych z aplikacjami mobilnymi.
Chodzi między innymi o to, by przyspieszyć i z pomocą personalizacji udoskonalić np. e-mail marketing, szczególnie (choć nie tylko!) w branży e-commerce, która regularnie informuje swoich klientów o nadchodzących promocjach lub dostępnych kodach rabatowych. Alternatywą dla newslettera jest zautomatyzowany marketing SMS, który z jednej strony pozwala osiągnąć większy odsetek otwarć, ale z drugiej wiąże się z wyższymi kosztami.
Automatyzacja marketingu aplikacji mobilnych wiąże się z inwestycją w platformę, która pozwoli efektywnie zarządzać działaniami. Jak możesz się domyślić, takich narzędzi na rynku jest wiele, dlatego zanim podejmiesz decyzję:
- określ budżet (niekoniecznie tańsze narzędzie musi być lepszym rozwiązaniem) oraz funkcjonalności, których potrzebujesz,
- weź pod uwagę użyteczność platformy – jeśli interfejs będzie zbyt skomplikowany dla zespołu, automatyzacja może okazać się złudna,
- sprawdź możliwość integracji platformy z innymi narzędziami, w tym z systemem CRM,
- dowiedz się, czy platforma umożliwia monitorowanie wskaźników skuteczności performance marketingu, na których Ci zależy,
- jaki zakres wsparcia otrzymasz podczas wdrażania narzędzia.
Jakie możliwości daje marketing automation w rozwoju aplikacji mobilnej?
Większość, bo 30,3% respondentów wdrażających marketing automation, zdecydowała się na to rozwiązanie, by zwiększyć efektywność swoich działań marketingowych. Takie podejście nie zaskakuje – wiele zadań, które wykonują marketerzy, to zadania idealne do automatyzacji, a ta nawet w potocznym rozumieniu kojarzy się przede wszystkim z większą efektywnością lub wydajnością.
W jaki sposób narzędzia do marketing automation pomagają w promowaniu aplikacji? Zapewniają dostęp do danych behawioralnych – informują o tym, jakie kategorie użytkownik przegląda najczęściej, jak często się loguje do aplikacji, czy jak reagował na dotychczasowe komunikaty. Umożliwiają tym samym segmentację użytkowników, co pozwala zwiększyć skuteczność kampanii. Ale to nie wszystko.
- MMA pomaga utrzymać spójność przekazu w różnorodnych kanałach komunikacji z klientem
- Pozwala dokładniej oceniać skuteczność takich działań jak pozycjonowanie aplikacji, płatne kampanie, czy e-mail marketing
- Usprawnia tworzenie, zarządzanie i analizę testów A/B, które pozwalają trafniej odpowiadać na potrzeby użytkowników aplikacji
Personalizacja zaangażowania użytkowników
Czy masz świadomość, że 80% konsumentów chętniej kupuje od marek, która zapewniają im spersonalizowane doświadczenia? Oczywiście nie jest to magiczny sposób na rozwiązanie wszystkich Twoich problemów z konwersją w aplikacji mobilnej, a deklaracje użytkowników nie zawsze pokrywają się z rzeczywistymi zachowaniami. Takie dane pokazują jednak kierunek, w jakim powinien iść marketing aplikacji mobilnych poza podstawowymi działaniami jak pozycjonowanie (App Store Optimization) czy tworzenie dobrego content marketingu na landing page.
Na czym wobec tego polega automatyzacja marketingu aplikacji mobilnej? Pozwala tworzyć spersonalizowane powiadomienia – wysyłać powiadomienia za pomocą różnych kanałów na podstawie zachowań użytkowników w czasie rzeczywistym, ale też personalizować szablony komunikacji czy projektować kampanie dopasowane do różnych segmentów odbiorców.
Korzyści z automatyzacji marketingu aplikacji mobilnych
- Większa efektywność działań marketingowych – ręczna analiza danych czy samodzielnie tworzenie i zarządzanie kampaniami to czasochłonne zadania, które wymagają dużej uważności (dotyczy to szczególnie pracy z danymi). MMA robi to za Ciebie – dzięki temu oszczędzasz czas i możesz skupić się na strategicznych decyzjach lub zadaniach wymagających większej kreatywności
- Optymalizacja kosztów – choć wdrożenie marketing automation wiąże się z inwestycją, to pozwala Ci odzyskać czas zespołu lub nawet ograniczyć jego liczebność. Precyzyjne targetowanie zmniejsza wydatki na reklamy i zwiększa efektywność budżetu, natomiast analiza danych w czasie rzeczywistym umożliwia szybką decyzję o wyłączeniu nieskutecznych działań
- Większe zaangażowanie użytkowników, które wspiera komunikacja (lub jej braku) odpowiadająca na potrzeby użytkowników lub te potrzeby wzmacniająca np. za pomocą przypomnień push o ofercie osobom, które ją wcześniej przeglądały lub wiadomości sms
- Wyższe przychody – automatyzacja pozwala zwiększać konwersję poprzez precyzyjniejszy dobór ofert, które trafiają do odpowiedniego segmentu użytkowników we właściwym czasie
- Możliwość skalowania aplikacji bez konieczności zatrudniania kolejnych pracowników do manualnej obsługi kampanii, przy jednoczesnym wysokim poziomie personalizacji działań i ich efektywności
Podsumowanie
Potencjał sprzedażowy automatyzacji marketingu dla aplikacji mobilnych jest niezaprzeczalny. Może być tak, że dla części firm blokadą przed jej wdrożeniem jest nie tyle brak środków finansowych, a brak gotowości na takie zmiany w ramach kultury organizacji. Podobnie jest w przypadku sztucznej inteligencji, o czym pisze w swoim raporcie Instytut Gallupa, z którego wynika, że Europa pozostaje w tyle, jeśli chodzi o wdrożenie AI.
Tymczasem to właśnie marketing automation w aplikacji mobilnej oraz AI marketing powinny być dzisiaj fundamentem budowania przewagi konkurencyjnej Twojej firmy w Google Play i App Store, ponieważ z jednej strony oszczędzają czas i optymalizują koszty, a z drugiej pozostają bliżej użytkowników niż kiedykolwiek wcześniej.
Czy artykuł był pomocny?
Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!
Porozmawiajmy!
Copywriterka z certyfikatem prostego języka i talentami Gallupa, które wspierają tworzenie artykułów – uczenie się pozwala zgłębiać różne obszary digital marketingu, a naprawianie pomaga doskonalić treści. Ma również kilkuletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołem copywriterów, w tym szkoleniami i rekrutacją