Spis treści
Czy wiesz, że przeciętny użytkownik otrzymuje dziesiątki e-maili dziennie? W tym gąszczu wiadomości tylko nieliczne przyciągają uwagę i zachęcają do kliknięcia. Co sprawia, że jedne e-maile otwieramy z ciekawością, a inne zostają zignorowane? Klucz tkwi w kilku sprytnych trikach, które mogą sprawić, że Twoja kampania e-mailowa wyjdzie przed szereg. Jak przygotować dobry i skuteczny mailing, który zwiększy liczbę otwarć i współczynnik CTR?
1. Poznaj swoich odbiorców
By realizować skuteczny mailing, musisz wiedzieć, do kogo mówisz. Wbrew pozorom nie jest to takie proste, a bazowanie na intuicji wcale się nie sprawdza. Jak w praktyce poznać swoją grupę docelową? Skorzystaj z narzędzi, np. Google Analytics 4, i ankiet, a także zachęcaj użytkowników, by powiedzieli coś więcej o sobie w zamian za jakaś wartość. Jakie dane o odbiorcach możesz i powinieneś śledzić, realizując kampanie e-mail marketingowe?
- Prześledź dane demograficzne o odbiorcach w GA4. Zwróć uwagę a płeć, wiek, lokalizację.
- Dodaj do formularzy zapisów do newslettera bloki pytań o zainteresowania. W ten sposób dowiesz się, co interesuje odbiorców i jakich treści od Ciebie oczekują i jakie tematy powinieneś poruszać, by ich przyciągnąć.
- Użyj testów A/b, by sprawdzić, które komunikaty wzbudzają większy odzew.
- Skorzystaj z analizy kliknięć w wiadomości e-mail, aby odkryć treści, z którymi ludzie wchodzą w interakcję.
2. Segmentuj swoich subskrybentów
Twoi klienci znajdują się na różnym etapie ścieżki zakupowej, dlatego ta sama wiadomość niekoniecznie przemówi do każdego odbiorcy, który zapisał się na Twoją listę e-mail marketingową. Co możesz z tym zrobić? Zainwestuj w segmentację subskrybentów i podziel ich na mniejsze grupy, które łącza pewne cechy. Odbiorców możesz segmentować według:
- danych demograficznych – użyj systemu CRM, aby uzyskać listę adresów e-mail na podstawie określonej lokalizacji, wieku czy płci,
- zaangażowania – wysyłaj wiadomości do subskrybentów, którzy nie otworzyli pierwszej z nich,
- etapu ścieżki klienta – inne wiadomości wysyłaj do nowych klientów, a inne do tych, którzy są już z Tobą dłużej,
- źródła pozyskania klienta – segmentuj wiadomości według formularza, którzy wypełnili użytkownicy zapisani na newsletter. Czy był to formularz na blogu, a może formularz ofertowy? Weź to pod uwagę, tworząc treści,
- aktywności w poprzednich kampaniach e-mailowych – stwórz osobne segmenty dla tych, którzy regularnie otwierają Twoje e-maile, a dla tych, którzy rzadziej reagują, zastosuj inną strategię, jak np. oferty przyciągające uwagę lub zachęty do ponownego zaangażowania,
- częstotliwości zakupów – inne wiadomości wysyłaj do stałych, a inne do okazjonalnych klientów.
3. Utwórz szablony wiadomości do wykorzystania
Tworzenie wiadomości e-mail jest jedną z najbardziej czasochłonnych części marketingu e-mailowego. Możesz przyspieszyć ten proces, korzystając z szablonów. Aby zacząć od szablonów, stwórz projekt całego newslettera lub poszczególnych jego części, takich jak nagłówki, pola produktów lub promocje treści blogowych. Dostosuj kolory, czcionki, odstępy i tło każdego bloku.
Następnie zapisz te projekty i używaj ich ponownie za każdym razem, gdy wysyłasz newsletter. Możesz nawet utworzyć wiele szablonów dla różnych typów e-maili, np. oddzielny szablon dla maili informujących o nowościach w sklepie, a oddzielny dla wiadomości o porzuconych koszyku, wiadomości powitalnych dla nowych subskrybentów, komunikatów promocyjnych, zaproszeń do udziału w wydarzeniach czy podziękowań po zakupie.
Aby szablon był skuteczny, warto zadbać o kilka kluczowych elementów:
- miejsce na personalizację – dodanie imienia odbiorcy, dopasowanie treści do jego wcześniejszych zakupów czy preferencji.
- atrakcyjny nagłówek, który przyciągnie uwagę odbiorcy i skłoni go do otwarcia wiadomości,
- jasny przekaz, skoncentrowany na korzyściach dla odbiorcy,
- wyraźne wezwanie do działania (CTA), które poprowadzi go do kolejnego kroku, np. zakupu lub zapisania się na wydarzenie.
4. Wysyłaj adekwatną liczbę wiadomości
Jak docierać do odbiorców, jednocześnie nie będąc nachalnym i nie irytować odbiorców? To pytanie zadaje sobie wiele firm. Okazuje się jednak, że większa częstotliwość maili nie jest aż tak szkodliwa, jak mogłoby się wydawać. Z badań wynika, że chociaż współczynnik otwarć spada wraz ze wzrostem częstotliwości wysyłania wiadomości, to różnica między kontami wysyłającymi więcej i mniej wiadomości jest minimalna i wynosi zaledwie 2,5 punktu procentowego. Średni współczynnik otwarć dla kont wysyłających od 6 do 7 wiadomości e-mail tygodniowo wynosi 37,57%, podczas gdy średni współczynnik otwarć dla kont wysyłających 1 wiadomość e-mail co 2 tygodnie jest tylko nieznacznie wyższy i wynosi 40,62%. Przy tak dużej rozbieżności w liczbie maili okazuje się, że i tak bardziej opłacalny jest częstszy kontakt z subskrybentami. Co dla Ciebie oznaczają te wyniki? Że sam powinieneś sprawdzić, jak Twoi odbiorcy reagują na większą i mniejszą liczbę wiadomości i dopasować działania do wyników w twojej grupie subskrybentów.
5. Zadbaj o temat wiadomości
Temat wiadomości e-mail jest najważniejszą częścią newslettera. Nawet najpiękniejszy i najlepiej napisany e-mail nie osiągnie efektów, jeśli tytuł wiadomości nie zachęca do kliknięcia. Jak stworzyć tytuł, który trafi prosto w sera i umysły odbiorców i zbuduje dobry, skuteczny mailing?
- Dodaj poczucie pilności/niedostępności – używaj języka zachęcającego do działania, który powie czytelnikom, dlaczego muszą działać teraz.
- Postaraj się, aby tematy miały od 30 do 50 znaków (wliczając spacje), aby potencjalni odbiorcy mogli je przeczytać bez obaw, że coś im się stanie, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych.
- Unikaj pisania wielkimi literami i używania wielu wykrzykników.
- Używaj emotikonów – sprytne emotikony pomogą wyróżnić temat wiadomości e-mail w skrzynce odbiorczej. Na przykład większość przykładów tematów wiadomości na Halloween zawiera emotikony, aby były zabawne i kreatywne.
- Szukaj inspiracji, np. we współpracy z AI, w innych newsletterach bądź podcastach.
- Wzbudzaj ciekawość – zadawaj pytania, które zachęcają do kliknięcia (“Czy jesteś gotowy na coś wyjątkowego?”),
- Pokazuj emocje i korzyści – np. poprzez hasła: Jak zaoszczędzić 200 zł na zakupach?”
Sprawdź więcej sposobów, by klienci uwierzyli Twojej marce
6. Spersonalizuj swoje wiadomości
Dobry mailing to spersonalizowany mailing, jednak, jak się okazuje, nie wszyscy o tym wiedzą, ponieważ aż 96% użytkowników, twierdzi, że otrzymało maile, które:
- świadczą, że firma nie zna klienta i jego potrzeb,
- zawierają podstawowe błędy w informacjach o kliencie,
- są niespójne.
Z tych samych badań wynika, że brak personalizacji może zakończyć relację z klientem raz na zawsze, ponieważ 68% klientów automatycznie usuwa wiadomości e-mail zawierające tego typu błędy, a 54% rezygnuje z subskrypcji. Z kolei
- maile ze spersonalizowanym tematem wiadomości mogą zwiększyć współczynnik otwarć o 50%,
- generują zwrot z inwestycji na poziomie 122%,
- spersonalizowane wiadomości urodzinowe generują o 342% większą sprzedaż niż inne typy kampanii.
Jak jednak tę personalizację osiągnąć i zbudować naprawdę skuteczny mailing?
- Wykorzystaj analizę swojej strony internetowej i mediów społecznościowych, aby dowiedzieć się, jakie tematy, produkty, usługi i wiadomości generują największe zaangażowanie.
- Uzupełnij formularze zapisu do newslettera o dodatkowe pola, np. dotyczące zainteresowań czy podstawowych danych. Pamiętaj jednak by nie przesądzić z ich liczbą. Duża liczba pól do wypełnienia może zniechęcać.
- Personalizuj wiadomości e-mail na podstawie danych o historii zakupowej klientów – pokaż im te produkty, które użytkownik wcześniej dodał do koszyka.
- Używaj imienia odbiorcy – to najprostszy sposób na wzrost zaangażowania i bezpośrednią komunikację. Używaj imienia odbiorcy w temacie wiadomości oraz w jej treści.
- Personalizuj według lokalizacji – np. informując o lokalnych wydarzeniach. W sklepach internetowych możesz personalizować rekomendacje produktowe w oparciu o… prognozę pogody dla danego regionu, w którym przebywa użytkownik.
- Wysyłaj rocznicowe i urodzinowe oferty – dodaj do nich prezenty lub zniżki.
- Wykorzystaj dynamiczne elementy w treści e-maila, które dostosowują się do konkretnego użytkownika, np. indywidualne oferty, prognozy pogodowe lub rekomendacje w czasie rzeczywistym.
Sprawdź:
- jak stosować personalizację w różnych kanałach promocji,
- więcej sposobów na skuteczne angażowanie klientów w marketingu digital
7. Wysyłaj mailing w najlepszym czasie
Kiedy wysyłać skuteczny mailing? Bez badań i statystyk nie wie tego tak naprawdę nikt. Jednak mądrzejsi od nas przeprowadzili na ten temat badania, które wykazały, że:
- Najwyższy wskaźnik otwarć odnotowano w przypadku wiadomości e-mail dostarczanych w czwartki , następnie we wtorki.
- W sobotę zanotowano najniższy średni wskaźnik otwarć.
- Najwyższy wskaźnik otwarć wiadomości e-mail odnotowano między godziną 8:00 a 9:00 rano .
- Po godzinie 18.00 wskaźniki otwarć zaczęły spadać.
Nie oznacza to jednak, że będzie to odpowiednie dla Twojej listy e-mailowej. Im więcej wiesz o zachowaniu potencjalnych klientów, tym lepiej pomoże Ci to określić najlepszy czas i częstotliwość kampanii e-mailowych. Warto też na początku poeksperymentować i wysyłać e-maile o różnych porach, aby na podstawie analizy wyników dowiedzieć się, co działa najlepiej!
8. Ponownie zaangażuj nieaktywnych subskrybentów
Skupiasz się w e-mail marketingu na pozyskiwaniu nowych odbiorców? Zmień strategię! Dobry mailing jest równie skuteczny w pozyskiwaniu klientów, co w angażowaniu tych dotychczasowych. Zamiast rezygnować z subskrybentów, którzy przez dłuższy czas nie otwierali Twoich wiadomości, warto zastosować odpowiednie strategie, aby ich “ożywić” i przypomnieć o korzyściach wynikających z Twoich e-maili. Strategie, które mogą się sprawdzić, to:
- przygotowanie dedykowanej kampanii ukierunkowanej na angażowanie “uśpionych” odbiorców. Pamiętaj jednak, by w takich mailach budować zaangażowanie językiem korzyści i oferty specjalne,
- oferty specjalne lub ekskluzywne promocje – nic tak nie zachęca do powrotu, jak specjalna zniżka czy ekskluzywna promocja dla osób, które przestały być aktywne. Możesz również rozważyć bonusy takie jak darmowa dostawa czy małe prezenty przy kolejnych zakupach,
- ankiety i pytania – jeśli subskrybent przestał reagować na Twoje wiadomości, warto zapytać, co możesz poprawić. Wyślij krótką ankietę, pytając o preferencje, częstotliwość e-maili czy rodzaj treści, które odbiorca chciałby otrzymywać,
- eksperymenty – spróbuj wysłać coś, czego nie robisz zazwyczaj. Może to być bardziej humorystyczny e-mail, wyjątkowy prezent dla powracających klientów, czy wiadomość w formie wideo. Czasem coś nietypowego może przyciągnąć uwagę nieaktywnej osoby.
9. Twórz treści lead magnet, które przyciągają
Co zrobić, by użytkownicy naprawdę chcieli zapisać się na Twoją listę e-mail marketingową? Sam skuteczny mailing nie wystarczy – musisz dać od siebie coś więcej, a tą wartością powinien być lead magnet. Jest to wartość, którą oferujesz użytkownikowi w zamian za podanie danych kontaktowych. Niekoniecznie musi być to rabat czy darmowa dsotawa – możesz postawić na inne formy, np. edukację. Firmy w ramach lead magnet oferują często:
- ebook,
- raport,
- dostęp do (tradycyjnie płatnego) webinaru
- checklistę,
- szkolenie,
- wcześniejszy dostęp do nowości,
- darmowy dostęp do narzędzia,
- darmowy szablon do realizacji zadań.
By lead magnet w e-mail marketingu był naprawdę skuteczny, mussiz dobrze poznać swoich odbiorców i dowiedzieć się, czego potrzebują, jakie są ich oczekiwania, problemy, wyzwania, z czym sobie nie radzą i w czym potrzebują wsparcia.
10. Nagradzaj lojalność klientów
Utrzymanie obecnych klientów jest znacznie tańsze niż pozyskiwanie nowych . Jeśli więc chcesz skorzystać z tej praktyki, musisz zacząć kierować reklamy najpierw do lojalnych klientów, a następnie inwestować w pozyskiwanie nowych. W przypadku firm e-commerce jest to możliwe za pośrednictwem wiadomości e-mail o lojalności klientów lub kampanii doceniających kupujących. Twoi lojalni klienci będą zachwyceni ekskluzywną ofertą lub kuponem rabatowym, który zachęci ich do powrotu do Twojego sklepu.
11. Dodaj elementy interaktywne
Kiedy mówimy o interaktywnych e-mailach, mamy na myśli kampanie składające się z różnych elementów, z którymi odbiorca może wejść w interakcję, po prostu klikając je. Najczęstsze elementy znalezione w tych e-mailach to GIF-y, quizy, filmy i liczniki czasu. Te funkcjonalne elementy mają na celu przyciągnięcie odbiorców poprzez dodanie dodatkowej warstwy zaangażowania, która popchnie odbiorcę w stronę wezwań do działania. Jak te możliwości zastosować w praktyce?
- Zamiast odsyłać użytkowników na zewnętrzną stronę, umieść krótką ankietę lub quiz bezpośrednio w treści wiadomości. Umożliwia to szybkie uzyskanie odpowiedzi od subskrybentów, a jednocześnie angażuje ich w działanie. Na przykład, możesz zapytać o ich preferencje zakupowe, oceny produktów lub zainteresowanie przyszłymi promocjami.
- Wprowadź dynamiczne efekty, które pojawiają się po najechaniu kursorem na elementy e-maila. Może to być zmieniający się obraz, dodatkowe informacje o produkcie lub CTA, które staje się bardziej widoczne.
- Dodaj karuzele obrazów – to interaktywne galerie obrazów, które pozwalają użytkownikom przeglądać różne produkty lub oferty, nie opuszczając e-maila. Jest to świetny sposób, aby zaprezentować różnorodne opcje, np. kolekcje produktów, warianty kolorystyczne czy przykłady usług.
- Dodaj animowane przyciski wezwania do działania (CTA), które zmieniają kolor lub pojawiają się z delikatnym efektem, gdy odbiorca na nie najedzie. Taka interaktywność może zwrócić większą uwagę na kluczowe linki w wiadomości.
- Zainstaluj licznik odliczający czas do końca promocji, premiery produktu lub innego wydarzenia. Takie dynamiczne elementy zwiększają poczucie pilności i mogą skłonić odbiorców do szybszego podjęcia działania.
- Umieść interaktywne rekomendacje produktów – możesz zaimplementować interaktywną sekcję, która sugeruje produkty na podstawie preferencji użytkownika lub jego historii zakupów. Odbiorca może samodzielnie wybrać, co chce zobaczyć, klikając na określone kategorie lub filtry.
- Wprowadź sekcje „read more” lub „rozwiń”, które ukrywają część treści, a użytkownik może je otworzyć, klikając w odpowiedni link. Dzięki temu wiadomości mogą być bardziej kompaktowe, a subskrybenci mogą samodzielnie decydować, które fragmenty ich interesują.
Dobry mailing, skuteczny mailing, marketing mailowy, kampanie e-mail marketingowe, marketing e-mailowy, skuteczny e mail marketing
Czy artykuł był pomocny?
Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!
Porozmawiajmy!
Prezes zarządu i managing partner w Up&More. Odpowiada za rozwój agencji oraz koordynuje pracę działów SEM/SEO i paid social. Nadzoruje wprowadzanie nowych produktów i narzędzi reklamowych w firmie oraz automatyzację procesów.