Up&More

Audyt SEO
techniczna analiza
strony internetowej

Umów się na darmową konsultację SEO

Audyt SEO - techniczna analiza strony internetowej

Pierwszym elementem każdej skutecznej strategii pozycjonowania jest audyt SEO, którego efektem jest lista zaleceń optymalizacyjnych mających bezpośredni wpływ na poprawę widoczności strony. Możemy pokusić się nawet o stwierdzenie, że zgodność strony z zasadami SEO to najważniejszy z czynników rankingowych.

Profesjonalny audyt SEO powinien być punktem wyjściowym długofalowej wizji budowania obecności w organicznych wynikach wyszukiwania. Przeprowadzony audyt, a w jego efekcie wdrożona lista działań optymalizacyjnych będą miały pozytywny wpływ na pozycję strony internetowej, jeszcze zanim “wprawimy w ruch” pozostałe elementy naszego procesu pozycjonowania.

Czym w praktyce jest audyt SEO?

Audyt SEO to analiza treści i budowy strony internetowej oraz jej otoczenia w wyszukiwarce pod kątem wymagań jakie stawia Google. Składają się na niego 3 zasadnicze elementy:

  • audyt on-site,
  • audyt off-site,
  • lista zaleceń optymalizacyjnych.

Wszystkie wymagania jakie Google stawia Webmasterom można znaleźć na oficjalnej platformie – Centrum Wyszukiwarki Google.

Elementy audytu on-site

Audyt on-site to audyt strony internetowej, na który składa się analiza techniczna oraz weryfikacja występujących na niej treści. Zadaniem tej części audytu SEO jest wykrycie wszelkich nieprawidłowości jakie można naprawić bezpośrednio w ramach samego serwisu, a które mogą wpływać na doświadczenia użytkowników z naszą witryną.

  • POPRAWNOŚĆ SEKCJI HEAD

    Dwa najważniejsze elementy sekcji head z punktu widzenia robotów indeksujących to meta title oraz meta description, powinny one być uzupełnione dla każdej podstrony w danym serwisie i zawierać odpowiednią ilość znaków (tytuły stron czyli title maksymalnie 55, opisy czyli description około 165).

    Należy także pamiętać, że meta tagi to pierwszy kontakt użytkownika z naszą stroną bezpośrednio w wyszukiwarce i to one właśnie mają go zachęcić do odwiedzenia naszej witryny. Powinny być zatem zaplanowane nie tylko pod kątem pozycjonowania, ale także pod kątem wizerunkowym.

  • STOSUNEK TREŚCI DO KODU STRONY

    Określa on ilość treści widocznej dla użytkownika, względem kodu strony i powinien wynosić minimum 20%. Duża ilość wartościowej treści ułatwia nam odpowiadanie na jak największą ilość możliwych zapytań użytkowników oraz pozwala na zamieszczanie na stronie dużej ilości fraz kluczowych.

  • ZAWARTOŚĆ SŁÓW KLUCZOWYCH W TREŚCI STRONY

    Jest to jeden z elementów analizy contentu strony, skupiony przede wszystkim na tym ile oraz jakie frazy kluczowe się na niej znajdują, a jakich jeszcze brakuje. Tworzenie listy słów kluczowych skupia się na wybraniu takich, które najlepiej będą odpowiadać na potrzeby potencjalnych klientów.

  • ORYGINALNOŚĆ TREŚCI

    Weryfikacja oryginalności treści skupia się przede wszystkim na wykrywaniu potencjalnie występującego zjawiska duplicate content – czyli wewnętrznych (na naszej stronie) oraz zewnętrznych (na innych stronach) kopii treści. Zgodnie z wytycznymi Google wszystkie dodawane w Twojej witrynie treści muszą być oryginalne.

  • PLIK SITEMAP.XML

    Jest to mapa witryny w formie pliku zamieszczanego w celu ułatwienia robotom wyszukiwarek indeksowanie naszej strony internetowej. Powinien on znaleźć się pod adresem twojastrona.pl/sitemap.xml oraz zostać zgłoszony w narzędziu Google Search Console w sekcji “skanowanie”.

  • PLIK ROBOTS.TXT

    Plik robots.txt to plik, za pomocą którego wskazujemy robotom, które adresy chcemy, a których nie chcemy indeksować w wyszukiwarce Google. Powinien znaleźć się on pod adresem twojastrona.pl/robots.txt.

  • ZASTOSOWANIE PRZYJAZNYCH LINKÓW

    Przyjazne linki to forma zapisu adresów url, która odzwierciedla strukturę strony oraz nie zawiera żadnych zbędnych parametrów jak losowe liczby czy procenty.

  • OZNACZANIE LINKÓW JAKO NOFOLLOW

    Wszystkie linki wychodzące z serwisu, powinny być oznaczane w kodzie html jako “nofollow”, aby nie przekazywać jego mocy dalej.

  • SZYBKOŚĆ ŁADOWANIA STRONY I CORE WEB VITALS

    Obecnie za najważniejsze kwestie techniczne w kontekście pozycjonowania strony Google uznaje te, które wpływają na szybkość ładowania jej poszczególnych elementów. Dlatego też stworzył pojęcie Podstawowych Wskaźników Internetowych, które mają odróżniać słabe strony od dobrych na podstawie danych o doświadczeniach ich użytkowników.

  • LINKOWANIE WEWNĘTRZNE

    Tworzenie odpowiedniej struktury linków wewnętrznych także ma wpływ na pozycję witryny. Odsyłanie użytkowników pomiędzy powiązanymi wzajemnie treściami pozwala nie tylko na zatrzymanie ich na dłużej, ale także ułatwia robotowi indeksowanie twojej strony. Jednak linki wewnętrzne muszą być dodawane z głową, aby nie spowodować, że nasza strona www stanie się zbyt zagmatwana i nieczytelna.

  • BŁĘDY KODU

    Kompleksowy audyt SEO to nie tylko analiza tego co widzimy na pierwszy rzut oka, to także weryfikacja technicznych elementów takich jak występowanie błędów w kodzie, które mogą mieć istotny wpływ na jej działanie.

  • ZGODNOŚĆ WERSJI MOBILNEJ Z WYMAGANIAMI

    Odpowiednie wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych jest bardzo istotne ze względu na fakt, że obecnie ponad 60% użytkowników dokonuje wyszukiwania za pomocą telefonów.

  • DOSTOSOWANIE OBRAZKÓW

    Każdą nowoczesną stronę internetową charakteryzuje występowanie dużej ilości różnych grafik. Ich analiza także jest częścią audytu SEO. Optymalizacja strony powinna uwzględniać zamieszczanie plików obrazów w formatach sugerowanych przez Google czyli WebP i AVIF. Rozmiar dodawanych obrazów nie powinien przekraczać 100kb, a każdy powinien posiadać uzupełniony oryginalną treścią atrybut ALT.

  • POPRAWNOŚĆ PRZEKIEROWAŃ

    Audyt techniczny powinien uwzględniać także czy przekierowanie 301 pomiędzy wersją domeny zawierającą www, a niezawierającą zostało wykonane poprawnie. W ramach weryfikacji przekierowań warto także sprawdzić czy adres strony jest powiązany z innymi za pomocą stałych przekierowań oraz czy certyfikat SSL działa odpowiednio.

  • WERSJA JĘZYKOWA SERWISU

    Strony internetowe często posiadają więcej niż jedną wersję językową, a ich odpowiednia implementacja jest niezbędna do wyświetlania użytkownikowi treści w języku w jakim mówi się w danym kraju.

  • AKTUALNOŚĆ OPROGRAMOWANIA

    Jest to szczególnie istotny temat jeśli z analizy strony wynika, że działa ona na rozwiązaniach komercyjnych jak np. WordPress, które często narażane są na różnego rodzaju ataki, więc powinny być na bieżąco aktualizowane, aby unikać potencjalnych zagrożeń.

  • STRONY ZWRACAJĄCE BŁĘDY 404/500

    Jeśli serwis zwraca wiele błędów z kodem 500 oznacza to problemy z serwerem, które wymagają, aby właściciel strony zareagował jak najszybciej. Natomiast w przypadku błędów z kodem 404 – “nie znaleziono strony” należy zbadać dlaczego dane podstrony nie istnieją oraz przekierować je w odpowiednie miejsca na stronie.

Elementy audytu off-site

Audyt SEO off-site składa się przede wszystkim z analizy profilu linków kierujących do danej strony oraz ich wpływu na budowanie jej autorytetu. Linki przychodzące, a dokładniej domeny, z których kierują nadal maja bardzo duży wpływ na widoczność strony w Top10 wyników wyszukiwania.

W pierwszej kolejności warto zbadać je pod kątem powiązań tematycznych, następnie ich jakości oraz anchor tekstów. Pozwoli to zdecydować jakie działania link buildingowe należy podjąć w przyszłości.

Drugim ważnym elementem pod kątem pozycjonowania strony jest audyt konkurencji, a dokładniej działań jakie prowadzą w ramach organicznych wyników wyszukiwania. Pozwoli nam to sprawdzić, kto obecnie jest liderem na interesujące nas frazy/zakresy tematyczne oraz jakie ruchy podejmuje, aby tę pozycję utrzymać.

Przykładowe narzędzia do audytu SEO wykorzystywane przez Up&More

Do przeprowadzania kompleksowych audytów SEO dla naszych klientów wykorzystujemy wiele różnego rodzaju zarówno bezpłatnych jak i płatnych narzędzi. Na to z jakich narzędzi korzystamy wpływ ma przede wszystkim wielkość strony oraz kraj, w którym działa. Są to między innymi:

Kiedy warto przeprowadzić audyt SEO?

Kompleksową analizę strony pod kątem SEO warto wykonać w kilku przypadkach:

  • Kiedy chcemy uruchomić nową stronę internetową i planujemy rozpoczęcie dla niej działań pozycjonerskich. W takim przypadku audyt SEO najlepiej przeprowadzić jeszcze przed jej startem, tak aby zaindeksowała się już w wersji ze zmianami optymalizacyjnymi.
  • Kiedy chcemy rozpocząć działania SEO dla strony, która już jakiś czas funkcjonuje w Internecie, ale nigdy nie była optymalizowana.
  • Kiedy w algorytmie Google nastąpiły istotne zmiany mające wpływ na pozycjonowanie stron internetowych, więc nasza strategia wymaga rewizji oraz ponownego audytu SEO.
  • Kiedy dokonaliśmy istotnych zmian w strukturze naszej strony i nie mamy już pewności czy nadal spełnia ona wymagania Google.

Ile kosztuje audyt SEO strony internetowej?

Na to pytanie ciężko jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Jeśli zależy nam na profesjonalnych i kompletnych wnioskach warto wykonać audyt SEO we współpracy z wykwalifikowaną agencją SEO. Wtedy będziesz mieć pewność, że w analizie Twojej strony nic istotnego nie zostało pominięte.

Jednak koszt takiej analizy może być bardzo różny w zależności od wielkości Twojej strony internetowej. Czas poświęcony na audyt sklepu internetowego zawierającego tysiące podstron będzie diametralnie różnił się od czasu, który zajmie audyt strony zakładu szklarskiego w niedużej miejscowości.

Rozpiętość cenowa może być naprawdę duża. Warto zwrócić się do agencji SEO o indywidualną wycenę dedykowaną dla Twojej strony. W Up&More koszt audytu strony internetowej zaczyna się już od 1500 zł netto!

Dlaczego darmowy audyt SEO wykonany automatycznie to niekoniecznie dobry pomysł?

Jeśli zależy Ci na samodzielnym pozycjonowaniu strony internetowej, możesz spróbować przeprowadzić darmowy audyt.

Istnieje wiele narzędzi, które oferują bezpłatny audyt, jednak tego typu audyty SEO nigdy nie są kompletne, a bardzo często interpretacja ich wyników wymaga specjalistycznej wiedzy związanej zarówno z pozycjonowaniem jak i tworzeniem stron internetowych.

Skorzystanie z darmowego audytu powinno być raczej jedynie wskazówką, że z naszą stroną nie wszystko jest w porządku i należy o nią zadbać, jeśli chcemy osiągać zadowalające wyniki organiczne.

Dlaczego warto wybrać audyt SEO w Up&More?

  1. Do każdej audytowanej przez nas strony internetowej podchodzimy indywidualnie. Nie idziemy utartymi schematami, dogłębnie szukamy problemów, które mogą kryć się w ramach serwisu, pozornie niewidoczne na pierwszy rzut oka.
  2. Opisujemy dane, które zamieszczamy w naszym audycie. Zależy nam, aby nasi klienci rozumieli istotę problemów z jakimi borykają się ich serwisy, więc wszystkie dane, do których się odwołujemy tłumaczymy zrozumiałym dla każdego językiem.
  3. Audyt SEO jest dla nas jednym z najważniejszych elementów każdej strategii. Nasze wieloletnie doświadczenie pokazuje, że doskonała optymalizacja strony pozwala osiągać doskonałe wyniki.
  4. Jesteśmy na bieżąco ze zmianami w algorytmie Google. Na bieżąco śledzimy zmiany jakie zachodzą w algorytmie wyszukiwarki i to właśnie pod ich kątem przeprowadzamy wszystkie nasze audyty.
  5. Służymy pomocą na etapie wdrożenia. Jeśli podczas wdrożenia audytu pojawią się jakiekolwiek pytania lub wątpliwości czy to po stronie klienta czy specjalistów, którzy dokonują wdrożenia audytu zawsze chętnie służymy pomocą. Nasza praca związana z audytem nie kończy się na etapie wysłania wiadomości z zaleceniami optymalizacyjnymi!

Interesuje Cię audyt SEO online? Skontaktuj się z nami!