Spis treści

    Samo posiadanie aplikacji mobilnej nie gwarantuje sukcesu. Miliony aplikacji zabiegają o uwagę użytkowników, dlatego przemyślana, ale jednocześnie zwinna strategia jest dzisiaj koniecznością. Jakie trendy w marketingu aplikacji pomogą Ci w 2025 roku zwiększyć jej widoczność oraz pozyskiwać i utrzymywać zaangażowanie użytkowników?

    5 najważniejszych trendów w marketingu aplikacji mobilnych

    Trendy w marketingu aplikacji mobilnych w dużej mierze pokrywają się z trendami w digital marketingu oraz social mediach takich jak YouTube czy TikTok. Firmy, które do tej pory unikały automatyzacji marketingu, będą musiały zaakceptować nowe trendy – bez tego trudno będzie im zbudować przewagę konkurencyjną.

    Z pewnością więc nie unikniesz personalizacji treści, ale też inwestycji w video content marketing, a w szczególności w krótkie formy, które dominują na rynku. I to nie tylko w ramach działań digital marketingowych, co pokazuje odcinek podcastu Dział Zagraniczny, w którym Maciek Okraszewski wyjaśnia, czemu Chinami zawładnęły mikroseriale.

    1. AI first

    Choć pod względem wdrażania sztucznej inteligencji Europa nadal pozostaje w tyle za resztą świata, podejście AI first będące globalnym trendem stawia sztuczną inteligencję w centrum procesu i sprawia, że przestaje być ona jedynie dodatkiem do działań marketingowych. Doświadczeni marketerzy już w 2024 roku i wcześniej korzystali z technologii AI, by usprawnić procesy decyzyjne związane z konfiguracją, analizą i optymalizacją kampanii.

    W 2025 roku jednym z kluczowych trendów w marketingu aplikacji mobilnych będzie hiperpersonalizacja, która może w istotnym stopniu zwiększyć wskaźniki retencji użytkowników i przychody, a która nie byłaby możliwa bez sztucznej inteligencji właśnie.

    Dzięki niej oraz zaawansowanym algorytmom uczenia maszynowego będziesz w stanie wykonać analizę danych w ogromnej ilości na temat preferencji i zachowań użytkowników. To pozwoli Ci zoptymalizować proces onboardingu w aplikacji, tworzyć spersonalizowane rekomendacje i oferty, czy zapewnić użytkownikom coraz bardziej zbliżoną do interakcji z drugim człowiekiem komunikację z chatbotem.

    2. User Generated Content

    Relacja użytkownika z pierwszej ręki angażuje dużo bardziej niż content twórców aplikacji. Dlaczego? Budzi poczucie większej autentyczności, bo odnosi się do rzeczywistego doświadczenia użytkownika z aplikacją, a to pozwala wyobrazić sobie, jak ja, użytkownik lub użytkowniczka, będę się czuć, kiedy samodzielnie skorzystam z danej aplikacji.

    Ważnym elementem tego trendu w marketingu aplikacji mobilnych będzie integracja treści tworzonych przez użytkowników z kampaniami płatnymi. W ten sposób będziesz w stanie zwiększyć zainteresowanie swoich odbiorców bardziej niż za pomocą standardowych, statycznych reklam.Co jeszcze możesz zrobić w ramach strategii marketingowej dla swojej aplikacji mobilnej w 2025 roku? Zmobilizuj odbiorców do tego, by dzielili się swoimi doświadczeniami, np. tak jak robi to aplikacja Finebite, która umożliwia odkrywanie nowych restauracji i knajpek za połowę ceny, a w zamian prosi o autentyczną recenzję kulinarnego doświadczenia.

    3. Technologia 5G

    Technologia 5G, czyli piąta generacja sieci bezprzewodowej, przekłada się na sposób, w jaki rozwijamy i promujemy aplikacje mobilne. Zapewnia wyższą przepustowość, co pozwala tworzyć bardziej angażujące kampanie marketingowe oparte na treściach multimedialnych wysokiej jakości, do których należą interaktywne formaty reklam (np. rewarded video). Zwiększają one „jakość” użytkowników pozyskanych tym sposobem.

    Jak jeszcze technologia 5G wpływa na funkcjonalność aplikacji mobilnych? Minimalizuje opóźnienia, co jest niezbędne, jeśli planujesz np. transmisje na żywo w mediach społecznościowych. Otwiera też przed Tobą nowe możliwości w kampaniach bazujących na geotargetowaniu dzięki temu, że jest w stanie precyzyjniej śledzić lokalizację użytkowników.

    4. Wirtualna rzeczywistość (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR)

    Technologie VR i AR nie są nowością ani w branży gamingowej, ani w świecie digital marketingu, ale nadal należą do najważniejszych trendów w marketingu aplikacji mobilnych w 2025 roku, ponieważ rewolucjonizują doświadczenie zakupów online.

    Dobrym przykładem, jak działa to w praktyce, jest aplikacja mobilna IKEA Place.  Dzięki niej możesz zobaczyć, jak meble IKEA będą wyglądały w Twojej własnej przestrzeni, zanim podejmiesz decyzję o zakupie. Badania IKEA pokazały, że 25% osób, które skorzystały z tej funkcji, sfinalizowało transakcję, co udowadnia, że marketing aplikacji mobilnych w tej formie przynosi efekty.

    5. Internet rzeczy (IoT)

    Internet rzeczy (IoT) zmienił rynek produktów i usług – jego integracja z aplikacjami mobilnymi jest tylko kolejnym krokiem dla branży digital marketingu. W 2025 roku aplikacje będą jeszcze ściślej współpracować z urządzeniami smart home czy elektroniką wearables (np. smartwatchami), zapewniając dostęp do precyzyjnych danych o zachowaniach użytkowników w świecie rzeczywistym.

    To z kolei umożliwia spersonalizowaną reakcję na konkretne aktywności konsumentów – od automatycznego zamówienia produktu, gdy czujnik wykryje jego brak w domu, po dostosowanie komunikatów do aktualnego kontekstu użytkownika, np. lokalizacji lub poziomu aktywności fizycznej.

    Inne trendy marketingowe, które pomogą Ci wypromować aplikację

    • Odejście od tradycyjnego modelu Cost Per Install (CPI) na rzecz wskaźnika Cost Per Action (CPA), co sprawia, że marketing aplikacji mobilnych w 2025 roku skupi się jeszcze bardziej na działaniach użytkowników, które generują długoterminową korzyść biznesową (np. zakupy w aplikacji lub wykupienie subskrypcji)
    • Influencer marketing dla aplikacji mobilnych – świetnym przykładem jest współpraca serwisu LetyShops z takimi influencerkami jak Ania Maluje, Szafa Sztywniary, Ania Starmach czy Jola Szymańska. Każda z tych osób tworzy treści dopasowane do swoich grup docelowych, dzięki czemu są w stanie zwiększyć wiarygodność Twojej aplikacji oraz zaangażowanie przyszłych użytkowników
    • Odpowiedzialność społeczna i działania proekologiczne – zarówno tworzenie, jak i użytkowanie aplikacji wpływa na środowisko, w związku z czym wielu użytkowników oczekuje od firm zaangażowania się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jak to zrobić? Zadbaj z deweloperami o optymalizację kodu oraz danych, ale uwzględnij też w strategii edukację swoich odbiorców

    Podsumowanie

    Choć w trendach w marketingu aplikacji mobilnych dominuje technologia, w tym automatyzacja i wykorzystanie sztucznej inteligencji nie tylko do podstawowych, codziennych zadań, widać wyraźnie, że w centrum uwagi jest użytkownik i personalizacja jego doświadczeń.

    Nadchodzący rok będzie dla branży wyzwaniem między innymi z powodu sztucznej inteligencji – według badania Kantar Media Reactions 36% marketerów uważa, że oni sami lub ich zespoły nie mają kompetencji, by umiejętnie wykorzystać możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja.

    Jest to jednak przyszłość marketingu aplikacji mobilnych, z którą firmy muszą się pogodzić, jeśli chcą tworzyć skuteczne kampanie reklamowe i zadbać o lojalność swoich odbiorców. Wiedza, jak promować aplikację mobilną w 2025 roku, pomoże Ci zaplanować strategię, która z jednej strony wykorzysta dynamiczny rozwój technologii, a z drugiej nie zapomni o wartości App Store Optimization (ASO) czy testów A/B w Google Play.

    Porozmawiajmy!

    Agata Stasik
    Agata Stasik