Spis treści

    Marketing jest jednym z najważniejszych elementów strategii ekspansji biznesowej. W miarę rozwoju, każda firma będzie wymagać więcej działań marketingowych, a co za tym idzie, większych nakładów czasowych oraz finansowych. Plan marketingowy, który uwzględnia skalowalność zawartych w nim elementów jest niezbędny, aby nadążać za rosnącymi potrzebami firmy i być w stanie płynnie ją rozwijać oraz stawiać czoła nowym wyzwaniom.

    Zanim przejdziesz do rozbudowy swoich działań marketingowych, powinieneś zadać sobie pytanie: “czy to odpowiedni moment na skalowanie moich kampanii”? W przypadku każdego przedsiębiorstwa odpowiedź na to pytanie będzie zależała od innych aspektów. Kilka najważniejszych z nich to:

    Pozyskiwanie potencjalnych klientów

    • posiadanie odpowiedniego budżetu – musisz wiedzieć, że nie zawsze wraz z przeznaczeniem większych wydatków na działania marketingowe przychodzi wzrost sprzedaży czy liczby leadów. Musisz być gotowy na scenariusz, w którym przy dodatkowym nakładzie finansowym, klienci pochodzący z nadwyżki nie będą generować tyle sprzedaży, a leady mogą być słabszej jakości. Ma to zastosowanie szczególnie w przypadku kampanii performance’owych, w których Twoje kampanie już pokrywały zdecydowaną część rynku. 
    • posiadanie odpowiednich mocy przerobowych – bardziej optymistyczny, niż opisany powyżej, scenariusz zakłada większy niż zakładany wzrost sprzedaży bądź ruchu. W takim wypadku musisz być gotowy do zapewnienia klientom produktów czy usług. Upewnij się zatem, że nowe wyzwania nie przerosną Cię na etapie skalowania kampanii.
    • posiadanie wizji rozwoju kampanii – niektóre modele prowadzenia działań marketingowych są prostsze niż inne. Na przykład w kampaniach PPC wystarczy, że zwiększysz budżet dzienny przeznaczony na działanie kampanii, a na stronę zacznie trafiać większa liczba klientów. Jednak skalowanie kampanii nie musi być takie łatwe w przypadku innych działań digitalowych. Upewnij się zatem, że w trakcie ich rozbudowy, będziesz wiedział jaki jest następny krok i co powinieneś zrobić.


    Skalowanie kampanii marketingowych

    Jeśli już przemyślałeś powyższe aspekty, stoi przed Tobą jeszcze kilka wyzwań. Jedno z najważniejszych z nich, to wyznaczenie jasnych celów, które posłużą do oceny skuteczności Twoich działań. Są to tak zwane KPI, czyli Key Performance Indicators (wskaźniki oceny skuteczności).


    Dobrze wyznaczone KPI pozwalają na obiektywną ocenę kampanii oraz wygenerowanych przez nią wyników, co następnie umożliwi Ci podjęcie świadomych decyzji i dostosowywanie strategii marketingowej w trakcie trwania kampanii.

    Ponadto, KPI umożliwiają lepsze zarządzanie zasobami i budżetem działań marketingowych. Pozwalają na kontrolowanie wydatków, monitorowanie efektywności działań i dostosowywanie alokacji zasobów w zależności od wyników osiąganych przez kampanię. Dzięki temu firma może zoptymalizować swoje działania marketingowe, osiągając lepsze wyniki przy mniejszych kosztach. Jeśli nie wiesz jak wyznaczyć KPI, dowiesz się tego z artykułu pt. “KPI – czym są i jak je ustalać?


    Kampanie reklamowe i ich budżet

    Kiedy wyznaczysz już cele marketingowe, które będziesz chciał osiągnąć za pomocą rozbudowy działań, powinieneś zastanowić się nad budżetem, który chcesz przeznaczyć na działania marketingowe. Postaraj się ocenić, jaki budżet będzie niezbędny do osiągnięcia wyznaczonych przez Ciebie celów. Możesz wesprzeć się artykułem pt. “Jak ustalić optymalny budżet kampanii marketingowej?” 


    Najprostszą drogą do uzyskania odpowiedzi na to skomplikowane pytanie jest zastanowienie się, jaki efekt chcesz osiągnąć za pomocą swoich działań. Kiedy to zrobisz, będziesz w stanie oszacować potrzebne Ci środki. Możesz to zrobić za pomocą dostępnych narzędzi analitycznych, ale także na podstawie znajomości branży czy danych historycznych pochodzących z prowadzonych przez Ciebie wcześniej działań.

    Możesz również wyznaczyć budżet na podstawie wyniku finansowego, jaki generuje Twoja firma. W takim wypadku jest to np. 8 lub 10 procent dochodu. To prosty sposób, który nie wymaga kalkulacji. Budżet kampanii reklamowej warto określać na podstawie podjętych wcześniej działań i wyników, jakie osiągnęły.

    Jaki budżet kampanii marketingowej?

    Jeśli chcesz w profesjonalny sposób zbadać możliwości budżetowe swojej marki oraz wybrać odpowiednie kanały promocji, skorzystaj z usług Agencji Digitalowej. Agencja zajmuje się przede wszystkim planowaniem oraz realizacją działań marketingowych online. Mogą one polegać na budowaniu marki, reklamie w wyszukiwarkach, public relations, tworzeniu komunikacji marketingowej, optymalizacji kampanii internetowych czy analityce danych. Dział marketingu agencji oceni podział budżetu, zarekomenduje rozwiązania w reklamie ppc oraz wprowadzi ewentualne zmiany na stronie www.

    Są dwa zasadnicze sposoby na skalowanie kampanii. Możesz:

    • zwiększać budżet na prowadzone już działania
    • podejmować nowe działania w ramach dodatkowego budżetu.

    Jeśli zdecydujesz się na wybranie pierwszej opcji, postaraj się ulokować budżet w kanał, który z najwyższym prawdopodobieństwem umożliwi Ci zwiększenie wyników sprzedażowych. Dobrze jest również móc zmierzyć skuteczność prowadzonych przez Ciebie działań reklamowych. Dlatego w pierwszym przypadku, tzn. zwiększania budżetu już prowadzonych kampanii, najczęściej będą to kampanie performance, np. Google Ads.


    Skalowanie kampanii Google

    Skalowanie kampanii Google Ads opiera się na tych samych mechanizmach, na których możesz oprzeć możliwości skalowania innych działań efektywnościowych. Dlatego opiszę je na przykładzie właśnie Google Ads. Ty będziesz mógł skalować biznes za pomocą dowolnego kanału performance, z uwzględnieniem tych samych zasad.

    Google Ads jest potężnym narzędziem, które pozwala dotrzeć do grupy docelowej w prosty i szybki sposób. Przemyślana strategia pozwoli Ci nie tylko uzyskać dobre wyniki sprzedażowe, ale również dostarczy wartościowych informacji. Np. dotyczące współczynnika konwersji czy tego, jak Twoje reklamy radzą sobie na tle konkurencji.

    Skalowanie kampanii Google Ads to moim zdaniem najprostsza metoda pozyskiwania potencjalnych klientów. Nie wymaga od Ciebie dużych kompetencji. W większości przypadków wystarczy zrobić jedną rzecz – zwiększyć budżet dzienny kampanii. To mocno uproszczona odpowiedź, gdyż takie działanie nie zawsze musi okazać się skuteczne, ale w ogólnym rozrachunku tak to właśnie wygląda. Jeśli zauważysz, że któraś z kampanii Google Ads radzi sobie dobrze, po prostu przeznacz na nią więcej pieniędzy. Po kilku dniach sprawdzisz efekty takiej optymalizacji i szybko zweryfikujesz czy dane podejście jest sensowne i zyskowne. Możesz również dodać nowe zestawy reklam czy spróbować innych działań reklamowych w dodatkowej kampanii opartej na podobnym schemacie co ta, która radzi sobie dobrze.

    Jeśli chcesz wzmocnić swoje kompetencje reklamy w internecie, czy nawet jedynie kampanii Google Ads, możesz przeczytać nasz artykuł dotyczący optymalizacji kampanii oraz jak zmniejszyć CPC. Dzięki wiedzy z tych artykułów dowiesz się jak poprawnie ustawić kampanie oraz przeznaczyć na nie większy budżet bez ryzyka przepalania go. Możesz również skorzystać z indywidualnych szkoleń Google Ads w SchoolUP.

    Skalowanie kampanii marketingowych

    Gdy uznasz, że w pełni wykorzystujesz potencjał używanych już kanałów, ważne będzie dotarcie do klienta za pośrednictwem odpowiednich metod. Zbadaj możliwości reklamowe, które będą współgrały z Twoją firmą. Np. reklamowanie restauracji z Gdańska w warszawskiej stacji radiowej nie będzie najlepszym pomysłem. To oczywiście skrajny przykład, ale pokazujący co mam na myśli. Postaraj się dopasować kanały, które wybierzesz, pod kątem ich użyteczności. Wykorzystaj multipleksację kanałów: Zastosuj różnorodne kanały marketingowe, takie jak reklamy internetowe, media społecznościowe, e-mail marketing, SEO, kampanie influencerów, itp. Wielokanałowe podejście zwiększa widoczność Twojego brandu i zasięg reklam.

    Niezwykle ważne jest zachowanie spójności przekazu we wszystkich kanałach. Klienci mogą mieć kontakt z Twoją marką na wielu platformach jednocześnie. Wykorzystanie wielu kanałów pozwoli Ci również na bardziej indywidualne podejście do klientów. Dzięki integracji danych z różnych źródeł możesz dostosować przekaz do konkretnych odbiorców, co zwiększa zaangażowanie i skuteczność działań marketingowych.

    Wdrożenie strategii wielokanałowej wymaga odpowiednich narzędzi i platform technologicznych do zbierania, analizowania i wykorzystywania danych z różnych kanałów. Dlatego nieodłącznym elementem zwiększania nakładów na marketing jest również monitorowanie i analiza wyników kampanii na różnych kanałach. To kluczowe działanie dla identyfikacji najlepszych strategii i optymalizacji działań marketingowych. Najpopularniejszym, a do tego darmowym, narzędziem analitycznym na rynku jest Google Analytics 4.

    Skalowanie kampanii marketingowych i potencjał dowolnych działań digitalowych jest w praktyce nieograniczony. Rynki dowolnej branży są tak szerokie, że nawet najwięksi gracze nie pokrywają ich w 100%. Dlatego strategia oparta wyłącznie na zwiększeniu budżetu nie zawsze się sprawdzi. To najprostsza i najszybsza metoda, którą warto stosować w niektórych warunkach. Pamiętaj jednak, że podejmowane w trakcie skalowania kampanii działania powinny być przemyślane i odpowiednio zaplanowane. Zacznij od wyznaczenia KPI, a także określenia potencjalnego budżetu. Samo włączenie reklam to jedynie efekt, na który złoży się Twój wysiłek intelektualny.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    Brak ocen

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.