Spis treści

    Nadeszła era Google Analytics 4, a wraz z nią dużo więcej możliwości tworzenia raportów, które można dostosować pod swój biznes. Google wprowadziło ogrom zmian nie tylko w wyglądzie interfejsu, ale przede wszystkim w prezentacji danych. W GA4 możemy wykorzystywać podstawową zakładkę “Raporty” oraz zakładkę “Eksplorowanie”, której to dziś przyjrzymy się bardziej szczegółowo. 

    Google Analitycs 4

    W tym artykule zapoznasz się z każdym rodzajem niestandardowych raportów, tak abyś po lekturze nie musiał już dłużej błądzić i mógł wybrać dla siebie i swojego biznesu odpowiednie przedstawienie danych. 

    Jakie raporty niestandardowe mogę tworzyć w Google Analytics 4?

    Po przejściu do sekcji Eksplorowanie zobaczysz galerię szablonów raportów niestandardowych. Kiedy zaczniesz tworzyć swoje pierwsze raporty, wszystkie będą zapisywać się automatycznie w tabeli (warto zwracać uwagę na nazewnictwo raportów i pamiętać, aby każdemu nadać jakiś tytuł, który odróżni go od pozostałych). 

    W Google Analytics 4 mamy do wyboru:

    • Raport eksploracji swobodnej 
    • Raport eksploracji ścieżki
    • Raport eksploracji sekwencji ścieżki
    • Raport pokrywania się segmentów
    • Raport Eksploracji kohort
    • Raport wartości od początku śledzenia

    W zależności od tego który z raportów wybierzemy oraz jakie dane chcemy obserwować, możemy uzyskać informacje dotyczące ścieżki użytkownika na naszej stronie, jego zachowania i realizacji określonych konwersji, możemy też przyjrzeć się segmentom oraz raportom kohort. Nasze dane przedstawione będą za pomocą tabel, wykresów liniowych, pierścieniowych, a także w postaci mapy geograficznej. 

    Jakie elementy zawierają raporty niestandardowe?

    W zależności od wybranego raportu, każdy z nich składa się z dwóch paneli: Zmienne oraz Ustawienia karty

    W panelu Zmiennewybieramy zakres dat, z którego chcemy pozyskać dane, wybieramy też wymiary oraz dane, które są nam potrzebne w raporcie, który chcemy przygotować. Jeśli potrzebujemy uzyskać informacje z określonego segmentu użytkowników lub chcemy porównać segmenty, w tym miejscu również mamy taką możliwość. Bazujemy wówczas na wbudowanych segmentach lub możemy stworzyć własne, określając warunki na których nam najbardziej zależy. 

    WYMIARY

    Są jednym z dwóch najważniejszych elementów każdego raportu. Podstawowe wymiary, które możesz mierzyć to m.in nazwa wydarzenia (czyli nazwa zdarzenia), kategoria urządzenia, płeć, kraj itp. 

    Warto też rozszerzyć tą listę o dodatkowe informacje takie jak: “sesja – źródło/medium”, “identyfikator produktu” lub “identyfikator transakcji” (w przypadku branży e-commerce) czy też “sesja – kampania”.  

    DANE

    Masz już wszystkie wymiary, na których Ci zależy? Świetnie, teraz przejdźmy do drugiego najważniejszego elementu czyli danych. Warto korzystać z takich jak m.in “sesje”, “sesje z zaangażowaniem”, “współczynnik odrzuceń”, “transakcje”, “przychody z produktu”, “aktywni użytkownicy” lub “całkowita liczba użytkowników”. 

    Teraz kiedy zapoznałeś się z podstawowymi wymiarami oraz danymi, możesz przejść do działania i zwizualizować swoje raporty! 

    Potrzebujesz indywidualnego szkolenia z raportów niestandardowych GA4?

    Ogrom możliwości GA4 może na początku przytłaczać, ale przekonaj się, że nie taki diabeł straszny jak go malują. Nasze szkolenia dopasowujemy do Twojego poziomu wiedzy i celów, jakie chcesz osiągnąć. Sprawdź!

    Eksploracja swobodna

    Zacznijmy od najbardziej podstawowego, niestandardowego raportu w GA4. 

    W poprzednim kroku zapoznałeś się z podstawowymi elementami, z których składa się każdy raport. Teraz skupimy się na panelu Ustawienia karty, gdzie musimy uzupełnić m.in wiersze oraz wartości. Tutaj Google Analytics 4 przychodzi z drobną pomocą – przeciągając nasze wymiary oraz dane podświetla się miejsce, gdzie powinny się one znaleźć. 

    Aby stworzyć swój pierwszy raport eksploracji swobodnej wystarczy, że wstawisz dane w odpowiednie miejsce i na tej podstawie zostanie wygenerowany raport. 

    Domyślnie widoczne jest zaledwie kilka wymiarów i metryk. Jeśli ten zbiór jest dla Ciebie niewystarczający, klikając ikonę plusa możesz dodać inne, potrzebne informacje. Warto w tym przypadku korzystać z opcji wyszukiwania, która z pewnością pomoże odnaleźć Ci to, czego potrzebujesz. 

    Raport eksploracji swobodnej – co jeszcze warto wiedzieć?

    • Jeśli wybierzemy prezentację raportu w postaci tabeli, nasz typ komórki jest domyślnie ustawiony na wykres słupkowy. Przy większej i bardziej różnorodnej ilości danych – warto zmienić typ komórki na mapę termiczną.
    • W tym typie raportu możesz jeszcze wykrywać anomalie – wystarczy, że włączysz suwak “wykrywanie anomalii”. Wówczas system, który przewiduje wartości na podstawie m.in historycznych danych, zaznaczy na wykresie, gdzie wartość rzeczywista była inna, niż przewidywana. 

    Eksploracja ścieżki

    W tym raporcie masz możliwość utworzenia ścieżki, po której porusza się użytkownik na Twojej stronie. Przykładowo może to być ścieżka rozpoczynająca się od wejścia na stronę, a kończąca się na zdarzeniu zdefiniowanym jako dokonanie zakupu.

    Aby utworzyć taki raport, musisz stworzyć interesujące Cię kroki ścieżki. W tym celu kliknij ikonę długopisu i stwórz swój pierwszy krok. Pamiętaj, że do każdego kroku musisz utworzyć przynajmniej jeden warunek, który muszą spełniać użytkownicy. 

    Jeśli nie wiesz lub nie pamiętasz jakie zdarzenie czy warunek możesz dodać, panel GA4 podpowie Ci na podstawie zdefiniowanych już warunków. Możesz także dodać więcej możliwości w danym kroku dzięki klauzulom “oraz” czy też “lub”. 

    Gdy wszystkie kroki masz już zdefiniowane, kliknij “zastosuj”, a przygotowana ścieżka wyświetli się w panelu. 

    Raport eksploracji ścieżki – co jeszcze warto wiedzieć?

    Możesz wybrać czy Twoja ścieżka ma być otwarta czy zamknięta. W przypadku ścieżki zamkniętej, użytkownik musi przejść przez wszystkie kroki od początku do końca, aby jego udział był zliczony w raporcie. Natomiast jeśli wybierasz ścieżkę otwartą – użytkownik może zacząć interakcję od dowolnego kroku na ścieżce. 

    Eksploracja sekwencji ścieżki

    Dane w raporcie eksploracji sekwencji ścieżki są zwizualizowane w formie drzewka. Dowiesz się z niego jakie są najpopularniejsze strony, na które przechodzi użytkownik po wejściu na Twoją stronę główną. 

    Jako punkt początkowy możesz ustawić wybrane zdarzenie lub stronę o konkretnym tytule. Na podglądzie raportu zobaczysz krok pierwszy, czyli dowiesz się gdzie ze strony początkowej (lub określonego zdarzenia) przechodzili użytkownicy. Jeśli chcesz poznać ich dalszą ścieżkę, wystarczy kliknąć interesującą Cię stronę, aby kolejne gałęzie Twojego drzewa rozwinęły się dalej. 

    Raport eksploracji sekwencji ścieżki – to Ci się przyda: 

    Któryś z linków na Twojej stronie przenosi użytkowników na niedziałającą stronę, ale nie jesteś pewien skąd na nią trafiają? Sprawdzisz to w raporcie eksploracji sekwencji ścieżki. Rozpocznij tworzenie raportu od początku, tyle że, w tym przypadku nie ustawiaj punktu początkowego, a punkt końcowy jako stronę o tytule “Page Unavailable”. 

    Pokrywanie się segmentów

    Pokrywanie się segmentów jest świetnym raportem, który wykorzystasz gdy będziesz potrzebować przeanalizować części wspólne i relacje pomiędzy różnymi segmentami użytkowników. Pamiętaj jednak, że na jednym widoku możesz porównywać i analizować relacje między maksymalnie trzema segmentami. 

    Informacje do stworzenia raportu możesz wybierać z dostępnych już segmentów, lub stworzyć własne z indywidualnymi warunkami. 

    Najczęściej będziesz sięgać do niego w celu poznania grupy odbiorców na podstawie konkretnych warunków np. użytkowników ruchu z komórek, którzy weszli na Twoją witrynę z ruchu płatnego. 

    Co jeszcze warto dodać w raporcie pokrywania się segmentów? 

    • Wymiary, aby jeszcze dokładniej analizować raport i szukać dokładniejszych powiązań między poszczególnymi grupami odbiorców.
    • Filtry, aby dokładniej zawężać informacje uwzględniane w raportach. Co ważne – w filtrach możesz używać danych, które wcześniej przeniosłeś do panelu Ustawienia karty. 

    Eksploracja kohort

    Zacznijmy od tego czym w ogóle są kohorty? Są to użytkownicy, którzy mają wspólną cechę w danym raporcie, która została wcześniej określona przez Google Analytics 4. Może być to np. grupa użytkowników pozyskanych na naszą stronę tego samego dnia lub użytkownicy którzy wykonali określone przez nas zdarzenie. 

    Dzięki temu raportowi otrzymamy informacje o zachowaniu użytkowników z danej kohorty w czasie ich dalszego korzystania z naszej witryny. 

    Jak czytać raport eksploracji kohort? 

    W każdej komórce Twojej tabeli znajduje się określona grupa użytkowników, którzy spełnili jakiś warunek, np. dokonali transakcji w określonym czasie. Jeżeli dany użytkownik zrealizuje transakcję w pierwszym tygodniu, następnie w drugim i w trzecim, wówczas taki użytkownik zostanie uwzględniony w każdej kohorcie (czyli w każdym wierszu) w tabeli.

    Prowadząc np. biznes e-commerce dzięki temu raportowi zdobędziemy informacje np. o najbardziej zaangażowanych użytkownikach, którzy regularnie odwiedzają nasz sklep i którzy są naszymi stałymi klientami. 

    Jeśli chcemy dokładniej przeanalizować raport eksploracji kohort warto wybrać i ustawić interesujące nas kryterium pozostania, czyli określone warunki, jakie muszą spełniać użytkownicy, aby nadal pozostać w danej kohorcie. 

    Wartość od początku śledzenia

    Ostatni z dostępnych w GA4 raportów to raport pokazujący informacje o naszych użytkownikach, którzy są aktywni w naszej witrynie po 15 sierpnia 2020 roku. Możesz tutaj wybierać interesujące Cię segmenty użytkowników i porównywać je w określonym przedziale czasowym.

    Dzięki temu raportowi możesz pozyskać cenną wiedzę o tym, jakie źródła sprowadziły na Twoją stronę użytkowników i równocześnie uzyskały najwyższe przychody ogólne. Możesz również sprawdzić unikalne wymiary takie jak data pierwszej wizyty użytkowników, data pierwszego lub ostatniego zakupu lub ostatniej aktywności na Twojej witrynie. 

    W przypadku tego raportu warto zmienić typ komórki na “mapa termiczna”, dzięki czemu łatwiej będzie Ci analizować dane i wyciągać cenne wnioski. 

    Kilka słów na koniec

    Google Analytics 4 staje się z dnia na dzień coraz bardziej potężnym narzędziem analitycznym, więc warto zacząć poznawać jego możliwości już teraz. Mamy nadzieję, że ten artykuł przeprowadził Cię przez podstawowe elementy niestandardowych raportów, dzięki czemu w przyszłości będziesz mógł z łatwością tworzyć wartościowe wizualizacje danych. 

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o praktycznej pracy z GA4, prowadziliśmy webinar na ten temat! Znajdziesz go na naszym kanale na YouTube.

    Porozmawiajmy!

    Dominika Andrejko
    Dominika Andrejko

    Cześć! Nazywam się Dominika Andrejko, a w branży digital marketingu zajmuję się Google Ads oraz analityką. W UpMore dołączyłam do zespołu SEM i chętnie wyjaśnię Ci zawiłości najnowszego GA4 oraz poprowadzę kampanie w Google.