Spis treści

    Performance marketing to rodzaj marketingu online, który wykorzystuje precyzyjne metody pomiarowe, aby ocenić skuteczność działań reklamowych na podstawie konkretnych akcji podejmowanych przez użytkowników. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamy, gdzie opłaty są naliczane na podstawie ekspozycji czy kliknięć, w performance marketingu reklamodawcy płacą za konkretne rezultaty, takie jak finalna sprzedaż, pozyskanie potencjalnego klienta czy zapis do newslettera. Jest to model oparty na mierzeniu zwrotu z inwestycji (ROI), co czyni go szczególnie atrakcyjnym dla firm, które chcą skupić się na efektywności swoich działań marketingowych.

    W tym artykule skupimy się na roli agencji performance marketingu w procesie planowania, realizacji i analizy kampanii performance marketingowych w różnych kanałach cyfrowych. Przedstawimy, jakie strategie i narzędzia są wykorzystywane przez te agencje, aby osiągnąć optymalne wyniki dla swoich klientów, oraz jakie korzyści mogą płynąć z outsourcingu działań performance marketingowych do specjalistycznych firm.

    Kanały Performance Marketingu 

    Agencje performance marketingu specjalizują się w szerokiej obsłudze kanałów płatnego marketingu internetowego oraz śledzeniu, analizowaniu i raportowaniu wyników podjętych działań. Najbardziej znane kanały performance marketingu obejmują:

    – reklamy natywne (ang. Native Advertising),

    – marketing w wyszukiwarkach internetowych (ang. Search Engine Marketing),

    marketing w mediach społecznościowych (ang. Social Media Marketing),

    reklamy displayowe (ang. Display Advertising),

    marketing afiliacyjny (ang. Affiliate Marketing). 

    Krótka historia agencji performance marketingu 

    W latach 2000., dzięki postępowi w technologii, wzrosło korzystanie z wyszukiwarek internetowych, rozwijały się platformy mediów społecznościowych, a urządzenia mobilne stawały się coraz popularniejsze. Wraz z tymi postępami pojawiła się potrzeba rozwiązań marketingu internetowego. Pod koniec dekady marketingowcy zyskali dostęp do różnych rozwiązań dla mediów społecznościowych, wyszukiwarek i analizowania rezultatów. Te rozwiązania były specyficzne dla danego kanału i stwarzały dylemat, który kanał i oprogramowanie należy wybrać. W latach 2010. ten problem tylko się pogłębił, gdy nowe firmy technologiczne kontynuowały pojawianie się na rynku online. Wraz z potrzebą wsparcia w dziedzinie marketingu internetowego, wydarzyło się kilka rzeczy. 

    Po pierwsze, agencje marketingowe mogły się rozwijać, ponieważ firmy szukały sposobów na optymalizację wydatków na marketing online. Ponieważ performance marketing stawał się coraz większą częścią marketingowych działań w Internecie, marketingowcy zaczęli specjalizować się w tej jednej dziedzinie.

    Ponadto, ze względu na rozdrobnione procesy pracy, firmy zauważyły zwiększone zapotrzebowanie na zintegrowane rozwiązania, które zapewniają holistyczny wgląd w działania marketingu internetowego. Zamiast zarządzać osobnym oprogramowaniem do każdego kanału, agencje pozwalają spojrzeć na wszystkie swoje kanały, zobaczyć, które z nich radzą sobie najlepiej oraz pomóc osiągać lepsze wyniki działań w innych kanałach. 

    Korzyści ze współpracy z agencją performance marketingu 

    Niektóre korzyści wynikające ze współpracy z agencją performance marketingu płyną z samej natury performance marketingu: 

    1. Wyniki oparte na danych 

    Agencje performance marketingu przede wszystkim kierują się danymi, dzięki czemu są w stanie pomóc Ci w czytelnym śledzeniu wydatków i wyników oraz w komunikowaniu wartości kampanii za pomocą danych.

    2. Natywność digitalowa

    Wiele tradycyjnych agencji marketingowych dostosowało się do potrzeb klientów, dodając usługi marketingu internetowego i performance marketingu. Z kolei agencje performance marketingu powstały w celu realizacji tylko marketingu. Ich ekspertyza polega na zrozumieniu mechanizmów online używanych do promocji Twojej marki.

    3. Zaawansowana technologia 

    Agencje performance marketingu wykorzystują technologie, które mogą lepiej analizować skuteczność Twojego performance marketingu i dawać Ci pomysły na kolejne kroki. Agencja powinna być w stanie łączyć dane w taki sposób, który ułatwia zrozumienie podróży klienta i identyfikować najbardziej wpływowe czynniki wzrostu we wszystkich kanałach, w których są podejmowane działania marketingowe.

    4. Porady ekspertów 

    Współpraca z agencją performance marketingu daje Ci dostęp do ekspertów w danej dziedzinie. Dla niektórych firm może to mieć więcej sensu niż zatrudnianie specjalisty na pełen etat i odpowiednie wyszkolenie go. Natomiast w agencjach performance marketingu możesz znaleźć doświadczonych fachowców od każdego rodzaju kanałów performance marketingu.

    5. Ciągłe doskonalenie i innowacje

    Agencje performance marketingu często angażują się w rozwój umiejętności swoich pracowników oraz stosowanych przez nich technologii. Dążą do poszukiwania nowych rozwiązań i innowacyjnych strategii, które mogą zapewnić przewagę konkurencyjną ich klientów. W efekcie, współpraca z taką agencją pozwala Twojej firmie być na bieżąco z najnowszymi trendami i najlepszymi praktykami w dziedzinie marketingu internetowego.

    Agencje performance marketingu vs. agencje marketingu internetowego

    Wiele agencji marketingu internetowego oferuje usługi performance marketingu, jednak istnieją agencje, które skupiają się wyłącznie na kanałach performance marketingu. Kluczowe różnica pomiędzy polega właśnie na tym, że agencje performance marketingowe są bardziej skoncentrowane i wyspecjalizowane w wymienionych powyżej kanałach tej dziedziny, podczas gdy agencje marketingu internetowego najprawdopodobniej oferują większą gamę usług. Często ich działania bardziej skupiają się na budowaniu marki, tworzeniu treści i innych usługach kreatywnych, oferując wsparcie w zakresie performance marketingu jako usługę dodatkową. Natomiast agencje performance marketingu pomagają w jak najskuteczniejszym przedstawianiu Twojej marki odpowiednim odbiorcom w możliwie najbardziej efektywny sposób.

    Co wyróżnia dobrą agencję performance marketingu? 

    Niezależnie od tego, czy rozważasz skorzystanie z agencji marketingu internetowego oferującej usługi performance marketingu, czy z agencji performance marketingu, warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy, w tym:

    1. Wiedza wielokanałowa 

    Wybierając agencję, upewnij się, że posiada dużą wiedzę i doświadczenie z każdym kanałem oraz może przygotować właściwy plan strategiczny obejmujący te kanały, które najlepiej przysłużą się Twojej firmie.

    2. Holistyczne spojrzenie

    Oprócz zrozumienia każdego rodzaju kanału performance marketingu, warto upewnić się, że wybrana agencja ma dobrą perspektywę na funkcjonowanie wszystkich Twoich kanałów. Takie całościowe spojrzenie pozwala zarówno agencji, jak i Twojej firmie, lepiej zrozumieć podróż klienta oraz to, jak kanały marketingowe wpływają na siebie nawzajem.

    3. Inteligentne spostrzeżenia i rekomendacje 

    Twoja strategia performance marketingu powinna być elastyczna i otwarta na modyfikacje. Dobra agencja będzie mogła przyjrzeć się zebranym danym i powiedzieć Ci, jakie powinny być Twoje kolejne kroki. Powinna stale monitorować podróż klienta, ROI i inne kluczowe wskaźniki, aby zdecydować, w jaki sposób zmienić strategię i uzyskiwać lepsze wyniki.

    Wybór agencji performance marketingu

    Zanim zdecydujesz się na współpracę z agencją, podejmij kilka ważnych działań: 

    • Dokładnie „zgoogluj” agencję i sprawdź opinie innych na jej temat, aby upewnić się, że wybierasz wiarygodnego partnera.
    • Zwróć uwagę na responsywność i styl komunikacji członków teamu agencji. W idealnym przypadku powinni dostosować się do Ciebie, starając się zarówno informować Twój zespół, jak i współpracować z nim w zakresie Twojej strategii.
    • Rozważ stosunek liczby klientów agencji do członków jej zespołu. Jeśli coś wzbudzi Twoje wątpliwości, nie bój się zapytać np. o to, czy przy obecnym obłożeniu specjaliści na pewno będą mieli czas na jakościowe działania dla Twojej firmy.
    • Upewnij się, że agencja ma doświadczenie w działaniach w Twojej branży – warto mieć poczucie, że zespół naprawdę rozumie Twoją firmę i grupę docelową.
    • Przemyśl, czy czujesz „vibe” i „flow” agencji – bez wątpienia ważne jest, aby atmosfera współpracy między Twoją firmą a agencją była harmonijna oraz sprzyjała zgodnej i efektywnej komunikacji. 

    Podejmij wyzwanie i zwiększ ruch na stronie nawet o 500%!

    Wiemy to z doświadczenia – taki wynik udało nam się osiągnąć dla jednego z Klientów. To nie jest górna granica. Napisz do nas i otrzymaj plan działania dla swojej marki.

    Agencja Performance Marketingu – podsumowanie

    Agencje performance marketingowe to kluczowi gracze w dziedzinie marketingu internetowego, specjalizujący się w efektywnym wykorzystaniu różnorodnych kanałów cyfrowych, aby osiągnąć konkretne cele biznesowe. Współpraca z agencją performance marketingu przynosi wiele korzyści, takich jak dostęp do ekspertów z zakresu marketingu online, wykorzystanie zaawansowanej technologii do analizy danych czy możliwość otrzymywania spersonalizowanych rekomendacji dotyczących strategii marketingowej.

    Należy jednak pamiętać o różnicach pomiędzy agencjami performance marketingu a agencjami marketingu internetowego. Te pierwsze skupiają się głównie na efektywnym wykorzystaniu kanałów performance marketingu, podczas gdy agencje internetowe oferują szerszy zakres usług, w tym również kreatywne działania związane z budowaniem marki. Ostateczny wybór odpowiedniej agencji powinien być dokładnie przemyślany, aby zapewnić harmonijną współpracę i osiągnięcie zamierzonych celów biznesowych.

    Porozmawiajmy!

    Tomasz Starzyński
    Tomasz Starzyński

    Prezes zarządu i managing partner w Up&More. Odpowiada za rozwój agencji oraz koordynuje pracę działów SEM/SEO i paid social. Nadzoruje wprowadzanie nowych produktów i narzędzi reklamowych w firmie oraz automatyzację procesów.