Spis treści

    Media społecznościowe dla wielu osób są źródłem rozrywki, inspiracji, wiedzy o świecie, a także miejscem, gdzie poszukują oni informacji i opinii na temat firm oraz ich produktów lub usług. Według raportu Digital in 2023: Poland w styczniu 2023 z social mediów korzystało aż 27,5 miliona Polaków (o 0,3 mln więcej niż w roku poprzednim). Jest to naprawdę imponująca liczba, ponieważ daje nam to około 72% populacji Polski. Stale rosnące znaczenie social media marketingu sprawia, że coraz częściej mówi się o tym, że marki, które są nieobecne na tych platformach, po prostu nie istnieją. 

    Czym jest social media marketing?

    Marketing społecznościowych, nazywany także social media marketingiem, jest jednym z filarów marketingu internetowego. Składają się na niego ogół działań płatnych, jak i bezpłatnych, wykorzystujących media społecznościowe, takie jak: Facebook, Instagram, Twitter itd. Obejmuje to między innymi kampanie reklamowe, konkursy, tworzenie treści w social mediach oraz inne formy interakcji z użytkownikami. 

    Do głównych celi, dla których wykorzystuje się media społecznościowe w marketingu, możemy zaliczyć zwiększenie rozpoznawalności marki i budowanie pozytywnego wizerunku. W tym przypadku kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej częstotliwości kontaktu pomiędzy marką a potencjalnymi oraz obecnymi klientami. Dzięki nawiązywaniu relacji z odbiorcami oraz budowaniu społeczności, która będzie wchodzić w interakcje z naszą firmą, mamy możliwość wygenerować większy ruch na stronie internetowej, a co za tym idzie zwiększyć sprzedaż oraz ilość lojalnych klientów. 

    Przykłady najchętniej wykorzystywanych platform social media

    Facebook

    Facebook to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych, zarówno w Polsce (korzysta z niego 17,85 mln użytkowników), jak i na świecie. Z tego też powodu wiele firm posiada na niej swój fanpage, który w przypadku niektórych marek zastępuje całkowicie stronę internetową. Pozwala to na łatwiejszy kontakt na poziomie marka-klient. 

    Meta, zaraz po Google, jest także drugą, największą platformą reklamową w internecie. 

    Instagram

    Instagram jest platformą, która należy do grupy Meta. Jest to serwis, który stawia na aspekt wizualny – podstawowym typem treści są posty w formie zdjęć, a także coraz popularniejsze materiały wideo (Reelsy). W Polsce korzysta z niego aż 10,4 mln użytkowników.

    Dużą zaletą tej platformy jest to, że w łatwy sposób użytkownicy mogą wchodzić w interakcję z marką i angażować się w jej działania marketingowe. Instagram jest szczególnie ważny dla tych firm, które swoją komunikację opierają na materiałach graficznych, krótkich wideo oraz influencer marketingu.

    TikTok

    Jest do stosunkowo młoda, bo założona w 2016 roku, aplikacja mobilna, pozwalająca na tworzenie oraz udostępnianie krótkich (najczęściej do 15 sekund) spotów wideo. Portal ten umożliwia również interakcje z innymi poprzez komentowanie i dodawanie reakcji do obejrzanych filmików. 

    Tym, co odróżnia TikToka od innych mediów społecznościowy jest na pewno przedział wiekowy jego użytkowników. Są to zdecydowanie ludzie młodzi, głównie przedstawiciele pokolenia “Z” i pokolenia Alpha. Jednakże wraz z rosnącą jego popularnością (w Polsce posiada 10,14 mln użytkowników), pojawia się także na tej platformie coraz więcej starszych użytkowników. Mimo to biorąc pod uwagę, jaka grupa odbiorców przeważa na TikToku, najlepiej odnajdą się na nim marki, które posiadają bardzo nowatorskie i kreatywne podejście do marketingu, a także te firmy, które stawiają na współpracę z influencerami. 

    LinkedIn

    Jest to serwis społecznościowy o charakterze biznesowym (w Polsce korzysta z niego 5,5 mln osób) – pozwala on na dzielenie się swoją ekspercką wiedzą, czy nawiązywanie nowych kontaktów. Jest to także istotne narzędzie dla rekruterów, którzy za jego pośrednictwem są w stanie docierać do odpowiednich kandydatów na dane stanowiska. 

    Co więcej, LinkedIn ma także swoje zastosowanie w marketingu – szczególnie jeśli chodzi o marketing B2B. Pozwala on na zwiększenie rozpoznawalności, pomaga w zbudowaniu wizerunku marki jako eksperta w danej dziedzinie oraz sprawdza się przy zdobywaniu leadów sprzedażowych

    Twitter

    Jest to najpopularniejszy mikroblog na świecie, istniejący od 2006 roku, który służy do błyskawicznego komunikowania się z innymi, wykorzystując tzw. tweety – są to krótkie wiadomości tekstowe, do których można dołączyć zdjęcia i linki do stron internetowych. 

    W Polsce Twitter posiada 4 milionów użytkowników. Mimo że nie jest on tak popularny jak Facebook czy Instagram, jest to również świetny serwis społecznościowy. Zwłaszcza dla tych marek, które prowadzą zaangażowany społecznie lub kreatywny marketing (a w szczególności “real-time marketing”).

    YouTube

    Platforma założona w 2005 roku, która pozwala na bezpłatne udostępnianie materiałów wideo, nadawanie na żywo (prowadzenie tzw. “live’ów”) oraz ocenianie i dyskutowanie na temat publikowanych materiałów.

    Obecnie YouTube jest najpopularniejszym serwisem w Polsce. Korzysta z niego aż 27,5 mln użytkowników. Stąd też obecność na YouTube jest szczególnie ważna dla tych marek, które prowadzą działania z zakresu wideo marketingu. Jest to zdecydowanie ta platforma, na której znajdziemy najbardziej zainteresowanych takim formatem odbiorców.

    Pinterest

    Pinterest jest to serwis społecznościowy, który skupia się na materiałach wizualnych. Jednak to, co go odróżnia od popularnego Instagrama to to, że najczęściej udostępnianymi treściami są zdjęcia bądź wideo ściągnięte przez użytkowników z Internetu, a nie ich własny content. 

    Głównie jest on wykorzystywany przez odbiorców (w Polsce korzysta z niego 5,42 mln osób) jako źródło inspiracji do zakupów, dlatego będzie on dobrym wyborem dla tych marek, które mogą pochwalić się inspirującą i estetyczną prezentacją wizualną swoich produktów z sektora ubrań, mebli, biżuterii, ozdób itp. 

    Dlaczego warto postawić na social media marketing?

    Dobrze prowadzony social media marketing potrafi przynieść markom wiele korzyści w różnych obszarach. Do podstawowych zalet zaliczyć możemy:

    Szeroki zasięg i docieranie do ściśle określonej grupy odbiorców

    Każdego dnia w Polsce z mediów społecznościowych korzystają miliony użytkowników. Daje nam to możliwość dotarcia organicznie do naprawdę szerokiego grona odbiorców. Jednakże z drugiej strony, dzięki kampaniom reklamowym i precyzyjnym opcjom targetowania reklam w mediach społecznościowych możemy docierać z naszym komunikatem do określonej przez nas grupy docelowej. Dzięki temu jesteś w stanie sprzedawać swoje produkty lub usługi konkretnie tym klientom, którzy z największym prawdopodobieństwem mogą być nimi autentycznie zainteresowani.

    Budowanie wizerunku i zaufania

    Dzięki mediom społecznościowym marka jest w stanie zaprezentować siebie w taki sposób, w jaki chciałaby być odbierana przez ludzi. Dobrze działa tu publikowanie merytorycznych i przydatnych treści, które stawiają Twoją firmę jako eksperta w swojej branży. Również świetnie sprawdzi się tutaj także reagowanie na potrzeby użytkowników i odpowiadanie na ich zapytania. Dlatego kluczem do zaufania odbiorców jest dobrze przygotowany content. 

    Bezpośredni kontakt z klientem

    Media społecznościowe zdecydowanie ułatwiają kontakt na poziomie marka-odbiorca. Możliwości komunikacji jest naprawdę wiele, od wiadomości prywatnych, przez komentarze pod postami, po zachęcanie do kontaktu za pomocą witryn internetowych. 

    Warto pamiętać, że odbiorcy są także ambasadorami Twojej marki. Mogą oni udostępniać i dzielić się treściami, które są przez Ciebie publikowane, zwiększając przy tym zasięg Twojego profilu. Jednakże, aby tak się wydarzyło, musisz regularnie dbać o kontakt z klientami na swoich profilach. 

    Analiza skuteczności działań

    Statystyki, które są dostępne na profilach firmowych w mediach społecznościowych, pozwalają w łatwy sposób na bieżąco monitorować skuteczność podejmowanych przez nas działań i modyfikacji ich w tych aspektach, w których jest to potrzebne. Ponadto, dzięki aktywności w social mediach, możemy lepiej zrozumieć obecnie panujące trendy, a co za tym idzie, lepiej dostosować do nich naszą strategię marketingową, ale również i naszą ofertę. 

    Rozwiń z nami swoje Social Media!

    Wiemy z doświadczenia, jak ważna jest obecność w mediach społecznościowych, dlatego stworzymy dla Ciebie strategię, która przyciągnie uwagę, zaangażuje użytkowników i wzmocni Twoją markę na każdej platformie.

    Jak prowadzić marketing w mediach społecznościowych?

    Social media marketing, bez względu na to, na jakich dokładnie portalach społecznościowych zdecydujemy się zaistnieć, rządzi się swoimi prawami. Dlatego też jeśli chcemy prowadzić swoje profile społecznościowe, powinniśmy pamiętać o kilku ważnych kwestiach.

    Dobór odpowiednich platform

    Wiele marek uważa, że istnieje potrzeba, aby firma była obecna we wszystkich możliwych serwisach społecznościowych. Jest to niestety dosyć popularny błąd. Twoja marka powinna być obecna w tych miejscach, w których są Twoi klienci. Dlatego wybierając kanał, na początku warto zdefiniować swoją grupę docelową, aby na jej podstawie wybrać odpowiednie sociale. Warto pamiętać także o tym, że lepiej być aktywnym na kilku portalach niż być obecnym wszędzie, gdzie to tylko możliwe, ale kosztem regularności.

    Identyczne nazwy oraz zdjęcia profilowe na wszystkich kontach

    Identyczna nazwa we wszystkich mediach społecznościowych pozwala użytkownikom na łatwiejsze odnalezienie Twojej marki oraz jej identyfikację. Nikt także nie będzie poświęcał dodatkowego czasu na to, aby upewniać się, kto kryje się pod danym kontem. Ta sama zasada tyczy się zdjęcia profilowego. Większość z nas jest wzrokowcami i właśnie najczęściej po danym logo odbiorcy wyszukują marki. 

    Rozmiary grafik dostosowane do danego portalu

    Zdecydowana większość użytkowników mediów społecznościowych najpierw zwraca uwagę na kreację wizualną, a później na treść posta. Dlatego bardzo ważnych aspektem jest to, aby rozmiar grafiki lub wideo spełniał wymagania techniczne poszczególnych serwisów. 

    Każdy portal posiada inne, zalecane wymiary grafik. Poniżej przedstawię najpopularniejsze z nich: 

    Facebook:

    • zdjęcie profilowe – 170 x 170 px
    • zdjęcie w tle profilu – 820 x 360 px
    • zdjęcie w tle grupy – 1640 x 856 px
    • zdjęcie w tle wydarzenia – 1200 x 628 px
    • post poziomy – 1200 x 628 px
    • post kwadratowy – 1080 x 1080 px
    • stories/reels – 1080 x 1920 px
    • post pionowy – 800 x 1000 px 
    • post wideo – 1920 x 1080 px

    Instagram:

    • zdjęcie profilowe – 110 x 110 px
    • post poziomy – 1080 x 566 px
    • post kwadratowy – 1080 x 1080 px
    • stories/reels – 1080 x 1920 px
    • post pionowy – 1080 x 1350 px

    LinkedIn:

    • zdjęcie profilowe – 400 x 400 px
    • zdjęcie w tle (profil prywatny) – 1584 x 396 px
    • zdjęcie w tle (profil firmowy) – 1128 x 191 px
    • post poziomy – 1200 x 627 px
    • post kwadratowy – 1080 x 1080 px
    • post pionowy – 768 x 960 px 
    • grafika do artykułu – 744 x 400 px

    Bieżący monitoring social mediów

    Kluczem prowadzenia swoich kont w mediach społecznościowych jest systematyczne sprawdzanie wzmianek o Twojej marce. Nie mam tu na myśli jedynie monitorowania aktywności tylko na swoim profilu, ale także co się dzieje poza nim. Możesz wykorzystać do tego popularne narzędzia jak Brand24 czy SentiOne lub samemu sprawdzać opinie, komentarze o swojej marce, które zostawiają użytkownicy poza Twoimi socialami. Takie działania pozwolą Ci na szybkie reagowanie na ewentualne kryzysy, a także ułatwi Ci komunikację z użytkownikami. 

    Nawiązywanie interakcji z użytkownikami

    Jak wspomniałam przed chwilą, z obserwującymi warto rozmawiać. Możesz dzięki temu uzyskiwać informacje na temat tego co co podoba się Twoim klientom, a co wymaga ewentualnej poprawy lub usprawnienia. Jeśli nie są oni bardzo aktywni, sam możesz rozpocząć konwersację z nimi za pomocą odpowiednio dobranego CTA. Możesz zadać im jakieś pytanie, poprosić o opinie, dać im możliwość wyboru jak ma wyglądać nowy produkt itp. 

    Musisz pamiętać także o tym, że warto odpowiadać na komentarze użytkowników, także te negatywne. Twoja marka stanie się dzięki temu bardziej wiarygodna, godna zaufania i możesz zyskać lepszy wizerunek w oczach obserwujących. 

    Podsumowanie

    Social media marketing bez wątpienia daje nam mnóstwo możliwości. To o czym musimy pamiętać, to aby przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, warto na samym wstępie przygotować odpowiednią strategię komunikacji marki. W końcu skuteczny marketing w mediach społecznościowych wymaga nie tylko czasu, ale również i wysiłku – planowanie, promowanie, pomiary skuteczności działań, badanie konkurencji to tylko niektóre z działań, które potrzebne są do osiągnięcia sukcesu. Jednak w dłuższej perspektywie ta inwestycja może okazać się niezwykle opłacalna.  

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    Brak ocen

    Porozmawiajmy!

    Aleksandra Wrońska
    Aleksandra Wrońska

    Z marketingiem internetowym związana od dwóch lat, jednak mimo tej stosunkowo krótkiej obecności w branży na swoim koncie ma już prowadzenie kampanii reklamowych dla małych i dużych firm, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Digital marketing traktuje nie tylko jako pracę, ale również i pasje, dlatego każdego dnia stara się poszerzać swoją wiedzę oraz umiejętności. Do Up&More dołączyła w styczniu 2023, gdzie zajmuje się obsługą projektów w Facebook Ads, Google Ads i Apple Search Ads.