W artykule skupię się dziś na optymalizacji technicznej, czyli tej, którą możemy przeprowadzać z poziomu konta Ads. Wyszczególnię jednak dwie najważniejsze kwestie strategiczne, o których powinniśmy pamiętać w procesie optymalizacji ogólnej. Są to:

Określenie celów biznesowych – to pierwszy i zarazem najważniejszy krok w procesie optymalizacji. Dzięki jasno wyznaczonym celom, możemy w przejrzysty sposób ocenić skuteczność prowadzonych działań. Mogą to być np: zwiększenie ruchu na stronie, zwiększenie sprzedaży lub zwiększenie liczby subskrybentów.

Atrakcyjna strona internetowa – strona internetowa to swego rodzaju wizytówka firmy. Dobrze zbudowana strona nie tylko pozytywnie wpływa na wizerunek firmy i jej odbiór, ale pozwala również zwiększyć współczynnik konwersji. Ważne jest dopracowanie witryny pod kątem UX, tak by można było korzystać z niej w możliwie łatwy i przystępny sposób.

Kampanie w sieci reklamowej

Kampanie w sieci reklamowej pozwalają zrealizować wizerunkowe cele marketingowe dzięki wyświetlaniu atrakcyjnych wizualnie reklam odpowiednim odbiorcom. Graficzne reklamy wyświetlają się użytkownikom, gdy ci korzystają z milionów witryn i aplikacji oraz z usług należących do Google, takich jak YouTube. Kampanie w sieci reklamowej to świetny sposób na poszerzenie zasięgu i przyciągnięcie uwagi odbiorców. Więcej o Kampaniach display w Google Ads.

Kampanie graficzne to doskonałe narzędzie do budowania rozpoznawalności brandu, otwierania lejka sprzedażowego, a także ponownego docierania do odbiorców, gdy ci mieli już okazję zapoznać się z oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami. Na co powinniśmy zwracać uwagę w procesie optymalizacji kampanii tego rodzaju?

Struktura kampanii jak w sieci wyszukiwania

Zacznijmy od struktury kampanii, która gra nie mniejszą rolę niż w przypadku kampanii wyszukiwarkowych czy produktowych. Każda z kampanii powinna być podzielona na grupy reklam, w ramach których wykorzystywać będziemy różne kreacje. Podziału na grupy reklam możemy dokonać przez wzgląd na zróżnicowane elementy: grupę docelową, geolokalizację, asortyment, płeć czy wiek. Dzięki ustrukturyzowanemu podziałowi, z łatwością ocenimy skuteczność kampanii oraz wykorzystanych w nich kreacji.

Kolejnym arcy ważnym aspektem jest wykorzystanie odpowiednich kreacji. Kiedy przygotujesz odpowiednie zestawy reklam, zbadaj jak radzą sobie poszczególne kreacje. Czasem nawet drobna zmiana może przynieść zaskakujące rezultaty. Może to być np. dodanie CTA (call to action, czyli wezwanie do działania), informacji o cenie bądź godzinach otwarcia. Testuj różne rozwiązania, wdrażaj zmiany i obserwuj ich efektywność. Jeśli nie jesteś w stanie przygotować atrakcyjnych wizualnie kreacji, możesz skorzystać z darmowej bazy grafik od Google w panelu tworzenia reklam. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i środki, które przeznaczyłbyś na realizację grafik. Znalezienie ciekawej grafiki zajmuje dosłownie kilka chwil, a baza jest niemal nieograniczona.

Dopasuj również teksty reklamowe, w przypadku, gdy korzystasz z elastycznych rodzajów reklam. Reklamy tekstowe i reklamy displayowe to doskonałe połączenie, ponieważ nie zawsze da się zamieścić wszystkie potrzebne informacje na grafice.

Kierowanie reklam na podstawie słów kluczowych

Metody kierowania są różne, możemy zmienić je na poziomie kampanii. Jeśli znana jest Ci struktura konta, wiesz czym jest sieć reklamowa, to optymalizowanie kampanii nie powinno stanowić dla Ciebie problemu. Dokładne metody kierowania poznasz w artykule Kierowanie reklam w Google Ads.

Jeśli dobrze znasz branżę w której działasz, z pewnością wymienisz kilka(naście) branżowych stron internetowych, bądź takich, które swoją tematyką o nią zahaczają. Możesz przygotować listę takich stron i stworzyć kampanię, która będzie wyświetlała reklamy tylko na wybranych przez Ciebie stronach. To rozwiązania nie zawsze działa tak, jakbyśmy sobie tego życzyli, gdyż nie wszystkie strony internetowe korzystają z AdSense i tym samym umożliwiają wyświetlanie na nich reklam, a dodatkowo by kampania ruszyła, musi mieć odpowiedni potencjał pod względem zasięgu. Może więc okazać się, że kampania nie będzie generować wyświetleń, albo będzie ich bardzo mało. Spróbuj wtedy dorzucić do przygotowanej listy stron jeszcze kilka adresów. Zwiększenie potencjalnej bazy odbiorców powinno uruchomić kampanię.

Reklamy możesz wyświetlać na stronach związanych z danymi słowami kluczowymi. Wystarczy, że na tej samej zasadzie, którą opisałem w powyższym akapicie, skonstruujesz listę fraz związanych z oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami. Algorytm na tej podstawie znajdzie strony, które związane są ze słowami kluczowymi, których użyłeś w procesie optymalizacji i wyświetli na nich reklamy. Dzięki temu trafisz do użytkowników zainteresowanych konkretnym tematem.

Kierowanie reklam w sieci reklamowej Google

Pamiętaj również o tym, by kontrolować miejsca, w których użytkownicy mogą trafić na Twoje reklamy. Zbadasz to w zakładce “Treść” > “Gdzie wyświetlają się reklamy”. Postaraj się wykluczyć miejsca, które mogą generować ruch niskiej jakości. Strony z przepisami, plotkami itp. nie są najlepszymi miejscami, w których można umiejscowić reklamy. Zwykle dobrym rozwiązaniem okaże się również wykluczenie z miejsc docelowych gier oraz aplikacji. W grach mobilnych użytkownicy mogą dostawać dodatkowe bonusy za kliknięcie bądź obejrzenie reklam, a do tego przyciski wyłączające reklamy są na tyle małe, że wejścia pochodzące z nich to w dużej części przypadkowe kliknięcia. W panelu Google Ads możesz pojedynczo wykluczać dane aplikacje bądź gry, jednak problem będzie wracał, jeśli nie wykluczysz wszystkich naraz. Takie działanie możesz podjąć za pomocą Google Ads Editor. Obsługa tego narzędzia jest dosyć trudna, a nauka może zająć dłuższą chwilę. Jeśli sam nie jesteś w stanie poświęcić odpowiednio dużo czasu na optymalizację kampanii lub naukę narzędzi, możesz skorzystać z usług agencji marketingowej. Takie rozwiązanie gwarantuje profesjonalne podejście do tematu oraz uzyskanie najlepszych możliwych wyników.

Jeśli prowadzisz biznes lokalny, rozwiązaniem dla Ciebie będzie ustawienie geolokalizacji swojej kampanii, w której potencjalni klienci zobaczą Twoje reklamy. Nie ma potrzeby wydawania budżetu na odbiorców, którzy i tak nie skorzystają z oferty Twojej firmy. Zależnie od rodzaju działalności, możesz ustawić wyświetlanie reklam na mniejszym lub większym obszarze. Optymalnym rozwiązaniem w większości przypadków będzie ustawienie promienia kilkudziesięciu kilometrów od lokalizacji biznesu. Możesz również kierować reklamy na różne obszary administracyjne, wpisując ich nazwy w odpowiednim okienku. Jeśli kierujesz reklamy na obszar całego kraju, przydatną sztuczką będzie rozdzielenie geolokalizacji na województwa. Dzięki temu uzyskasz odrębne dane dla każdego z 16 obszarów, a następnie będziesz w stanie przeanalizować efektywność działań oraz dopasować stawki dla każdego z nich.

Spróbuj wyświetlać reklamy o różnych porach. Czasem okazuje się, że uzyskują lepszy efekt, zależnie od dnia tygodnia, bądź nawet godziny, w których się wyświetlają. Takie działanie ma największy sens w obszarach produktów i usług, na które zapotrzebowanie płynnie zmienia się w ciągu dnia. Dla przykładu, reklamy restauracji bądź jedzenia z dowozem najlepiej będzie wyświetlać w porze obiadowej, a produktów z długą decyzją zakupową, jak np. mieszkanie czy samochód, wieczorem, ponieważ wtedy odbiorcy mają najwięcej czasu i mogą “na spokojnie” zapoznać się z ofertą i przeanalizować jej atrybuty.

Podobnie sprawa ma się w przypadku urządzeń. W niektórych branżach zdecydowana większość kliknięć może pochodzić wyłącznie z jednego typu urządzenia. Przeanalizuj z jakich urządzeń pochodzi pozyskiwany przez Ciebie ruch i spróbuj zoptymalizować kampanię pod tym kątem. Możesz np. dopasować formaty reklam tak, by bardziej odpowiadały potrzebom użytkowników mobilnych.

Zastosuj tzw. capping, czyli działanie mające ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy. Częstotliwość wyświetlania reklam, czy są to reklamy graficzne czy reklamy wideo, wpływa na odbiór firmy w zauważalny sposób. Wprowadzając dziennie ograniczenie w wyświetleniu kreacji danej osobie, nie zmęczymy go ofertą i ciągłym wyświetlaniem tego samego.

Reklamy displayowe to świetne narzędzie, jeśli chcesz skupić się na budowaniu świadomości marki. W całej kampanii jest dużo możliwości optymalizacji, współczynnik klikalności na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych daje jasne informacje o skuteczności działań. Ten typ kampanii otwiera lejek sprzedażowy, by później np. pozyskać ruch w wyszukiwarce. 

Porozmawiajmy!

Krystian Karasiński
Krystian Karasiński

Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.