Spis treści

    Samo pojęcie marketingu online zostało zapoczątkowane w 1994 roku, kiedy to HotWired sprzedał pierwszy banner reklamowy. Jesteśmy więc po prawie 30 latach doświadczeń związanych z digital marketingiem, który obecnie przybiera bardzo wiele form, z których najważniejszymi pojęciami stała się automatyzacja, nauczanie maszynowe czy wykorzystanie ChatGPT.

    digital marketing

    Co to jest marketing internetowy?

    Marketing internetowy (cyfrowy, digitalowy) to każda działalność reklamowa w sieci, lub inaczej, każdy sposób kontaktu z grupą docelową za pomocą mediów internetowych. Marketing internetowy ma za zadanie sprzedawać produkty lub usługi potencjalnym klientom za pośrednictwem różnych kanałów takich jak na przykład wyszukiwarki, poczta elektroniczna, media społecznościowe, platformy video czy inne.

    Sama definicja marketingu internetowego wyrosła na kanwie tradycyjnego marketingu, gdzie celem jest generowanie zysku, ale również wytworzenie wartości dla odbiorcy końcowego.

    Jakie przewagi ma digital marketing wobec tradycyjnego marketingu?

    Marketing internetowy pomaga firmom lub osobom prywatnym dotrzeć do bardzo dużej liczby odbiorców w bardzo krótkim czasie. Digital marketing ma zdecydowaną przewagę, jeśli chodzi o kierowanie reklam w stosunku do radia czy telewizji. Pozwala na bardzo precyzyjne dotarcie do grupy odbiorców, dzięki czemu wydatki mediowe stają się efektywniejsze, a zwrot z inwestycji wyższy. Przykładowo, oferując obuwie sportowe reklamodawca nie musi kupować reklam do całej populacji, a może wykorzystać kierowanie oparte o wiek, zainteresowania, a nawet obecne intencje zakupowe.

    Marketing digitalowy jednocześnie staje się znacznie bardziej złożony. Powstaje wiele nowych kanałów komunikacji jak np. media społecznościowe, które pozwalają na jeszcze bliżą komunikację marek z ich odbiorcami. Jednocześnie jest więcej technologii, które pomagają w zrozumieniu klientów oraz ich preferencji. Marketing cyfrowy wchodzi w największe detale, analizując zachowania użytkowników na stronach internetowych, profilach społecznościowych czy aplikacjach mobilnych. Dane te są później wykorzystywane w dużych zbiorach do poszukiwania podobieństw oraz predykcji. Dzięki temu działania marketingu online są skuteczniejsze, trafniejsze i bardziej angażujące, a niektóre zmiany odbywają się w czasie rzeczywistym. 

    Rodzaje marketingu internetowego

    Marketing digitalowy może przybierać różne formy, z których najważniejsze to:

    1. Reklama w wyszukiwarkach internetowych. Jako najbardziej popularna forma reklamy oparta na wyszukiwanych słowach kluczowych pozwala dotrzeć do zainteresowanych osób na bazie wpisywanych fraz. Ten kanał ze względu na idealne dopasowanie do intencji generuje zazwyczaj najwyższy zwrot z inwestycji. Jednak z drugiej strony jego potencjał jest ograniczony. Jeśli w danej kategorii nie ma odpowiedniego potencjału, nie można w prosty sposób go wytworzyć.
    2. SEO. Pozycjonowanie stron to obecność w organicznych wynikach wyszukiwania. Mimo, że nie jest stricte reklamą (nie ma tutaj płatności za medium) wymaga nakładów finansowych na optymalizację witryny, tworzenie wyróżniających się treści i pozyskiwanie linków.
    3. E-mail marketing. Reklama opiera się na wysyłaniu wiadomości elektronicznych w formie e-mail do określonej grupy odbiorców. Kluczowe jest przede wszystkim zbudowanie jakościowej bazy danych, systematyczna komunikacja, a także personalizacja.
    4. Social media marketing. Firmy wykorzystują media socialowe za pośrednictwem platform takich jak Facebook (Meta), Twitter, Pinterest, Tik Tok, YouTube, Instagram aby łączyć się i komunikować z obecnymi i potencjalnymi klientami, powiadamiać ich o ofertach, konkursach, produktach, a także po prostu komunikować się i budować zaufanie.
    5. Reklama display jako odmiana kategorii płatnej za kliknięcie (PPC). Reklamy te mogą być kierowane na podstawie takich cech jak wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania, zachowania etc. Wydawca tego rodzaju reklamy otrzymuje wynagrodzenie za każdym razem, gdy użytkownik kliknie reklamę. Reklama graficzna obejmuje również aplikacje mobilne. Ta kategoria marketingu online pomaga budować wizerunek marek, docierać do określonej liczby osób, a także generować leady, oraz zwiększać sprzedaż.
    6. Marketing treści czy content marketing. To nie tylko produkcja treści (pisanej, video, graficznej, audio etc.), ale także i przede wszystkim jej dystrybucja. Content marketing ma wielką moc, jeśli naprawdę służy Twojej grupie odbiorców. Potrafi zmieniać przekonania, nakłaniać do zakupu czy generować buzz.
    7. Marketing afiliacyjny. Afiliacja to jedna z najstarszych form działań reklamowych w sieci. Marketing afiliacyjny to każda forma reklamy, która pozwala na wypłacenie określonego wynagrodzenia w zamian za realizację danej akcji. Na przykład, jeśli użytkownik kliknie w link na Twojej stronie internetowej, przejdzie do witryny reklamodawcy i wygeneruje konwersje, otrzymasz premię w wysokości np. 50 PLN.
    8. Marketing (SMS/MMS/Video MMS). Ta forma komunikacji ma coraz mniejsze znaczenie, jednak dalej jest wykorzystywana ze względu na możliwość geolokalizacji.
    9. Marketing automation. Firmy wykorzystują automatyzację marketingu do mierzenia zachowań na swoich stronach internetowych, a następnie wykorzystują te dane do komunikacji za pomocą e-maila, czy personalizacji treści.

    Inne typy digital marketingu

    Digital marketing można również podzielić ze względu na sposób kontroli czy wpływu na dany obszar. Na przykład Inbound marketing (marketing przychodzący) to strategia, która koncentruje się na pozyskiwaniu klientów za pomocą mediów internetowych kontrolowanych przez firmę. Celem marketingu przychodzącego jest przyciągnięcie klientów w taki sposób, aby sami pytali o produkty czy usługi.

    Przykłady taktyk inbound marketingowych to:

    1. SEO,
    2. tworzenie treści,
    3. publikacja e-booków,
    4. organizacja podcastów,
    5. przygotowanie wizualizacji danych, jak na przykład infografika,
    6. publikacja raportów,
    7. organizacja webinarów czy szkoleń.

    Inny charakter działania ma marketing wychodzących, czy outbound marketing. Jego istotą jest docieranie do użytkownika w formie płatnej, zachęcając go do kontaktu z marką. W tym wypadku działania muszą być szerokie, część ruchu będzie nietrafiona, a jakość klienta niższa. Działania te mają jednak plusy, np. generują zwrot z inwestycji bardzo szybko.

    Inbound marketing jest ważnym narzędziem w utrzymaniu obecnych klientów lub poszerzaniu współpracy o inne usługi. Outbound zasadniczo dociera do nowych klientów. Ta forma podziału jest prosta w rozumieniu, jeśli pomyślisz o marketingu tradycyjnym. Jeśli sam wykonujesz telefon i zachęcasz do zakupu stosujesz technikę outbound marketingu. Jeśli odbierasz telefon od zainteresowanego klienta, musiałeś wcześniej wykonać jakieś działania typu inbound.

    Inną formą podziału marketingu online jest specyfika grupy docelowej. Marketing cyfrowy B2B koncentruje się na dotarciu do osób decyzyjnych w firmach, aby uzyskać efekt wizerunkowy lub sprzedażowy. Marketing cyfrowy od firmy do konsumenta (B2C) koncentruje się na przyciąganiu osób i sprawieniu, by stały się klientami.

    Klienci B2B zazwyczaj mają dłuższy proces decyzyjny, ponieważ wymaga on wkładu więcej niż jednej osoby. Klienci indywidualni często kierują się emocjami i łatwiej reagują na przeceny, oferty czy wyprzedaże.

    Digital marketing można również podzielić wg urządzenia, na którym pojawiają się reklamy. W ten sposób wyróżnimy stricte działania mobilne, które skupiają się na pozyskiwaniu ruchu mobilnego lub na marketingu aplikacji mobilnych.

    Przykłady marketingu digitalowego

    Marketing internetowy to nieskończone źródło inspiracji. Wybraliśmy kilka przykładów pokazujących działania reklamowe w sieci z różnych perspektyw.

    1. Przykładem reklamy w sieci wyszukiwania jest AmeriGas. AmeriGas to marka zajmująca się dostarczaniem zbiorników z gazem płynnym, wszędzie tam, gdzie nie ma dostępu do gazu ziemnego. Została tu wykorzystana strategia dotarcia z wykorzystaniem marketingu w wynikach wyszukiwania. Treści reklam zostały napisane na bazie reklam elastycznych generując ponad 40 000 różnych wariantów — w zależności od użytkownika, kontekstu czy wpisywanej frazy. Aby zwiększyć efektywność wykorzystano także strategię ustalania stawek opartą na koszcie za akcję (CPA). Same wyniki wyszukiwania dostarczyły ponad 4 000 zapytań od klientów w ciągu roku, a szczegóły tej kampanii opublikowaliśmy tutaj.
    2. Marketing aplikacji jest specyficzną gałęzią marketingu digitalowego. Musi uwzględniać charakter użytkownika mobilnego, inną analitykę, metryki, a także ograniczenia w zbieraniu danych wprowadzone przez Apple. Dzięki kampaniom aplikacji mobilnej dla Blinkee udało się wygenerować ponad 24 000 nowych instalacji oraz 11 000 nowych rejestracji w ciągu pół roku od wprowadzenia usługi. Do promocji aplikacji wykorzystano głównie platformy Google i Facebook. Wykorzystując dane z Google Trends, poszczególne etapy zostały tak zaplanowane, aby zmaksymalizować szansę na wypożyczenie jednośladu.
    3. Przykładem kampanii content marketingowej były działania dla H+H. Nasze zadanie polegało na wzmocnieniu przekazu marki poza sezonem budowlanym. Artykuły zostały opublikowane na specjalistycznych stronach poświęconych firmom budowlanym i architektom. Tematyka skupiała się na zastosowaniu betonu komórkowego i silikatów do wznoszenia ścian, a także wysoce specjalistycznych treściach jak np. efektywność energetyczna, izolacja akustyczna, ekologia, szybkość budowania itp. Wsparciem w przygotowanej kampanii digitalowej było wykorzystanie platformy LinkedIn. Dzięki niej dotarliśmy do osób decyzyjnych w branży, uzyskując ponad 60% skuteczność w otwieraniu wiadomości typu in-mail. Kampania dostarczyła ponad 36 000 nowych użytkowników na stronach docelowych H+H.
    4. Dzięki efektywnym działaniom SEO dla marki Panek udało się wygenerować wzrost widoczności organicznej w top 10 o 781 fraz.  Strona została w pełni zoptymalizowana pod algorytmy wyszukiwarek, dostarczyliśmy także ponad 64 000 znaków jakościowej treści. Zadbaliśmy o przepływ informacji i linkowanie wewnętrzne w serwisie internetowym. W ciągu roku ruch na stronie wzrósł o prawie 20 000 sesji/mies.

    Zaplanuj z nami nową strategię marketingu online!

    Chcesz zwiększyć sprzedaż online albo pozyskać nowych klientów? Opisz nam swoje cele, a my przygotujemy propozycję rozwiązań.

    Digital marketing to obecnie bardzo pojemne słowo, wychodzące często ponadstandardowe rozumienie marketingu. Z biegiem czasu granica między offline, a online się zaciera tworząc szersze pojęcie marketingu omnichannel wykorzystującego wiele nośników komunikacji jednocześnie. Przyszłość digital marketingu rysuje się w kolorowych barwach.

    Porozmawiajmy!

    Tomasz Starzyński
    Tomasz Starzyński

    Prezes zarządu i managing partner w Up&More. Odpowiada za rozwój agencji oraz koordynuje pracę działów SEM/SEO i paid social. Nadzoruje wprowadzanie nowych produktów i narzędzi reklamowych w firmie oraz automatyzację procesów.