Spis treści

    Sztuczna Inteligencja to dziedzina, która z każdym dniem staje się coraz ważniejszym elementem naszego życia. I mimo że na ulicach nie spotykamy jeszcze humanoidalnych robotów, które zachowują się jak ludzie, to nie ulega wątpliwościom, że narzędzia sterowane SI w przyszłości zastąpią ludzi w niektórych działaniach. Dopóki jednak ta przyszłość nie nastąpi, możemy jedynie wspomagać się sztuczną inteligencją. O tym, jak ułatwić sobie tworzenie kampanii w Google Ads przy pomocy ChatuGPT dowiesz się w dalszej części artykułu. 

    Wykorzystanie chatuGPT w Google Ads

    Co to jest ChatGPT?

    ChatGPT to zaawansowany model językowy, który został opracowany przez firmę OpenAI. Jest to rodzaj sztucznej inteligencji, która jest trenowana na ogromnej ilości danych tekstowych, aby nauczyć się rozumienia języka naturalnego i generowania odpowiedzi na zadane pytania lub stwierdzenia. Został opracowany z myślą o różnych zastosowaniach, takich jak tworzenie i analiza tekstu, a także parafrazowanie i tłumaczenie go. Może być wykorzystywany w różnych dziedzinach, np. marketingu internetowym, edukacji czy programowaniu. 

    Nie jest on jednak wolny od wad i błędów. Mimo że “szkolony” jest przy użyciu ogromnych ilości danych, to nie ma on dostępu do informacji “na żywo”. Często też treść, którą generuje ChatGPT jest nieaktualna lub po prostu błędna. 

    Należy samodzielnie weryfikować dane, jeżeli zależy nam na rzetelności wykorzystywanych informacji. Nie jest to jednak szczególnie uciążliwe w większości sposobów na wykorzystanie ChatuGPT przy Google Ads.

    Wykorzystywanie ChatuGPT w Google Ads

    Jak wspomniałem wyżej, wspomagając się ChatemGPT przy Google Ads większości danych nie musimy weryfikować. Korzystanie z narzędzia opiera się głównie na generowaniu słów lub konkretnych zdań. Sprawny SEM-owiec od razu zauważy, jeżeli treść wygenerowana przez SI będzie nieprawidłowa. Jak to działa w praktyce? Otóż sposób jest najprostszy z możliwych: zadajemy pytania. A jeżeli zadamy je w odpowiedni sposób, to ChatGPT wykona niemal całą pracę za nas. 

    Ogólne pytania dot. Google Ads

    Eksperci i Agencje Marketingowe wiedzą praktycznie wszystko to, co ChatGPT może powiedzieć o kampaniach w Google Ads. Nie każdy jest jednak ekspertem. Zdarza się, że przedsiębiorca prowadzi swój sklep i samodzielnie chce zarządzać marketingiem. Najprawdopodobniej odpowiedzi na pytania, które zada on ChatowiGPT można znaleźć też w Internecie, jednak tutaj możemy dopytać sztuczną inteligencję lub poprosić o dalsze instrukcje, doprecyzowując nasze pytanie o konkretne szczegóły. 

    ChatGPT zapamiętuje też kontekst rozmowy. W przypadku przedstawionym na zrzucie ekranu wcześniej testowałem różne funkcje, wykorzystując za przykład sklep obuwniczy.

    Zapytać możemy o praktycznie wszystkie kwestie: ustawienia, rozszerzenia, kreacje, zasoby, produkty czy podział budżetu. Nie należy brać jednak odpowiedzi za coś pewnego, powinny służyć jedynie jako wskazówka czy inspiracja do dalszych działań.

    Pytania dotyczące słów kluczowych

    Zdarza się, że podczas przygotowywania kampanii w sieci wyszukiwania braknie nam pomysłów na słowa kluczowe, które powinniśmy wykorzystywać w grupach reklam. Oczywiście istnieją strony i planery, które przeanalizują dla nas stronę internetową i podpowiedzą nam w tej kwestii. Podobnie działa ChatGPT, który po zapytaniu o słowa kluczowe w danej tematyce wyświetli nam kilka przykładowych fraz. 

    Co prawda słowa kluczowe, które zaproponował ChatGPT nie są najwyższej jakości, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by dowolnie doprecyzować pytanie, np. określając konkretną długość słów czy zawężając tematykę.

    Możemy też zapytać o statystyki dot. konkretnych słów. ChatGPT korzysta wtedy z narzędzia Google Keyword Planner i bywa zaskakująco precyzyjny.

    Jak widać pytań może być wiele, a każde kolejne będzie zbliżało nas do znalezienia najbardziej odpowiednich słów dla naszej kampanii czy grupy reklam.

    Oprócz powyższych przykładów warto zapytać o negatywne słowa kluczowe, podział ich na grupy reklam czy  wykorzystywanie dopasowań.

    Pytania dot. tekstów reklam i nagłówków

    Tworząc niektóre rodzaje reklam, musimy uzupełnić pola tekstowe, w które wpiszemy nagłówki oraz teksty reklamowe. Nasza kreatywność powinna sobie poradzić z wymyśleniem kilkunastu tekstów w danej tematyce. Bywa jednak, że naszym zadaniem jest napisanie większej ilości, a wena danego dnia wyjątkowo nie dopisuje. Zamiast sięgać po “inspiracje” konkurencją, możemy poprosić o pomoc ChatGPT. 

    Niestety narzędzie nie do końca poprawnie interpretuje polecenia związane z żądaną długością tekstów. Prosząc go o nagłówki o długości do 30 znaków, często otrzymywałem takie, których długość była większa. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by wygenerować większą liczbę tekstów, a później (np. przy pomocy funkcji =dł(komórka) w Excelu) przefiltrować te, które nam odpowiadają.

    Wpisując ogólne zapytania, hasła reklamowe będą mało oryginalne. Im więcej danych przekażemy ChatowiGPT oraz im bardziej doprecyzujemy pytanie, tym nagłówki i teksty powinny być ciekawsze i lepiej dopasowane. 

    Pytania pomocnicze

    Podczas konfigurowania kampanii w Google Ads, często potrzebujemy konkretnych danych, na podstawie których ustawiamy np. lokalizację wyświetlania reklam. Dotyczy to głównie kont, których zasięg nie jest ograniczony do jednej miejscowości czy danego regionu. W uzyskaniu takich informacji może nam pomóc ChatGPT.

    Powyższy przykład znajdzie zastosowanie w niewielu rodzajach reklamy. Możemy jednak wyobrazić sobie sytuację, w której planujemy uruchomić kampanię reklamową aplikacji, która ułatwia zakup biletów kolejowych. Warto wtedy znać, chociażby przybliżony udział przewoźników na rynku kolejowym w Polsce. Pozwoli to podzielić kampanię na odpowiednią liczbę grup reklam, w których w przyszłości mogą znaleźć się reklamy dostosowane (graficznie lub treścią) do konkretnego przewoźnika.

    Co prawda najnowsze dane, którymi dysponuje narzędzie, pochodzą z 2021 r., to i tak mogą dać orientacyjny pogląd na jakąś sprawę. Twórcy narzędzia zapowiadają jednak, że przy kolejnych aktualizacjach ChatGPT ma otrzymać dostęp do aktualnych informacji.

    Tłumaczenia i parafrazowanie

    Od tłumaczenia mamy inne narzędzia. Jednak skoro już korzystamy z ChatuGPT to warto wspomnieć o tym, że sztuczna inteligencja daje radę w tym zakresie. Przynajmniej na tyle, by generowane teksty były możliwe do zrozumienia. Co więcej — ChatGPT poproszony o wygenerowanie nagłówków w trzech różnych językach nie ograniczył się do wygenerowania jednej wersji i przetłumaczenia jej na pozostałe. Każda z wersji różniła się od siebie ogólnym sensem zdania. 

    Jeżeli jednak chcemy otrzymać dosłowne tłumaczenie, to wystarczy o tym wspomnieć w poleceniu. 

    Możemy również wygenerować trzy teksty, których sens będzie taki sam, jednak treść będzie się nieco różniła. Całkiem pomocna funkcja, jeżeli chcemy uzyskać wysoką ocenę reklamy w Google Ads, nie wymyślając nieprawdziwych informacji o produkcie. 

    Warto przeczytać tekst wygenerowany przed jego wykorzystaniem gdziekolwiek. W trzecim punkcie, który wygenerował ChatGPT wkradł się błąd. Zdecydowanie lepiej działa on po angielsku. 

    W oczekiwaniu, na przejęcie kontroli przez sztuczną inteligencję…

    … proponujemy pozostać w teraźniejszości. Dopóki AI nie zacznie tworzyć równie skutecznych kampanii co specjaliści, warto skontaktować się z nami. Niezależnie, czy prowadzisz sklep, chcesz promować aplikację czy zwiększyć świadomość marki – pomożemy!

    Podsumowanie

    Sposobów na wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu internetowym jest cała masa. Oprócz ChatuGPT możemy korzystać z narzędzi generujących grafiki (wersja ChatuGPT 4.0 będzie to prawdopodobnie umiała!), proponujących układ reklam czy wygląd kreacji. Warto też być świadomym, że algorytmy Googla, które rekomendują nam zmiany na koncie, ustawienia budżetu i oceniają skuteczność reklam to nic innego jak sztuczna inteligencja. Co prawda bardziej ograniczona, skupiająca się na konkretnych zadaniach, ale definicja się zgadza. 

    Czy w przyszłości SI zastąpi agencje digital lub agencje google ads? Pewnie nie. Ale z pewnością ułatwi im pracę do tego stopnia, że SEM-owcy będą mogli obsługiwać większą liczbę klientów jednocześnie. Zanim to się jednak stanie, warto z uwagą obserwować postępy nie tylko firmy Open AI, ale całego sektora SI na świecie.

    Nad poczuciem humoru musi jeszcze popracować.

    Porozmawiajmy!

    Patryk Żakowicz
    Patryk Żakowicz

    Cześć! Z marketingiem internetowym jestem związany od prawie dwóch lat. Klikam w komputer i wydaje nieswoje pieniądze w taki sposób, by było to najbardziej opłacalne dla właściciela tych pieniędzy : ) Mimo relatywnie krótkiej obecności w branży marketingowej miałem do czynienia z największymi polskimi E-commercami. W UpMore odpowiadam za obsługę projektów m.in. w Google Ads, Facebook Ads oraz Apple Search Ads.