Spis treści

    Odkąd pojawiły się nowe cele reklamowe w kampaniach Facebook Ads, kampanie pod konwersje zostały rozdzielone na dwa rodzaje — kampanie pod generowanie leadów i kampanie pod sprzedaż. Dziś omówimy sobie te drugie.

    Facebook Ads z celem Sprzedaż

    Facebook Ads w tym przypadku oferuje nie tylko rozwiązania w oparciu o ściśle określone kreacje, ale także pozwala na bazowanie odbiorców i materiałów na feedzie produktowym, i tym, jakie produkty użytkownicy oglądają.

    Kiedy wybrać kampanię pod sprzedaż?

    Naturalnie, jeśli celem naszych działań jest generowanie przychodów, na przykład w sklepie internetowym — kampania z celem Sprzedaż jest najwłaściwszym wyborem. Nie znaczy to jednak, że tylko do tego celu może służyć — jako zdarzenie do optymalizacji można wybrać także subskrypcję, co może być przydatne, jeśli te działania mają dla nas konkretną wartość, którą chcemy monitorować. Szczególnie jeśli subskrypcje lub okresy próbne różnią się wartością zależnie od użytkownika, np. ze względu na długość wybranej subskrypcji.

    Jeśli mówimy o sklepie e-commerce, warto też zorientować się u naszego dostawcy rozwiązania sklepowego, jak wygląda implementacja feedu produktowego i remarketingu dynamicznego. Czasem potrzeba specjalnych wtyczek, które nierzadko są dodatkowo płatne, czasem dedykowanych rozwiązań, jednak niektóre technologie znacząco to ułatwiają i całe wdrożenie da się załatwić po stronie silniku sklepowego czy opiekuna klienta.

    Konfiguracja kampanii z celem Sprzedaż

    W kreatorze nowej kampanii w przypadku celu Sprzedaż musimy wybrać opcję na samym dole. Podobnie jak dla innych celów, tu również zyskujemy podpowiedź co do zalecanych zastosowań. Szczególnie warto zwrócić uwagę na opcję Sprzedaż z katalogu, która została przeniesiona ze starych kategorii celów do tego właśnie miejsca, i jest to jednocześnie forma kampanii dostępna tylko w tym ustawieniu.

    Czy będziemy promować katalog produktowy i używać go w kampanii, wybieramy już przy konfiguracji tejże. Następnie system poprosi o wskazanie katalogu z dostępnych nam zasobów w ramach własnych uprawnień lub uprawnień w ramach Facebook Business Managera. Żeby korzystać z danego katalogu, musimy mieć do niego dostęp osobowy.

    Resztę ustawień definiujemy już na poziomie zestawu reklam. Tu mamy dwa scenariusze. Jeśli wybraliśmy reklamy bez katalogu, konfiguracja zestawu reklam nie odbiega znacząco od tego, co jest zazwyczaj dostępne. W przypadku kampanii pod Sprzedaż możemy wówczas generować konwersje w witrynie internetowej, w aplikacji mobilnej, promować datki na Facebooku, a także kierować na Messengera, WhatsApp i połączenia telefoniczne.

    Dostępne zdarzenia konwersji odnoszą się głównie do sprzedaży — to tu będziemy mogli wybrać zakup czy dodanie do koszyka, o ile oczywiście nasz piksel Facebook takie dane zbiera.

    Na poziomie reklamy możemy nadal wybrać Katalog, jeśli wcześniej tego nie zrobiliśmy, i korzystać z niego tylko jako źródła materiałów reklamowych. Standardowe wybory co do rodzaju kreacji, wpływają tu na wyświetlanie się produktów z katalogu. Do wyboru mamy pojedynczy obraz lub film, reklamę karuzelową, która uwzględni naraz kilka produktów, oraz kolekcję, czyli materiał błyskawiczny, dawniej znany także jako canvas.

    Opcji na materiały reklamowe jest sporo, zwłaszcza warto przyjrzeć się automatycznym tekstom. Tam, gdzie normalnie umieszczamy nasz tekst reklamowy, znajdziemy teraz ikonkę plusa, która do tych treści pozwoli dodać dynamiczne pola. Wówczas, zależnie od pokazywanego produktu lub kategorii, kampania będzie uzupełniać treści o nazwę produktu, cenę, lub wiele innych pól dostępnych w katalogu. Podgląd reklamy jest wówczas naszym pomocnikiem — zamiast pól dynamicznych podstawi faktyczne przykłady z naszego katalogu i będziemy mogli podejrzeć, jak nasz szablon zachowa się do klienta docelowego.

    Katalog i zestawy produktów Facebook

    Na poziomie zestawu reklam lub samej reklamy, jeśli korzystamy z katalogu, podejrzymy też dostępne zestawy produktów lub stworzymy nowe. Katalog z reguły jest jeden i jest on przypisany do profilu firmowego, dlatego najczęściej taki katalog tworzy osoba z dostępami administracyjnymi. Potem jednak może udostępnić go innej firmie lub konkretnej osobie.

    Co ciekawe, Facebook i Google mają bardzo zbliżone wymagania dotyczące feeda produktowego, jeśli więc nasz sklep generuje i odświeża raz dziennie plik na serwerze z listą produktów, możemy taki plik wykorzystać zarówno w jednym, jak i drugim środowisku. Regularna synchronizacja cen i stanów w magazynie jest niezbędna, by reklamy były efektywne — nie chcielibyśmy promować produktu, na którego nową dostawę właśnie czekamy.

    Zaznaczę też, że katalogi nie są przypisywane do kont reklamowych, dlatego do wyboru zawsze będziemy mieli wszystkie przypisane nam zasoby, niezależnie od konta reklamowego.

    Jedną z bardzo istotnych rzeczy przy promowaniu produktów sklepowych, jest ich właściwe skategoryzowanie. Jakość feeda produktowego ma ogromne znaczenie. Jeśli nasze produkty nie mają dobrze przypisanych cech dodatkowych, jak marka produktu, kategoria, czy typ, podział reklam na segmenty będzie znacząco utrudnione.

    Znaczące korzystanie z dostępnych pól w feedzie produktowym przydaje się też dla samych zestawów produktów. Oczywiście, możemy skorzystać z pełnego feeda produktowego do naszej kampanii, jeśli jednak mamy takie życzenie, możemy też stworzyć podkatalog — tu nazywany zestawem, i przefiltrować go przez konkretne, ważne dla nas kryteria. Mówimy tu chociażby o cenie produktu — jeśli mamy jakieś dodatki o niskich cenach, możemy dzięki temu zapewnić, że w reklamach nie będą się takie drobne produkty pokazywały.

    Co więcej, Facebook pozwala na łączenie lub rozdzielenie zasad. Jeśli wybierzemy tryb dopasowania do wszystkich podanych reguł, możemy znacząco zawęzić zestaw produktów, na przykład do produktów danej marki, powyżej określonej ceny. Jeśli natomiast wybierzemy tryb dopasowania, że wystarczy jeden warunek, będziemy mogli w jednym zbiorze umieścić produkty o różniących się parametrach, na przykład produkty kilku marek naraz, czy produkty z kilku kategorii w sklepie.

    Kampanie Facebook Ads oparte na katalogu

    Jeśli w pierwszym etapie wybraliśmy kampanię z Katalogiem, jako domyślne miejsce konwersji Facebook uzna witrynę, i nie da nam możliwości wyboru miejsca konwersji. Wyjątkiem może być sytuacja, jeśli mamy na Facebooku ogłoszenia, wówczas także na nie możemy kierować nasze działania.

    Samo zarządzanie katalogiem i zestawami produktów nie różni się od tego z poprzedniej sekcji. Jednak kiedy wybierzemy katalog jako podstawę kampanii, a piksel Facebook na witrynie jest skonfigurowany w sposób, który zbiera id oglądanego produktu (na przykład przez wspomniane wtyczki lub gotowe rozwiązania), na poziomie zestawu reklam możemy wybrać retargetowanie do osób, które oglądały produkty.

    W dalszej konfiguracji możemy wybrać, czy interesują nas klienci, którzy:

    • wyświetlili lub dodali produkt do koszyka, ale go nie zakupili
    • dodali produkt do koszyka, ale go nie zakupili
    • wyświetlili produkt z wybranego przez nas zestawu produktów
    • zakupiły produkt z wybranego przez nas zestawu produktów

    Mamy też możliwość pominąć podpowiedzi i gotowe szablony Facebooka, i przejść do kombinacji niestandardowej, gdzie wybierzemy, czy chcemy zawrzeć, czy wykluczyć z naszej grupy odbiorców osoby, które wyświetliły produkt, dodały go do koszyka lub zakupiły.

    Dla każdej z powyższych kategorii możemy też określić liczbę dni od zdarzenia, która nas interesuje, uwzględniając dzięki temu charakterystykę danego sklepu, jak często klienci wracają, i jak długo podejmują decyzje zakupowe.

    Jeśli nasza grupa odbiorców jest wystarczająco liczna, w kierowaniu możemy także uwzględnić poszerzenie zasięgu dzięki zautomatyzowanej grupie podobnych odbiorców.

    Z kolei, jeśli przy tworzeniu grupy odbiorców wybierzemy znajdowanie potencjalnych klientów, nawet jeśli nie interaktowali z firmą — Facebook weźmie pod uwagę użytkowników, którzy interesują się produktami o podobnych cechach.

    Ocena wyników kampanii z celem Sprzedaż

    Ocenę działań reklamowych w przypadku celu Sprzedaż warto oprzeć o konkretne przychody. Nawet jeśli prowadzimy nasze działania pod dodania do koszyka, jeśli zmodyfikujemy kolumny o konwersje standardowe Zakup, zobaczymy, jak poszczególne segmenty naszej strategii przełożyły się na zwrot z inwestycji — i to nie tylko kampanie pod sprzedaż, ale także te z innymi celami optymalizacji! Bardzo istotne jest też, żeby nie pomijać w wyborze kolumn także wartości — to środkowa kolumna w wierszach zdarzeń standardowych, w konfiguracji kolumn.

    Warto w toku kampanii eksperymentować, testować, sprawdzać, co przynosi dobre wyniki. Modyfikować szablony reklam. Możemy też korzystać z naszych własnych grup remarketingowych stworzonych w ramach konta Facebook Ads i użytkowników podobnych. Zdarza się, że lookalike oparty o dodania do koszyka jest skuteczniejszy, niż ten oparty o Zakup, bo grupa źródłowa jest liczniejsza, i dzięki temu system może precyzyjniej wskazać ich faktyczne cechy wspólne.

    Podsumowanie kampanii Sprzedaż Facebook Ads

    Kampanie z celem Sprzedaż warto wybrać, gdy nasze cele biznesowe krążą wokół sprzedaży, maksymalizacji zysków i zwrotu z inwestycji. Kampanie oparte o feed produktowy cechują się wysoką skutecznością oraz zapewniają możliwość dynamicznego informowania o cenie produktów.

    Wybierając sprawdzoną agencję digital marketingu, skorzystasz z doświadczenia i wiedzy specjalistów, dzięki czemu nie będziesz musiał/a przecierać tych szlaków samodzielnie. A w długim terminie także kampanie będą ulepszane zgodne z aktualnymi rekomendacjami.

    Porozmawiajmy!

    Joanna Sopiela
    Joanna Sopiela

    Certyfikowana specjalistka z wieloletnim doświadczeniem, w Up&More od 2016 roku. Prowadzone przez nią kampanie wielokrotnie wyróżniane były w prestiżowych plebiscytach branżowych. Ma doświadczenie z klientami z branży deweloperskiej, motoryzacyjnej oraz aplikacji mobilnych.