Spis treści

    Jedną z najbardziej frustrujących rzeczy w pozycjonowaniu jest czekanie, aż Google zaindeksuje Twoją stronę. Jeśli kiedykolwiek dodałeś nową stronę lub post do swojej witryny, a następnie kilkukrotnie sprawdzałeś jej stan i okazywało się, że nadal nie została ona zaindeksowana, wiesz o czym mówię! Ba, obecnie zdarza się nawet, że strony uciekają z indeksu.

    Indeksowanie strony - jak je przyspieszyć?| Up&More

    Proces indeksowania strony jest prosty: robot Google przeszukuje internet, odkrywa nowe strony i dodaje je do indeksu wyszukiwarki. Jednak czasami rzeczy mogą pójść źle i strony mogą zostać pominięte. Dzieje się to głównie ostatnio, w świecie, w którym zasoby stają się ograniczone. Jeśli zaś twoje strony nie są indeksowane prawidłowo, to nie będą one miały dobrej pozycji. Najpewniej w ogóle nie znajdą się w indeksie wyszukań Google.

    Na szczęście jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby przyspieszyć proces indeksowania adresów URL. W tym wpisie przyjrzymy się tym sposobom i temu, jakie są najczęstsze przyczyny braku indeksacji.

    Jak możesz sprawdzić, czy Twoje adresy URL zostały zaindeksowane?

    Najlepszym i szybkim sposobem na sprawdzenie, czy Twoje adresy URL zostały zaindeksowane, jest użycie komendy site w Google.

    Na przykład, jeśli chcesz sprawdzić, czy adres URL https://flyhunter.pl/apartamenty-z-jacuzzi-polska/ został zaindeksowany, wpisz w wyszukiwarce Google tylko frazę “site:https://flyhunter.pl/apartamenty-z-jacuzzi-polska/” (pomijając cudzysłów).

    Jeśli adres URL został zaindeksowany przez Google, w odpowiedzi na tę komendę pojawi się blok wyników wyszukiwarki zawierający ten właśnie adres. Jeśli podstrona o takim adresie nie została zaindeksowana, nie zobaczysz żadnych wyników.

    Dlaczego Google ma problemy z indeksowaniem zasobów?

    Google ma problem z indeksowaniem kolejnych adresów i serwisów, ponieważ ma ograniczone zasoby. Proces indeksowania jest skomplikowany i czasochłonny, a staje się jeszcze bardziej wymagający, ponieważ ilość treści rośnie wykładniczo m.in. z powodu rozwoju AI.

    Nowe treści powstają w zawrotnym tempie, więc Google musi ustalać priorytety, które z nich należy indeksować w pierwszej kolejności. Dlatego tak ważne jest, aby webmasterzy optymalizowali swoje strony pod kątem SEO, żeby ich treści były odkrywane i umieszczane w rankingu Google.

    Dziś nie wystarczy tylko tworzyć treści.

    Upewnij się, że Twoja strona jest indeksowalna

    Pierwszym krokiem jest upewnienie się, że Twoja strona jest indeksowalna, co oznacza, że Google może uzyskać dostęp i przeczytać kod strony. Jeśli Twoja strona nie jest indeksowalna, to Google nie będzie w stanie zaindeksować Twoich treści!

    Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby upewnić się, że Twoja witryna jest indeksowalna:

    #1 Sprawdź plik robots.txt

    Plik robots.txt to plik tekstowy, który mówi robotom wyszukiwarki, które strony w Twojej witrynie powinny lub nie powinny być indeksowane. Możesz użyć pliku robots.txt, aby wykluczyć strony, których nie chcesz, aby Google indeksował, takie jak zduplikowane treści lub treści o niskiej jakości.

    #2 Sprawdź plik .htaccess

    Dyrektywa noindex to linia kodu, która mówi robotom wyszukiwarki, aby nie indeksowały strony. Dyrektywy noindex mogą być dodane do pliku robots.txt lub pliku .htaccess.

    Inne przyczyny braku indeksowania strony

    Meta tag robots jest znacznikiem HTML, którego możesz użyć, aby powiedzieć robotom wyszukiwarki, czy powinny indeksować daną stronę, czy nie oraz czy powinny podążać za linkami z niej.

    Jeśli chcesz, aby strona była indeksowana, zwykle powinieneś zobaczyć w kodzie strony tag robots zawierający wyrażenie: index, follow.

    Sprawdź tag kanoniczny

    Tag kanoniczny (rel=”canonical”) jest elementem HTML, który mówi wyszukiwarkom, który adres URL powinny indeksować, gdy istnieje wiele wersji tej samej strony.

    Wykorzystaj narzędzia SEO

    Screaming Frog to świetne narzędzie, którego możesz użyć, aby sprawdzić, czy Twoja strona jest indeksowalna. Po prostu wpisz swój adres URL i naciśnij “start”, a Screaming Frog przeanalizuje twoją witrynę i powie ci, które strony są indeksowalne, a które nie.

    Błędy serwera

    Na indeksowanie strony wpływa także serwer. Aby sprawdzić, czy to właśnie on nie jest przyczyną problemów z indeksowaniem stron, skonsultuj się z dostawcą hostingu lub administratorem serwera, aby sprawdzić, czy nie ma żadnych problemów z konfiguracją serwera. Możesz też sprawdzić to samodzielnie za pomocą Google Search Console.

    Połącz swoją stronę z Google Search Console

    Google Search Console to darmowe narzędzie, którego możesz użyć do monitorowania ruchu organicznego i skuteczności wynikach wyszukiwania dla Twojej witryny. W ramach Google Search Console możesz również testować poszczególne podstrony. Wystarczy wpisać adres URL strony, którą chcesz sprawdzić i nacisnąć “test”, a Google powie Ci, czy strona została zaindeksowana, czy nie, a nawet jak widzi ją Googlebot.

    Masz problem z indeksacją swojej strony?

    Jeśli potrzebujesz pomocy w pozycjonowaniu, koniecznie skontaktuj się z nami. Razem znajdziemy rozwiązanie dla problemów Twojej witryny!

    Zidentyfikuj i rozwiąż wszelkie problemy techniczne

    Jeśli sprawdziłeś wszystkie powyższe elementy, a Twoje strony nadal nie są indeksowane, to być może istnieją jakieś problemy techniczne, które musisz rozwiązać. Problemami technicznymi, które mogą uniemożliwić indeksację Twoich stron mogą być niskie wyniki Core Web Vitals, powolna strona, ubogie linkowanie wewnętrzne lub nawet błąd, który widzi tylko Googlebot.

    Google Search Console może być tutaj bardzo pomocne, ponieważ może wskazać jaki jest stan witryny i pokazać błędy, które widzą roboty Google, gdy próbują indeksować twoje strony. Możesz też zauważyć, jak wygląda pozycjonowanie strony na urządzeniach mobilnych.

    Przesłanie mapy witryny do Google Search Console

    Jeśli nadal nie możesz zaindeksować Twojej strony, to jedną z rzeczy, której możesz spróbować jest przesłanie mapy strony do Google poprzez ich Search Console.

    Mapa witryny strony to plik w formacie XML, który zawiera listę wszystkich adresów URL w Twojej witrynie. Przesłanie sitemapy to świetny sposób, aby powiedzieć Google, które strony w witrynie chcesz, aby były indeksowane. Pomaga to także robotom wyszukiwarki Google znaleźć nowe strony w witrynie.

    Więcej o mapie witryny przeczytasz we wpisie o wpływie mapy strony na pozycjonowanie

    Ile trwa indeksowanie strony w Google Search Console?

    Jeśli chcesz przesłać konkretny adres URL do indeksowania, to najszybszym sposobem jest zrobienie tego za pośrednictwem Google Search Console. Po prostu wprowadź adres URL do paska znajdującego się na górze “Sprawdź dowolny adres URL” i kliknij “wyślij prośbę o zaindeksowanie”. Cała operacja trwa około 1-2 minut. Google będzie wtedy indeksować stronę i jeśli wszystko wygląda dobrze, zaindeksuje ją w ciągu kilku dni.

    Indeksowanie strony w Google Indexing Api

    Najbardziej wydajnym sposobem jest jednak użycie Google Indexing API. Indexing API pozwala na bezpośrednie powiadomienie Google o zmianie zawartości witryny lub pojawieniu się nowych treści. Jest to preferowany sposób, który działa z zabójczą wydajnością i skutecznością. Google Indexing API sprawdza się zwłaszcza w sytuacji, gdy chcemy zgłosić kilkanaście lub kilkadziesiąt adresów albo chcemy ponowić zgłoszenie. W tym wypadku nie dość, że możemy zbiorczo zgłaszać adresy do indeksowania (wiele na raz), to cała operacja trwa sekundę.

    Google’s Indexing API może być używany do przesyłania adresów URL do indeksowania strony, ale może być również używany do deindeksowania (usunięcia strony z indeksu Google) stron.

    Jeśli chcesz przesłać adres URL do indeksowania w ramach Google Indexing API, musisz posiadać dostęp do Google Search Console witryny. Użytkownik zdefiniowany w Google Indexing API musi posiadać prawa właściciela strony w narzędziu Google Search Console.

    Jeśli Indexing API nie powiedzie się lub adres URL zniknie z Google po jakimś czasie, spróbuj przesłać go ponownie. Jeśli to się nie uda, nadszedł czas, aby zbadać i poszukać problemów technicznych, które mogą być ściśle związane z technologią, na której zbudowana jest strona.

    Czynniki, które wpływają na to, jak szybko przebiega indeksowanie stron internetowych

    1. Jedną z rzeczy, na które Google patrzy przy podejmowaniu decyzji o tym, jak szybko indeksować nową treść, jest autorytet strony, na której jest ona publikowana. Dlatego też generalnie dobrym pomysłem jest publikowanie treści na stronie o ugruntowanej pozycji, z dobrym autorytetem domeny. Wtedy zwykle problem indeksowania znika.
    2. Innym czynnikiem, który może wpłynąć na to, jak szybko Google indeksuje strony i Twoje adresy URL, jest liczba innych stron internetowych, które do nich linkują. Jeśli istnieje wiele innych stron internetowych linkujących do Twojej treści, to Google prawdopodobnie zaindeksuje ją szybciej. Jeśli zaczynasz działalność, dobrym pomysłem jest przesłanie swojej strony do wartościowych katalogów biznesowych.
    3. Wreszcie, jeśli prześlesz swój adres URL do Google za pośrednictwem Google Search Console lub użyjesz Indexing API, wtedy na ogół zaindeksuje się on szybciej.

    Regularnie dodawaj świeże, wysokiej jakości treści

    Jedną z najlepszych rzeczy, jakie możesz zrobić, aby pomóc swojej stronie w indeksacji jest regularne dodawanie świeżej, wysokiej jakości treści. Google uwielbia świeży content i jest bardziej skłonny do faworyzowania indeksowania serwisów, które są regularnie aktualizowane.

    Jeśli więc chcesz, by Twoje strony były szybko indeksowane, upewnij się, że dodajesz nowe treści co najmniej dwa razy w tygodniu.

    Wykorzystaj linkowanie wewnętrzne do łączenia stron między sobą

    Innym świetnym sposobem na zapewnienie szybkiej indeksacji Twoich stron jest użycie linkowania wewnętrznego do łączenia artykułów lub podstron.

    Linki wewnętrzne to linki, które wskazują z jednej strony w Twojej witrynie do innej strony w Twojej witrynie. Pomagają one Google zrozumieć strukturę witryny oraz znaleźć nowe podstrony w Twojej witrynie. W dodatku, witryny, które posiadają takie linkowanie są częściej odwiedzane przez roboty Google. Jeśli nie stosujesz linkowania wewnętrznego, to Google prawdopodobnie przegapi niektóre z podstron. Prawdopodobnie również nie doceni ich realnej wartości.

    Usuń zduplikowane treści z witryny

    Jeśli masz zduplikowaną lub niskiej jakości treść w swojej witrynie, to Google może mieć problem z indeksowaniem Twoich stron. Zduplikowana treść może pojawić się z różnych powodów, ale najczęstszym z nich jest fakt, że ludzie kopiują i wklejają treści z innych stron internetowych.

    Aby uniknąć tego problemu, upewnij się, że wszystkie treści na Twojej stronie są oryginalne, unikalne i wartościowe. Możesz użyć narzędzia takiego jak Copyscape, aby sprawdzić, czy w serwisie nie masz zduplikowanych treści.

    Promocja, promocja, promocja!

    Kiedy już opublikujesz swoje treści, nie siedź i nie czekaj aż Google je znajdzie. Wyjdź na zewnątrz i promuj ją! Im więcej osób zobaczy Twoją treść i podzieli się nią, tym bardziej prawdopodobne jest, że Google zwróci na nią uwagę i zapewni jej wzrost w SERPach.

    Więc zacznij tweetować, wysyłać e-maile i udostępniać!

    Wnioski

    Więc, co możesz zrobić, aby mieć pewność, że Twoje strony są indeksowane szybko? Najlepszą rzeczą jaką możesz zrobić jest dodawanie świeżej, wysokiej jakości treści. Upewnij się, że używasz wewnętrznego linkowania, aby łączyć swoje artykuły.

    Jeśli obserwujesz problemy z indeksacją stron korzystaj z narzędzi Search Console lub Indexing API, przesyłając nowe adresy URL.

    Wreszcie, promuj swoje treści! Jeśli zastosujesz się do tych wskazówek, będziesz na dobrej drodze do permanentnego zaindeksowania wszystkich swoich stron przez Google.

    Nie chcesz robić tego sam/a?

    Jeśli potrzebujesz pomocy w indeksowaniu i optymalizacji swojej strony w Google, nasi eksperci SEO w Up&More mogą Ci pomóc. Oferujemy szereg usług, w tym content marketing, link building, audyt SEO i optymalizację strony.

    Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy Ci pomóc!

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!