Spis treści

    Pozycjonowanie jest procesem złożonym i długotrwałym. Składa się z bardzo wielu elementów, z których dużą część warto uwzględnić już na etapie budowy nowej strony internetowej. Jeśli jednak nasz serwis nie powstał z myślą o działaniach SEO, to nadal nic straconego. Większość istniejących serwisów (o ile nie są zbudowanie w bardzo przestarzałej technologii), także da się pozycjonować skutecznie. 

    Co ma wpływ na SEO?

    Wpływ na ostateczne pozycje naszej strony wśród organicznych wyników wyszukiwania ma bardzo duża ilość czynników, o których Google mówi nam w Wytycznych dla Webmasterów. Stanowią one zbiór wymagań wobec witryn internetowych zarówno od strony technicznej jak i contentowej. 

    Zatem co konkretnie ma wpływ na wyniki pozycjonowania?

    1. Budowa i działanie strony internetowej

    To jak zbudowana jest i jak działa nasza strona internetowa to pierwszy i absolutnie najważniejszy faktor rankingowy Google. Jeśli nasza strona nie będzie spełniać określonych wymagań, żadne inne działania nie spowodują, że osiągniemy wysokie pozycje organiczne.

    Każdy serwis musi spełniać Podstawowe Wskaźniki Internetowe (Core Web Vitals) – zestaw metryk ustalonych przez Google do określania jakości witryny. W ramach CWV oceniana jest między innymi szybkość wczytywania strony oraz jej UX, a każdy z mierzonych parametrów ma swoją dedykowaną skalę. Istnieje jednak wiele elementów technicznych branych przez Google pod uwagę, które w nie mieszczą się w ramach Core Web Vitals, jednak są integralną częścią audytu SEO.

    Audyt SEO jest pierwszym podstawowym elementem każdej strategii pozycjonowania, bazą, której nie można pominąć. W idealnym świecie, każda nowo budowana strona internetowa, powinna uwzględniać od razu jego elementy. Jednak w większości przypadków, serwisy pozycjonowane są zdecydowanie później niż powstały – mamy więc konieczność przeprowadzenia audytu SEO gotowej strony, na który składają się dwie podstawowe części – analiza on-site oraz analiza off-site. 

    Efektem audytu SEO są wnioski, które wymagają implementacji. Z tak przygotowaną stroną możemy przejść do realizacji kolejnego, nie mniej ważnego elementu pozycjonowania.

    2. Content strony

    Drugim bardzo istotnym elementem, który nie sposób pominąć, jest budowa i stały rozwój treści na stronie. Proces ten powinien przebiegać zgodnie z przyjętą wcześniej strategią pozycjonowania oraz według Content Planu, uwzględniającego wszelkie słowa kluczowe, na które chcielibyśmy być widoczni. 

    Podstawową cechą contentu tworzonego pod pozycjonowanie musi być jego oryginalność, każdy tekst zamieszczony na naszej stronie musi różnić się od innych, już występujących w sieci. W innym przypadku zostanie on uznany za duplicate content i zignorowany przez Google, co nie pozwoli na jego pozycjonowanie. 

    Drugą ważną cechą contentu jest jego jakość, treści, które piszemy muszą być wartościowe dla użytkownika i odpowiadać na pytania jakie zadaje w wyszukiwarce. Na im większą ilość potencjalnych zapytań użytkowników Google będziemy odpowiadać, na tym większą ilość fraz zdobędziemy wysokie pozycje.

    Trzecią nie mniej ważna cechą tworzonych przez nas treści musi być ich długość – im dłuższe artykuły blogowe, aktualności czy opisy produktów i usług będziemy tworzyć, tym więcej słów kluczowych zamieścimy w nich w sposób zupełnie naturalny. 

    3. Link building

    Kolejnym segmentem, bez którego nie może obejść się, żadna strategia pozycjonowania jest link building, czyli pozyskiwanie linków kierujących do strony. W raz z kolejnymi latami i rozwojem algorytmu Google, ważność link buildingu w procesie pozycjonowania stale spada, jednak nadal nie jest to element, który można pominąć.

    Pozyskiwane przez nas linki powinny być przede wszystkim jakościowe. Oznacza to, że muszą pochodzić z serwisów powiązanych tematycznie z prowadzoną przez nas działalnością. Nie powinny stanowić spamu – czyli być tylko sztucznymi tworami bez żadnej wartości dla użytkowników wyszukiwarki. 

    Ważna jest także ilość pozyskiwanych linków, zbyt mała ilość może przejść dla robota wyszukiwarki niezauważona, a zbyt duża może zostać uznana za spam. 

    Podsumowanie

    Jak widzimy, trzy główne segmenty pozycjonowania składają się z wielu mniejszych elementów. Każdy z nich musi zostać uwzględniony i zaopiekowany, aby nasz serwis miał szansę osiągać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Skupienie się na realizacji tylko niektórych zadań, z pominięciem pozostałych, będzie skutkować brakiem lub niewielkimi efektami działań. 

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.