Spis treści

    Pozycjonowanie jest ważne praktycznie dla każdej firmy, która chce poszerzać swoją widoczność online i skutecznie pozyskiwać klientów z tego medium. O szczególnych wyjątkach pisałem przy okazji zalet i wad pozycjonowania. Nie inwestując w działania SEO musimy liczyć się z tym, że nie dotrzemy do ponad połowy klientów internetu. Tak, SEO to kluczowy kanał marketingowy.

    Jak zaplanować pozycjonowanie strony internetowej

    Mam nadzieję, że przekonałem Cię do tego, że SEO ma ogromny potencjał. Pozycjonowanie jak i cyfrowy świat zmienia się nieustannie. Wchodzą nowe możliwości, narzędzia, sposoby, zmiany algorytmów. Strategia SEO pomoże Ci w dążeniu do celu poprzez ustalenie planu działania, wyznaczeniu priorytetów i zadba o spójność poszczególnych zadań. Skuteczna strategia SEO opiera się na 11 podstawowych krokach.

    1. Przygotuj listę słów kluczowych

    Pierwszym krokiem skutecznej strategii SEO jest przygotowanie listy słów kluczowych. Możesz wymyśleć listę kilku bazowych słów kluczowych, zbadać konkurencję lub użyć do tego narzędzia. Do badania słów kluczowych wykorzystasz SenutoSemrush czy Google Keyword Planner.

    Te narzędzia dają Ci możliwość pozyskania potencjału wyszukiwań, czyli tego ile razy dana fraza jest średnio wyszukiwana. Niektóre z narzędzi pokażą Ci również estymowaną konkurencję czyli jak dużo środków będziesz musiał zainwestować, by rywalizować z obecną konkurencją. Nie rezygnuj na tym etapie z fraz zero-volume (czyli tych z zerową liczbą wyszukiwań), przydadzą się one później.

    2. Pogrupuj słowa kluczowe

    Po pogrupowaniu słów kluczowych, możesz zacząć pisać artykuły lub tworzyć treści wokół tych tematów. Na przykład, jeśli sprzedajesz buty, możesz pogrupować słowa kluczowe na kategorie takie jak “buty damskie do biegania”, “buty do siatkówki męskie”, itd..

    3. Przeanalizuj pierwszą stronę wyszukiwań Google

    Po zidentyfikowaniu docelowych słów kluczowych i tematów, przyszła kolej na analizę pierwszej strony wyników Google. Spójrz na 10 najlepszych wyników dla najważniejszych słów kluczowych z grupy i zweryfikuj jaki typ treści jest faworyzowany w rankingu. Może to być np. forma listy 10 rzeczy.

    Zwróć również uwagę na intencje wyszukiwania, stojącą za analizowanymi słowami kluczowymi. Czy ludzie szukają treści informacyjnych czy chcą już coś kupić? To pomoże Ci określić rodzaj treści, które musisz stworzyć. Pamiętaj, że dla jednej frazy może istnieć kilka intencji.

    4. Dodaj pytania do słów kluczowych

    Do poszczególnych grup dodaj potencjalne pytania, które interesują Twoich użytkowników. Na przykład, jeśli ktoś szuka “buty damskie do biegania”, może być również zainteresowany wiedzą “Jakie buty do biegania dla początkującej biegaczki?”.

    Włączając pytania do treści artykułów, możesz przyciągnąć jeszcze więcej ruchu, bo naturalnie większość pytań generuje ruch, ale co ważniejsze odpowiadając na nie zyskasz tzw. topical authority. To da Ci też kolejne pomysły na artykuły, którymi ludzie faktycznie żyją.

    5. Stwórz treść dopasowaną do intencji wyszukiwania i w jakiś sposób lepszą

    Kiedy rozumiesz już czego ludzie szukają i po co to robią, czas zacząć tworzyć treści, które pasują do intencji wyszukiwania. Postaraj się, aby Twoje treści były jeszcze lepsze niż to, co obecnie jest wysoko w indeksie wyszukiwarki, wzbogacając treść o unikalne perspektywy i spostrzeżenia. Jeśli dodajesz opinię własną, uzasadnij ją. Postaraj się też, aby artykuł odpowiadał na pytania. Więcej o tworzeniu treści przeczytasz w części dotyczącej pozycjonowania bloga. Rozwijam tam szczegółowo temat SEO copywritingu. 

    6. Przygotuj content plan

    Po opracowaniu pomysłów na artykuły, warto to bardziej sformalizować. Content plan jest ważny, ponieważ jeśli chcesz, aby Twoja strategia SEO była skuteczna, musisz być konsekwentny w swoim podejściu.

    Polecam planowanie z co najmniej 3-miesięcznym wyprzedzeniem, a nawet na 6-12 miesięcy do przodu. To zależy oczywiście od liczby copywriterów czy budżetu na pozycjonowanie.

    7. Postaraj się zdobyć Topical Authority

    Spróbuj teraz pokryć wszystkie tematy z jednej niszy przed przejściem do innej. Takie działanie szybciej udowodni Google, że Twoja strona jest autorytatywnym źródłem informacji w danej dziedzinie. Cykl artykułów na dany temat świadczy o twojej znajomości tematu z różnych perspektyw i daje przypuszczenie, że możesz być ekspertem w tej tematyce.

    Na przykład, jeśli działasz w niszy podróżniczej, nie pisz raczej o różnych miejscach docelowych, sprzęcie podróżniczym, poradach dotyczących pakowania itp. Skup się np. na temacie związanym z plecakami. Im bardziej kompleksowo pokryjesz temat, tym bardziej prawdopodobne jest, że ludzie oraz wyszukiwarka zaufają Ci jako autorytetowi w tym temacie.

    Jednym z najważniejszych czynników rankingowych w Google są linki prowadzące. Jeśli nie jesteś przekonany, możesz obejrzeć ostatni webinar od Linkhouse’a pt. Jak stworzyć kampanię link buildingu w mniej niż minutę?, gdzie Sebastian Heymann przedstawia wyniki przeprowadzonych kampanii link buildingowych.

    Istotne jest, aby plan link buildingu był częścią przyjętej strategii SEO. Efektem działań linkbuildingowych są backlinki, czyli linki z innych stron internetowych kierujące do twojej. Im więcej wysokiej jakości linków prowadzących posiadasz, tym wyższa będzie twoja pozycja w Google. Oczywiście w uproszczeniu, bo istnieje wiele czynników pozycjonowania.

    O sposobach prowadzenia kampanii link buildingowych, takich jak blogowanie gościnne , budowanie linków łamanych oraz tworzenie infografik przeczytasz we wpisie o link buildingu w SEO.

    9. Zadbaj o techniczne SEO strony

    Techniczne SEO polega na poprawieniu technicznych aspektów Twojej strony internetowej, aby była ona bardziej widoczna dla robota wyszukiwarki oraz lepiej eksponowała swoją zawartość i atuty. Technical SEO obejmuje na przykład optymalizację prędkości ładowania witryny, ustawienie przekierowań 301, dodanie mapy strony, optymalizację obrazów, wykorzystanie danych strukturalnych, linkowanie wewnętrzne, meta tagi lub użycie prawidłowych nagłówków jak h1, h2, h3. Temat technicznego SEO jest nad wyraz rozległy, dlatego o każdym z wymienionych zagadnień mamy osobny wpis na naszym firmowym SEO blogu.

    10. Monitorowanie pozycji i testowanie zmian

    Przedostatni krok to monitoring pozycji w Google, śledzenie zmian widoczności i ruchu oraz wprowadzanie zmian w treściach podstron wraz z testowaniem wpływu modyfikacji na pozycję w rankingu. Po co to robić? Content jest najistotniejszym czynnikiem rankingowym. Nic nie daje więcej merytorycznej wartości niż potwierdzona wiedza. Wiele poradników opiera się bardziej na logice niż wiedzy zweryfikowanej w praktyce. Nie zawsze semantyczne SEO i sposób działania wyszukiwarek musi być logiczny z naszego punktu widzenia.

    Powinniśmy modyfikować content tym bardziej, jeśli obecnie przyjęta strategia SEO dotycząca treści nie daje oczekiwanych rezultatów. Monitorowanie pozycji to rzecz kluczowa, natomiast do testowania potrzebujesz ugruntowanej pozycji, a przynajmniej istnienia w sieci od dobrych kilku miesięcy. Istnieje teoria sandboxa, w które wpadają nowe domeny. Jest to okres, w którym Google może weryfikować wartość serwisu.

    O narzędziach do śledzenia zmian pozycji przeczytasz w artykule Co warto wiedzieć o SEO? w punkcie 4 zatytułowanym Jak możesz śledzić przebieg pozycjonowania strony?.

    11: Ulepszaj content i dbaj o aktualność treści

    To ma wiele wspólnego z monitorowaniem pozycji. Może się zdarzyć, że serwis z uwagi na działania konkurencji, nieaktualność contentu albo po prostu w wyniku naturalnego spadku trendu straci ruch lub pozycje. Wówczas warto o tym wiedzieć i odpowiednio zareagować. O ile możemy. Jeszcze lepiej oczywiście, gdy podejmiemy działania przed czasem, mając wiedzę, że dane zagadnienie staje się nieaktualne.

    Wnioski

    Silna strategia SEO jest niezbędna, jeśli chcesz, aby Twoja firma była widoczna online. Wykonaj te 11 kroków, a będziesz na dobrej drodze do stworzenia skutecznej strategii SEO, która napędza ruch i pomaga rozwijać się Twojej firmie.

    Podoba Ci się ten artykuł i chciałbyś, żebyśmy mogli razem pracować? Wejdź na stronę dedykowaną pozycjonowaniu stron i skontaktuj się z nami. Skontaktujemy się z Tobą!

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!