Spis treści

    W ostatnich latach TikTok zyskał miano jednej z najpopularniejszych platform social media na świecie. Wraz ze swoim ponad miliardem aktywnych użytkowników, stał się ulubieńcem marek, które chcą dotrzeć do młodej, mocno zaangażowanej publiczności. Dotarcie do niej umożliwiają różne typy reklam, w tym reklamy Spark Ads, będące innowacyjnym formatem reklamowym, który umożliwia firmom wykorzystanie organicznych postów TikTok w formie płatnej reklamy.

    Czym dokładniej są Spark Ads na TikToku?

    Format reklamy Spark Ads pozwala firmom publikować reklamy z wykorzystaniem postów wywodzących się z ich własnego konta na TikToku lub z wykorzystaniem organicznych postów innych twórców – za ich wcześniejszą autoryzacją. W przeciwieństwie do zwykłych reklam In-Feed, Spark Ads wykorzystują istniejące konta na platformie TikTok, co gwarantuje, że wszystkie wyświetlenia, komentarze, udostępnienia, polubienia i obserwacje uzyskane dzięki boostowaniu wideo w ramach promocji są przypisane do postów organicznych. Ponadto nie ma limitu, ile razy można użyć tych samych postów na TikToku jako kreacji w reklamach. Format ten zapewnia firmom wyjątkową możliwość tworzenia angażujących treści, które rezonują z publicznością, a jednocześnie pozostają autentyczne. Ponadto, Spark Ads umożliwiają firmom na wykonanie popisu kreatywności, która jest wielce ceniona na TikToku. Kreatywne filmiki promowane poprzez ten kanał mogą znacznie podkręcić popularność danego produktu, bądź usługi, ale także twórcy, z którego konta promowany jest materiał. 

    Zakup oraz cele reklamowe formatu Spark Ads:

    Zanim przejdziemy do kwestii kreatywności, możliwości oraz dobrych praktyk do wykorzystania przy tworzeniu reklamy typu Spark Ads, przejdźmy przez kolejną dawkę technicznej wiedzy, która pomoże nam sprawnie uruchomić reklamę z poziomu TikTok Ads Managera. 

    Reklamy Spark Ads na TikTok opierają się o dwie dostępne formy zakupu, które umożliwają nam konkretne cele reklamowe. Te typy zakupu to:

    • Aukcja (Auction) – w przypadku tego typu zakupu wyświetlanie reklam reklam jest uzależnione od takich czynników jak budżet dzienny, czy strategia ustalania stawek. Umożliwia reklamodawcom wykorzystanie nastepujących celów reklamowych w kampanii:
      • zasięg, wyświetlenia wideo, interakcje społeczności, ruch, instalacje aplikacji, konwersje, generowanie leadów oraz zakupy w sklepie. 
    • Zasięg i częstotliwość (Reach & Frequency) – ten typ zakupu kampanii w TikTok Ads Managerze pozwala kontrolować liczbę przypadków, w których odbiorcom wyświetlane są reklamy w ramach zaplanowanego budżetu. Oferuje on nieco bardziej ograniczony wybór celów reklamowych, a mianowicie:
      • zasięg, ruch oraz wyświetlenia materiału wideo. 

    Jakie typy firm mogą zyskać na korzystaniu z tego formatu reklamowego?

    Reklamy Spark Ads na TikToku mogą być szczególnie przydatne dla firm, które już mają istniejące treści organiczne i chcą zwiększyć ich zasięg. Dzięki temu formatowi, firmy mogą wykorzystać swoje już stworzone organiczne treści i przekształcić je w reklamy, co może zwiększyć ich skuteczność i generować większe zaangażowanie użytkowników. Spark Ads są szczególnie korzystne dla firm z branży mody, urody i stylu życia, gdzie wizualne treści są niezwykle ważne i mają duży wpływ na zaangażowanie i sprzedaż. Jednakże, format ten może być używany przez firmy z każdej branży – zarówno przez małe, jak i duże – nie mamy tutaj ograniczeń od strony technicznej. Dzięki temu, Spark Ads umożliwiają firmom dotarcie do nowych klientów oraz zwiększenie zasięgu swojego przekazu. Najważniejsza przy tworzeniu reklamy Spark Ads jest kreatywność, ale do tego tematu wrócimy w dalszej części artykułu.

    Spark Ads na TikToku – współpraca z influencerami

    Posiadanie właśnego konta na TikToku przez firmę oraz tworzenie contentu jest bardzo przydatne, ale nie absolutnie konieczne. Popularnym sposobem emisji reklam Spark Ads jest bowiem współpraca z influencerami. Proces nawiązania takiej współpracy od momentu kontaktu z influencerem do uruchomienia promocji Spark Ads wygląda następująco:

    • Uzgodnienie podstawowych szczegółów – jeśli dowiemy się, że dany twórca jest chętny na podjęcie współpracy z naszą firmą to na początku musimy uzgodnić z nim stawkę za nagranie materiału wideo i opublikowanie go na jego profilu. Ta będzie zależała od kwestii takich jak liczba followersów posiadanych przez twórcę, długości materiału oraz naszych wymogów odnośnie jego zawartości. Pamiętajmy, by jasno zakomunikować influencerowi, z którym chcemy podjąć współpracę, że będzie nam zależeć na promocji zamieszczonego materiału w ramach Spark Ads. W przypadku współpracy z niektórymi osobami za możliwość autoryzacji posta do takiej promocji będziemy musieli zapłacić więcej. 
    • Publikacja materiału przez twórcę – gdy obie strony będą zadowolone z materiału przygotowanego przez twórcę, następnym krokiem staje się zamieszczenie filmu na profilu influencera przez niego samego. Ważne jest, by influencer zawarł w opisie filmu informację o tym, że materiał został przygotowany w ramach płatnej współpracy reklamowej – zawarcie tej informacji wymagane jest przez polskie prawo
    • Autoryzacja oraz przekazanie kodu do promocji w ramach Spark Ads – influencer autoryzuje post do promocji w ramach Spark Ads w wyniku czego otrzymuje kod umożliwiający promocję filmu poprzez TikTok Ads Managera. Od niego zależy okres ważności kodu, więc warto ustalić z twórcą wcześniej do kiedy chcemy, by możliwość promocji w ramach Sprak Ads była aktywna. Jest to szczególnie ważne gdy, na przykład, influencer prezentuje w filmie dedykowany kod rabatowy na zakupy naszych produktów, bądź usług, posiadający swój okres ważności.
    • Stworzenie przez firmę reklamy poprzez platrofmę TikTok Ads Manager – firma wybiera interesujący ją cel reklamowy, harmonogram, grupę odbiorców oraz budżet reklamy, a następnie wprowadza dostarczony przez influencera kod w odpowiednie miejsce, aby reklama Spark Ads mogła być aktywna.
    • Gotowe! Reklama Spark Ads jest aktywna.

    Nadal myślisz, że TikTok to tylko wygłupy i tańce?

    To błąd! TikTok może być także potężną platformą reklamową dla Twojego biznesu. Dowiedz się, jak go wykorzystać, by zwiększyć sprzedaż, zasięg marki, czy instalacje aplikacji mobilnej! Skontaktuj się z nami, a przygotujemy ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb.

    Jakie typy materiałów odnoszą najlepsze wyniki w ramach promocji Spark Ads na TikToku? 

    Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ skuteczność materiałów promowanych za pomocą Spark Ads na TikToku zależy od wielu czynników, takich jak branża, grupa docelowa, kreatywność, a także aktualne trendy wśród użytkowników platformy. Niemniej jednak, istnieje szereg dobrych praktyk, które warto wdrożyć, by zwiększyć potencjalną skutecznośc naszej reklamy.

    Po pierwsze, treść reklamy powinna być dopasowana do grupy docelowej. TikTok to platforma skierowana do młodszej publiczności, więc jeśli Twoją grupą docelową są osoby powyżej 50 roku życia, to najprawdopodobniej ta platforma nie będzie dla Ciebie najlepszym wyborem. Z drugiej strony, jeśli Twoja grupa docelowa to osoby zainteresowane modą, urodą, fitness czy kulinariami, TikTok może okazać się skarbem dla Twojej marki.

    Po drugie, warto postawić na oryginalność. TikTok to platforma, na której ceni się autentyczność i kreatywność. Reklamy Spark Ads, które wykorzystują unikalne pomysły, ciekawe efekty wizualne i nietypowe podejście do prezentacji produktów lub usług, z pewnością przyciągną uwagę użytkowników.

    Po trzecie, ważny jest dobór odpowiedniego influencera (jeśli decydujemy się na taką formę współpracy, zamiast wykorzystania organicznych materiałów z profilu własnej firmy). Reklamy oparte na autentycznych i niekonwencjonalnych pomysłach, pokazujące produkty lub usługi w sposób zaskakujący, humorystyczny lub kreatywny, cieszą się dużą popularnością na TikToku. Warto zatem postawić na współpracę z influencerami, którzy w swoich materiałach wykorzystują te właśnie techniki oraz posiadają już doświadczenie w tworzeniu materiałów reklamowych na swoim profilu. Ponadto, ważne jest, aby materiał był dostosowany do platformy, czyli miał krótką formę, dynamiczną akcję, odnosił się do aktualnych trendów i był spójny z estetyką treści influencera, z którym nasza firma podejmuje współpracę.

    Ostatecznie, skuteczność reklam Spark Ads zależy przede wszystkim od kreatywności i umiejętności tworzenia wideo, które będą w stanie zwrócić uwagę użytkowników TikToka i zachęcić ich do interakcji z marką, nie ma więc jednego, określonego przepisu na sukces.

    TikTok Ads – konieczność, czy opcjonalny dodatek do kampanii w social mediach?

    Jeszcze jakiś czas temu najpopularniejszą platformą reklamową umożliwiającą promocję organicznych postów w social mediach był Facebook Ads. Wzrost popularności platformy TikTok na przełomie 2019 i 2020 roku doprowadził do tego, że TikTok Ads postrzegane jest teraz jako alternatywa dla Facebook Ads, stale zyskując coraz większą popularność wśród marketerów i reklamodawców. 

    Czy w związku z tym emitowanie reklam na TikToku to już konieczność, czy opcjonalny dodatek do dotychczasowo prowadzonych w social mediach kampanii reklamowych? To zależy od celów i grupy docelowej reklamodawcy. 

    TikTok jest szczególnie atrakcyjny dla młodszych użytkowników, a w szczególności dla Generacji Z, która stanowi największą grupę użytkowników tej platformy. Dlatego, jeśli reklamodawca chce dotrzeć do tej grupy docelowej, to TikTok może być idealnym wyborem. Jednak jeśli grupa docelowa jest bardziej zróżnicowana wiekowo i preferuje inne platformy społecznościowe, to Facebook Ads nadal pozostaje silnym graczem. Ostatecznie więc, wybór między TikTok Ads, Facebook Ads, innymi platformami a wykorzystaniem połączenia platform zależy od celów kampanii reklamowej i preferencji grupy docelowej.

    Podsumowanie

    Spark Ads to unikalne podejście do reklamy, które wykorzystuje treści organiczne, a nie tylko tradycyjne banery reklamowe. Treści promowane są wyświetlane jako posty w strumieniu TikToka i zachęcają użytkowników do interakcji z nimi. Format ten jest ciekawą alternatywą dla tradycyjnych form reklamy i może przyciągać uwagę użytkowników TikToka.

    Spark Ads to szerokie możliwości – promowanie treści własnych firmy, czy współpraca z influencerami. Są odpowiedzią na liczne cele reklamowe i pomagają reklamodawcom w kreatywny sposób zaprezentować swoje produkty i usługi. Jeśli zdecydujesz się na promocję Spark Ads, pamiętaj – na TikToku na pierwszym miejscu stoi kreatywność i innowacyjność. To właśnie te czynniki pomogą Twojej firmie wejść na wyższy poziom z reklamami typu Spark Ads. 

    Porozmawiajmy!

    Martyna Malepszy
    Martyna Malepszy

    Z Up&more związana od kwietnia 2021 roku. Na codzień zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem i optymalizacją kampanii zachęcających do instalacji aplikacji mobilnych, ale nie tylko.