Spis treści

    Jak wiemy wysokiej jakości treści są jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania. Bez nich niemożliwe jest zamieszczanie interesujących nas słów kluczowych na stronie w sposób odpowiedni. Od wielu lat w branży SEO powtarzany jest slogan „content is king”, może on wydawać się już nieco wyświechtany, ale wciąż jest niezwykle aktualny. 

    Robot Google poruszając się po naszej stronie zwraca uwagę na nasz content w niemniejszym stopniu niż na elementy czysto techniczne takie jak na przykład Core Web Vitals. Dlatego też musimy zwracać szczególną uwagę na to jakie treści oraz w jakiej formie pojawiają się na naszym serwisie. 

    jak tworzyć technicznie zoptymalizowane treści pod seo

    Tworzenie jakościowego contentu, brak duplicate content zarówno on-site jak i off-site, odpowiedni research tematów i słów kluczowych to oczywiście to od czego powinniśmy zawsze zaczynać tworząc wpisy na naszą stronę. Jednak co dalej, jeśli już wykonamy tę pracę? Na co musimy zwrócić uwagę tworząc wpisy na naszego bloga pod względem technicznym? Oto kilka najważniejszych elementów, o których musimy pamiętać oraz które mają wpływ na indeksowanie i późniejszą widoczność treści w wyszukiwarce Google. 

    Title i description

    Czyli tytuł i opis strony widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania (więcej na ich temat można przeczytać tutaj). Są one szczególnie istotne, ponieważ stanowią pierwszy kontakt użytkownika z naszą stroną internetową. Title powinien mieć do 55 znaków, natomiast description do 155 (więcej znaków nie jest widoczne w wynikach wyszukiwania, jeśli meta tagi będą dłuższe niż wskazane ilości zostaną one ucięte, czasami w połowie słowa lub zdania). Title powinien zawierać najważniejszą dla danej podstrony frazę, a w description powinno znaleźć się call to action. Jeśli pola title i description nie zostaną uzupełnione Google wybierze do nich losowe treści nie zawsze mające sens. 

    Struktura tekstu

    Robot wyszukiwarki działa automatycznie skanując nasz content. Musimy zatem zachować strukturę, która ułatwi mu analizę treści. Jednym z najważniejszych elementów są nagłówki H. Muszą one być odpowiednio oznaczone w kodzie. Struktura nagłówków H zaczyna się od H1, a im większa cyfra tym mniej istotny jest dany nagłówek. W tradycyjnej strukturze tekstu rzadko dodaje się nagłówki wyższe niż H3.

    W nagłówku H1 zawsze powinien znaleźć się tytuł danego artykułu lub strony zawierający najważniejsze dla niej słowo kluczowe. Zatem jeśli nasz artykuł mówi o oświetleniu do salonu w nagłówku H1 musi pojawić się fraza „oświetlenie salonu”. 

    Dalszymi nagłówkami H możemy oznaczać śródtytuły w treści – zawsze pamiętając o zawieraniu w nich frazy najistotniejszej dla danego akapitu.

    Lead tekst

    Kolejnym istotnym elementem jest dodawanie w przypadku dłuższych treści lead tekstu, który stanowić będzie skrótowe przedstawienie myśli przewodniej naszego tekstu. W leadzie warto zawrzeć najważniejsze słowa kluczowe. Dlaczego? Bo według Google to co realnie jest wyżej w strukturze strony jest najważniejsze. Takim działaniem wskazujemy robotowi wyszukiwarki na jakie frazy chcemy być widoczni z naszą treścią.

    Lead jest oczywiście także elementem istotnym z puntu widzenia potencjalnego odbiorcy naszej treści – dzięki niemu dowie się skrótowo czy ten właśnie artykuł będzie dla niego interesujący lub czy zawiera odpowiedź na nurtujące go pytanie. 

    Atrybuty ALT – czyli jak Google czyta obrazy?

    Każdy obraz dodawany do strony internetowej posiada atrybut „alt” czyli opis, nazwę zdjęcia wyświetlane w razie niewyświetlania się obrazu. 

    W związku z tym, że robot Google nie czyta treści obrazów, konieczne jest „naprowadzanie” go na tematykę obrazu poprzez odpowiednie uzupełnienie atrybutu alt.

    Odpowiednie uzupełnienie atrybutów alt pozwala wyświetlać się naszym obrazom wysoko w wynikach wyszukiwania Google Grafika. Dzięki temu serwis może zdobywać dodatkowy ruch organiczny z graficznych wyników wyszukiwania.

    Przyjazne linki

    Przyjazne linki to sposób zapisu adresów url odpowiedni zarówno dla użytkownika jak i robota wyszukiwarki. Adres powinien być krótki i składać się z nie więcej niż 3 zagłębień oraz nie zawierać zbędnych parametrów. Przyjazne linki powinny odzwierciedlać strukturę serwisu, a jeśli będzie ona odpowiednio skonstruowana (według zasady trzech kliknięć – użytkownik strony powinien móc dostać się w każde jej miejsce w maksymalnie 3 kliknięciach), robot wyszukiwarki będzie mógł z łatwością dotrzeć do każdego adresu w naszej witryny, nie pozostawiając tzw. „sierocych podstron”, które nie są powiązane ze strukturą serwisu. 

    Przykład odpowiednio skonstruowanego „przyjaznego linku”:

    Linkowanie wewnętrzne treści

    Linkowanie wewnętrzne w treści artykułów jest istotne w kontekście pozycjonowania strony. Za pomocą linkowania wewnętrznego wskazujemy robotowi wyszukiwarki, że treści na naszej stronie są spójne i łączą się ze sobą, co znacząco wspomaga indeksowanie treści w serwisie, ale także pokazuje nasze wyspecjalizowanie w danym temacie. W myśl zasady, że jeśli poruszamy wiele aspektów jednego tematu to po prostu się na nim znamy.

    Dzięki odpowiednio zamieszczonemu linkowaniu wewnętrznemu w treściach, robot wyszukiwarki ma ułatwione poruszanie się po naszej stronie, z łatwością dotrze do wszystkich dodanych przez nas artykułów. W późniejszym czasie przełoży się to na pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. 

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.