Spis treści
Wykonanie i wdrożenie audytu SEO otwiera każdą skuteczną strategię pozycjonowania. Aby osiągnąć dobre wyniki organiczne i zwiększyć ruch na stronie, audyt musi zostać wykonany poprawnie i uwzględnić wszystkie niezbędne elementy, które Google wskazuje w ramach wytycznych dla Webmasterów.
Do jakich narzędzi trzeba mieć dostęp, aby wykonać audyt SEO?
Przeprowadzenie audytu SEO bez dostępu narzędzi jest w zasadzie niemożliwe. To na jakie narzędzia warto się zdecydować jest zależne od tego jakie mamy potrzeby i wymagania. Na rynku mamy szereg różnych narzędzi, zarówno tych polskich jak i zagranicznych.
Będą nam potrzebne narzędzia, które pozwolą na weryfikację między innymi: struktury strony, jej budowy, jakości i oryginalności contentu, słów kluczowych, widoczności organicznej, ruchu, linków przychodzących, wszelkich problemów z serwerem i indeksacją.
Zdecydowana większość z tych wymienionych elementów nie jest możliwa do zweryfikowania „na piechotę” lub zajęłoby to zdecydowanie zbyt wiele czasu. Dlatego z pomocą przychodzą nam min. takie narzędzia jak:
- Google Search Console – bezpłatne narzędzie, które pozwala na monitorowanie stanu oraz pozycji strony www
- Google Analytics – bezpłatne narzędzie do analizy ruchu na stronie
- Senuto – płatna platforma do planowania, analizy i optymalizacji działań w wyszukiwarce Google
- SemRush – płatna platforma do planowania, prowadzenia i analizy płatnych i organicznych działań online na wielu rynkach
- Ahrefs – płatna platforma do analizy profilu linków serwisów internetowych oraz ich problemów technicznych
- MajesticSEO – płatna platforma do analizy profilu linków serwisów
- Page Speed Insights – bezpłatne narzędzie od Google, pozwalające na ocenę i analizę czasu wczytywania strony oraz Podstawowych Wskaźników Internetowych
- Screaming Frog SEO Spider – płatny program komputerowy, za pomocą którego można dokonać analizy strony internetowej pod kątem jej optymalizacji
- SurferSEO – płatne narzędzie stanowiące wsparcie w tworzeniu zoptymalizowanego pod SEO contentu, z wykorzystaniem rozwiązań AI
- CopyScape – narzędzie pozwalające zweryfikować oryginalność treści na stronie
- Google Keywords Planner – bezpłatne narzędzie w ramach platformy Google Ads, wspomagające dobór słów kluczowych do pozycjonowania
- Semstorm – płatna platforma wspomagająca pracę nad widocznością strony w wynikach wyszukiwania
Dlaczego instalacja Google Analytics i Google Search Console jest niezbędna do przeprowadzenia audytu SEO?
Google Analytics jest narzędziem niezbędnym do prowadzenia jakichkolwiek działań marketingowych online. Wynika to przede wszystkim z tego, że za jego pomocą jesteśmy w stanie bardzo dokładnie przeanalizować ruch oraz konwersje z poszczególnych kanałów, w których prowadzimy nasze działania.
Odpowiednio skonfigurowany Google Analytics, daje nam odpowiedź na większość pytań związanych ze skutecznością naszych działań. A takie dane warto oczywiście uwzględnić w audycie SEO, ponieważ za ich pomocą jesteśmy w stanie ustalić, jak dotychczas wyglądał ruch organiczny oraz generowane z niego konwersje i estymować wyniki na przyszłość.
Google Search Console jest natomiast jedyną drogą komunikacji pomiędzy Google, a właścicielem witryny. To właśnie tam oprócz danych analitycznych dotyczących widoczności naszej strony, otrzymujemy także alerty dotyczące bieżącego funkcjonowania i poziomu indeksacji serwisu w wyszukiwarce Google. Tego typu dane należą do kluczowych w audycie SEO.
Jakie dostępy do analizowanego serwisu należy mieć, aby wykonać audyt SEO?
Aby mieć pewność, że przeprowadzony audyt SEO jest pełny, warto mieć dostęp nie tylko do Google Analytics i Search Console danej strony, ale także do jej systemu CMS. W niektórych przypadkach przydatny może okazać się także dostęp do serwera strony oraz jej DNS, jednak nie jest to konieczność.
Czy warto przygotować sobie wcześniej strukturę/listę elementów audytu, które chcemy sprawdzić?
Chcąc przeprowadzić pełny i skuteczny audyt SEO strony internetowej warto mieć przygotowaną wcześniej checklistę wszystkich elementów, które każdorazowo musimy sprawdzić. Jest to jedyna droga, aby w trakcie analizy nie pominąć nic istotnego.
Przygotowany wcześniej szablon audytu nie może być jednak sztywną ramą, bo pomimo tego, że dla większości serwisów sprawdzamy konkretną grupę wskaźników, to strony mogą znacząco różnić się od siebie, a kreatywność w popełnianiu błędów nieuwzgledniających SEO jest nieskończona.
Crawl serwisu za pomocą narzędzi SEO – dlaczego warto wykonać go jeszcze przed rozpoczęciem audytu?
Do wykonania audytu SEO zazwyczaj korzysta się z narzędzi, które crawlują go strona po stronie. Za przykład mogą posłużyć tu Screaming Frog oraz Ahrefs. Aby nie obciążać serwera dużą ilością zapytań na raz, w pierwszym wspomnianym narzędziu jesteśmy w stanie ustalić częstotliwość i prędkość crawlowania.
W przypadku dużych serwisów, po zmniejszeniu tejże prędkości sam proces analizy przez narzędzie może okazać się bardzo długi, czasem nawet wielogodzinny. Warto zatem tę automatyczną analizę rozpocząć nawet dzień przed planowanym przez nas audytem, aby mieć gotowe pełne dane, z których będziemy korzystać.
Z jakich elementów składa się poprawny audyt SEO?
Poprawny audyt SEO składa się, co do zasady z 4 głównych elementów:
- Audyt on-site – analiza techniczna strony pod kątem występowania błędów i niezgodności z Wytycznymi dla Webmasterów oraz analiza jakości i ilości contentu znajdującego się na stronie www
- Audyt off-site – analiza otoczenia danej strony, linków przychodzących, analiza konkurencji i linkowanych słów kluczowych
- Lista zaleceń optymalizacyjnych – lista elementów do poprawy na stronie powstała po przeprowadzeniu audytu
- Ponowny audyt powdrożeniowy – weryfikacja czy wszystkie błędy wskazane w audycie zostały wprowadzone na stronie www
Co powinniśmy otrzymać w efekcie przeprowadzonego audytu?
Efektem każdego przeprowadzonego audytu SEO powinny być wspomniane wcześniej zalecenia optymalizacyjne, które mają posłużyć jak najlepszemu dostosowaniu strony do wymogów wyszukiwarki.
Takie zalecenia zazwyczaj przyjmują formę listy z elementami, które wymagają ingerencji oraz propozycją/sugestią jak można je naprawić. Są one później także bazą do przeprowadzenia audytu powdrożeniowego.
Jak konstruować zrozumiałe wnioski z przeprowadzonego audytu?
Przygotowując listę zaleceń optymalizacyjnych warto podzielić elementy do zmiany według priorytetów, zaczynając od tych mających największy wpływ na jej poprawne funkcjonowanie i widoczność organiczną, kończąc na tych „pobocznych”, tak aby na pierwszy rzut oka było widoczne od czego należy zacząć wdrażanie zmian.
Drugim ważnym elementem jest sama forma konstruowania i werbalizowania wniosków. Bardzo często nie wiemy jaki poziom wiedzy na temat SEO ma osoba, która przygotowane przez nas materiały otrzyma. Warto zatem każdy omawiany przez nas element po krótce opisać uwzględniając, krótką definicję czym on jest, jak powinien wyglądać dla danej strony, a jak realnie wygląda obecnie.
Trzecią najważniejszą częścią jest oczywiście informacja w jaki sposób sugerujemy rozwiązać dany istniejący na stronie problem. Warto także zaznaczać, które ze wskazanych przez nas błędów można naprawić np. z poziomu CMSa strony, a które mogą wymagać interwencji programisty.
Jak konstruować wytyczne SEO dla copywriterów tworzących zoptymalizowane treści na stronę?
W wyniku audytu, bardzo często okazuje się, że istnieje konieczność stworzenia dodatkowych treści na stronę, tak aby móc realizować przyjętą przez nas strategię SEO. Przygotowując brief dla copywriterów warto uwzględnić w nim możliwie jak najwięcej informacji, które mogą być przydatne w tworzeniu tekstu spełniającego nasze oczekiwania, mogą to być między innymi:
- content plan na najbliższą przyszłość
- lista słów kluczowych do zamieszczenia, wraz z częstotliwością w jakiej mają występować
- oczekiwana długość tekstu
- struktura w jakiej tekst ma zostać stworzony
- czy mają zostać napisane meta dane title i description
- czy ma zostać uwzględnione linkowanie wewnętrzne
- z jakich materiałów ma korzystać copywriter na etapie researchu
Jak wesprzeć klienta we wdrożeniu audytu?
W wielu przypadkach wdrożenie zmian z audytu SEO pozostaje po stronie klienta w ramach działań in house lub jest realizowane przez pierwotnego autora strony. W przypadku, kiedy wiemy, że nasz klient sam posiada niewielką wiedzę dotyczącą SEO warto zaangażować się w komunikację z osobami wprowadzającymi sugerowane przez nas zmiany, aby cały proces przebiegł sprawnie.
Dzięki takiemu zaangażowaniu będziemy mieć pewność, że wszystko co zawarliśmy w audycie zostało zrozumiane tak jak tego oczekiwaliśmy i zostanie skutecznie wdrożone. W wielu przypadkach serwisy posiadają szereg ograniczeń technicznych, przez które, aby osiągnąć oczekiwane efekty, należy improwizować, w takiej sytuacji warto także trzymać przysłowiową rękę na pulsie.
Ponowny audyt powdrożeniowy – dlaczego nie wolno o nim zapominać?
To o czym niewątpliwie nie powinno się zapominać w przypadku audytowania i optymalizacji strony jest oczywiście ponowny audyt powdrożeniowy. W praktyce jest on po prostu przejściem naszej listy zaleceń optymalizacyjnych ponownie, punkt po punkcie i zweryfikowaniu czy zostały one wdrożone oraz czy zostało to wykonane poprawnie. W przypadku pominięcia niektórych elementów lub pojawienia się błędów, należy wrócić do wykonawcy z dodatkowymi uwagami. Pozwoli nam to mieć pewność, że dana strona została dostosowana do wymogów Google naprawdę dobrze.
Czy artykuł był pomocny?
Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!
Porozmawiajmy!
Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.