Spis treści

    Aby Twoja strona znalazła się w wynikach wyszukiwania, musi zostać zauważona i zindeksowana przez roboty wyszukiwarki. Dzięki sitemapie serwisu oraz dobrze zaplanowanemu linkowaniu wewnętrznemu i zewnętrznemu boty sprawnie przechodzą z jednej podstrony na drugą badając ich zawartość. 

    Co jednak ze stronami, do których nie prowadzi żaden link? Jak nie dopuścić do powstania orphan pages w obrębie witryny?

    orphan-pages

    Czym są orphan pages? 

    Zacznijmy od wyjaśnienia czym są orphan pages i jak powstają. Sierotki, bo tak potocznie możemy je określić, są to strony, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne. Zarówno roboty jak i użytkownicy mają do nich ograniczony dostęp, ponieważ odnośniki do danych podstron nie są umieszczone ani w menu, ani w treści, przez co po prostu ich nie widać.

    Nie oznacza to jednak, że nie da się ich w żaden sposób znaleźć i odwiedzić. Zdarza się, że orphan pages przez jakiś czas są widoczne w wyszukiwarce, jeśli Google zdążyło je zaindeksować przed tzw. osieroceniem. Oczywiście możemy także przejść na stronę po wpisaniu URL bezpośrednio w pasku wyszukiwarki, jeśli znany jest nam jej adres.

    Jak powstają osierocone strony?

    Zazwyczaj pojawiają się w wyniku błędów technicznych oraz braku optymalizacji serwisu. Zdarza się również, że powstają przez przypadek i nieuwagę. 

    Oto najczęściej występujące sytuacje, w wyniku których tworzą się osierocone strony:

    • wygaśnięcie podstron, np. takich które zawierały tymczasową ofertę,
    • błędny lub uszkodzony link zewnętrzny,
    • usunięcie (często przypadkowe) linka wewnętrznego prowadzącego do strony,
    • niepoprawnie wdrożone linkowanie wewnętrzne,
    • błędne przekierowania.

    Orphan pages mogą powstawać w wyniku wielu działań, wyżej zostały wymienione tylko przykłady. Warto jednak mieć na uwadze, że bieżące monitorowanie i analiza strony internetowej pomagają unikać takich sytuacji. 

    Jak zlokalizować i sprawdzić orphan pages?

    Dzięki odpowiednim narzędziom jesteśmy w stanie zlokalizować i naprawić osierocone strony. Możemy to zrobić zarówno dzięki zaawansowanym narzędziom, które są dobrze znane specjalistom SEO, jak i za pomocą wtyczek. 

    Wtyczka Yoast SEO

    Jeśli Twoja strona jest oparta na CMS WordPress możesz skorzystać z opcji dostępnej we wtyczce Yoast SEO. Wtyczka służy do optymalizacji stron pod kątem SEO. Możesz w niej między innymi optymalizować meta opisy, adresy URL oraz dodawać słowa kluczowe

    W wersji premium wtyczki możesz również odnaleźć zakładkę ‘Orphaned content’, zawierającą listę podstron, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne. Nawet jeśli przez jakiś czas zapomnisz o monitorowaniu tej zakładki, wtyczka wyświetli powiadomienie po wykryciu nowo powstałych sierotek. 

    Semrush

    Raport osieroconych stron możesz uzyskać również w innych narzędziach służących do analizy stron pod kątem SEO. Między innymi korzystając z opcji Audytu w Semrush, gdzie oprócz podstawowych informacji dotyczących kondycji witryny, możesz sprawdzić również czy Twoja strona posiada podstrony, do których nie prowadzą żadne linki.

    Więcej na temat tego narzędzia dowiesz się z naszego artykułu o pozostałych funkcjach i zaletach Semrush

    Screaming Frog x Google Analytics

    Bardziej zaawansowaną opcją jest wykorzystanie narzędzia Screaming Frog oraz połączenia go z danymi z Google Analytics. Podpinając w crawlerze API Analyticsa oraz uruchamiając opcję crawlowania serwisu możemy uzyskać gotową listę adresów z orphan pages. Screaming Frog porówna za nas dane, jakie uzyskał w wyniku skanowania serwisu z danymi z GA, dzięki czemu unikniemy ręcznej analizy adresów URL.

    Szczegółowe wytyczne dotyczące tego sposobu lokalizowania orphan pages znajdują się na oficjalnej stronie SF pod adresem https://www.screamingfrog.co.uk/find-orphan-pages/

    Orphan pages – wpływ na SEO

    Czy strony, do których nie prowadzą żadne linki mogą negatywnie wpłynąć na SEO? Niestety tak. 

    Zacznijmy od problemów z punktu widzenia użytkownika. Dobrze wiemy, że UX i to jak odbiorcy oceniają korzystanie ze stron internetowych jest bardzo ważną kwestią i pośrednio wpływa również na pozycję stron w wyszukiwarce. 

    Brak dobrze wdrożonego linkowania wewnętrznego na stronie sprawia, że użytkownikom trudniej dotrzeć do wszystkich podstron i odnaleźć interesujące ich produkty lub informacje. 

    Oprócz listy adresów URL znajdujących się w sitemapie witryny, roboty indeksujące przechodzą na poszczególne podstrony, między innymi dzięki linkom umieszczonym w treści oraz w menu głównym i stopce. W przypadku orphan pages szansa na to, że robot trafi na daną podstronę jest prawie niemożliwa. Utrudnia to indeksację serwisu oraz powoduje spadek ruchu i widoczności w wyszukiwarce. 

    Biorąc pod uwagę fakt, że orphan pages stanowią często strony z wartościowym contentem, jest to również marnowanie okazji do pozyskania ruchu i podniesienia ogólnej oceny domeny.

    Oprócz linków jakie możemy umieścić w treści danej strony, zwróćmy uwagę również na tematykę oraz słowa kluczowe pojawiające się w treści. Uniemożliwiając robotom zeskanowanie danej strony tracimy więc szansę na wykorzystanie potencjału contentu jaki się na niej znajduje oraz na rozbudowanie linkowania wewnętrznego

    Jak naprawić orphan pages?

    Szukając odpowiedzi na to pytanie zastanówmy się, co jest głównym powodem powstawania osieroconych stron. Oczywiście brak linków, które do nich prowadzą. 

    Rozwiązanie jest zatem proste – jeśli zdecydujesz, że istniejące orphan pages są na tyle wartościowe, żeby pozostać w serwisie należy zadbać o to, aby do każdej z nich prowadziły linki wewnętrzne oraz zewnętrzne. 

    Możesz to zrobić uwzględniając je w strategii Link building, pozyskując do nich linki z wartościowych domen. 

    W celu rozbudowania linkowania wewnętrznego, oprócz standardowych sposobów takich jak umieszczenie linków bezpośrednio w treści lub w menu nawigacyjnym, możesz również zastosować alternatywne metody linkowania. Należą do nich na przykład moduły linkujące, umieszczone pod artykułami lub produktami, zawierające odnośniki do polecanych podstron. Sugerując użytkownikom podobne lub polecane produkty i artykuły możesz zachęcić ich do przejścia na inne podstrony oraz zwiększyć współczynnik konwersji.

    Eliminacja orphan pages – co możesz zyskać?

    Eliminacja orphan pages jest konieczna do poprawnej indeksacji serwisu. Usunięcie blokerów powodujących problemy z indeksowaniem jest niezbędne do znalezienia się w wynikach wyszukiwania i pozyskania większego ruchu na stronie.

    Jeśli potrzebujesz wsparcia w kwestii optymalizacji Twojej strony lub masz problemy z indeksacją, współpraca z Agencją SEO to świetny krok do eliminacji tych problemów i osiągnięcia zamierzonych efektów. 

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.