Spis treści

    Farma linków (ang. link farm) to grupa stron internetowych, których zadaniem jest wzajemne linkowanie między sobą w celu gromadzenia backlinków i manipulacją pozycji w wynikach wyszukiwania. W teorii link farming wykorzystuje grupę linków do oceny autorytetu strony, który poprawia pozycję strony.

    Farma linków (link farm) - co to jest?

    Farmy linków a Google

    Tworzenie farmy linków to jedna z technik Black Hat SEO, która niezgodna z zasadami Google i jest uznawana za formę spamu w wyszukiwarce. Ponadto, algorytmy Google są bardzo rozwinięte i skutecznie nakładają kary na farmy linków. Google i inne wyszukiwarki preferują witryny korzystające z naturalnych linków, które powstają, dzięki udostępnianiom wysokiej jakości treści przez samych użytkowników.

    Jak działa farma linków?

    Link farm to grupa stron internetowych posiadające linki do siebie. Czasami takie strony są tworzone masowo w sposób automatyczny. Farmy linków opierają się na sieci linków jednostronnych lub wzajemnych.

    • Wzajemne linkowanie – Każda strona w sieci linkuje do innej strony w sieci. Ma to stworzyć iluzję, że dana storna jest popularna wśród innych witryn.
    • Jednostronne linkowanie – Strony X, Y i Z mogą linkować do strony A, ale strona A nie posiada żadnego linka do nich. Ma to za zadanie stworzyć złudzenie, że strona D jest popularna, ponieważ inne witryny mają do niej link.
    • Strony bramkowe – Niektóre farmy linków mogą używać stron bramkowych, które są tworzone tylko po to, żeby generować linki do domeny. Strony bramkowe często są niskiej jakości, a treści nie mają żadnej wartości dla użytkowników.
    1. Jeśli dana strona ma nienaturalny wzorzec linków tzn. witryny, które do niej linkują nie są powiązane tematycznie, może to oznaczać, że jest częścią farm linków.
    2. Witryny link farm mają bardzo dużą liczbę linków, a treści bardzo ubogie, przeważnie bez żadnej wartości.
    3. Skorzystaj z narzędzi SEO – możesz w sposób automatyczny i prosty sprawdzić każdy backlink konkretnej witryny. Jednymi z nich jest Semrush, Ahref czy Moz. Jeśli parametry domen, z których pochodzi link są niskie – jest to kolejne ostrzeżenie, że link może należeć do farm linków.

    Jak działać z farmami linków?

    Farma linków nie jest łatwa do wykrycia bez odpowiedniej wiedzy. Jednak jeśli uda Ci się taką zidentyfikować, zgłoś tę stronę do pracowników Google lub zespołu innej wyszukiwarki, której używasz. Nie pozwól, aby grupy stron z farmy linków osiągały lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

    Porozmawiajmy!

    Kamila Dębska
    Kamila Dębska

    She has been in marketing for 3 years. She feels most confident in the area of SEO and UX. At Up&More, as an SEO Specialist, she is in charge of increasing the visibility of our clients.