Spis treści

    darmowy audyt seo

    Audyt SEO to techniczna analiza strony internetowej pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych. W Polsce dominującą wyszukiwarką, z prawie 96% pokryciem rynku, jest oczywiście Google. Zatem w naszym kraju serwisy analizujemy głównie pod kątem jego wymagań, których lista jest naprawdę długa.

    Swoje wymagania wobec stron internetowych Google prezentuje w ramach Wytycznych dla Webmasterów, które mają być drogowskazem w optymalizacji i tworzeniu stron internetowych przyjaznych użytkownikom, a co za tym idzie dobrze widocznych w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Czy da się przeprowadzić darmowy audyt SEO?

    Darmowy audyt SEO oczywiście jest możliwy do przeprowadzenia, chodź jego efekty zawsze budzą sporo różnych wątpliwości, szczególnie dla osób, które z pozycjonowaniem nie miały wcześniej styczności. W dalszej części artykułu opowiemy o wadach i zaletach darmowych audytów SEO, z jakimi ryzykami się wiążą, w czym mogą być pomocne i czym różnią się od profesjonalnych analiz wykonywanych przez doświadczonych specjalistów.

    Czy darmowy audyt SEO jest zawsze automatyczny?

    Darmowy audyt SEO nie musi być zawsze automatyczny, chociaż w większości przypadków tak jest. Zazwyczaj to właśnie automatyzacja pozwala oferować takie rozwiązania za darmo, brak udziału specjalisty w takiej analizie to po prostu brak dodatkowych kosztów.

    Raz stworzone narzędzie do analizy stron wykorzystuje się nieskończoną ilość razy. Przy czym koszt jaki trzeba było ponieść do jego wyprodukowania, można uznać za koszt promocji danej firmy. Taki automatyczny audyt, który pokazuje nawet bardzo podstawowe dane, może służyć za powód do nawiązania rozmowy sprzedażowej, dotyczącej działań na danej stronie www.

    Jednak zdarzają się darmowe audyty, a w zasadzie ich „intro”, zamieszczane w ofertach SEO, które przeprowadzane były przez specjalistę. Mają one na celu zazwyczaj wskazać pierwsze błędy widoczne na stronie na pierwszy rzut oka, tak aby uświadomić potencjalnego klienta, że serwis realnie wymaga optymalizacji.

    Co zazwyczaj zawiera darmowy audyt SEO?

    Darmowe audyty SEO zawierają zazwyczaj bardzo podstawowe dane, które można „wyciągnąć” ze strony za pomocą dość prostego w budowie crawlera (programu komputerowego, który automatycznie uzyskuje dostęp do strony w celu pobrania z niej określonych informacji). Wśród takich podstawowych danych znajdują się zazwyczaj takie informacje jak:

    • czy serwis ma uzupełnione meta title i description
    • jakie nagłówki H występują na stronie
    • ilość treści
    • wstępna analiza słów kluczowych
    • czas wczytywania strony
    • wersje mobilne
    • wersje oprogramowania
    • wielkość serwisu
    • połączenia social media
    • linki do plików sitemap.xml czy robots.txt

    Oczywiście to jakie dane udostępniane są przez darmowe narzędzia do audytu SEO, będzie się różnić między nimi, jednak powyższa lista zawiera te najczęściej się powtarzające.

    Różne dane mogą też pojawiać się w darmowych audytach, które były przeprowadzane przez specjalistów, a nie automatycznie.  W tym przypadku zazwyczaj jakie to będą informacje zależy od tego w jakim celu dany audyt był przeprowadzony.

    Czy darmowy audyt SEO wystarczy do pozycjonowania strony?

    Zazwyczaj darmowy audyt SEO zdecydowanie nie wystarczy do przeprowadzenia skutecznej optymalizacji strony internetowej, a co za tym idzie nie będzie solidną bazą pod jej pozycjonowanie. Wynika to przede wszystkim z tego, że nie daje on pełnego obrazu technicznego stanu witryny, wskazuje jedynie, że dostosowanie do wytycznych Google, to kierunek, w którym należy pójść, jeśli chce się osiągać wyniki organiczne.

    Jakie ryzyko wiąże się z poleganiem jedynie na darmowym audycie SEO?

    Największym problemem automatycznego/darmowego audytu SEO jest brak kontekstu w jakim powinny być osadzone otrzymywane przez nas informacje o stanie witryny. Bardzo często w efekcie takiego audytu otrzymujemy po postu szereg informacji bez dodatkowego komentarza, które po pierwsze – dla osoby, która nie miała styczności z SEO niewiele mogą znaczyć, po drugie – informacji, które są efektem analizy, nie biorącej pod uwagę, indywidualnych rozwiązań zastosowanych w danym serwisie.

    Przede wszystkim to właśnie szablonowość tego rodzaju rozwiązania, może być największą pułapką, jeśli chcielibyśmy uznać je za jedyną podstawę optymalizacji naszej strony.

    Kiedy darmowy audyt SEO może być pomocnym narzędziem?

    Jednak nie jest tak, że darmowy/automatyczny audyt SEO jest zupełnie zbędnym i nieprzydatnym narzędziem. Jest on dobrym punktem wyjściowym, kiedy zastanawiamy się czy rozpocząć w ogóle proces pozycjonowania i optymalizacji naszej strony internetowej.

    Jeśli oceny z automatycznego audytu naszej strony będą złe, niezależnie z jakiego narzędzia skorzystaliśmy, będziemy mieć jasną odpowiedz, że musimy pochylić się nad techniczną stroną naszej witryny, pod kątem wymagań wyszukiwarek. Wtedy, kolejnym krokiem powinien być profesjonalny audyt SEO.

    Czym różni się darmowy audyt SEO od profesjonalnego?

    Podstawowymi różnicami pomiędzy darmowym/automatycznym audytem SEO, a profesjonalnym, są przede wszystkim jego zakres i czas trwania. W przypadku profesjonalnego audytu przeprowadzanego przez specjalistę SEO, mamy do czynienia z całościową bardzo szeroką analizą stanu witryny, w kontekście wymagań Google, ale także zahaczającą o takie tematy jak UX, content writing, analiza ruchu, profilu linków czy widoczność w wyszukiwarce.

    Dodatkowo profesjonalny audyt SEO zawiera komentarze do poszczególnych analizowanych elementów oraz konkretne wytyczne optymalizacyjne, których wdrożenie spowoduje naprawę występujących błędów i zwiększenie widoczności strony w Google.

    Możemy się więc domyślić, że taka szczegółowa analiza wymaga czasu, jednak warto poświecić go, aby otrzymać zestaw rozwiązań optymalizacyjnych dedykowanych konkretnie naszej stronie, uwzględniający wszelkie poboczne elementy, które mogą mieć na nią wpływ.

    Dlaczego lepiej skorzystać z profesjonalnego audytu SEO przed rozpoczęciem działań SEO?

    Jeśli rozpoczniemy działania pozycjonerskie, takie jak link building czy content writing, polegając jedynie na optymalizacji wykonanej na podstawie automatycznego audytu SEO, może to być po prostu zwyczajnie zbyt mało, aby osiągnąć satysfakcjonujące nas efekty.

    Obecnie wymagania jakie Google stawia Webmasterom, są tak duże, że głęboka, dobrze przeprowadzana optymalizacja strony jest absolutną koniecznością, aby udało nam się pokonać konkurencję w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania i nie tylko, zapraszamy na naszego bloga!

    Jesteś zainteresowany marketingiem online? Zostaw kontakt w formularzu poniżej, skontaktujemy się z Tobą!

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.