Spis treści

    elementy on-site

    Pozycjonując stronę internetową należy wziąć pod uwagę jej różne aspekty. W pierwszej kolejności warto obejrzeć stronę od środka, czyli przeanalizować elementy On site, które podlegają optymalizacji. 

    Co się do nich zalicza? Które z nich najbardziej wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce?

    Co to są działania On site?

    Do elementów On site zaliczamy wszystkie aspekty witryny, które znajdują się w jej obrębie. 

    Należy do nich między innymi optymalizacja meta danych, analiza słów kluczowych i treści znajdującej się na stronie, optymalizacja grafik, analiza kodu źródłowego i błędów występujących na stronie oraz linkowanie wewnętrzne. 

    Obok działań On site należy również skupić się na optymalizacji elementów Off site, które są równie istotne. Należą do nich głównie działania link buildingowe oraz analiza duplikacji treści występująca poza serwisem. 

    Elementy on site

    Meta dane

    Title oraz Description to podstawowe znaczniki meta, które opisują zawartość danej strony. To właśnie treść umieszczona w Title i Description może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania i zwracać uwagę użytkowników, dlatego ich optymalizacja jest bardzo istotna. 

    Warto pamiętać o dostosowaniu długości tekstu umieszczanego w meta, nasyceniu ich odpowiednią ilością fraz kluczowych oraz stosowaniu unikalnej treści. 

    Więcej o optymalizacji meta danych pisaliśmy w poprzednim artykule.

    Linkowanie wewnętrzne

    Dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne może znacznie poprawić skanowanie i indeksację witryny. Umieszczenie modułów z proponowanymi produktami lub powiązanymi tematycznie artykułami czy linkowanie bezpośrednio w opisach produktów i kategorii to dobry sposób na polepszenie nawigacji w serwisie oraz eliminację orphan pages.

    Struktura i treść nagłówków

    Hierarchia i rozmieszczenie nagłówków jest bardzo ważną kwestią. Dzięki temu roboty i użytkownicy dowiadują się, co znajduje się na stronie. Warto pamiętać o tym, że nagłówek H1 może pojawić się tylko raz. Nagłówki powinny dokładnie wskazywać na tematykę tekstu lub fragmentu strony oraz zawierać w treści słowa kluczowe istotne dla danej podstrony. 

    Optymalizacja elementów graficznych

    Na niemal każdej stronie internetowej znajdują się obrazki lub zdjęcia. Umieszczając elementy graficzne w serwisie należy zadbać o ich dobrą optymalizację.

    Dostosowanie rozmiaru grafik, stosowanie formatów nowej generacji oraz dobranie odpowiedniej nazwy to podstawowe elementy, na jakie należy zwrócić uwagę przed publikacją obrazów.

    Grafiki to również dobre miejsce na zwiększenie ilości fraz kluczowych na stronie. Uzupełnienie atrybutu ALT oraz Title, tak by wskazywały na to co znajduje się na obrazku lub zdjęciu z uwzględnieniem fraz kluczowych, zwiększa szansę na pojawienie się strony w wynikach wyszukiwania. 

    Prędkość działania witryny

    W obecnym świecie szybkość pozyskiwania informacji jest bardzo ważna. Jako użytkownicy chcemy żeby strony internetowe jak najszybciej dostarczały nam informacji oraz były gotowe do korzystania od razu po otwarciu ich w przeglądarce. Dlatego tak ważne jest dostosowanie strony pod kątem szybkości wczytywania się i interaktywności. 

    Narzędzia do analizy takie jak np. PageSpeed Insights umożliwiają testowanie stron, między innymi pod kątem błędów związanych z Core Web Vitals lub elementów blokujących wczytywanie się strony. Więcej o tym jak dobrze zoptymalizować witrynę pod tym kątem pisaliśmy artykule o optymalizacji CWV.

    Indeksacja witryny

    Każda dobrze przygotowana strona internetowa powinna posiadać plik robots.txt oraz mapę serwisu w formacie xml

    Mapa jest listą adresów URL znajdujących się w witrynie i pokazuje jej zawartość oraz hierarchiczną strukturę. Odpowiednio utworzona pomaga robotom wyszukiwarek w skanowaniu i indeksacji serwisu. 

    Równie ważny jest plik robots.txt, który dzięki zawartym w nim dyrektywom, stanowi swego rodzaju instrukcję, mówiącą robotom jakie strony powinien indeksować a jakie nie.

    Optymalizacja adresów URL

    Adresy URL poszczególnych podstron powinny być proste i zawierać frazy kluczowe wskazujące na ich zawartość. Pomoże to robotom wyszukiwarek zidentyfikować strony i pozytywnie wpłynie na proces indeksacji.

    Optymalizacja treści

    Niezależnie od tego czy bierzemy pod uwagę optymalizację sklepu internetowego czy bloga, zadbanie o dobry content to podstawa. Publikowanie wartościowych, merytorycznych treści, odpowiednio nasyconych słowami kluczowymi wspiera proces pozycjonowania i przyciąga uwagę użytkowników. Dodatkowym sposobem na optymalizację contentu jest jego ponowne wykorzystanie czyli recykling treści

    UX i optymalizacja wersji mobile

    W ciągu kilku ostatnich lat dostosowanie strony do wrażeń użytkowników jest jednym z elementów, który mocno wpływa na ogólną ocenę strony. Przejrzysty interfejs, intuicyjne menu, funkcjonalność i interaktywność strony to aspekty, których optymalizacja poprawia wrażenia odbiorców korzystających z serwisu. 

    Podobnie jest w przypadku dostosowania strony pod kątem mobile. Obecnie większość użytkowników korzysta ze smartfonów do codziennego przeglądania stron oraz zakupów online. Słaba optymalizacja strony na urządzeniach mobilnych może spowodować wzrost współczynnika odrzuceń, zniechęcać użytkowników do ponownego wejścia na stronę oraz negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. 

    Optymalizacja elementów On site a SEO

    Dostosowanie strony pod kątem SEO wymaga optymalizacji wielu elementów. Zarówno te znajdujące się bezpośrednio na stronie jak i czynniki Off site mają ogromne znaczenie i powinny być brane pod uwagę w procesie pozycjonowania. 

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.