Spis treści

    Wielokrotnie pisaliśmy o tym jak ważną rolę w procesie pozycjonowania odgrywa content. Tworzenie dobrych jakościowo, merytorycznych treści, które odpowiadają na intencje użytkownika to kluczowy składnik strategii contentowej. Co z treściami, które już są na Twojej stronie? Czy warto je aktualizować i jak się za to zabrać?

    recykling-treści

    Co to jest recykling treści?

    Recykling treści to po prostu ich ponowne wykorzystanie. Nie polega to jednak na duplikowaniu istniejącego już contentu i publikowaniu tych samych treści kolejny raz, a na ich odświeżeniu. 

    Biorąc pod uwagę kryteria Google dotyczące ustalania pozycji stron w wyszukiwarce, dodawanie identycznego contentu kolejny raz nie przyniosłoby oczekiwanych efektów. Wręcz przeciwnie. Zjawisko duplikacji wewnętrznej negatywnie wpływa na ocenę strony przez roboty Google i powoduje spadek jej pozycji w wyszukiwarce. Warto o tym pamiętać mając w planach recykling treści. 

    Jeśli jednak masz na swojej stronie sporo contentu i brakuje Ci pomysłów na dalszy rozwój bloga, możesz śmiało wykorzystać dotychczasowe treści aktualizując je lub przedstawiając w innej formie. 

    W zależności od tego jakiej tematyki dotyczą treści na Twojej stronie, możesz dobrać odpowiednie sposoby na recykling. Jeśli prowadzisz stronę, na której pojawia się tzw. evergreen content, czyli treści, które są aktualne bez względu na upływający czas, z pewnością będzie Ci łatwiej wykorzystać recykling niż na stronach z newsami i bieżącymi informacjami. 

    Sposoby na recykling treści

    Twórcy internetowi wypróbowali już wiele sposobów na recykling treści. Jaki content można poddać recyklingowi i jak można to robić?

    Aktualizacja i rozbudowa istniejącego artykułu

    Każdy tekst, niezależnie od tematyki możesz rozbudować o nowe informacje. Aktualizacja treści o najnowsze fakty, ustalenia, informacje o nowych trendach na dany temat czy też omówienie zagadnienia z innej perspektywy to tylko kilka przykładów na zmianę tekstu na stronie.

    Recyklingując treści nie zapominaj o ich odpowiedniej optymalizacji pod SEO. Aktualizując artykuł pamiętaj o tworzeniu jakościowego i merytorycznie poprawnego contentu. Uporządkuj również nagłówki i nasyć tekst odpowiednią liczbą słów kluczowych istotnych dla danej tematyki. 

    Cykle tematyczne 

    Jeśli prowadzisz bloga i umieszczasz na nim artykuły powiązane ze sobą tematycznie, możesz zaktualizować treść w taki sposób, aby ułatwić  połączenie ich w jeden cykl. 

    Informacja o nowopowstałym zbiorze artykułów na temat, który interesuje odbiorców będzie dla nich impulsem do ponownego wejścia na strony z treściami. 

    Zmiana formatu treści

    Z biegiem czasu twórcy internetowi oferują coraz więcej form prezentowania treści. Śmiało możesz to wykorzystać i tchnąć nowe życie w artykuł, który powstał dawno temu a jego treść wciąż jest aktualna. 

    Przedstawienie treści w sposób bardziej przyjazny użytkownikom z pewnością przyciągnie ich uwagę i skłoni do zapoznania się z tematem ponownie. Możesz to zrobić poprzez nagranie krótkiego filmu lub podcastu, do którego dorzucisz aktualizację i rozbudujesz treść o słowa kluczowe. 

    Bardzo popularną formą przekazywania informacji są także webinary. Zorganizowanie takiego spotkania, którego scenariusz stworzysz z wykorzystaniem istniejących już na Twojej stronie treści, pozwoli na zwrócenie na nie uwagi oraz pozyskanie nowych odbiorców. Webinary często uzupełniane są również o ankiety lub zapis użytkowników do newslettera, w którym także możesz umieszczać stworzone już wcześniej przez Ciebie treści.

    Trochę więcej pracy wymaga utworzenie e-booka. Z pewnością musi on zawierać więcej treści, jednak możesz w nim wykorzystać również te, które już masz. E-book to świetna okazja do powiększenia grona swoich odbiorców oraz zainteresowania ich tworzonym przez Ciebie contentem. 

    Jak wybrać treści do recyklingu?

    Regularne publikowane treści to setki tysięcy znaków na naszym blogu. Artykuły powstają na różne tematy i niektóre mają większą liczbę odbiorców a inne mniejszą. Jak więc wybrać treści, które warto poddać recyklingowi? 

    Wykorzystaj narzędzia i raporty dotyczące najbardziej popularnych podstron Twojego serwisu. Możesz je sprawdzić np. w Google Search Console lub w Google Analytics w raporcie dotyczącym zawartości witryny. 

    Weź również pod uwagę potencjał danego tekstu. Przeanalizuj jaki sposób recyklingu treści będzie najbardziej opłacalny w przypadku tej treści oraz czy możesz go dodatkowo nasycić słowami kluczowymi. 

    Możesz również przeprowadzić głębszą analizę i wziąć pod uwagę użytkowników, ich dane demograficzne i geograficzne, aby jak najlepiej dobrać treści, które zainteresują Twoją docelową grupę odbiorców.

    Czy recykling treści się opłaca?

    Regularny rozwój contentu na stronie nie jest łatwym zadaniem. Nawet najbardziej kreatywnym specjalistom czasami kończą się pomysły na nowe artykuły. Możemy oczywiście wspierać się nowymi rozwiązaniami, takimi jak AI Copywriting, jednak nie zawsze rozwiązuje to w pełni nasz problem. Często tematy są już wyczerpane i trudno o nowe zagadnienia, które można omówić w kolejnym tekście. 

    Jeśli znalazłeś się właśnie w takim punkcie, recykling treści to doskonałe rozwiązanie.

    Dzięki wykorzystaniu wyżej omówionych sposobów możesz

    • wzbogacić swoją stronę o nowe formaty prezentowania informacji, co zwiększy czytelność i atrakcyjność treści,
    • aktualizować informacje na dany temat, co jest istotne również z punktu widzenia robotów wyszukiwarek,
    • pozyskać nowych użytkowników przez tworzenie nowych zestawów tematycznych,
    • nasycić recyklingowane treści słowami kluczowymi oraz poprawić optymalizację stron pod kątem SEO,
    • zaoszczędzić czas potrzebny na research związany z wyszukiwaniem nowych tematów.

    Jeśli potrzebujesz pomocy z recyklingiem treści i chcesz jak najlepiej wykorzystać potencjał Twoich artykułów Agencja SEO z pewnością będzie dobrym wsparciem. W Up&More pomożemy Ci stworzyć dobrą strategię content oraz wspólnie znajdziemy najlepszy dla Ciebie sposób na recykling Twoich treści.

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.