Spis treści

    Bez audytu strony internetowej nie da się efektywnie prowadzić działań SEO, ponieważ nie będzie ona spełniać wymagań jakie Google stawia wobec serwisów, które pojawiają się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania na słowa kluczowe.

    Zatem przeprowadzenie audytu powinno zawsze być pierwszym ruchem, jeśli myślimy o pozycjonowaniu naszej strony. Zazwyczaj takie działania przeprowadzają doświadczeni w tym specjaliści, jednak w wielu przypadkach właściciele witryn próbują podjąć to wyzwanie samodzielnie.

    Co należy wiedzieć, aby samodzielnie przeprowadzić audyt SEO?

    Aby samodzielnie przeprowadzić audyt SEO należy przede wszystkim wiedzieć jaki jest jego podstawowy cel i skąd on wynika. Informacje na ten temat bez większego problemu jesteśmy w stanie znaleźć w sieci, zarówno na różnych blogach branżowych jak i w samym centrum pomocy dla webmasterów od Google. W centrum pomocy uzyskamy informacje teoretyczne, które na różne powiązane z optymalizacją strony tematy, przedstawia nam Google. Znajdziemy tam także forum, gdzie na pytania odpowiadają zarówno pracownicy Google jak i inni użytkownicy mający doświadczenie w danym temacie.

    Następnie musimy wiedzieć co na sam audyt SEO się składa, jakie konkretnie elementy trzeba zweryfikować i jak się one dzielą. Lista elementów audytowych dla każdego serwisu ma zestaw „żelaznych pozycji”, których nie wolno pominąć w żadnej analizie. Istnieją jednak też takie parametry, które sprawdza się w zależności od tego z jakim serwisem mamy do czynienia. Zestaw elementów audytowych będzie nieco inny dla strony firmowej, bloga czy sklepu internetowego.

    Jednym z pierwszych (i jednocześnie najprostszych) kroków, powinno być zatem przygotowanie listy elementów, które dla naszej strony musimy zweryfikować. Potem zadanie robi się już nieco trudniejsze, ponieważ czeka nas zrozumienie co każdy z danych elementów audytu oznacza, jaki wynik jest dla niego uznawany za dobry, jaki za zły oraz gdzie sprawdzić czy nasz serwis mieści się w założonych normach.

    Kiedy już sprawdzimy wszystkie elementy, kolejnym krokiem będzie wyciągniecie wniosków i przygotowanie listy zmian optymalizacyjnych do wdrożenia. Dla osoby niedoświadczonej w temacie może to być największym problemem, ponieważ ten krok wymaga znajomości działania poszczególnych mechanizmów serwisu oraz przynajmniej ogólnej wiedzy o technologii w jakiej został on wykonany.

    Dostęp do jakich narzędzi jest konieczny, żeby samemu przeprowadzić audyt SEO?

    Pełnego audytu SEO nie da się przeprowadzić bez dostępu do szeregu narzędzi, które pozwolą nam na weryfikację poszczególnych parametrów. Część z tych narzędzi, jak np. te udostępniane przez Google jest darmowa, są to min. Google Search Console, Google Analytics czy Page Speed Insights. Jednak w przypadku dwóch pierwszych narzędzi konieczna jest wiedza jak je zweryfikować i uruchomić dla naszej konkretnej strony internetowej.

    Jako, że narzędzi SEO istnieje wiele, zarówno polskich jak i zagranicznych, mamy dużą ilość opcji do wyboru, nie ma jednej słusznej listy. Niezbędne będą nam narzędzia za pomocą, których będziemy w stanie przeanalizować:

    • strukturę serwisu, w tym elementy sekcji head (np. Screaming Frog lub inne crawlery)
    • czas ładowania witryny (np. wspomniany wcześniej Page Speed Insights)
    • widoczności organiczną strony (np. Senuto, Google Search Console)
    • linki przychodzące do witryny (np. Ahrefs, Majestic SEO)
    • konkurencję w wyszukiwarce (np. SemRush)
    • oryginalność treści na stronie (np. CopyScape)
    • słowa kluczowe, które należy pozycjonować (np. Google Keywords Planner)
    • oryginalność wykorzystanego oprogramowania (np. Seoptimer)
    • optymalizację contentu pod wyszukiwarkę (np. SuferSEO)

    Czy samodzielny audyt strony jest rzeczywiście tańszy?

    W wielu przypadkach wykonujemy dane zadanie sami, bez zlecania go specjaliście, licząc na to, że będzie to zdecydowania tańsza opcja. Jednak w przypadku audytu SEO niekoniecznie będzie to prawda.

    Przede wszystkim większość niezbędnych nam do tego zadania narzędzi jest płatna i to nie w formie jednorazowego rozliczenia, a miesięcznego pakietu. Oznacza to, że za każde narzędzie będziemy musieli zapłacić za cały miesiąc z góry, a w niektórych przypadkach (jak np. Screaming Frog) wykupić nawet roczną licencję.

    W przypadku specjalisty SEO czy agencji, taki koszt rozkłada się na kilku klientów, zatem nie jest tak znaczący, jak będzie w przypadku osoby, która chce z nich skorzystać jednorazowo na własny użytek.

    Należy też pamiętać, że „czas to pieniądz” i poświęcony przez nas czas, który będzie zdecydowanie dłuższy niż w przypadku przeprowadzenia audytu przez specjalistę, należy również uwzględnić w ogólnych kosztach. Przecież zamiast zgłębiać tajniki analiz SEO, moglibyśmy wykonywać inne czynności związane z prowadzoną przez nas działalnością.

    Zatem podliczając powyższe koszty, może okazać się, że samodzielnie przeprowadzenie audytu SEO będzie zdecydowanie droższe, niż gdybyśmy zlecili to specjaliście z doświadczeniem i dostępem do niezbędnych narzędzi.

    Jakie ryzyka wiążą się z samodzielnym audytem SEO strony nie będąc pozycjonerem?

    Wato pamiętać, że samodzielne przeprowadzanie audytu SEO wiąże się także z pewnymi ryzykami. Najbardziej oczywistym jest to, że nie mając doświadczenia po prostu pominiemy istotne elementy lub źle zinterpretujemy otrzymane wyniki. Może to skutkować, tym, że mimo poświęconego czasu i pieniędzy nasz serwis nie osiągnie spodziewanych efektów.

    Drugim mniej oczywistym ryzykiem jest to, że możemy swojej stronie zaszkodzić i przypadkowo doprowadzić do jej zniknięcia z wyników wyszukiwania na frazy, gdzie udało nam się już osiągnąć jakieś pozycje, co będzie oczywistą stratą.

    Trzecie ryzyko jest takie, że przeprowadzając samodzielnie audyt. bez żadnego wcześniejszego doświadczenia. nigdy nie będziemy mieć pewności czy nasz serwis realnie spełnia wszystkie wymagania jakie Google stawia w ramach wytycznych dla Webmasterów. W przypadku, kiedy nasz serwis nie będzie osiągał oczekiwanych pozycji nie będziemy pewni, czy jest to kwestia problemów technicznych czy pozostałych działań jak np. link buildingu czy tworzenia contentu.

    O czym nie wolno zapomnieć samodzielnie przeprowadzając audyt SEO strony?

    Przeprowadzając samodzielnie audyt SEO nie wolno zapomnieć, że składają się na niego nie tylko elementy techniczne, ale także analiza zewnętrznego otoczenia w jakim funkcjonuje nasza strona. Duże znaczenie będzie tu miała analiza konkurencji w wynikach organicznych, weryfikacja contentu jaki znajduje się na naszej stronie oraz weryfikacja tego jakie strony do nas linkują.

    Tak jak wcześniej wspominaliśmy, do przeprowadzenia audytu SEO należy się wcześniej przygotować samodzielnie lub z pomocą dedykowanego szkolenia SEO, które pozwoli nam lepiej zrozumieć wyzwanie przed jakim stajemy.

    Czy da się samodzielnie (bez udziału specjalisty) wdrożyć zmiany z audytu SEO?

    Samodzielne wdrożenie audytu SEO to jeszcze większe wyzwanie niż jego przeprowadzenie i w zdecydowanej większości przypadków wymaga ono wiedzy programistycznej. Zatem jeśli takowej nie posiadamy, lepiej nie zabierać się za to zadanie bez profesjonalnej pomocy.

    Samodzielna próba zmian programistycznych na naszej stronie może zakończyć się jej uszkodzeniem, a w efekcie wstrzymaniem jej działania, co oczywiście może prowadzić do strat finansowych.

    Dlaczego lepiej zdecydować się na profesjonalny audyt SEO?

    Zlecenie audytu SEO profesjonalistom niesie za sobą szereg korzyści. Po pierwsze może okazać się tańsze, ze względu na koszt narzędzi jaki trzeba będzie ponieść chcąc samodzielnie sprawdzić swoją stronę internetową.

    Po drugie zlecając audyt profesjonalistom będziemy mieć pewność, że zweryfikowali oni wszystkie niezbędne elementy oraz zarekomendowali konieczne zmiany w sposób zgodny z wymaganiami jakie Google stawia serwisom internetowym. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nasza strona jest gotowa na dalsze działania pozycjonerskie.

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.