Spis treści
Jeśli jesteś jak większość specjalistów marketingu, zawsze szukasz nowych sposobów, aby dotrzeć do grupy docelowej i rozwijać swój biznes. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) jest jedną z najbardziej efektywnych i szeroko stosowanych strategii marketingowych.
Jednak obecnie może być trudno osiągnąć wysokie pozycje i utrzymać się na szczycie wyników Google wśród nowych trendów i zmian algorytmów wyszukiwarek. Czy warto więc poświęcać na pozycjonowanie czas, wysiłek i w końcu pieniądze?
Trzy najbardziej wartościowe elementy SEO to treść, techniczna optymalizacja strony i link building. Ciężko wyobrazić sobie scenariusz, w którym nie korzystasz z technicznego SEO. To jest swego rodzaju fundament, który niewielkim kosztem buduje wartość serwisu. Zawsze go potrzebujesz, nawet jeśli pominiesz link building i tworzenie zoptymalizowanych pod roboty treści.
Przyjrzyj się więc pięciu sytuacjom, w których SEO (rozumiane jako tworzenie przyjaznych SEO treści lub link building) może nie być najlepszym pomysłem dla Twojego biznesu.
5 przypadków, kiedy SEO może nie być najbardziej efektywną opcją
Brak potencjału wyszukiwania słów kluczowych
Jeśli chodzi o wyszukiwarki, użytkownicy muszą wiedzieć, czego chcą, zanim w ogóle zaczną tego szukać. Dlatego też, jeśli promujesz nowy produkt lub usługę, wyszukiwarki prawdopodobnie nie są najlepszym miejscem promocji. Lepiej wydać pieniądze na strategie marketingowe, które będą edukować i budować świadomość wśród potencjalnych klientów.
W twojej sytuacji musisz najpierw sprawić, by przyjęli twój produkt do swoich umysłów, zanim zaczną go szukać. Dopiero wtedy będą w stanie znaleźć Cię poprzez wyszukiwarkę.
Czy to oznacza, że nie powinieneś robić SEO? Nie do końca. Priorytetem w takim wypadku jest, aby ludzie najpierw dowiedzieli się o Twoim produkcie lub usłudze. Ale nawet zanim zaczną go szukać, możesz rozpocząć prace nad SEO, aby mieć pewność, że pokażesz się później odpowiednio wysoko w wynikach wyszukiwania. Jak tylko produkt zyska na atrakcyjności, pojawi się konkurencja. Byłoby mądrze zacząć pozycjonowanie przed kimś innym, nawet z małym budżetem, aby uzyskać autorytet wyszukiwarki w danym temacie.
Twoich klientów nie ma w internecie
Inną sytuacją, w której powinieneś być ostrożny z inwestowaniem w SEO jest sytuacja, w której Twoi docelowi klienci nie są aktywni online. Na przykład, jeśli prowadzisz biznes stacjonarny, który jest skierowany do seniorów, jak np. stacjonarne biuro podróży dla seniorów, to inwestowanie w kampanię SEO może nie mieć sensu, ponieważ osoby starsze mogą nie być aktywne online i preferują bezpośredni kontakt przy zakupie usługi.
Przykładów jest więcej. Jeśli sprzedajesz wysokiej klasy drogie produkty, takie jak luksusowe domy, to Twoi docelowi klienci prawdopodobnie nie szukają tego rodzaju przedmiotów w Google.
Potrzebujesz szybkich wyników
Pozycjonowanie wymaga czasu – w SEO nie ma drogi na skróty. Dlatego nie jest dobrym pomysłem poleganie na działaniach Search Engine Optimization, jeśli potrzebujesz natychmiastowych rezultatów i liczysz na szybki zwrot z inwestycji. Jeśli wprowadzasz nowy produkt lub usługę i potrzebujesz, aby ludzie dowiedzieli się o nim od razu, to płatna reklama będzie lepszym wyborem.
Wykorzystując np. kampanie płatne Google Ads możesz dotrzeć ze swoją wiadomością do potencjalnych klientów znacznie szybciej niż poprzez organiczne wyniki wyszukiwania. Dotyczy to także hipotetycznej sytuacji, jeśli jesteś startupem i musisz pokazać wyniki inwestorom lub po prostu chcesz dopiero zbadać rynek i ocenić czy produkt, który oferujesz ma potencjał rozwoju i sprzedaży. SEO może pomóc Ci w dłuższej perspektywie, ale nie da Ci wyników, których potrzebujesz od razu.
Jeśli potrzebujesz wyników szybko, to powinieneś zainwestować w płatne reklamy, takie jak Google Ads lub Facebook Ads. Płatne kampanie pozwolą na pozyskanie potencjalnych klientów na stronę znacznie szybciej niż działania SEO.
Konkurencja jest zbyt silna
Innym przykładem, kiedy możesz chcieć uniknąć korzystania z SEO jest sytuacja, gdy operujesz w bardzo konkurencyjnej branży, gdzie każdy robi to samo i nie ma zbyt wielu różnic między twoją firmą a konkurencją. Jeśli istnieją już ugruntowane marki z ogromnymi budżetami i reputacją i są obecnie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, to będzie bardzo trudne (i kosztowne), aby je wyprzedzić.
Czasami lepiej jest powiedzieć pas w stosunku do niektórych słów kluczowych. Na przykład, jeśli jesteś małą firmą sprzedającą odzież damską, musisz zmierzyć się z największymi markami nierzadko o zasięgu światowym, takimi jak Zalando, Allani, za którym stoi Wirtualna Polska czy polski DeeZee. O ile nie masz bardzo silnej strategię SEO i dużego, stałego budżetu, nie będziesz w stanie ich wyprzedzić.
W tym scenariuszu musisz znaleźć niszę, w której możesz skutecznie konkurować. Na przykład, można skupić się na sprzedaży odzieży plus-size, ponieważ konkurencja jest słabsza. Możesz też skupić się np. na sprzedaży ekologicznej odzieży wykonanej z trwałych materiałów.
Musisz być realistą co do swoich szans w podbiciu rankingu dla niektórych słów kluczowych i ocenić, czy warto poświęcić czas i wysiłek (nie wspominając o pieniądzach), aby spróbować uplasować się na wysokich pozycjach.
Brak budżetu i pieniędzy
Wreszcie, jednym z ostatnich powodów, dla których możesz chcieć uniknąć korzystania z SEO jest brak pieniędzy. Podczas gdy pozycjonowanie strony może być bardzo opłacalne na dłuższą metę, wymaga ono z góry zainwestowania czasu i pieniędzy. Musisz zabezpieczyć budżet na SEO na co najmniej 6 miesięcy do przodu.
Jeśli chodzi o koszty usług SEO, nie ma jednej kwoty dla wszystkich. Koszt pozycjonowania będzie się różnił w zależności od kraju, w którym mieszkasz, wielkości Twojej firmy i poziomu konkurencji w Twojej branży.
W Stanach Zjednoczonych usługi SEO kosztują zazwyczaj od 1000 dolarów (pozycjonowanie lokalnych, małych firm) do 10 000 dolarów miesięcznie, chociaż nawet wyższe kwoty za usługi na wysokim poziomie nie są rzadkością. W krajach takich jak Indie czy Filipiny, można uzyskać wysokiej jakości usługi pozycjonowania za ułamek tych kosztów. Na przykład, można zatrudnić indyjską firmę, która zapewni wysokiej jakości SEO za zaledwie 300 dolarów miesięcznie.
W Polsce usługi SEO zazwyczaj będą Cię kosztować coś pomiędzy 2 000 zł a 10 000 zł. Czasami potrzebujesz wyższego budżetu, wszystko zależy od Twoich celów i poziomu konkurencji w branży.
Ważne jest jednak, aby mieć świadomość, że taniej nie zawsze znaczy lepiej. Upewnij się, że zrobisz swój research i porównasz różne firmy przed podjęciem decyzji o współpracy przy SEO. Zwróć uwagę na to, co jest zawarte w cenie. Pisanie treści, link building, wskazówki techniczne, konsultacje SEO, praca z danymi itp.
Brak czasu i niski priorytet SEO
Musisz przypisać pozycjonowaniu odpowiedni priorytet w organizacji. Oznacza to, że należy być gotowym na wprowadzenie zmian na stronie, a także zarezerwować czas dla programistów na ich wdrożenie. SEO to bardzo wymagający i ewoluujący proces. Direct answers, FAQs, How-to, Search intents, Topical Authority, semantyczne SEO, encje, zmiany algorytmów to tylko niektóre terminy, z którymi należy się zapoznać, aby zrozumieć stopień skomplikowania pozycjonowania. Nie mówiąc już o tym, jak wiele składowych wpływa na pozycję strony w rankingu Google.
SEO nie jest procesem jednorazowym, to ciągły wysiłek, który wymaga czasu i uwagi. Nie miej złudzeń, pozycjonowanie będzie też wymagało trochę Twojego czasu na zaakceptowanie tych zmian, a czasem na podjęcie decyzji, którą ścieżką pójdziemy.
Dlaczego SEO jest drogą, którą warto pójść?
Działania SEO są warte inwestowania, ponieważ mogą pomóc Ci uzyskać więcej ruchu z wyszukiwań organicznych. A według Bright Edge, 53% całego śledzonego ruchu na stronie pochodzi z wyszukiwania organicznego. Jeśli zdecydujesz się zlekceważyć SEO, stracisz tym samym ponad połowę swoich potencjalnych klientów.
Przeczytaj więcej o zaletach pozycjonowania stron.
Dlaczego potrzebujesz renomowanej agencji SEO?
Według Advanced Web Ranking, pierwszy wynik wyszukiwania Google dla komputerów stacjonarnych ma CTR (współczynnik klikalności) równy 32% (dla telefonów komórkowych 26,9%). Oznacza to, że jeśli zajmujesz pierwsze miejsce w rankingu dla danego słowa kluczowego, prawie jedna trzecia osób, które widzą Twój wynik, kliknie w niego.
Z drugiej strony, według Ahrefs, 90,63% stron nie otrzymuje żadnego organicznego ruchu z wyszukiwania w Google. Konkurencja jest duża, a na pierwszej stronie Google znajduje się tylko 10 organicznych listingów (dla mobile zwykle mniej). Dlatego potrzebujesz kompetentnej i doświadczonej agencji SEO do współpracy oraz odpowiedniego budżetu na pozycjonowanie.
Wnioski
SEO może być świetnym sposobem na poprawę widoczności Twojej witryny i przyciągnięcie większej liczby odwiedzających z SERPów; jednak nie jest to najlepsze rozwiązanie w każdej sytuacji. Istnieją pewne sytuacje, w których powinieneś przemyśleć i zdecydować, jakie kanały marketingowe będą działać najlepiej dla Ciebie. W tym również pomagają agencje SEO lub eksperci.
Jeśli dopiero zaczynasz, nie masz zarezerwowanego budżetu, jesteś w bardzo konkurencyjnej branży lub potrzebujesz szybkich rezultatów, to możesz rozważyć inne kanały marketingowe, takie jak kampanie PPC. Przeprowadź poszukiwania i oceń swoją sytuację przed podjęciem decyzji. Przeczytaj czym różni się SEO od PPC. Poproś nas o pomoc, jeśli nie jesteś pewien. Zawsze chętnie porozmawiamy i zaoferujemy nasze rekomendacje.
Pamiętaj, że SEO nie jest magiczną kulą, która rozwiąże wszystkie twoje problemy z ruchem w ciągu jednej nocy. Pozycjonowanie to długoterminowa strategia, która wymaga czasu, wysiłku i cierpliwości. Ale jeśli jesteś gotów włożyć pracę i pieniądze, SEO może być bardzo skutecznym sposobem na poprawę widoczności witryny i przyciągnięcie większej liczby wysoko konwertujących odwiedzających z SERPów.
Jeśli nie jesteś gotowy, aby zobowiązać się do SEO, istnieją inne kanały marketingowe, które można wypróbować. Reklama Pay-per-click (PPC) jest dobrą opcją, jeśli potrzebujesz szybkich wyników. Możesz również rozważyć marketing w mediach społecznościowych, marketing treści lub marketing e-mailowy.
Porozmawiajmy!
Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!