Spis treści

    Rozpoczęcie działań nad witryną internetową wiąże się z wieloma decyzjami, które będą pomocne w dalszej pracy nad stroną. Jedną z nich jest wybór CMS, który pozwoli na łatwe zarządzanie treścią oraz dzięki swoim funkcjom będzie pomocnym narzędziem w procesie pozycjonowania witryny w wynikach wyszukiwania. Jak wybrać najlepszy CMS?

    cms

    Co to jest CMS i dlaczego warto z niego korzystać?

    CMS (ang. Content Management System) to system, który umożliwia zarządzanie treścią na stronie internetowej. Główną zaletą stosowania CMS jest fakt, że nie trzeba mieć wiedzy programistycznej aby prowadzić swoją stronę i na bieżąco aktualizować jej zawartość. 

    Większość CMSów to rozwiązania darmowe, dzięki czemu możesz zniwelować koszty związane z budową strony. Jednak jeśli zależy Ci na bardziej zaawansowanej obsłudze lub stosowaniu niektórych wtyczek, prawdopodobnie będziesz musiał skorzystać również z dodatkowo płatnych narzędzi.

    Mimo tego, że strona budowana od podstaw przez doświadczonych deweloperów jest bardziej kompleksowa i dostosowana do potrzeb właścicieli witryn, systemy CMS są bardzo popularne i często wykorzystywane. Według danych udostępnionych przez W3Techs, obecnie około 60% witryn jest zbudowanych z wykorzystaniem CMS (stan na wrzesień 2022).

    Dlaczego warto korzystać z Systemów Zarządzania Treścią?

    • Systemy CMS są stosunkowo proste w obsłudze. Panel zarządzania jest intuicyjny, więc nawet bez wiedzy programistycznej możesz samodzielnie publikować artykuły blogowe, umieszczać produkty i treść na swojej stronie.
    • Dzięki dostępnym wtyczkom możesz rozbudować i dostosować stronę do swoich potrzeb oraz zoptymalizować ją zgodnie z wytycznymi. Niemal każdy CMS posiada również odpowiednią wtyczkę do optymalizacji pod kątem SEO. Dzięki temu możesz edytować meta tagi, optymalizować adresy URL, dodawać atrybuty ALT do grafik oraz stosować linkowanie wewnętrzne w obrębie całej strony.
    • Z Systemu Zarządzania Treścią może korzystać wielu użytkowników, dzięki czemu cały zespół może współpracować nad rozbudową i optymalizacją strony. Każdy użytkownik może mieć inne uprawnienia i być odpowiedzialny za daną część strony, dzięki czemu praca zespołu jest łatwiejsza i lepiej zorganizowana.
    • CMSy oferują rozwiązania związane z tworzeniem RWD, czyli strony responsywnej, która jest dostosowana zarówno do urządzeń mobile jak i desktop. Obecnie, to czy strona jest mobile-friendly jest jednym z czynników rankingowych i zdecydowanie wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule o Mobile SEO

    Popularne CMS

    WordPress

    Nie bez powodu zaczynamy od WordPressa. Jest to najbardziej popularny i najczęściej wybierany CMS, korzysta z niego ponad 60% właścicieli stron internetowych. 

    Co sprawia, że jest tak często wybierany? Przede wszystkim łatwość w obsłudze oraz oferowane wtyczki i narzędzia. 

    WordPress jest wybierany zarówno przez osoby prowadzące rozbudowane strony czy sklepy internetowe jak i przez małe e-commerce czy blogerów. Jest to CMS open source dostępny na licencji General Public License. Jego dostępność oraz łatwość w instalacji powodują, że jest popularny wśród osób, które dopiero zaczynają swoją działalność w Internecie.

    WordPress to również opcja polecana przez Specjalistów SEO. Dzięki wtyczce Yoast SEO można zoptymalizować podstawowe elementy mające wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. 

    PrestaShop

    Kolejny CMS dostępny za darmo w podstawowej wersji, chętnie wybierany przez właścicieli średniej wielkości e-commerce. Dzięki narzędziom i wtyczkom pozwala na dodawanie produktów i ich opisów, meta danych dla każdej z podstron oraz generowanie adresów URL przyjaznych pod kątem SEO.  

    Jeśli zależy Ci na bardziej zaawansowanej optymalizacji, Presta Shop oferuje dodatkowo płatne moduły, dzięki którym możesz tworzyć mapy witryny oraz optymalizować atrybuty grafik. 

    PrestaShop jest dobrym rozwiązaniem dla sklepów internetowych małych lub średniej wielkości. Niestety przy większym asortymencie i dużej ilości podstron jego wydajność znacznie spada. 

    Magento

    Magento to również CMS wykorzystywany do zarządzania e-commerce. Występuje zarówno w wersji płatnej (Magento Commerce) jak i Open Source. Jest to świetne rozwiązanie dla większych sklepów internetowych z dużą ilością podstron oraz treści. 

    Magento to bardziej rozbudowany CMS, dzięki któremu możesz dostosować witrynę do swoich potrzeb bez dodatkowo płatnych wtyczek, jednak wymaga to znajomości i edycji kodu. Oczywiście oferuje również podstawowe moduły do optymalizacji dla wyszukiwarek, umożliwiające edycję meta opisów, tworzenie przyjaznych adresów URL, tworzenie mapy witryny czy dodawanie treści i wdrażanie linkowania wewnętrznego. 

    IdoSell

    Jest to CMS, który różni się od pozostałych w kwestii swobody dokonywania zmian. Działanie IdoSell jest oparte na modelu Saas czyli oprogramowaniu jako usługi (ang. software as a service), za które płacimy miesięczny abonament.  

    Prowadząc sklep internetowy na IdoSell nie mamy nad nim pełnej kontroli, ponieważ wszystkie zmiany programistyczne i próby dostosowania muszą być akceptowane i wdrażane przez programistów CMSa.

    Natomiast podobnie jak systemy omówione wyżej IdoSell ma również moduły umożliwiające samodzielną edycję podstawowych elementów. Dzięki opcjom dostępnym w panelu możesz ustalić lub automatycznie wygenerować meta opisy dla każdej z podstron, automatycznie ustawiać linki kanoniczne oraz wygenerować dane strukturalne Rich Snippets.

    Joomla

    Joomla to kolejny darmowy system zarządzania treścią, kompatybilny z wszystkimi przeglądarkami. Bez znajomości języków programowania możesz w łatwy sposób dodawać i redagować artykuły, zmieniać układ strony oraz optymalizować podstawowe elementy SEO, w tym również tworzyć przekierowania.

    Niezaprzeczalną zaletą Joomla jest spory wybór darmowych wtyczek i szablonów, które zwiększają możliwości dotyczące rozbudowy i edycji podstron serwisu. Warto jednak pamiętać, że podłączenie kolejnych modułów na stronie to dodatkowe obciążenie serwera. Niestety w przypadku Joomla może to oznaczać mniejszą wydajność serwisu. 

    Jak wybrać najlepszy CMS pod SEO?

    Wszystkie dostępne systemy zarządzania treścią mają swoje wady i zalety. Te omówione wyżej stanowią czołówkę z punktu widzenia popularności. Rynek zdecydowanie został zdominowany przez WordPress, ze względu na jego uniwersalność i łatwość w obsłudze, jednak wybierając CMS warto przeanalizować cechy każdego z nich. 

    Zanim dokonamy wyboru warto ustalić kilka istotnych kwestii:

    • jak bardzo strona będzie rozbudowana
    • jakie i ile produktów planujemy na niej umieścić
    • czy mamy wiedzę lub zasoby programistyczne
    • jaki budżet chcemy przeznaczyć (np. na dodatkowe moduły lub wtyczki)
    • na jakich funkcjach i modułach nam zależy.

    To tylko podstawowe kwestie jakie warto zweryfikować przed rozpoczęciem pracy z CMS. Każdy z nich charakteryzuje się czymś, co może zdecydować o naszym wyborze. Dobrze dobrany i wdrożony CMS pozwala na łatwe zarządzanie treścią, rozbudowę strony oraz bardziej efektywną optymalizację podstawowych elementów SEO.  

    Wsparcie agencji SEO przy odpowiednim wyborze i wdrożeniu CMS oraz wprowadzaniu zmian mających wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, zaowocuje dobrym startem witryny i osiąganiem lepszych wyników.

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.