Spis treści

    Zamiast płacić za reklamę w tradycyjny sposób, jako reklamodawca, płacisz na podstawie skuteczności reklamy. Perfromance marketing umożliwia mierzenie wszystkich elementów reklam zawartych w kampanii. Prowadząc tego typu działania, możesz zbadać ile wyświetleń wygenerowały reklamy, liczbę kliknięć, częstotliwość kliknięcia w reklamy (CTR) itp.

    Jeśli do tego zaimplementujesz na swojej stronie narzędzia analityczne, otrzymasz dodatkowe możliwości. Możesz wtedy sprawdzić np. średni czas spędzony przez użytkownika na stronie, jego ścieżkę zakupową, podstrony, które odwiedził, pole formularza, które wypełnił itd. Jeśli do tej pory nie zaimplementowałeś narzędzi analitycznych na swojej stronie, koniecznie to zrób! Z naszego artykułu dowiesz się więcej na temat najpopularniejszego narzędzia, jakim jest Google Analytics 4.

    Jakie są cele performance marketingu?

    Cele, które osiągają kampanie marketingu efektywnościowego, nazywamy KPI (Key Performance Indicators). Dzięki nim możesz zmierzyć stopień realizacji celów, które wyznaczysz przed startem kampanii. KPI Oznaczają kluczowe wskaźniki wydajności. Umożliwiają mierzenie postępu w osiągnięciu celów, do których dążysz. Dzięki KPI możemy jasno ocenić skuteczność kampanii oraz poszczególnych jej elementów.

    KPI możemy podzielić na kilka grup:

    • strategiczne: są to ogólne, kluczowe wskaźniki wydajności, które monitorują cele organizacji. Zazwyczaj patrzymy na jeden lub dwa strategiczne KPI, aby dowiedzieć się, jak radzi sobie organizacja w danym momencie. Mogą to być np. zwrot z inwestycji, przychody czy udział w rynku. W marketingu efektywnościowym będą to np. pozyskane leady, ROI lub ROAS.
    • operacyjne: te wskaźniki KPI zazwyczaj mierzą wydajność w krótszym czasie i koncentrują się na procesach organizacyjnych i wydajności. Niektóre przykłady obejmują sprzedaż według regionu, średnie miesięczne koszty transportu i koszt pozyskania (CPA). W marketingu efektywnościowym będą to np. CTR, CPC czy wyświetlenia reklamy.

    Z naszego artykułu dowiesz się czym są KPI oraz jak je ustalać.

    Jakie są kanały w performance marketingu?

    Performance marketing umożliwia dotarcie do odbiorców za pomocą różnych kanałów. Oto główne kanały, które możemy wykorzystać do promocji naszej firmy: 

    • Reklama natywna – to reklama dopasowana do treści zawartych na stronie. Jej główną zaletą jest to, że nie wygląda jak reklama. Ta wiadomość promocyjna wygląda naturalnie; jednak nie ma wezwania do działania. Marketerzy używają reklam natywnych z różnymi formatami treści. Najważniejsze jest to, aby przekaz reklamowy był idealnie dopasowany do treści. Wybierając ten rodzaj reklamy, możesz płacić za kliknięcia lub wyświetlenia.
    • SEM (search enginge marketing) – to ogół działań promocyjnych w internecie, które mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania, na wybrane słowa / frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników w zapytaniu do wyszukiwarki.
    • Marketing mediów społecznościowych – Facebook, Instagram, TikTik, Twitter, LinkedIn to najczęściej używane kanały społecznościowe wśród osób w różnym wieku. Te sieci społecznościowe pozwalają markom nawiązać kontakt z odbiorcami, zwiększyć ruch i świadomość, zwiększyć sprzedaż itp. Możesz wybierać spośród różnych metod wyceny: koszt kliknięcia, koszt obejrzenia, koszt wyświetlenia, koszt pozyskania itp.
    • Marketingu partnerski – obejmuje marketing afiliacyjny i influencerów. Reklamodawcy zwykle płacą za sprzedaż, pozyskane leady, pobrania, instalacje aplikacji itp. Udostępnienie partnerowi specjalnego linku pozwala reklamodawcom zidentyfikować źródło zwrotu z inwestycji, a tym samym określić najbardziej dochodowe strategie.

    Performance marketing – czym jest i kiedy z niego korzystać

    Marketing efektywnościowy jest na tyle uniwersalnym sposobem docierania do użytkowników, że zalecam korzystanie z tej formy promocji właściwie w każdych warunkach oraz niezależnie od posiadanego budżetu reklamowego. To za sprawą przeróżnych form promocji, jakie możesz za jego pomocą wykorzystać. Zależnie od potrzeb oraz wyzwań, przed jakimi staje Twoja firma, możesz postawić na konkretne rozwiązanie.

    Jeśli chcesz zwiększyć swoją widoczność w internecie, najlepiej będzie jeśli postawisz na kampanie zasięgowe lub wizerunkowe. Dla przykładu, za pomocą filmu na YouTube możesz pokazać potencjalnym odbiorcom nowy produkt, który właśnie pojawił się w Twoim sklepie. Jeśli chcesz ułatwić odnalezienie Twojej firmy odbiorcom, powinieneś zadbać o reklamę w wyszukiwarce. Dzięki niej Twoja strona będzie widnieć na górze wyników wyszukiwania, przez co skrócisz klientom drogę zakupową. Możliwości targetowania są na tyle zaawansowane, że z wysoką precyzją określisz, do kogo Twoja reklama ma trafiać, a także w jaki sposób.

    Performance marketing sprawdzi się świetnie przy sezonowych promocjach. Dzięki Google Ads lub Facebook Ads możesz dotrzeć z komunikatami reklamowymi do potencjalnych odbiorców w momencie włączenia kampanii. W przeciwieństwie do innych rodzajów promocji, nie musisz długo czekać na efekt, bo reklamy zaczną wyświetlać się błyskawicznie. Adsy doskonale sprawdzą się przy takich okazjach jak Boże Narodzenie, Black Friday czy Dzień Kobiet. Możesz uruchomić kampanie reklamowe skoncentrowane na konkretnych, ograniczonych czasowo ofertach i śledzić ich wyniki. Kiedy dana promocja się skończy, wyłączysz kampanię za pomocą jednego kliknięcia, przez co nie będziesz ryzykować utraty budżetu.

    Performance marketing a reklama mobilna

    Tej rodzaj marketingu to również dobry sposób na dotarcie do użytkowników mobilnych. Obecnie już ok. 90% ruchu w sieci odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Z uwagi na ich rosnącą popularność, reklama mobilna jest fundamentem marketingu digitalowego. Narzędzia analityczne pozwalają nie tylko nie tylko śledzić wyniki reklam na urządzeniach mobilnych, ale również dodatkowe aspekty, takie jak liczba instalacji aplikacji czy konwersje w aplikacji mobilnej.

    Ten rodzaj marketingu świetnie sprawdzi się również w przypadku, w którym chcesz przypomnieć o produktach lub usługach klientom, którzy już wcześniej weszli w interakcję z reklamą, lub odwiedzili Twoją stronę. Możesz również wyświetlać użytkownikom konkretne produkty, które oglądali w Twojej witrynie. Taki rodzaj remarketingu nazywamy remarketingiem dynamicznym.

    To wszystko może wydawać się skomplikowanie. Dlatego jeśli chcesz samodzielnie prowadzić kampanie performance marketingu, przeczytaj artykuł o tym Jak nauczyć się performance marketingu. Alternatywnie możesz korzystać ze wsparcia agencji performance marketingu.

    Modele rozliczeń w ramach kampanii performance marketingu

    Kampanie marketingu efektywnościowego możesz rozliczać w kilku podstawowych modelach. Są one określeniem sposobu, w jaki płacisz wykonawcy za realizację kampanii.

    CPC (Cost per Click) – płacisz za każde kliknięcie w reklamę. Model uwzględnia jedynie te kliknięcia, które faktycznie nastąpiły, niezależnie od liczby konwersji.

    CPM (Cost per Mille) – płacisz za liczbę wyświetleń reklamy, zazwyczaj jest 1000 wyświetleń.

    CPL (Cost per Lead) – płacisz za pozyskane leady. Mogą to być np. przesłane formularze lub zostawione na stronie dane kontaktowe.

    CPA (Cost per Acquisition/ CPA Cost per Action) – płatność za zrealizowane konwersje. Reklamodawca płaci wykonawcy tylko za te akcje, które zostały wykonane, np. dokonanie zakupu, rejestracja czy pobranie aplikacji.

    Narzędzia niezbędne do prowadzenia kampanii performance, takich jak GDN lub Performance MAX

    Najpopularniejszymi narzędziami, które możesz wykorzystać do prowadzenia kampanii efektywnościowych, są:

    Google Analytics 4 – narzędzie służące do zbierania i analizowania w jednym panelu danych z różnych witryn internetowych i aplikacji mobilnych.

    Google Ads Editor – Edytor Google Ads to aplikacja do zarządzania kampaniami Google Ads, dostępna do pobrania za darmo. Korzystanie z niej jest proste: pobierasz co najmniej jedno konto, edytujesz kampanie offline i przesyłasz zmiany do Google Ads. Pozwoli Ci to zaoszczędzić czas i ułatwi zbiorcze wprowadzanie zmian.

    Google Looker Studio – Looker Studio, dawniej Google Data Studio, to narzędzie online do konwertowania danych na konfigurowalne raporty informacyjne i pulpity nawigacyjne. Umożliwia tworzenie raportów i szybką analizę danych.

    SemRush -narzędzie do badania słów kluczowych i danych rankingowych online, w tym wskaźników, takich jak liczba wyszukiwań czy koszty kliknięcia.

    Podczas prowadzenia kampanii Performance marketingowych podstawowym działaniem jest mierzenie ich skuteczności. Przeczytaj więcej o tym jak mierzyć skuteczność Twoich kampanii.

    Analiza skuteczności w performance marketingu

    Niezależnie od tego, czy sam prowadzisz działania, czy korzystasz z usług Agencji digitalowej, warto jest analizować to, jak dobrze działają kampanie. Nie wszystko widać na pierwszy rzut oka, ale dane nie są ukryte, wystarczy wiedzieć, na co zwracać uwagę.

    Analizując dane i wdrażając ulepszenia, będziesz poddawał kampanie tzw. procesowi optymalizacji. Na proces składa się analiza danych, prowadzenie testów oraz eksperymentów, personalizacja, targetowanie, ulepszanie stron docelowych oraz analiza wyników.

    Analizując uzyskane w procesie prowadzonych kampanii dane, a następnie podejmując działania optymalizacyjne, osiągniesz lepsze rezultaty i zmaksymalizujesz ROI, czyli zwrot z inwestycji. Pamiętaj, że optymalizacja kampanii jest nieustannym procesem, który dąży do ciągłego doskonalenia i maksymalizowania efektywności reklam. Jednorazowe działania optymalizacyjne pomogą usprawnić działanie kampanii, ale tylko regularna optymalizacja umożliwi sprawne pozyskiwanie zadowalających efektów.

    Z naszego artykułu dowiesz się Kiedy przeprowadzić pierwszą analizę skuteczności działań.

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.