Spis treści

    Korzystanie z Google Ads i Facebook Ads to nieustający proces nauki i dokształcania się, a także adaptowania do ciągłych nowinek i zmian. Systemy reklamowe zmieniają się z miesiąca na miesiąc, a trendy reklamowe z tygodnia na tydzień. Podczas mojej kariery marketingowej, zdobywałem wiedzę dotyczącą reklamowania w Google Ads i FB Ads chyba w każdy możliwy sposób. Dlatego zdaję sobie sprawę, przez jak trudny proces musi przejść każdy początkujący użytkownik, a także która metoda nauki jest najbardziej skuteczna.

    Jak nauczyć się Google Ads?

    Wyróżniam 3 sposoby na pozyskiwanie wiedzy w tym zakresie:

    • podejście teoretyczne
    • podejście praktyczne
    • podejście szkoleniowe

    W artykule opiszę każde z nich, plusy i minusy związane z daną metodą oraz dostarczę informacji na temat dostępnych materiałów.

    Reklamy Google Ads – Podejście teoretyczne

    Indywidualne zdobywanie wiedzy za pomocą ogólnodostępnych materiałów jest najprostszym i najtańszym sposobem, który możesz wybrać na początku swojej przygody z systemami reklamowymi. 

    Plusy: 

    • niski koszt — większość materiałów szkoleniowych jest darmowa, wystarczy do nich dotrzeć
    • łatwo dostępne materiały — baza materiałów jest duża i pozwala na zdobycie podstawowych kompetencji w prosty sposób

    Minusy:

    • sztywny zakres szkoleń — teoretyczne materiały nie odpowiedzą na Twoje pytania lub zagwozdki. Jeśli staniesz przed wyzwaniem podczas implementacji lub optymalizacji swojej kampanii, sam będziesz musiał znaleźć rozwiązanie problemu
    • początkujące osoby nie wiedzą, czego warto się nauczyć — jak w każdej innej dziedzinie, w marketingu efektywnościowym są rzeczy ważne i ważniejsze oraz przydatne i bardziej przydatne. Jeśli nie miałeś styczności z Google Ads, możesz mieć trudność z oceną, czego i w jakiej kolejności powinieneś się nauczyć oraz na które elementy zwracać uwagę
    • teoretyczna wiedza, którą trudno jest wykorzystać w praktyce — o ile dostępne materiały są dosyć obszerne, o tyle trudno będzie Ci samemu wywnioskować, jakich rozwiązań używać w danym przypadku
    • niski sufit kompetencji — tego rodzaju nauka pozwoli Ci na przyswojenie podstawowej wiedzy teoretycznej. Nie poznasz jednak za jej pomocą praktycznych rozwiązań czy niuansów, które pozwalają sprawić, że stosowane rozwiązania stają się skuteczne.

    Skillshop

    Najpopularniejszą platformą do samodzielnej nauki Google Ads jest Skillshop. To oficjalna platforma szkoleniowa od Google, w której możesz odbywać kursy dotyczące rozwiązań i możliwości reklamowych w dedykowanym systemie. Kursy są dosyć obszerne, a przerobienie jednego elementu zwykle zajmuje kilka godzin. Za ich pomocą posiądziesz podstawową wiedzę na temat rodzajów kampanii dostępnych w Google Ads, narzędzi do analizy wyników oraz optymalizacji działań marketingowych, a także możliwości reklamowych.

    Skillshop to dobre narzędzie do zdobywania podstawowej wiedzy, ale dla użytkowników, którzy posiadają już doświadczenie z systemami reklamowymi, będzie mało przydatne. Materiałów jest dużo, natomiast trudno jest samemu określić, z których warto korzystać. Wypada jednak zastanowić się nad tym i wybrać te najbardziej potrzebne, ponieważ przejście przez całość zajęłoby około 70 godzin.

    Skillshop umożliwia również zdobycie certyfikatów Google, które świadczą o zdobytej przez uczestnika kursu wiedzy. Certyfikaty są darmowe, podejść do nich można po odbyciu odpowiednich elementów szkolenia. Jako że system reklamowy nieustannie ewoluuje, ważne są przez 12 miesięcy, więc należy je co roku odnawiać.

    YouTube

    Na platformie znajduje się wiele filmów, które pomogą Ci poznać system reklamowy oraz skonfigurować proste kampanie. Z takich materiałów dowiesz się np. “Jak stworzyć konto i kontener w GTM” lub “Jak utworzyć usługę GA4 i o czym trzeba pamiętać?”

    Tego typu materiały są przydatne w momencie, w którym już wiesz, jakie działanie chcesz wykonać, ale jeszcze nie wiesz w jaki sposób to zrobić. YouTubowe poradniki z pewnością okażą się przydatne podczas konfiguracji kampanii, ale nie zdobędziesz za ich pomocą twardych kompetencji. Są natomiast skutecznym sposobem na rozwiązywanie doraźnych problemów, przed którymi możesz stanąć podczas obsługi konta reklamowego.

    Podejście praktyczne i własne konto Google Ads

    Plusy:

    • nauka przydatnego zakresu wiedzy — działając na realnym koncie, będziesz zmuszony do nauczenia się istotnych elementów w naturalny sposób. W końcu, żeby włączyć kampanię, najpierw musisz wiedzieć, jak to zrobić, a więc siłą rzeczy nauczysz się potrzebnych umiejętności
    • szybkie przyswajanie wiedzy — robiąc coś samemu, nauczysz się tego w dużo większym tempie, niż czytając o rozwiązaniach, bądź prowadząc jedynie teoretyczne kampanie. Dzięki działaniu na własnym koncie, w ekspresowym tempie przyswoisz podstawowe elementy składowe kampanii oraz reklam

    Minusy

    • błędy mogą okazać się kosztowne — nie mając doświadczenia z prowadzeniem kampanii i decydując się na prowadzenie działań reklamowych samemu, skaczesz na głęboką wodę. Google Ads to dosyć skomplikowane środowisko, w którym żeby się odnaleźć, należy spędzić trochę czasu. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, dobrze wiesz, jak bolesne mogą być nietrafione inwestycje. Przepalonego na niewłaściwie ustawione reklamy budżetu nikt Ci nie zwróci, a świadomość, że można było zrobić to lepiej, tylko pogorszy sprawę
    • potrzeba autorefleksji oraz umiejętności analizy wskaźników — żeby ocenić jakość Twoich kampanii, jednocześnie nie będąc ekspertem, będziesz musiał wykazać się dociekliwością i zdolnością do wykrycia i poprawienia własnych błędów. To praktycznie niemożliwe, by ustawić w 100% poprawną kampanię, jeśli robisz to pierwszy czy drugi raz. Dlatego musisz zwracać uwagę na każdy element składowy działań reklamowych oraz konfiguracji konta. By dobrze ocenić skuteczność reklamy, musisz poznać wskaźniki, które świadczą o ich jakości. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule pt. “KPI kampanii – czym są i jak je ustalać?”
    • żeby nauczyć się czegoś, musisz wiedzieć, że o tym nie wiesz — czy słyszałeś kiedyś o sportowcu, który zdobył mistrzostwo świata w swojej dyscyplinie, trenując bez trenera? (ok, pewnie były takie przypadki, ale dobrze wiesz, o co mi chodzi) Ucząc się od zera, trudno będzie Ci znaleźć elementy kampanii, które wymagają poprawy. Bazując wyłącznie na praktycznym podejściu, podejmujesz ryzyko zapętlenia się w zdobytej już wiedzy i rozwiązaniach, przez co trudno będzie Ci wznieść kampanie na najwyższy poziom skuteczności.


    Optymalizacja kampanii Google Ads

    Uczenie się na żywym organizmie to z pewnością sposób, który przyniesie szybsze efekty niż kilkudziesięciogodzinny kurs teoretyczny, ale takie rozwiązanie niesie ze sobą przeróżne zagrożenia. Jeśli jednak koniecznie chcesz spróbować konfiguracji i optymalizacji kampanii samemu, zacznij od działań z niskimi budżetami, by tym samym zminimalizować ewentualne straty. Jeśli zaobserwujesz, że Twoje kampanie działają dobrze, możesz wtedy zwiększyć nakład finansowy i stopniowo budować coraz szersze zasięgi.

    Podejście szkoleniowe

    Plusy:

    • zajęcia prowadzą osoby, które na co dzień zajmują się działaniami reklamowymi — to jedna z najważniejszych przewag tego rozwiązania. Dzięki temu masz pewność, że nauczysz się przydatnych rozwiązań, które będziesz mógł zaimplementować w swoich działaniach marketingowych
    • duży wybór dostępnych szkoleń — możesz postawić na szkolenie online lub offline, zależnie od Twoich preferencji. Forma szkoleń również zależy od tego, w jakiej odnajdziesz się najlepiej. Możesz postawić na szkolenia grupowe lub indywidualne. Dzięki temu masz pewność, że weźmiesz udział w takich zajęciach, które będą idealnie pasować do Ciebie i Twoich potrzeb
    • szybko podniesiesz kompetencje — dzięki pracy z doświadczonym trenerem, nabędziesz kompetencje w mgnieniu oka. Niezależnie od systemu reklamowego bądź narzędzia, z którego chcesz się szkolić, doświadczony trener przekaże Ci wiedzę w łatwy sposób
    • szkoleniowcy wiedzą, czego potrzebujesz najbardziej — zajęcia prowadzą doświadczeni praktycy, którzy o performance marketingu wiedzą niemal wszystko. Dzięki temu są w stanie dopasować zakres szkoleń tak, by odpowiadał realnym potrzebom, których doznasz w trakcie prowadzenia działań reklamowych.

    Minusy:

    • szkolenia są w większości płatne — należy jednak traktować je jako inwestycję, która zwróci się bardzo szybko. Dzięki nauczeniu się odpowiedniego prowadzenia kampanii reklamowych nie tylko wygenerujesz dobre wyniki przekładające się na sprzedaż lub pozyskanie leadów, ale także zminimalizujesz ryzyko przepalonego budżetu
    • i to tyle

    Większość szkoleń dostępnych na rynku ma jednak zauważalną wadę — odbywają się w trybie biernym, z jednym i tym samym materiałem dla całej grupy. Całodniowe szkolenia bywają męczące, a wiedza przyjęta w takim czasie potrafi całkowicie odpłynąć w kolejnych tygodniach. Brak regularnej praktyki po ukończeniu kursu wpływa na zmniejszoną zapamiętywalność materiału. 

    Szkolenia Google Ads w SchoolUP

    Powyższa analiza doprowadziła nas do decyzji o wprowadzeniu całkowicie nowego modelu szkoleń w Polsce, opartego o model aktywnego nauczania. Od kilku miesięcy prowadzimy takie szkolenia w ramach platformy SchoolUP. Zmieniliśmy wszystko i zastosowaliśmy następujący standard:

    1. Jeden, indywidualny trener dopasowany do Twoich celów.
    2. Spersonalizowany plan szkoleniowy ułożony pod Twoje potrzeby.
    3. Elastyczny grafik.
    4. Zakres szkoleń i tempo, które sobie życzysz.
    5. Ocena postępów.
    6. Regularna dawka motywacji 🙂
    7. Know-how i praca w 100% na realnych danych.

    W SchoolUP zajęcia prowadzą trenerzy, którzy dysponują codzienną, rynkową praktyką. Możesz podjąć szkolenia niezależnie od Twojego poziomu.

    Zapisz się na trening personalny z Google Ads i Facebook Ads!

    Pracując z trenerem dowiesz się więcej w krótszym czasie. Postaw na treningi indywidualne i wzmocnij swoje kompetencje w Google Ads.

    Dodatkowym plusem SchoolUP jest możliwość rozwijania swojej wiedzy w szeroko pojętym marketingu, nie tylko w ramach Google Ads. Możesz więc nauczyć się reklam w social media, zaawansowanej analityki, strategii marketingowej, przygotowywania analiz i raportów, rozumienia metryk czy interpretacji wskaźników. Wiedza w ten sposób zebrana uporządkowuje całościowe zrozumienie marketingu, procesy planowania strategicznego i spojrzenia od strony biznesu. Te umiejętności niejednokrotnie najbardziej przydają w pracy w agencji digitalowej lub w marketingu online swojej firmy.

    Szkoła Google Ads SchoolUP operuje prostym modelem opłaty za szkolenia. Obecnie jest to 149 zł brutto za pełną godzinę szkolenia 1:1 z praktykiem. Ty ustalasz ilość godzin oraz swoją dostępność. Trener powie, jakich efektów możesz się spodziewać i w jakim czasie. Jeśli będziesz regularnie pracował i odrabiał „pracę domową”, efekty przyjdą szybko i będą trwałe.

    Jeśli jesteś niezdecydowany, zachęcam Cię do umówienia się na pierwszą, bezpłatną rozmowę w schoolup.pl. Dzięki temu sprawdzisz, czy ta forma szkoleń jest dla Ciebie!

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.