Elevenlabs AudioNative Player

Spis treści

    Dobry SEM-owiec to nie tylko osoba, która potrafi ustawić kampanię w Google Ads. To ktoś, kto zna narzędzia, które pozwalają szybciej działać, precyzyjniej analizować i lepiej optymalizować. A tych dziś jest naprawdę sporo.

    Nie wszystkie są obowiązkowe, ale znajomość kilku z nich potrafi zrobić ogromną różnicę w efektywności kampanii – szczególnie w środowisku, gdzie liczy się czas reakcji, precyzja i umiejętność łączenia danych z wielu źródeł.

    Poniżej znajdziesz zestaw narzędzi, z których korzystają doświadczeni SEM-owcy na co dzień

    narzędzia, które powinien znać każdy SEMowiec

    Narzędzia do planowania kampanii Google Ads i analizy słów kluczowych

    Na samym początku przedstawię Wam te narzędzia, które bezpośrednio powiązane będą z kontem Google Ads, a dokładniej te, które pomagają nam w tworzeniu czy edytowaniu kampanii reklamowych. 

    Planer słów kluczowych

    Jest to narzędzie, bez którego ciężko jest sobie wyobrazić pracę SEMowca. Planer słów kluczowych znajdziemy na naszym koncie Google Ads w zakładce Narzędzia → Planowanie → Planer słów kluczowych. 

    Za jego pomocą możemy odkrywać nowe słowa kluczowe oraz sprawdzać ich popularność (miesięczną liczbę wyszukiwań). Dodatkowo znajdziemy tam też informacje na temat konkurencyjności danych fraz kluczowych, a nawet ich stawki za kliknięcie. Pozwala nam to nie tylko na dokładne zaplanowanie działań reklamowych, ale także samych budżetów. 

    Planer słów kluczowych
    Planer słów kluczowych

    Senuto

    Senuto dostarcza precyzyjnych danych o widoczności domen, sezonowości i potencjale fraz w Google.

    Świetnie wspiera SEM-owców przy wyborze słów kluczowych, bo pozwala szybko ocenić, które frazy realnie mogą przynieść ruch i sprzedaż. Dodatkowym plusem jest dokładne odwzorowanie polskiego rynku, czego nie zawsze dają zagraniczne narzędzia.

    analiza słów kluczowych przy użyciu Senuto
    analiza słów kluczowych przy użyciu Senuto

    Ahrefs

    Ahrefs to jedno z najpotężniejszych narzędzi SEO , ale w SEM ma równie dużą wartość.

    Pozwala analizować konkurencję, sprawdzać, na jakie frazy rankują inne domeny i wykrywać luki w słowach kluczowych. Dzięki temu możesz budować bardziej trafne kampanie i unikać przepalania budżetu na zbyt konkurencyjne frazy.

    przykładowe raporty w Ahrefs
    przykładowe raporty w Ahrefs

    Semrush

    Semrush to kompleksowa platforma analityczna. Umożliwia badanie rynku, analizę słów kluczowych, monitorowanie pozycji konkurencji i estymowanie kosztów kampanii.

    Jest szczególnie przydatna, jeśli działasz w kilku krajach — pozwala segmentować dane według rynku i języka, co znacznie ułatwia planowanie kampanii międzynarodowych.

    Semrush
    Semrush

    Google Trends

    Narzędzie to umożliwia wgląd w statystyki na temat trendów wyszukiwań dla poszczególnych fraz kluczowych w wyszukiwarce Google. Udostępnia nam informacje na temat liczby, pochodzenia czy sezonowości zapytań dla określonego kraju lub regionu. Dzięki Google Trends możemy dowiedzieć się jakie były najważniejsze trendy wyszukiwania w danym roku, a nawet to, które z nich zyskują obecnie na popularności. 

    Narzędzie to w odróżnieniu od Planera słów kluczowych nie służy do pokazania popularności danej frazy w bieżącym okresie, a prezentuje trendy wyszukiwania dotyczące zainteresowania danym tematem przez użytkowników w danym ujęciu czasowym i geograficznym.

    Google Trends w akcji
    Google Trends w akcji

    Answer the Public

    Jest to narzędzie online, które pomaga w wyszukiwaniu fraz kluczowych, zarówno tych z krótkiego, jak i długiego ogona. Największą zaletą tej platformy jest pomoc w odnajdywaniu zapytań internautów kierowanych do wyszukiwarek internetowych na podstawie danego hasła. 

    Po wpisaniu konkretnej frazy otrzymujemy wyniki z propozycjami zapytań dla poszczególnych kategorii:

    • Questions – pytania;
    • Prepositions – przyimki (wyrażenia z przyimkami);
    • Comparisons – porównania (np. SEO vs SEM);
    • Alphabetical – wyrażenia ułożone w porządku alfabetycznym;
    • Related – wyrażenia powiązane.
    answer the public
    Answer The Public

    Google Merchant Center

    To darmowe narzędzie dedykowane sklepom internetowym. Pozwala ono na podgląd oraz zarządzanie feedem produktowym. Za pomocą Google Merchant Center reklamodawcy mogą także dostarczać niezbędne informacje o oferowanych przez siebie produktach do Google Shopping czy Google Ads. Dzięki temu mogą być one później wyświetlane w wynikach wyszukiwania oraz w karcie Zakupy w Google.

    Narzędzia do optymalizacji kampanii Google Ads

    Google Ads Editor

    Jest to darmowa aplikacja, którą możesz zainstalować na swoim komputerze. Jej zadaniem jest pomoc w zarządzaniu kampaniami Google Ads, a jej największą zaletą jest możliwość szybkiego oraz zbiorczego wprowadzania zmian. Google Ads Editor przydaje się także w sytuacjach, kiedy chcemy w łatwy sposób zarządzać wieloma kontami naraz czy też w momencie, gdy potrzebujesz skopiować lub przenieść elementy między kampaniami lub grupami reklam.

    To, co także wyróżnia tę aplikację, to możliwość pracy w trybie offline. Dostęp do internetu będzie potrzebny dopiero wtedy, kiedy będziemy chcieli opublikować wprowadzone przez nas zmiany. 

    Optmyzr

    Optmyzr automatyzuje wiele działań, które w Google Ads normalnie trzeba wykonywać ręcznie. Pomaga zarządzać stawkami, harmonogramami, kreacjami reklamowymi i strukturą konta. Dzięki gotowym regułom i skryptom możesz szybciej podejmować decyzje i lepiej wykorzystać budżet.

    Optmyzr
    Optmyzr

    Adalysis

    To narzędzie przeznaczone do automatycznego testowania reklam. Analizuje wyniki kreacji i podpowiada, które wersje warto zostawić, a które zakończyć. W praktyce oznacza to ciągłą optymalizację komunikatów — bez ręcznego porównywania CTR-ów i konwersji.

    Adalysis
    Adalysis

    WordStream Advisor

    WordStream to platforma, która upraszcza zarządzanie kampaniami PPC — szczególnie dla mniejszych biznesów. Prowadzi użytkownika krok po kroku przez optymalizację stawek, wykluczanie słów i ulepszanie kreacji. Idealne narzędzie dla osób, które nie mają dużych zespołów SEM, ale chcą działać skutecznie.

    WordStream
    WordStream

    Narzędzia analityczne

    Chcąc prowadzić skuteczne działania reklamowe, musimy mieć możliwość mierzenia konwersji na naszej stronie czy analizowania przepływu ruchu z różnych kanałów. W takim przypadku niezbędne okazać się mogą narzędzia z zakresu analityki internetowej.

    Google Analytics

    Jest to najpopularniejsze narzędzie do analityki, z którego powinien korzystać naprawdę każdy SEMowiec. Pozwala ono na śledzenie oraz analizowanie ruchu na naszej stronie internetowej. Za jego pomocą możemy sprawdzić, jak na naszej witrynie zachowują się użytkownicy i jakie działania na niej wykonują. 

    Co więcej, najnowsza wersja – Google Analytics 4 zbiera dane nie tylko z naszej strony internetowej, ale również i aplikacji, co pozwala nam na jeszcze dokładniejszą analizę ścieżki naszego konsumenta. 

    Google Analytics możemy także połączyć z kontem Google Ads, dzięki czemu mamy wgląd w skuteczność naszych kampanii reklamowych, porównując je np. do działań social media czy ruchu organicznego. 

    Google Analytics
    Google Analytics

    Google Tag Manager

    Google Tag Manager pozwala nam na zarządzanie tagami na naszej witrynie internetowej bez konieczności ciągłego modyfikowania kodu strony. Jego największą zaletą jest to, że jesteśmy w stanie sami, bez pomocy programisty, w łatwy sposób dodawać, usuwać czy modyfikować tagi. 

    Najczęściej dodawanymi tagami są tagi Google Analytics, które pozwalają zbierać dane o zdarzeniach na naszej stronie, a także tag remarketingowy Google Ads, który umożliwia dokładniejsze śledzenie konwersji oraz wykorzystywany jest do tworzenia list remarketingowych. Dodatkowo za jego pomocą możemy dodawać także tagi niezwiązane z systemem Google, np. Pixel Facebooka. 

    W Google Tag Managerze możemy otagować naprawdę wiele mikro oraz makro konwersji. Zaczynając od tych najbardziej podstawowych, jak kliknięcie w przycisk maila, pobranie pliku pdf czy dodanie produktu do koszyka, po te bardziej wartościowe, jak wypełnienie formularza z zapytaniem lub sam zakup. 

    Google Tag Assistant

    Jeśli jesteśmy już przy Google Tag Managerze to nie sposób nie wspomnieć o niezwykle przydatnej wtyczce, jaką jest Google Tag Assistant. Jest ona dostępna dla przeglądarki Google Chrome. Jej głównym zadaniem jest sygnalizowanie nam poprawności zainstalowanych przez nas tagów na stronie.

    Jeśli w którymś z nich pojawią się błędy, wskaże nam ona, w którym miejscu one występują oraz zasugeruje poprawki, które możemy wdrożyć. Google Tag Assistant jest w stanie weryfikować poprawność większości tagów Google, takich jak np.: Google Analytics, śledzenie konwersji Google Ads czy Menedżer Tagów Google. 

    Hotjar

    Czasem może okazać się, że Google Analytics nie jest dla nas wystarczającym programem do dogłębnej analizy naszych użytkowników. W takim wypadku z pomocą mogą nam przyjść takie narzędzia jak Hotjar. Dzięki niemu możemy tworzyć mapy ciepła czy scrollowania, analizę formularzy, nagrania sesji itp. W dużym skrócie ułatwiają one analizowanie ruchu na naszej stronie. 

    Wdrożenie tego typu narzędzia może pomóc Ci zrozumieć, które elementy Twojej witryny najmocniej zachęcają do interakcji, a także będziesz mógł dowiedzieć się, czy Twoja strona nie jest zbyt długa lub skomplikowana, co może być powodem przerywania sesji przez użytkowników. 

    Hotjar
    Hotjar

    Looker Studio

    Looker Studio, znany przez wielu jeszcze pod starą nazwą Google Data Studio, służy do raportowania danych SEM i SEO. Przy jego wykorzystaniu możemy tworzyć interaktywne wizualizacje naszych danych. Jest to jedyne narzędzie, które pozwala nam w  jednym raporcie połączyć i zaprezentować ze sobą wyniki z różnych platform reklamowych jak Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, TikTok Ads itp.

    Looker Data Studio posiada również galerię szablonów, które możemy wykorzystać do raportowania danych z systemów m.in. Google Analytics, Google Search Console, Google Ads, BigQuery, a nawet z arkuszy kalkulacyjnych z Google Drive.

    Excel

    Jest to narzędzie, które na pewno każdy z Was doskonale zna. W dużym skrócie jest to program do obsługi arkuszy kalkulacyjnych. W pracy SEMowca Excel przydaje się jednak niezwykle często. Dzięki niemu możemy tworzyć proste raporty, porównania czy obliczenia. Możemy do niego wyeksportować także dane z takich systemów jak Google Ads czy Google Analytics, a następnie w prosty sposób je analizować.

    Omawiając Excela, nie możemy zapomnieć także o Arkuszach Google (Google Sheets). Jest to bezpłatne narzędzie internetowe do tworzenia i edycji arkuszy kalkulacyjnych, które w znacznym stopniu posiadają te same funkcje co Excel. Co więcej, dzięki połączeniu np. z kontem Google Merchant Center pozwalają one na tworzenie plików danych z danymi produktów oraz ich aktualizację bezpośrednio w arkuszach Google.

    Supermetrics

    Supermetrics automatycznie zaciąga dane z platform reklamowych (np. Google Ads, Meta Ads, LinkedIn Ads) do arkuszy Google lub Excela.

    To ogromna oszczędność czasu przy raportowaniu i analizie skuteczności działań SEM. Idealne narzędzie, jeśli potrzebujesz elastycznych raportów w jednym miejscu.

    Supermetrics
    Supermetrics

    Narzędzia do testowania i automatyzacji

    VWO

    Visual Website Optimizer to jedna z najlepszych alternatyw dla nieistniejącego już Google Optimize. Umożliwia tworzenie testów A/B, analizę heatmap i personalizację treści na stronie w zależności od zachowań użytkowników. To narzędzie często używane przez zespoły performance do optymalizacji landing page’y.

    VWO
    VWO

    Zapier

    Zapier automatyzuje procesy między różnymi aplikacjami. Przykład: lead z formularza Google Ads trafia automatycznie do CRM, a zespół sprzedaży dostaje powiadomienie. Bez kodowania, bez pośredników. Idealne rozwiązanie dla SEM-owców, którzy chcą przyspieszyć operacje i wyeliminować ręczne działania.

    Zapier
    Zapier

    ChatGPT

    Coraz częściej staje się jednym z ulubionych narzędzi SEM-owców. Pomaga generować pomysły na reklamy, tworzyć alternatywne nagłówki, analizować dane, automatyzować research słów kluczowych i tworzyć raporty. Nie zastępuje strategii, ale znacząco przyspiesza codzienną pracę.

    👉 Dowiedz się od razu, jak wykorzystać ChatGPT w Google Ads. 

    Podsumowanie

    Opisane przeze mnie propozycje to zaledwie kilka z wielu dostępnych narzędzi, z których może korzystać każdy SEMowiec. Jednakże właśnie te powyższe są najbardziej popularne i uważam za przydatne w codziennej pracy. Zdecydowanie warto przetestować je wszystkie i wybrać te, które okażą się być dla Ciebie najbardziej pomocne.

    Chcesz poukładać swój stack SEM i wycisnąć więcej z budżetu?

    Zrobimy audyt konta, doradzimy narzędzia (planowanie, optymalizacja, analityka) i przygotujemy plan automatyzacji pod Twoje cele.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    (5.00/5), 8 głosów

    Porozmawiajmy!

    Aleksandra Wrońska
    Aleksandra Wrońska

    Z marketingiem internetowym związana od dwóch lat, jednak mimo tej stosunkowo krótkiej obecności w branży na swoim koncie ma już prowadzenie kampanii reklamowych dla małych i dużych firm, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Digital marketing traktuje nie tylko jako pracę, ale również i pasje, dlatego każdego dnia stara się poszerzać swoją wiedzę oraz umiejętności. Do Up&More dołączyła w styczniu 2023, gdzie zajmuje się obsługą projektów w Facebook Ads, Google Ads i Apple Search Ads.