Spis treści

    Jeżeli prowadzisz sklep internetowy lub wykorzystujesz reklamy produktowe w Google Ads, na pewno nie raz słyszałeś o Google Merchant Center. GMC to kolejne z darmowych narzędzi od Google, które ułatwia zarządzanie Ecommercami każdego rodzaju. Niezależnie czy sprzedajesz tysiące produktów każdego dnia, czy na wirtualnych półkach Twojego sklepu znajduje się ich tylko kilkadziesiąt – powinieneś mieć tutaj konto. Miliony firm na całym świecie korzysta z GMC do zarządzania feedem produktowym, optymalizacji atrybutów i w końcu do przesyłania danych o produktach do Google Ads i Zakupów Google.

    google merchant center

    Jak założyć konto w GMC?

    Google Merchant Center, podobnie jak inne usługi tej firmy, wymaga konta Google. Chodzi o to samo konto, którego używasz do korzystania z YouTube, Google Ads czy odbierania poczty przez Gmail. Jeżeli jeszcze nie posiadasz takiego konta, możesz je założyć przez wybranie odpowiedniej opcji na  stronie Google. Jeśli masz już konto Google, to możesz do niego dodać usługę Merchant Center. Podczas rejestracji w GMC Google zapyta nas o podstawowe informacje o firmie – m.in. adres strony internetowej czy nazwę sklepu. Następnie będziemy musieli wgrać feed produktowy, ale o tym w dalszej części artykułu.

    Podstawowe ustawienia

    Po zalogowaniu się do GMC należy przeprowadzić podstawową konfigurację konta. W górnym pasku znajdziemy kilka opcji, ale najważniejszą na tym etapie jest koło zębate, odpowiadające za konfigurację konta. Po rozwinięciu go można zauważyć dwa podmenu – narzędzia oraz ustawienia.

    Narzędzia

    To podmenu daje nam możliwość konfiguracji podstawowych informacji o naszym sklepie. Przeklikując się przez poszczególne opcje należy skupić się przede wszystkim na dostawach i zwrotach oraz informacjach o firmie. Jeżeli nie skonfigurujemy tych opcji poprawnie, wyświetlanie reklam produktowych nie będzie w pełni możliwe. 

    Ustawienia i połączenie z Google Ads

    Druga część menu to elementy dotyczące stricte konta GMC. Ustawimy tutaj uprawnienia dla użytkowników korzystających z konta, język wyświetlania czy strefę czasową. Jednak najważniejszym elementem jest zakładka “Połączone konta”. Po przejściu do niej mamy możliwość połączenia konta GMC z kontem Google Ads, na którym chcemy wyświetlać reklamy produktowe. Aby to zrobić, wybieramy opcję “Połącz konto”, a w wyświetlonym oknie wpisujemy identyfikator klienta Google Ads i wysyłamy prośbę o połączenie. Następnie w panelu Google Ads wybieramy “Narzędzia i ustawienia”, “Połączone konta” i znajdujemy ikonę Google Merchant Center. Obok niej powinna znajdować się opcja zaakceptowania zaproszenia.

    Kiedy zapoznamy się z menu na górze panelu i uzupełnimy niezbędne informacje, możemy przejść do menu bocznego. Zawiera ono najważniejsze funkcje Google Merchant Center. Pozwala weryfikować przesłane do narzędzia produkty, sprawdzać raporty i śledzić możliwości rozwoju. Wszystkie opcje podzielone są na pięć kategorii: przegląd, produkty, wyniki, marketing oraz rozwój. Przegląd to nic innego jak podsumowanie plików, które przesyłamy do narzędzia, informacji o programach, z których korzystamy (na ten temat więcej w dalszej części) oraz skuteczności reklam. Wszystkie te informacje są bardziej szczegółowo opisane w kolejnych zakładkach:

    Produkty

    Podstrona umożliwiająca podgląd i zarządzanie wszystkimi produktami, które przesyłamy do narzędzia. Znajdziemy tutaj m.in. liczbę aktywnych produktów, listę produktów, które wymagają poprawy (np. ze względu na brak atrybutów) oraz możliwość edycji każdego produktu z osobna. Mieści się tutaj też serce całego narzędzia, czyli Pliki danych o produktach. Jest to szczególnie ważny element, dlatego też omówię go bardziej szczegółowo w dalszej części.

    Wyniki

    Wykorzystywane przez nas produkty uzyskują konkretne wyniki – wyświetlenia, liczbę kliknięć czy CTR. Te i wiele innych danych możemy analizować po wejściu na tę podstronę. Ruch możemy filtrować pod względem marki, kategorii, produktów czy lokalizacji. Oprócz tego możemy stworzyć spersonalizowany raport, który ułatwi nam analizę danych w przyszłości. 

    Marketing

    Jeżeli utworzyliśmy już kampanie produktowe w Google Ads, to ich podgląd będzie możliwy w tym segmencie. Oprócz wyświetlania wyników kampanii takich jak liczba kliknięć, konwersji czy koszt, możemy tutaj również dokonywać prostych edycji – zmienić nazwę, budżet lub produkty wykorzystywane w danej kampanii. Z tego poziomu można też utworzyć kampanię Performance Max, jednak jej optymalizację i dodawanie zasobów musimy wykonać już w Google Ads.

    Rozwój

    Zakładka, która najczęściej ze wszystkich dostaje nowe aktualizacje od Google. Pojawiają się tutaj nowe opcje dla sklepu, możliwości rozwoju i rekomendacje. Jeżeli zgodzimy się na warunki Google, możemy sprawdzić konkurencyjność cenową naszego sklepu (opcja porównuje produkty na podstawie kodu EAN i ceny, spośród wszystkich sklepów, które dołączyły do programu). Oprócz tego znajdziemy tutaj branżowe bestsellery, statystyki wrażeń klientów z zakupów oraz osobną zakładkę dotyczącą programów dostępnych w GMC – programy dokładniej opisano poniżej.

    Programy dostępne w GMC

    Google Merchant Center umożliwia dołączenie do bezpłatnych programów, które pozwalają osiągnąć lepsze wyniki podczas wyświetlania Twoich produktów w Google. W momencie pisania tego artykułu (listopad 2022) programów jest osiem, jednak Google co jakiś czas dodaje nowe opcje promowania asortymentu. Aktualnie klienci mają do wyboru:

    Bezpłatne informacje o produkcie

    Dołączenie do programu umożliwi wyświetlanie Twoich produktów klientom, którzy korzystają z różnych usług Google, takich jak YouTube, wyszukiwarka Google, grafika Google oraz karta Zakupy. Wyświetlanie produktów w ten sposób oczywiście nie jest tak skuteczne jak płatne promocje, jednak może być elementem wspierającym główne działania. Tak jak wcześniej wspomniałem – program jest bezpłatny, więc nawet jakby miał nie przynieść pożądanych wyników, to warto dać mu szansę.

    Reklamy produktowe

    Najważniejszy z dostępnych programów – umożliwia on wykorzystywanie zdjęć, cen oraz cech charakterystycznych produktów w reklamach Google Ads. Dla większości osób to właśnie główne zadanie Google Merchant Center – przesyłanie produktów do Google Ads. Jeżeli nie dołączymy do tego programu, to reklamy produktowe nie będą działały prawidłowo.

    Remarketing dynamiczny

    Remarketing dynamiczny to przypominanie potencjalnemu klientowi o produkcie, który oglądał jakiś czas temu, a na którego zakup się nie zdecydował. Różni się on od klasycznego tym, że klientowi wyświetla się konkretny produkt, a nie graficzny baner czy logo sklepu. Po dołączeniu do tego programu dostajemy możliwość wykorzystywania remarketingu dynamicznego podczas tworzenia kampanii w Google Ads.

    Opinie konsumenckie i Oceny produktów

    To dwa osobne programy, ale dotyczą tej samej kwestii – wiarygodności sklepu. Jak ważne są oceny i opinie klientów podczas prezentowania produktu nie trzeba mówić. Wpływają one na rzetelność i często są czynnikiem decydującym na ostatnim etapie lejka sprzedażowego. Po dołączeniu do programów Google będzie gromadził przesyłane przez klientów opinie i umożliwi wyświetlenie ich pod produktem w reklamach produktowych. Pozwoli także wyświetlić na Twojej stronie plakietki z oceną sprzedawcy. Produkt posiadający pięć gwiazdek, pochodzący ze sklepu z dobrymi opiniami, na pewno przykuje większą uwagę, niż taki, który będzie miał je dwie.

    Bezpłatne lokalne informacje o produkcie

    Program przydatny szczególnie sklepom, które działają również offline. Jeżeli posiadasz sklep stacjonarny, to warto skorzystać z tego programu – pozwoli on wyświetlać lokalny asortyment, aby klienci mogli zobaczyć, jakie produkty są dostępne w sklepie. W przeciwieństwie do np. programu “Reklamy produktowe” nie będzie tutaj potrzebna żadna kampania płatna.

    Reklamy lokalnego asortymentu produktów

    Google Ads umożliwia również reklamowanie produktów ze sklepów tradycyjnych – po wybraniu odpowiedniego typu kampanii w internecie będą wyświetlać się reklamy asortymentu lokalnego. Oczywiście o ile wcześniej dołączysz do tego programu – w innym przypadku reklamy lokalnego asortymentu nie zadziałają.

    Promocje

    Obniżki, rabaty i prezenty to coś, co przyciąga uwagę klientów. Po dołączeniu do tego programu i skonfigurowaniu promocji klienci będą widzieli specjalny komunikat przy reklamach produktowych, bezpłatnych informacjach i reklamach lokalnego asortymentu. Treść komunikatu zależy od Twoich ustawień, ale opcji jest naprawdę wiele – zaczynając od kodów promocyjnych, przez procentowe obniżki, a kończąc na prezentach dodawanych gratis do zamówienia.

    Opisy programów brzmią ciekawie – zwłaszcza biorąc pod uwagę ich cenę. Jest jednak mały szczegół. Aby dołączyć do każdego z programów, nasz sklep musi spełnić konkretne wymagania. Niektóre dotyczą ustawień GMC lub zawartości feedu produktowego, a inne przestrzegania specjalnych zasad. Mimo wszystko warto z nich korzystać, nawet jeśli miałoby nas to kosztować kilka godzin dodatkowej pracy.

    Plik produktowy w GMC

    Wyżej wielokrotnie wspominałem o ważnej roli pliku (feedu) produktowego w narzędziu. Plik produktowy to dokument, który zawiera wszystkie informacje o produktach, które znajdują się w sklepie. Do każdego z produktów przypisana w nim jest m.in. jego nazwa, cena, opis, dostępność, kod EAN itd. 

    Skąd wziąć plik produktowy?

    Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to pytanie nie powinno sprawić Ci problemów. Większość popularnych systemów sklepowych ma możliwość automatycznego wygenerowania takiego pliku – czy to w formie linku, którego zawartość będzie się dynamicznie zmieniała, czy też w statycznym pliku .xml czy .txt. Jeżeli jednak system, którego używasz w Twoim sklepie online, nie ma takiej możliwości, możesz stworzyć plik ręcznie.

    Atrybuty wymagane

    Każde narzędzie, które wykorzystuje pliki produktowe, wymaga dostosowania go do zasad. Dotyczą one m.in. wymaganych i opcjonalnych atrybutów oraz ich zawartości. W GMC atrybutami obowiązkowymi są:

    • identyfikator [id]
    • tytuł [title]
    • opis [description]
    • link [link]
    • link do zdjęcia [image_link]
    • dostępność [availability]
    • cena [price]
    • marka [brand]
    • GTIN – EAN [gtin]

    Niektóre kategorie produktów wymagają również innych atrybutów, jak np. w przypadku odzieży, gdzie należy wybrać kolor lub materiał, z którego wykonany jest produkt. Wszystkie wymagania dotyczące atrybutów w pliku feed opisane są na stronie Google.

    Dodawanie pliku produktowego do GMC

    Kiedy przygotujemy już poprawny plik produktowy, należy go dodać do Google Merchant Center. Odpowiednią opcję znajdziemy po wybraniu z bocznego menu opcji “Produkty” a następnie “Pliki danych”. Wybierając niebieski przycisk z białym plusem, zostaniemy przeniesieni do konfiguracji feedu. Należy tutaj wybrać kraj, w którym chcemy sprzedawać produkty, język opisów oraz miejsca docelowe. Następnie możemy nazwać przesyłany plik i wybrać sposób konfigurowania pliku danych. Mamy tutaj do wyboru m.in. Arkusze Google (plik musi być odpowiednio skonfigurowany, kolumny muszą mieć odpowiednie nagłówki), zaplanowane pobieranie (przy wykorzystaniu linku wygenerowanego przez system zarządzania sklepem) lub ręczne przesyłanie (gdy zdecydujemy się aktualizować plik ręcznie, np. przy użyciu Excela). Dalej uzupełniamy niezbędne dane, takie jak częstotliwość aktualizacji pliku (im szybsza rotacja produktów w sklepie, tym częstotliwość powinna być większa) czy link do pliku. Po wpisaniu wszystkich danych możemy utworzyć plik – powinien on się automatycznie wgrać do narzędzia. Jeżeli wszystko przebiegło pomyślnie, to zawartość zakładki “Wszystkie produkty” będzie uzupełniona.

    Sprzedawaj dzięki Google Ads!

    Zwiększ swoje zyski dzięki kampaniom sprzedażowym w Google Ads! Razem z nami odkryj tajniki skutecznych strategii reklamowych, które przekształcą Twoje cele sprzedażowe w rzeczywistość. Wykorzystaj potencjał platformy Google Ads, aby dotrzeć do klientów w kluczowych momentach ich poszukiwań i skonwertować je w transakcje.

    Podsumowanie

    Google Merchant Center to narzędzie niemal niezbędne dla sklepów internetowych, które chcą konkurować online. Pozwala dotrzeć do większej liczby potencjalnych odbiorców, umożliwia wykorzystywanie produktów w reklamach Google Ads oraz oferuje szereg innych opcji. Jest narzędziem, które co jakiś czas jest wzbogacane o kolejne funkcje – nic dziwnego, że korzysta z niego tak wiele firm.

    Porozmawiajmy!

    Patryk Żakowicz
    Patryk Żakowicz

    Cześć! Z marketingiem internetowym jestem związany od prawie dwóch lat. Klikam w komputer i wydaje nieswoje pieniądze w taki sposób, by było to najbardziej opłacalne dla właściciela tych pieniędzy : ) Mimo relatywnie krótkiej obecności w branży marketingowej miałem do czynienia z największymi polskimi E-commercami. W UpMore odpowiadam za obsługę projektów m.in. w Google Ads, Facebook Ads oraz Apple Search Ads.