Spis treści

    audyt seo sklepu internetowego

    Przeprowadzenie audytu SEO strony firmowej oraz sklepu internetowego zdecydowanie różni się na kilku płaszczyznach. Najbardziej prozaiczną, będzie czas jaki trzeba na niego poświęcić. Sklepy internetowe, z racji swojej wielkości spowodowanej mnogością dostępnych na nich produktów, posiadają zazwyczaj od kilkuset, do nawet kilkudziesięciu tysięcy podstron. Audyty te różnić się będą także w warstwie analizy contentu oraz analizy technicznej pod kątem wymagań Google dla Webmasterów.

    Jakie są elementy audytu SEO sklepu internetowego, a jakie “zwykłej” strony firmowej?

    Wiele elementów audytu strony firmowej i sklepu internetowego będzie tożsame, ponieważ Google przedstawia szereg technicznych wymagań, które musi spełniać każda strona niezależnie od jej rodzaju czy targetowanej grupy odbiorców. Wśród takich elementów znajdują się, między innymi:

    • Poprawność elementów sekcji head takich jak title i description
    • Poprawność konstrukcji plików sitemap.xml i robots.txt
    • Oryginalność, jakość i ilość treści na stronie
    • Czas wczytywania strony oraz wyniki Core Web Vitals
    • Poprawność implementacji wersji językowych
    • Poprawność opisów obrazów, ich rozmiaru i formatu
    • Poprawność wszelkich przekierowań
    • Poprawność profilu backlinków

    Audyt SEO niedużej strony firmowej możemy w zasadzie zamknąć w wymienionych powyżej punktach. W przypadku sklepu internetowego, jest to dopiero część czynności do wykonania. Bardzo dużą część audytu SEO sklepu internetowego, stanowi analiza jego struktury i konstrukcji drzewa kategorii. W skład takiej analizy wejdzie np. weryfikacja przyjazności linków, opisów kategorii, optymalizacji treści produktów, sprawdzenie występowania orphan pages, które z racji ilości podstron w sklepach internetowych mogą zająć naprawdę wiele czasu.

    4 rzeczy, na które szczególnie warto zwrócić uwagę przy audycie SEO sklepu internetowego

    1. W przypadku sklepu internetowego, szczególnie istotna jest wspomniana wcześniej konstrukcja drzewa kategorii, które musi być tak zaprojektowane, aby zarówno robot wyszukiwarki jak i użytkownik był w stanie trafić w 3 kliknięciach do interesującego go produktu.
    2. W audycie sklepu internetowego należy też zwrócić uwagę na optymalizację treści opisów poszczególnych kategorii i podkategorii oraz zamieszczenie w nich odpowiadających im słów kluczowych. Podobnie sprawa ma się w przypadku opisów poszczególnych produktów, tutaj warto bardzo dokładnie przyjrzeć się ich oryginalności, ponieważ skopiowane opisy są ogromną bolączką sklepów internetowych.
    3. Kolejnym elementem jest działanie wyszukiwarki wewnętrznej w sklepie, która, jeśli została źle skonstruowana może powodować bardzo duże duplikacje treści, poprzez generowanie dodatkowych adresów url w czasie odpowiadania na zapytanie użytkownika.
    4. Przyjazność linków – budowanie ścieżek url produktów w sklepie internetowym zazwyczaj odbywa się automatycznie i w bezpośredni sposób odzwierciedla ich strukturę. Jednak, jeśli struktura jest bardzo rozbudowana, linki mogą okazać się niezwykle długie. Dodatkowo nazwy produktów bardzo często zawierają w sobie wiele ich wyróżników, które także trafiają do adresów url. W taki oto sposób może okazać się, że nasz produkt ma na przykład link o długości 300 znaków, który jest najzwyczajniej problematyczny dla użytkownika.

    Podsumowanie

    Audyt sklepu internetowego w porównaniu do audytu strony firmowej zajmie zdecydowanie więcej czasu, a więc będzie zdecydowanie droższy. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki jego budowy sklepów i zawartości ogromnej ilości podstron. Czas trwania audytu i cena zależne będą od konkretnego sklepu, w przypadku niewielkich, zawierających zaledwie kilkadziesiąt produktów ceny mogą rozpoczynać się już od 1500 zł.

    W przypadku sklepu, który oferuje np. 1000 lub więcej produktów cena startowa będzie najpewniej zaczynać się w okolicy 5000 zł. Jednak wycena audytu jest zawsze bardzo indywidualna, ponieważ ze względu na mnogość dostępnych technologii sklepy internetowe znacząco mogą się między sobą różnić, a więc i ich audyt może być nieco mniej lub bardziej skomplikowanym procesem.

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.