Spis treści
Przeprowadzenie audytu SEO strony firmowej oraz sklepu internetowego zdecydowanie różni się na kilku płaszczyznach. Najbardziej prozaiczną, będzie czas jaki trzeba na niego poświęcić. Sklepy internetowe, z racji swojej wielkości spowodowanej mnogością dostępnych na nich produktów, posiadają zazwyczaj od kilkuset, do nawet kilkudziesięciu tysięcy podstron. Audyty te różnić się będą także w warstwie analizy contentu oraz analizy technicznej pod kątem wymagań Google dla Webmasterów.
Jakie są elementy audytu SEO sklepu internetowego, a jakie “zwykłej” strony firmowej?
Wiele elementów audytu strony firmowej i sklepu internetowego będzie tożsame, ponieważ Google przedstawia szereg technicznych wymagań, które musi spełniać każda strona niezależnie od jej rodzaju czy targetowanej grupy odbiorców. Wśród takich elementów znajdują się, między innymi:
- Poprawność elementów sekcji head takich jak title i description
- Poprawność konstrukcji plików sitemap.xml i robots.txt
- Oryginalność, jakość i ilość treści na stronie
- Czas wczytywania strony oraz wyniki Core Web Vitals
- Poprawność implementacji wersji językowych
- Poprawność opisów obrazów, ich rozmiaru i formatu
- Poprawność wszelkich przekierowań
- Poprawność profilu backlinków
Audyt SEO niedużej strony firmowej możemy w zasadzie zamknąć w wymienionych powyżej punktach. W przypadku sklepu internetowego, jest to dopiero część czynności do wykonania. Bardzo dużą część audytu SEO sklepu internetowego, stanowi analiza jego struktury i konstrukcji drzewa kategorii. W skład takiej analizy wejdzie np. weryfikacja przyjazności linków, opisów kategorii, optymalizacji treści produktów, sprawdzenie występowania orphan pages, które z racji ilości podstron w sklepach internetowych mogą zająć naprawdę wiele czasu.
4 rzeczy, na które szczególnie warto zwrócić uwagę przy audycie SEO sklepu internetowego
- W przypadku sklepu internetowego, szczególnie istotna jest wspomniana wcześniej konstrukcja drzewa kategorii, które musi być tak zaprojektowane, aby zarówno robot wyszukiwarki jak i użytkownik był w stanie trafić w 3 kliknięciach do interesującego go produktu.
- W audycie sklepu internetowego należy też zwrócić uwagę na optymalizację treści opisów poszczególnych kategorii i podkategorii oraz zamieszczenie w nich odpowiadających im słów kluczowych. Podobnie sprawa ma się w przypadku opisów poszczególnych produktów, tutaj warto bardzo dokładnie przyjrzeć się ich oryginalności, ponieważ skopiowane opisy są ogromną bolączką sklepów internetowych.
- Kolejnym elementem jest działanie wyszukiwarki wewnętrznej w sklepie, która, jeśli została źle skonstruowana może powodować bardzo duże duplikacje treści, poprzez generowanie dodatkowych adresów url w czasie odpowiadania na zapytanie użytkownika.
- Przyjazność linków – budowanie ścieżek url produktów w sklepie internetowym zazwyczaj odbywa się automatycznie i w bezpośredni sposób odzwierciedla ich strukturę. Jednak, jeśli struktura jest bardzo rozbudowana, linki mogą okazać się niezwykle długie. Dodatkowo nazwy produktów bardzo często zawierają w sobie wiele ich wyróżników, które także trafiają do adresów url. W taki oto sposób może okazać się, że nasz produkt ma na przykład link o długości 300 znaków, który jest najzwyczajniej problematyczny dla użytkownika.
Podsumowanie
Audyt sklepu internetowego w porównaniu do audytu strony firmowej zajmie zdecydowanie więcej czasu, a więc będzie zdecydowanie droższy. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki jego budowy sklepów i zawartości ogromnej ilości podstron. Czas trwania audytu i cena zależne będą od konkretnego sklepu, w przypadku niewielkich, zawierających zaledwie kilkadziesiąt produktów ceny mogą rozpoczynać się już od 1500 zł.
W przypadku sklepu, który oferuje np. 1000 lub więcej produktów cena startowa będzie najpewniej zaczynać się w okolicy 5000 zł. Jednak wycena audytu jest zawsze bardzo indywidualna, ponieważ ze względu na mnogość dostępnych technologii sklepy internetowe znacząco mogą się między sobą różnić, a więc i ich audyt może być nieco mniej lub bardziej skomplikowanym procesem.
Porozmawiajmy!
Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.