Spis treści

    Jak to jest być pozycjonerem – dobrze? Dobrze kiedy masz dostęp do wielu narzędzi, które pozwalają na analizę różnych czynników wpływających na wysokość pozycji twojej strony internetowej w rankingu google.

    Dlaczego do wielu? Wszystkie narzędzia opierają się na różnych bazach danych, a wiadomo, że spojrzenie na coś z więcej niż jednej perspektywy daje więcej.

    Jednym z narzędzi, które pozwoli opracować strategię pozycjonowania jest Ahrefs – płatne narzędzie, które pozwala dokonać analizy profilu linkowego, słów kluczowych, contentu i nie tylko. Przyjrzyjmy się bliżej temu co oferuje Ahrefs.

    czym jest Ahrefs i parę wskazówek jak z niego korzystac

    Profil linkowy

    Jedna z najważniejszych funkcji, które oferuje Ahrefs to analiza profilu linkowego strony.

    panel-ahrefs

    Po przejściu do zakładki „Site Explorer” będziemy mogli sprawdzić profil linkowy badanej witryny, jej słowa kluczowe oraz ruch generowany z wyszukiwarki. Pierwsza analiza, którą pokazuje nam Ahrefs przedstawiająca wykresy i tabele prezentuje dużą ilość danych, która laika przytłoczy, a wyjadacza zachwyci.
    Dopiero wiedza dotyczące tego czym są te dane pozwoli wyciągnąć z nich wnioski i opracować odpowiednią strategię pozycjonowania. Zacznijmy od analizy profilu linkowego.

    DR, UR, linki zwrotne, liczba domen odsyłających

    • URL rating (UR) – siła profilu linkowego – nie całej domeny, ale wybranej podstrony. W tym przypadku występuje skala w przedziale od 0 do 100 przy czym 1 to słaby wynik a 100 to wynik bardzo dobry
    • Domain rating (DR) – jest tym samym co UR, z różnicą, że odnosi się do całej domeny.
    • Linki zwrotne – liczba linków, jakie otrzymała nasza domena z innych stron internetowych.
    • Odsyłające domeny – liczba domen, które zawierają link odsyłający do naszej witryny.
    • Organiczne słowa kluczowe – liczba słów kluczowych, na które pozycjonuje się nasza witryna.
    • Ruch organiczny – szacuje, ilu użytkowników odwiedziło naszą domenę w ciągu ostatniego miesiąca.

    W menu bocznym znajdziemy zakładki, które przenoszą do szczegółowych analiz dotyczących tematu linków. Nie znajdziesz tu audytów, porównania z konkurencją czy fraz kluczowych. Te informacje znajdują się dalej. Czy już teraz dostrzegasz jak rozbudowany jest Ahrefs i ile informacji możesz się z niego uzyskać? Przyjrzyjmy się tym, które związane są z linkami.

    Linki zwrotne

    Pod tą zakładką powinny pojawić się informacje o wszystkich linkach, które odsyłają (zwracają – stąd zwrotne) do naszej domeny. Korzystając z tej zakładki dowiemy się ile prowadzi do naszej strony, skąd pochodzą, są nofollow czy dofollow oraz czy są nadal aktywne bądź zostały utracone.

    Uszkodzone linki zwrotne

    W tym miejscu znaleźć możemy linki, które z jakichś powodów nie trafiają bezpośrednio na zakładki zwracające kod odpowiedzi 200 w naszym serwisie. Najczęściej znajdziemy tam linki prowadzące do podstron, które w naszym serwisie zwracają kod odpowiedzi 404. Dany stan faktyczny może wynikach z kilku rzeczy, np.:

    • podczas zmiany struktury strony nie zrealizowaliśmy właściwych przekierowań przez co linki zewnętrzne prowadzą do zakładek, których już faktycznie nie ma,
    • nienależycie prowadziliśmy, bądź ktoś prowadził, działania link-buildingowe,
    • usunęliśmy kategorię, bądź produkt na sklepie i nie zrealizowaliśmy właściwego przekierowania.

    I do przekierowania teraz przejdźmy.

    Istnieją dwa sposoby na odzyskanie uszkodzonych linków. Pierwszy z nich to zrealizowanie właściwych przekierowań o charakterze 301 tak, aby linkowanie w konsekwencji prowadziło, możliwie jak najkrótszą drogą, do zakładki, która na naszej stronie zwraca kod odpowiedzi 200.

    Innym rozwiązaniem, które również można tutaj zastosować jest kontakt z właścicielem, bądź też właścicielami stron z których odbywa się linkowanie prowadzące do zakładek 404, z prośbą o to, aby poprawili linki na prowadzące bezpośrednio do interesujących nas podstron.

    Odsyłające domeny

    W tym miejscu można sprawdzić informacje o domenach odsyłających do naszej strony: adres, ruch, liczba linków dofollow, nowe linki, utracone linki, linki kierujące do celu, status (nowe czy utracone) czy DR domeny.

    Anchory

    W tej zakładce możemy sprawdzić czy anchory są zgodne z frazami kluczowymi naszej strony, są do nich podobne lub czy odpowiadają treści, do której prowadzą. Podobnie jak w poprzedniej zakładce „Odsyłające domeny” znajdziemy tu takie informacje jak linki kierujące do celu czy ich ostatni status, ale też, anchor tekst (czyli fraza pod którą jest link), linki dofollow, TOP DR, odsyłające domeny.

    Odsyłające adresy IP

    To zakładka generująca raport, który według adresów IP grupuje wszystkie odsyłające strony i domeny.

    Wewnętrzne linki zwrotne

    Na tej stronie możemy przyjrzeć się wszystkim linkom wewnętrznym znajdującym się w badanej witrynie. Szczegółowe informacje jakie tu znajdziemy do znalezionych stron to:  URL rating (UR), liczbę domen, które odsyłają do tej strony, liczbę linków wychodzących ze strony (w tabeli określone jest to skrótem zewn.), ruch, liczba słów kluczowych na jakie pozycjonuje się strona (klucz.), anchor i link zwrotny.

    Przekrój linków

    W porównaniu do poprzednich zakładek ta strona wygląda nieco inaczej. Tutaj można dokonać analizy strony, która linkuje naszą konkurencję, ale nie nas.

    Keywords Explorer

    W tym miejscu będziemy mogli dokonać analizy poszczególnych fraz kluczowych. Ciekawą opcją jest możliwość analizy słów kluczowych nie tylko w wyszukiwarce Google, ale i też YouTube, Amazon, Bing, Yahoo, Yandex i innych. Podczas przeglądania należy pamiętać o wyborze odpowiedniego kraju.

    Informacje, jakie możemy stąd wyciągnąć to:

    • keyword difficulty, czyli trudność osiągniecia top10 dla danego słowa kluczowego w zdefiniowanym regionie, gdzie wartość 0 oznacza poziom łatwy
    • search volume, który oznacza średnią liczbę wyszukiwań danej frazy
    • potencjał ruchu,
    • globalny wolumen.

    Poniżej natomiast znajduje się sekcja z proponowanymi frazami kluczowymi. Dzieli się ona na:

    • dopasowanie fraz – przykłady wszystkich słów kluczowych zawierających exact match, czyli dokładnie tą samą frazę jaką analizujemy,
    • pytania,
    • również rankuje na – w rozwinięciu otrzymujemy listę fraz, na które pozycjonują się strony będące w TOP 10, poza słowem kluczowym podanym przez nas w wyszukiwarce.
    • porozmawiaj tez o – to inne słowa i frazy kluczowe, które występują na najlepiej rankujących stronach, występujących w TOP 10.

    Content Explorer

    Ostatnim ekranem jaki omówimy będzie Content Explorer, dzięki, któremu możemy znaleźć odpowiedni pomysł na nowy artykuł blogowy, wyszukać mało konkurencyjne słowo kluczowe lub wybrać strony, z których warto byłoby zdobyć link.

    Przy wyszukiwaniu frazy (tematu) możemy ustawić filtr gdzie będziemy szukać. Mamy do wyboru: wszędzie, w tytule, w treści lub w adresie URL.

    Po wyszukaniu otrzymamy analizę wyników pod kątem takich filtrów jak:

    • Strony w czasie – wykres przedstawiający sezonowość frazy, po najechaniu na kolumnę wyświetli się informacja ile stron zostało opublikowanych tylko raz oraz ile stron zostało zaktualizowanych
    • Główni autorzy – w tej tabeli znajduje się lista autorów, którzy napisali artykuły dotyczące wyszukiwanej przez nas frazy, liczbę artykułów o takiej tematyce i ich ruch

    Pod raportem natomiast mamy aktualne wyniki wyszukiwania przedstawiające nam informacje o danej domenie:

    • meta title,
    • meta description,
    • adres URL,
    • datę publikacji,
    • liczbę słów, które zawiera artykuł,
    • dane autora.
    • domain raiting,
    • odsyłające domeny,
    • ruch na podstronie,
    • wartość ruchu na podstronie.

    Po przejściu do raportu, otrzymamy dodatkowe informacje dotyczące: historii, profilu linkowego oraz organicznych słów kluczowych wybranej domeny.

    Podsumowanie

    Ahrefs jest rozbudowanym narzędziem dedykowanym do pracy przy SEO, a w tym wpisie nie zostały omówione wszystkie jego możliwości. Oprócz analizy profilu linkowej naszej domeny bądź konkurencji jego zasoby mogą być pomocne w procesie tworzenia nowych treści na stronę czy doborze fraz kluczowych.

    Mimo, że na rynku znaleźć można wiele narzędzi wspierających działania SEO, to właśnie Ahrefs należy do tych najlepszych i jest jednym z najczęściej wymienianych. Przemawia za tym mnogość dostępnych danych i ich jakość.

    Po dłuższym obcowaniu z Ahrefsem i nauczeniu się jak z niego korzystać, wdrożone za jego pomocą optymalizacje wpłyną pozytywnie na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania.

    Porozmawiajmy!

    Joanna Osiecka
    Joanna Osiecka