Spis treści
Ślepota banerowa, znana również jako ślepota reklamowa, jest zjawiskiem, w którym użytkownicy internetu podświadomie ignorują banery reklamowe umieszczone na stronach internetowych. Jest to efekt wynikający z nadmiaru reklam i informacji, na działanie których jesteśmy wystawieni w przestrzeni online.
Ślepota banerowa ma swoje źródła w kilku czynnikach. Jednym z nich jest nadmiar reklam, które spotykamy na co dzień. Banery reklamowe są niemal wszędzie — na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych, w mediach społecznościowych. Często są nachalne i irytujące dla użytkowników, co prowadzi do automatycznego ignorowania ich. Ich powszechność i powtarzalność sprawiła, że zaczęliśmy je ignorować.
Banner blindness (ślepota banerowa) – czym jest i jak jej zaradzić
Użytkownicy są w stanie zidentyfikować i odrzucić banery reklamowe na podstawie ich wyglądu i położenia na stronie. Ślepota reklamowa staje się zatem swoistym mechanizmem obronnym, który pozwala im skupić się na treściach dla nich istotnych i przez nich pożądanych.
W rezultacie, ślepota banerowa wpływa na skuteczność kampanii reklamowych. Jednak ślepota banerowa nie oznacza, że reklamy internetowe są całkowicie bezużyteczne. Wciąż istnieją sposoby, aby skutecznie dotrzeć do odbiorców. Wymaga to jednak innowacyjności, personalizacji i dostarczania wartościowych treści reklamowych, które zainteresują użytkowników i zachęcą ich do interakcji.
Personalizacja reklam a strony internetowe
Reklamy spersonalizowane wykorzystują informacje o widzach, takie jak dane demograficzne, dane osobowe i zwyczaje zakupowe. Reklamę łatwiej zauważyć, jeśli ma wyższy stopień personalizacji, nawet jeśli powoduje dyskomfort u użytkowników. Reklamy spersonalizowane klikamy częściej niż inne reklamy. Jeśli użytkownik jest zaangażowany w wymagające zadanie, reklamie spersonalizowanej poświęca więcej uwagi niż reklamie niespersonalizowanej.
W przypadku reklam spersonalizowanych, należy pamiętać o umiarze. Osoby, które mają obawy dotyczące prywatności, będą unikać spersonalizowanych reklam, głównie ze względu na możliwości dotyczące udostępniania jej danych stronom trzecim. Użytkownicy chętniej zaakceptują śledzenie zachowań, jeśli ufają firmie, która zezwoliła na wyświetlanie reklamy.
Użytkownicy nie zawsze życzą sobie, aby ich zachowania były wykorzystywane do personalizowania reklam. I o ile remarketing dynamiczny, czyli wyświetlanie produktu, który oglądaliśmy wcześniej na stronie, nie wydaje się nachalnym precedensem, o tyle wyświetlenie reklamy produktu, o którym dopiero co rozmawialiśmy ze znajomym, może wzbudzić w odbiorcach obawy. Dlatego pamiętaj, by regularnie optymalizować kampanie displayowe.
Wyświetlając reklamy użytkownikom, którzy już dokonali zakupu, możesz wywołać w nich frustrację. Dlatego pamiętaj, by w listach remarketingowych wykluczać osoby, które dokonały konwersji. Zależnie od rodzaju prowadzonego biznesu, odpowiednio dopasuj długość pozostawania odbiorców na listach remarketingowych.
Zależnie od miejsca, w którym chcesz wyświetlać reklamy, powinny one mieć odpowiedni format. O reklamach displayowych przeczytasz w artykule pt. “Rodzaje reklam display w Google Ads“.
Reklama natywna – komfort przeglądania stron internetowych
Wbrew powszechnej opinii, im bardziej reklama jest widoczna, kontrastująca z otoczeniem, tym wyższe prawdopodobieństwo, że mózg internauty przefiltruje materiał promocyjny. Na to niekorzystne dla reklamodawców i wydawców zjawisko szczególnie narażone są także reklamy nie przekazujące żadnych konkretnych, użytecznych informacji.
Reklama natywna to forma reklamy, która jest zaprojektowana tak, aby harmonijnie wkomponować się w kontekst i wygląd strony, na której jest wyświetlana. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamowych, reklama natywna nie rzuca się w oczy jako element promocyjny, ale przypomina treści organiczne. Jej celem jest zapewnienie użytkownikom spójnego i nienachalnego doświadczenia reklamowego. Badając skuteczność reklam w Google Ads możesz sprawdzić, w jakich witrynach się wyświetlają, dzięki czemu ocenisz kontekst ich umieszczenia i potencjalne doświadczenia użytkownika.
Reklamy natywne są projektowane w taki sposób, aby odpowiadały estetyce i układowi strony internetowej, na której są prezentowane. Mogą przyjmować różne formy, takie jak artykuły sponsorowane, rekomendacje produktów, polecane treści lub podobne treści promocyjne. W zależności od platformy i kontekstu, reklama natywna może być oznaczona jako reklama, ale jej wygląd i układ są przystosowane do otoczenia, aby wyglądać bardziej naturalnie.
Jak zaprojektować reklamę natywną?
Jednym z kluczowych elementów reklamy natywnej jest dostarczenie wartościowych i istotnych treści dla użytkowników. Reklamodawcy starają się tworzyć treści, które są interesujące, edukujące lub rozrywkowe, aby przyciągnąć uwagę i zaangażować odbiorców. Reklama natywna stawia na jakość i kontekst, zamiast tylko na promocję produktów lub usług.
Reklama natywna ma wiele zalet. Po pierwsze, może generować wyższy poziom zaangażowania użytkowników, ponieważ nie jest postrzegana jako nachalna reklama, ale jako część organicznej treści. Może również zwiększać świadomość marki i budować zaufanie, jeśli dostarcza wartościowe informacje. Reklama natywna ma także potencjał do osiągania lepszych wskaźników klikalności i konwersji w porównaniu do tradycyjnych form reklamowych.
Przejrzystość i uczciwość są kluczowe w reklamie natywnej. Oznaczanie takich reklam jako reklam jest ważne, aby nie wprowadzać użytkowników w błąd i zachować przejrzystość komunikacji. Użytkownicy powinni mieć świadomość, że są one formą promocji, nawet jeśli są prezentowane w sposób naturalny i dostosowany do strony.
Umieszczenie reklam na stronie – najważniejsi są użytkownicy internetu
Ważne jest również umieszczenie banerów reklamowych w odpowiednich miejscach na stronie internetowej. Użytkownicy skupiają się głównie na górnej części strony, dlatego warto umieścić reklamy w widocznym miejscu. Warto również eksperymentować z różnymi rozmiarami i układami banerów, aby sprawdzić, które z nich są najskuteczniejsze.
Użytkownicy zwykle czytają stronę internetową od lewego górnego rogu do prawego dolnego rogu, więc reklamy na tej ścieżce mogą być bardziej zauważalne. Ponieważ prawdopodobieństwo, że odbiorcy zauważą coś peryferyjnie, jest mniejsze, reklamy po prawej stronie treści strony będą mniej widoczne. Reklamy banerowe tuż pod obszarem nawigacji mogą być częściej oglądane, ponieważ użytkownicy oczekują treści u góry strony.
Jeśli zastanawiasz się, w którym miejscu na Twojej stronie internetowej użytkownicy najczęściej zatrzymują uwagę, bądź jak wygląda ich ścieżka zakupowa, możesz skorzystać z narzędzia HotJar, które pozwala zbadać te aspekty.
Ślepota banerowa a animacje
Użytkownicy nie lubią animowanych reklam, ponieważ mogą powodować u nich utratę koncentracji. Użytkownicy zaangażowani w określone zadanie zwykle nie zapamiętują animowanych reklam, a samo zadanie i jego wykonanie zajmuje więcej czasu. Przez to odczuwają zwiększone obciążenie pracą. Jeśli decydujesz się na użycie reklam animowanych, stosuj animację umiarkowaną. Może ona zwiększyć wskaźniki rozpoznawania. Z kolei błyskawicznie animowane banery reklamowe mogą powodować niższą rozpoznawalność samej reklamy i negatywne nastawienie do reklamodawcy.
Mimo, że powtarzająca się ekspozycja na animacje może wywołać efekt zwykłej ekspozycji. to animacje sygnalizują użytkownikom istnienie reklam i prowadzą do ich unikania, co w końcowym rozrachunku wzmaga zjawisko ślepoty reklamowej.
Reklamy wideo
Internauci uważają, że oglądanie filmów jest bardziej wciągające niż czytanie tekstów. Możesz to wykorzystać na swoją korzyść i zainwestować w reklamę wideo. Ten format reklam wykorzystany na Facebooku i YouTube zwiększy zaangażowanie użytkowników i pomoże dotrzeć do szerszej publiczności.
Zwykle zaleca się, aby filmy komercyjne nie przekraczały 60 sekund. Dłuższe filmy również mogą być wciągające, o ile masz dobrą historię do opowiedzenia, jednak z reguły opłaca się stosować krótsze materiały. Pamiętaj również o jakości video a także dźwięku, by dostarczany przez Ciebie kontent był atrakcyjny pod każdym możliwym kątem.
Zapisz się na trening personalny z Google Ads i Facebook Ads!
Pracując z trenerem dowiesz się więcej w krótszym czasie. Postaw na treningi indywidualne i wzmocnij swoje kompetencje w Google Ads.
Jeśli chcesz, by Twoje reklamy były umiejscowione w odpowiednich miejscach oraz by budziły w użytkownikach przyjemne doświadczenia, możesz skorzystać z usług Agencji Digitalowej. Agencja zajmuje się przede wszystkim planowaniem oraz realizacją działań marketingowych online. Mogą one polegać na budowaniu marki, reklamie w wyszukiwarkach, public relations, tworzeniu komunikacji marketingowej, optymalizacji kampanii internetowych czy analityce danych. Dział marketingu agencji oceni podział budżetu, zarekomenduje rozwiązania w reklamie ppc oraz wprowadzi ewentualne zmiany na stronie www.